Author |
Message |
mrcheese
Joined: 28 Feb 2003, 21:01 Posts: 1046
|
Weber Amp Kit (byggd frågor) *flyttad*
|
24 May 2006, 21:57 |
|
|
Viktor Johanson
Joined: 24 Jan 2005, 00:12 Posts: 120
|
Grattis! Den skulle minsann sitta fint. Vad landade kalaset på?
|
24 May 2006, 22:03 |
|
|
mrcheese
Joined: 28 Feb 2003, 21:01 Posts: 1046
|
|
24 May 2006, 22:07 |
|
|
Johan68
Joined: 23 Jan 2004, 14:40 Posts: 287 Location: Uppsala
|
Ser schysst ut. Har kollat in Webers kit ett bra tag. Det följer inte med några andra instruktioner än schemat eller hur?
|
24 May 2006, 23:39 |
|
|
Marre
Joined: 16 Mar 2006, 22:26 Posts: 484
|
mums vad snygg.. Kan du inte skriva lie om den. teknisk data mm. ja då vet man att mrcheese inte har nåt emot om det tasikta vädert fortsätter.
Edited by - Marre on 25 May 2006 08:28:34
|
25 May 2006, 08:27 |
|
|
mrcheese
Joined: 28 Feb 2003, 21:01 Posts: 1046
|
Det stämmer , det följer ingen byggbeskrivning bara alla komponenter. Schema och layout finns , det är en variant på Fenders 63-64 Blackface Vibroverb , och specarna är liknande. http://www.ampwares.com/ffg/vibroverb_bf.htmlDet som skiljer är coppercaps i strömförsörjningen ( http://www.webervst.com/ccap.html) och att jag inte har några "bright" switchar. Man bör ha byggt åtskilliga stärkare och vara erfaren (inte jag) innan man ger sig på deras svårast graderade bygge <img src=icon_smile_blush.gif border=0 align=middle> Mvh RICKY http://www.guitarlabs.sehttp://www.bostream.nu/mrcheese/http://medlem.spray.se/guitarmaniac/http://medlem.spray.se/mrcheesedoodle/http://home.no/mrcheese/
|
25 May 2006, 17:15 |
|
|
Molle
Joined: 22 Nov 2002, 01:07 Posts: 3565 Location:
|
Det ska bli kul att följa detta bygget! Faan vad jag önskar att jag begrep mig på sånt där!!!!!
Molle
|
25 May 2006, 18:21 |
|
|
R.U. Sirius
Joined: 12 Jun 2005, 04:28 Posts: 909 Location: Estocolmo
|
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>quote:<hr height=1 noshade id=quote> Det stämmer , det följer ingen byggbeskrivning bara alla komponenter. Schema och layout finns , det är en variant på Fenders 63-64 Blackface Vibroverb , och specarna är liknande. http://www.ampwares.com/ffg/vibroverb_bf.htmlDet som skiljer är coppercaps i strömförsörjningen ( http://www.webervst.com/ccap.html) och att jag inte har några "bright" switchar. <font color=red>Man bör ha byggt åtskilliga stärkare och vara erfaren (inte jag) innan man ger sig på deras svårast graderade bygge</font id=red> <img src=icon_smile_blush.gif border=0 align=middle> Mvh RICKY http://www.guitarlabs.sehttp://www.bostream.nu/mrcheese/http://medlem.spray.se/guitarmaniac/http://medlem.spray.se/mrcheesedoodle/http://home.no/mrcheese/<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote> Nä, men du är ju å andra sidan envis som en åsna, så det ska nog gå bra <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>
|
25 May 2006, 20:45 |
|
|
HasseA
Joined: 16 Dec 2005, 23:50 Posts: 936 Location: Bollnäs
|
7000:- är faktiskt inte så dyrt. Jag skulle vara glad om jag hittade grejjer under 10'000:- till en dylik. Bara chassie, trafosar och högtalare landar annars runt 5-6000:- (beroende på kvalite't förståss).Det är dyrare än man kan tro att bygga själv. Lycka till! Ska bli spännande att följa bygget<img src=icon_smile.gif border=0 align=middle> Jag har själv så'n lust att bygga något liknande igen, men har en hel del annat som först måste göras klart.
Hasse.
|
25 May 2006, 21:56 |
|
|
Örjan
Joined: 27 Feb 2003, 13:54 Posts: 419 Location:
|
Grattis Ricky, vilken läckerbit eller i det stadie som den är nu så kanske man ska säga läckerbitar, lycka till med byggandet.
Örjan.<img src=icon_smile.gif border=0 align=middle>
<font color=blue>Min son och min SRV strata</font id=blue> <img src="http://beggat.com/planket/Orjan/jochstratan.jpg" border=0>
|
27 May 2006, 00:09 |
|
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Ser ut att kunna bli en riktigt trevlig stärkare (till ett hyggligt pris). Lycka till!
/R
PS Varför är det bara jag som får betala tull och moms på mina beställningar!!<img src=icon_smile_sad.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_sad.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_sad.gif border=0 align=middle> DS
<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0> "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
27 May 2006, 11:27 |
|
|
R.U. Sirius
Joined: 12 Jun 2005, 04:28 Posts: 909 Location: Estocolmo
|
Ricky, tweeden är inte lackad va?
Ska du lacka den i så fall?
Ernst P. har shellac.
/Uffe
|
27 May 2006, 12:39 |
|
|
mrcheese
Joined: 28 Feb 2003, 21:01 Posts: 1046
|
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>quote:<hr height=1 noshade id=quote> Ricky, tweeden är inte lackad va? Ska du lacka den i så fall? Ernst P. har shellac. /Uffe <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote> Den är nog lackad med nått , är lite "glatt" på ytan. Tänker nog shellacera den så den blir lite mörkare. Mvh RICKY http://www.guitarlabs.sehttp://www.bostream.nu/mrcheese/http://medlem.spray.se/guitarmaniac/http://medlem.spray.se/mrcheesedoodle/http://home.no/mrcheese/
|
27 May 2006, 15:12 |
|
|
mrcheese
Joined: 28 Feb 2003, 21:01 Posts: 1046
|
Väcker liv i den här gamla tråden då jag äntligen fått tummen ur och byggt klart (den låter). Nu till frågorna , 1. Power/standby switchen är en treläges , on/upp standby/ner och off i mittläget. Det blir riktigt irriterande "poppar" i högtalaren när man swichar vad göra , konding vart vilken typ/värde? 2. <s>Har tänkt att "stjärnjorda" förstärkaren , hur med vad isolera in/utgångs jacken? </s> Ska potarna isoleras från chassit?. Edit: hittade brickor hos GMF 3. Vill ha variabel återkoppling. (R48 1K5 8ohm högt) ska jag behålla värdet 1K5 och lägga en pot för variabel återkoppling , <s>tycker reverb/tremolo blir instabilt och självsvänger när jag minskar återkopplingen. Kanske är de sunkiga kablarna till reverbtanken och pedalswitchen.</s> Edit: Det var o-skärmade kablar som nu är bytta + att schemat är reviderat sedan jag byggde ihop den ,ändrat och funkar tillfredställande nu. Schema/layout https://taweber.powweb.com/store/5a40_schem.jpghttps://taweber.powweb.com/store/5a40_layout.jpgBlir säkert flera frågor på vägen. Mvh RICKY http://www.guitarlabs.sehttp://www.bostream.nu/mrcheese/http://medlem.spray.se/guitarmaniac/http://medlem.spray.se/mrcheesedoodle/http://home.no/mrcheese/
|
05 Apr 2008, 21:05 |
|
|
mrcheese
Joined: 28 Feb 2003, 21:01 Posts: 1046
|
.
|
05 Apr 2008, 21:12 |
|
|
Conviction
Joined: 28 Dec 2007, 14:53 Posts: 490
|
mrcheese wrote: 1. Power/standby switchen är en treläges , on/upp standby/ner och off i mittläget. Det blir riktigt irriterande "poppar" i högtalaren när man swichar vad göra , konding vart vilken typ/värde
Jag kör med en 0,05uF/1000v mellan switchen och jord i en av mina stärkare.. Fungerar ypperligt. Annars, om du orkar göra om layouten, postade Izzy/Gunnar (efter Owes förslag vill jag minnas) ett mycket bra schema i en gammal tråd här: http://i16.photobucket.com/albums/b22/G ... us_mod.jpg
|
06 Apr 2008, 17:30 |
|
|
mrcheese
Joined: 28 Feb 2003, 21:01 Posts: 1046
|
Conviction wrote: mrcheese wrote: 1. Power/standby switchen är en treläges , on/upp standby/ner och off i mittläget. Det blir riktigt irriterande "poppar" i högtalaren när man swichar vad göra , konding vart vilken typ/värde
Jag kör med en 0,05uF/1000v mellan switchen och jord i en av mina stärkare.. Fungerar ypperligt. Annars, om du orkar göra om layouten, postade Izzy/Gunnar (efter Owes förslag vill jag minnas) ett mycket bra schema i en gammal tråd här: http://i16.photobucket.com/albums/b22/G ... us_mod.jpgTack! det ska testas [:)] Mvh RICKY http://www.guitarlabs.sehttp://www.bostream.nu/mrcheese/http://medlem.spray.se/guitarmaniac/http://medlem.spray.se/mrcheesedoodle/http://home.no/mrcheese/
|
06 Apr 2008, 17:52 |
|
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Den lösning funkar fortfarande bra [:)]
47n-kondingen (0.047uF) - det funkar utmärkt med en Mallory 150, Xicon eller whatever. 1000v-konding är over kill.
/Gunnar
|
06 Apr 2008, 18:50 |
|
|
Conviction
Joined: 28 Dec 2007, 14:53 Posts: 490
|
Izzy wrote: Den lösning funkar fortfarande bra [:)]
47n-kondingen (0.047uF) - det funkar utmärkt med en Mallory 150, Xicon eller whatever. 1000v-konding är over kill.
/Gunnar
Absolut overkill! [:D] och 0,047uF går förstås lika bra och är ju ett lite mer vanligt värde [B)][;)] Hade av okänd anledning en bunt AMSEMI-kondingar på 0,05/1000 liggandes när det begav sig.
|
06 Apr 2008, 19:20 |
|
|
d95err
Joined: 08 Jan 2008, 10:48 Posts: 1988 Location: Uppsala
|
mrcheese wrote: Ska potarna isoleras från chassit?.
Nej. Om potarna har kontakt med chassit funkar de som extra skärmning för signalen. Det förutstätter dock att du inte jordar signalen mot potarnas hölje. Jordningen på t.ex Volym-, Reverb-, och Speedkontrollerna måste alltså kopplas till respektive jordpunkt istället. Erik Runeson
|
06 Apr 2008, 19:27 |
|
|
Custom Sam
Joined: 27 Dec 2007, 17:17 Posts: 2088 Location: Tjörn
|
Izzy wrote: Den lösning funkar fortfarande bra [:)]
47n-kondingen (0.047uF) - det funkar utmärkt med en Mallory 150, Xicon eller whatever. 1000v-konding är over kill.
/Gunnar
Jag har en 400V, kan det duga? Hur mycket av schemat är tillägg, Gunnar? Är det kondingen plus 330k-motståndet? /Lennart http://www.specter.se
|
06 Apr 2008, 20:06 |
|
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
Quote: (R48 1K5 8ohm högt) ska jag behålla värdet 1K5 och lägga en pot för variabel återkoppling Anpassa motstånden till den pot du har tillhands. Poten lägger du serie med r48, så med en 1k5 funkar det nog fint med en 10-25k. Har du ingen 10k kan du ju modda en pot, den ska ju ändå vara linjär, så du kan ju lägga t.ex. en 22k tvärsöver en 220kpot. "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
06 Apr 2008, 21:17 |
|
|
mrcheese
Joined: 28 Feb 2003, 21:01 Posts: 1046
|
Tack alla så här långt! Har efter det reviderade schemat satt 2k7 fast till nfb , petar inte mer med det förens jag får tid och grejer till omdragning av jord typ stjärnjordning. Den låter hyggligt som den är nu men brusar för mycket, speciellt i reverb/trem kanalen då den redan från start har brytare till tremolot (ökad förstärkning) När reverbet ökas ökar bruset. Vill jobba vidare med att sänka bruset så långt det går innan jordningen dras om , förslag på åtgärder? Skärmad kabel från ingångsjacken , ingångsmotstånden och jordning vid rörsockeln. Vad mer , vad kan man göra för att sänka bruset från reverbet? Vilka kablar är "störkännsliga" Dessutom "poppar" det när tremolot switchas. Mvh RICKY http://www.guitarlabs.sehttp://www.bostream.nu/mrcheese/http://medlem.spray.se/guitarmaniac/http://medlem.spray.se/mrcheesedoodle/http://home.no/mrcheese/
|
06 Apr 2008, 21:45 |
|
|
Sven-Johan
Joined: 21 Nov 2004, 23:16 Posts: 2772
|
Ursäkta mig, men det låter som ännu en missuppfattning eller begreppsförväxling mellan brus och brum. Att skärma kablar och hur/var jordningar är gjorda påverkar direkt inte brus. Däremot kan det påverka hur mycket det brummar. Enligt min erfarenhet är rör och motstånd de största bovarna för <u>brus</u>. För <u>brum</u> är det glättningen (både för B+ och för baisspänningen), placering av komponenter och kabeldragning samt jordningarna. I en frisk Fender AB763 (t.ex. blackface Vibroverb) är det, som jag ser det, inga större problem med varken brus eller brum. Om denna stärkare, även layout-mässigt, görs lika en AB763 borde inte heller den ha några sådana problem. Vad är det problem med i denna stärkare? Brus eller brum? Vad menar du med att det "poppar när tremolot switchas". Menar du när tremolot är på och s.a.s. vibrerar eller menar du när du "switchar" det på och av med fotomkopplare e.d.? Om du menar att det poppar/tickar i takt med tremolofrekvensen, beror det, enligt min erfarenhet, ofta på tremolokretsen med lampa och fotoresistor (OPT-1 i ditt schema). En annan/bättre sådan fixar ofta problemet. Det finns andra lösningar som går att hitta på flera ställen med internetsökningar. En är att placera en kondensator på t.ex. 0,022 uF t.ex. över tremolokretsen. T.ex. så här (den bruna kondingen till vänster om den svarta tremolokretsen): En annan lösning är att öppna krympslangen för tremolokretsen och se till att lampans lysande verkligen lyser på fotoresistorns sensor samt eventuellt även att se till att avståndet mellan lampa och fotoresistor är något större än tidigare. Detta kräver ny krympslang e.d. när man är färdig. Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
07 Apr 2008, 13:13 |
|
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Custom Sam wrote: Izzy wrote: Den lösning funkar fortfarande bra [:)]
47n-kondingen (0.047uF) - det funkar utmärkt med en Mallory 150, Xicon eller whatever. 1000v-konding är over kill.
/Gunnar
Jag har en 400V, kan det duga? Hur mycket av schemat är tillägg, Gunnar? Är det kondingen plus 330k-motståndet? /Lennart http://www.specter.se400V är snålt. Du har väl B+ på uppåt 435V i den där? Mallorys och Xicon tål 640V. Weber kör original med endast en 47n-konding direkt på brytaren. 330k skyddar brytaren ännu bättre och ger jordreferens till likriktaröret. Dioden vars funktion här är lite oklar men den ger förstås jämnare B+. 47n-kondingen filtrerar spikar och högfrekvent AC-rippel, men sitter nu direkt på main-filterkondingen. (En del high gain-stärkare har sedan dessutom 10n-kondingar över varje filterkonding. Over kill i den här typen av low gain-stärkare) Jag har i ett par stärkare kombinerat denna lösning med att dela upp första filterkonding på två konidngar med ett 10 ohms effektmotstånd emellan. Vi hade en tråd om detta tidigare. Martins tips för att drastiskt förbättra rippelreduceringen utan tvingas ha ett hårdfiltrerat slutsteg. Bra grej [:)] Inget av detta påverkar nog dina brusproblem dock. (EDIT: det är inte så enkelt så att du har fått en kinarör som ägnar sig åt tibetanska protester? Jag tror inte jag har något helt, icke-brusande förstegsrör kvar från den handfull som Weber skickat till mig) /Gunnar
|
07 Apr 2008, 15:20 |
|
|
mrcheese
Joined: 28 Feb 2003, 21:01 Posts: 1046
|
Sven-Johan wrote: Ursäkta mig, men det låter som ännu en missuppfattning eller begreppsförväxling mellan brus och brum.
Att skärma kablar och hur/var jordningar är gjorda påverkar direkt inte brus. Däremot kan det påverka hur mycket det brummar.
Enligt min erfarenhet är rör och motstånd de största bovarna för <u>brus</u>. För <u>brum</u> är det glättningen (både för B+ och för baisspänningen), placering av komponenter och kabeldragning samt jordningarna.
I en frisk Fender AB763 (t.ex. blackface Vibroverb) är det, som jag ser det, inga större problem med varken brus eller brum. Om denna stärkare, även layout-mässigt, görs lika en AB763 borde inte heller den ha några sådana problem.
Vad är det problem med i denna stärkare? Brus eller brum?
Vad menar du med att det "poppar när tremolot switchas". Menar du när tremolot är på och s.a.s. vibrerar eller menar du när du "switchar" det på och av med fotomkopplare e.d.? Om du menar att det poppar/tickar i takt med tremolofrekvensen, beror det, enligt min erfarenhet, ofta på tremolokretsen med lampa och fotoresistor (OPT-1 i ditt schema). En annan/bättre sådan fixar ofta problemet. Det finns andra lösningar som går att hitta på flera ställen med internetsökningar. En är att placera en kondensator på t.ex. 0,022 uF t.ex. över tremolokretsen. T.ex. så här (den bruna kondingen till vänster om den svarta tremolokretsen):
En annan lösning är att öppna krympslangen för tremolokretsen och se till att lampans lysande verkligen lyser på fotoresistorns sensor samt eventuellt även att se till att avståndet mellan lampa och fotoresistor är något större än tidigare. Detta kräver ny krympslang e.d. när man är färdig.
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
Ja det är nog så (missuppfattning/okunnande från min sida) , "oljuden" försvann när höljet till rev/trem pedalen jordades. Nu uppfattar jag det bara ett svagt "mmmmmm" när volympotarna är nerdragna. Brusnivån är säkert "normal" Tremolot "poppar" vid <u>tillslag</u> både med fotomkopplare och brytaren på förstärkaren. Har spelat in (mp3 fil 334kb) , kan maila den om du vill höra. Tack för hjälpen. Mvh RICKY http://www.guitarlabs.sehttp://www.bostream.nu/mrcheese/http://medlem.spray.se/guitarmaniac/http://medlem.spray.se/mrcheesedoodle/http://home.no/mrcheese/
|
07 Apr 2008, 17:00 |
|
|
mrcheese
Joined: 28 Feb 2003, 21:01 Posts: 1046
|
Quote: 400V är snålt. Du har väl B+ på uppåt 435V i den där? Mallorys och Xicon tål 640V.
Weber kör original med endast en 47n-konding direkt på brytaren.
330k skyddar brytaren ännu bättre och ger jordreferens till likriktaröret. Dioden vars funktion här är lite oklar men den ger förstås jämnare B+. 47n-kondingen filtrerar spikar och högfrekvent AC-rippel, men sitter nu direkt på main-filterkondingen. (En del high gain-stärkare har sedan dessutom 10n-kondingar över varje filterkonding. Over kill i den här typen av low gain-stärkare)
Jag har i ett par stärkare kombinerat denna lösning med att dela upp första filterkonding på två konidngar med ett 10 ohms effektmotstånd emellan. Vi hade en tråd om detta tidigare. Martins tips för att drastiskt förbättra rippelreduceringen utan tvingas ha ett hårdfiltrerat slutsteg. Bra grej [:)]
Inget av detta påverkar nog dina brusproblem dock. (EDIT: det är inte så enkelt så att du har fått en kinarör som ägnar sig åt tibetanska protester? Jag tror inte jag har något helt, icke-brusande förstegsrör kvar från den handfull som Weber skickat till mig)
/Gunnar
Kinarören är väck för länge sedan , slutrören gick inte ens att använda vid första uppstart[B)] Ska ta tag i "poppandet" i strömförsörjning och tremolo när jag blir bätte , just nu ligger jag hemma med influensa. Tack för hjälpen. Mvh RICKY http://www.guitarlabs.sehttp://www.bostream.nu/mrcheese/http://medlem.spray.se/guitarmaniac/http://medlem.spray.se/mrcheesedoodle/http://home.no/mrcheese/
|
07 Apr 2008, 17:07 |
|
|