View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 10:14



Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Marshall EL34, 6L6, EL84 vad är skillnaden? 
Author Message

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Fan ta er och ert prat om större stärkare, här trodde jag mig vara nöjd i min begränsade 18watts värld, pekar åt chubby att köpta pryttlar på Ceriatone, det slutar med att jag impulsköper en Trainwreck express av Nik. Fan ta denna hobby och fan ta alla dessa rörpryttelhemsidor! [:D]

Nu är det bara hoppas den låter så bra som jag tror, ska du inte lämna marshall träsket hädan du med Chubby? Go with the flow och impulsa en trainwreck du med. [:D][:D]

http://www.youtube.com/watch?v=PMAYWeZV ... re=related

Snacka dynamik, clean till lead med en snabb rattning på volymen, mums.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks


23 Dec 2008, 02:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Tubis wrote:

Denna kanske är nått för julgranen?

http://www.diskantforum.se/viewtopic.php?f=31&t=13032


Ja och glimtar man längre in i tomteverkstan kan man fynda. Vill man inte bygga själv är det ju bara att ta ren och släde och hämta godingarna.

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=5527686
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=5524982

Eller här är ett riktigt kul alternativ nästan gratis:
http://www.annonsdirekt.se/aa.asp?aaaa=5534213

Peder - flå´t om vi hetsade fram ett impulsköp [B)][;)]
Men du blir säkert en ännu lyckligare människa [:)]
Och när du väl petat ihop din Wreck har du många kvällar framför dig av härligt tweakande [:p]

/Gunnar


23 Dec 2008, 09:42
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Mjo jag köpte trafos, komponent boards och filter kondingar, färdigt chassi så stegborren får vila för ovanlighetens skull samt faceplate. Gick löst på 3700, sen får man väl se om läskiga skattmasen vill ha sitt, men Nik skrev ner värdet till 100dollar så vi får hoppas att det inte blir så blodigt.

Förresten Chubby, ursäkta trådkapningen.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks


23 Dec 2008, 14:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Det går inte att avgöra om hans är en Super Lead eller Super Bass. Tror inte det spelar så stor roll. Det hade låtit ungefär likadant. Kanske även med en 1987. Hans sound sitter ju mkt i fingrarna. Som vanligt.

Nej, du kommer knappast behöva den effekt som en SL el SB ger. Får BEHÖVER det. Men de har ett lite annorlunda sound mot en 1987. Fyra slutrör istället för två spelar roll för hur stärkaren distar. Det blir en komplexitet i disten med 4XEL34 som är fräck. Men man får som sagt gasa som tusan för att uppleva det. Alternativt dämpa på något sätt (master, attenuator, power scala).

Man får ett snäpp punchigare ton i anslaget - liter mer power och headroom som kittlar ballarna helt enkelt. Men åt helvete för högt [B)]

En RI 1987 är helt okej, men varför välja en sådan före en väl inkörd 70-talare (t.ex. någon av de jag föreslog)? RI-serien anses av förstå-sig-påarna ha utgångstrafos som är okej, men inte mer. Mycke´ hype o mojo i det där.

Sold state rectifier = dioder. Alla JMP-marshalls har det. Håller fjången uppe. JTM45 har rörlikriktare istället. Ger en ngt saggigare segare ton. Smaksak vad man gillar. Dioder är grymt bra i vissa lägen. Rörlikriktare nästan (!!) nödvändigt för andra typer av sound.

/Gunnar


23 Dec 2008, 19:28
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Konstruktionen på JMP är i grunden densamma från 1967 fram till dagens RI, inklusive de 1987/1986/1959/1992 som producerades med JCM800-designen under 80-talet. Varför ändra på ett vinnande koncept?

Det skiljer genom åren en del i komponentval och mindre tweakningar av kretsen. Ju äldre, desto mer hajpade och dyra utan att det egentligen finns något som säger att de äldre är så himla mkt bättre än efterföljarna.
Utgångstrafos (OT) skiljer genom åren vilket påverkar ljudet en del.
Senapskondingar (Mustards, Philips/Mullard) satt i JMP fram till 1976 och är anses låta bäst, men andra anser att det skit samma.
JMP byggdes som point to point (ej moderna kretskort med kopparfolie) fram till ca 1972 och är därför mer eftertraktade, utan att de för den skull låter bättre.
Under de första åren gjordes fronten i plexi. De är särskilt eftertraktade och anses låta bäst. Varför nu en plastfront skulle göra sådan skillnad att priset åker upp till det dubbla [B)][?]

Det man säkert kan säga att ljudet förändras med åren. Ofta till det bättre, kankse därav vintage-hajpen, men det är inte alltid en gammel-Marshall slår en realtivt billig standard JMP från 77-83.

Med en Super Bass 1992 är du antagligen hemma. Högt som fan, men om du tycker en 50w 1987 viker sig för tidigt är en 100w ett naturligt steg (möjligen en 1987/1986 med 6550 eller KT88-rör men det är inte så vanligt, man får fixa det själv då). Jag föreslår därför en Super Bass och det före Super Lead. En SL börjar ofta dista rätt tidigt den också, även om den har 100-wattarens fjong i bottenregistret. Det är inte så himla svårt att tweaka om en 1992 till 1959 och vice versa, små skillnader i kretsen.

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=5527686

Det spelar inte så stor roll vilka rör som sitter i. Sätt i de rör du vill ha. Det är slitagedelar.

Men du får säkert olika svar vem du än frågar.

/Gunnar


23 Dec 2008, 20:59
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Chubby wrote:
min jmp hade gröna rör i sig, plus el84... vad var dom gröna grejerna för något



Antagligen konverters som gör att du kan köra EL84 i en EL34-stärkare. Istället för 50w får du kankse 15-18w. Och med det även den tonala och respons-skillnad som är mellan en 2xEL34-fast bias-hög spänning på slutrören och en 2xEL84-katodbias-lite lägre spänningar på slutrören. Stärkaren låter mer som en 18-wattare helt enkelt. Distar på samma sätt eftersom mkt av disten i en JMP och inte minst en 18-wattare sitter i slutrören.

Synd på så rara ärtor att sätta in konverters tycker jag. Har testat det en hel del, men EL34:orna har alltid åkt tillbaka igen eftersom man tappar så mkt fjong och punch i botten och får en stärkare som viker sig och morrar när man vill oomp.

Kanske läge att börja testa lite stärkare istället för att gissa dig till vad du kanske skulle gilla. Du bryr dig ändå så mkt om de råd du får här. Mitt sista blir att anta Robbans erbjudande att testa hans stärkare. Det kanske är hans 18-wattare du borde slå till på [;)]

/Gunnar


24 Dec 2008, 09:30
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
God jul på dig chubby, och jag kan säga följande gällande peavey. Peavey classic låter som du säger jäkligt bra, nu lär jag få peavey hatarna efter mig, men jag gillar verkligen classic. Jag vet att många här kan vara avig till denna härliga stärk. Det som dock ska sägas om classic är att jämföra den ljudmässigt med marshall är att ta ett ganska rejält kliv ut i snårskogen.

Tycker classic'en går åt helt annat håll, kanske lite vox'ish karraktär med ett ton mer gain men utan det enorma ljudtrycket, kanske dålig beskrivning men min poäng är att den låter exceptionellt lite marshall. Dess stora fördel enligt mitt tycke är att den låter bra på moderata ljudnivåer, massa förstegsdist med komplex ljudbild, gränsar tom nästan till hi-gain, utan att det blir geting om man fläskar på preampsmässigt, men som clean och slöcrunch tycker jag den är ganska medioker, här är marshall mer min melodi. En STOR nackdel med classic är att den är en sate att skruva, har stora kvalitetsproblem och är säkerligen inte lätt att hitta någon att mod'a, iaf inte för en billig slant.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks


25 Dec 2008, 01:05
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Förlåt, nu pratade jag för snabbt, såg att det peavey 50, 410 du pratade om, antog att det var 30. Har ingen erfarenhet av 50. Förmånga julöl och för snabb läsning missade den viktiga informationen. =)

Signature deleted due to offensive remarks


25 Dec 2008, 01:12
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Chubby wrote:


lite missnöjd med mina mickar på gitarren ska nog titta närmare på sheptone eller rocketfire... någon som har nåt hemma liggandes.



Jag har ett set T-Bear (http://www.t-bear.se/). Maila via profilen om du är intresserad.


25 Dec 2008, 13:15
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
Ang. ditt inlägg om din gamla stärk

det låter lite som du körde med Pre volymen lite högt och med master för lågt, dessa som föreslagits är det ju ingen master på och då kan man kontrollera mängden dist med volym kontrollen, blir en del skillnad på en utan master, jag har ägt en del Marshall men aldrig gillat dom innan jag byggde mina egna som jag fipplat med, mina stärkare rensar upp riktigt bra med rätt val av mick och lite volymkontroll rullande.

18w är riktigt högt på ett normalt klubb gig, tillräckligt för att ljudteknikern ska gapa om sänkning, 50w är förödande utan dämpning. lirar man LP med volymen på 10 så blir det som det blir, men med en strata med halsmick eller eggläge så har man det mesta man behöver i rent ljud och ner på stall mick med lite boost så lirar man rock

Min 100w har inte så supermycket mer headroom än min 50w men den har dock en annan karaktär på ljudet kan man säga som kommer från 4slutrör samt biffigare OT

Men som vanligt testa själv är bästa receptet. Jag kom själv ifrån Fender tänket och var ute efter liknande ljud som du och hittade det i mina Marshall plexi kloner, jag har samma setup med FD2, octafuzz bl.a. men slutar ofta med att jag bara har mina RC boosters på när ja vill ha kräm, jag har dessutom en lösning med en fristående fx loop för delay och reverb som dessutom funkar bra som master, dock har jag bara det på min 50 o 100w.

MVH


25 Dec 2008, 20:09
Profile WWW

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
Chubby wrote:

robbangitarr wrote:



hur mycket har du lagt ner på din 50wattare som du byggt själv? du sa att du körde nästan full volym på ditt video klipp o där tycker jag det låter mer som hemma i lägenhet nivå, men jag kanske missuppfattade det?

är inne nu på en jtm45bluesbreaker. får se vad det slutar med i slutändan. 100watt tror jag blir alldeles för mycket.




Hur mycket jag lagt ner på min 50w, ärligt talat för mycket, jag har det mesta och det bästa i mina, Mercury trafos, Sozo premiums fristående fx-loop och en hel drös tid, man skulle kunna säga att jag under årens lopp optimerat den för mig, krona för krona

angående klippet det är långt ifrån lägehetsvolym om du inte har väldigt toleranta grannar[;)] web camera inspelningar ljuger en del, micken komprimerar o distar en del etc..

anledningen att jag föreslog att du skulle prova mina är dels att jag har det du tror dig vilja ha samt att jag har alternativet 18w och att om du bor i Örebro så är det inte så långt för att få svar på att det är rätt eller helt komma bort ifrån den tanken, anledningen till att jag säljer 18w är att jag har tankar på att bygga annat och har en del andra i 15w klassen jag byggt själv, Ceriatone 18w har jag inte byggt och har därför inte lika mycket sentimentalt värde som dom andra jag har därför får den gå.

mvh


25 Dec 2008, 20:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Chubby wrote:

Tom-Andrew wrote:

linusberg wrote:

Håller med Izzy, bygga eget är kul, men man kan få otroligt fina byggen byggda åt en för inte allt för mycket slantar heller. Kolla in ceriatone.com. Nik där bygger bra grejjer som inte kostar satan, har bra många modeller som passar in på ditt ljudideal. Lyssna på ljudklippen på hemsidan och sök även på youtube efter ceriatone så hittar du nog hem på vilken stärk du är ute efter. Jättefina byggen för bra slant.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks
Ceriatone är ett bra tips!

Ljudfreak här på Bojen hade en Ceriatone 1987 vill jag minnas. Han var väldigt nöjd med den.

När jag tänker Ceriatone skulle jag dock personligen gärna stoppa i andra transformatorer -- inte för att Ceriatone nödvändigtvis är dåliga, utan för att verkligen veta vad jag får.

Med 9000 att shoppa för kan man få en riktig kanonstärkare om man köper ett färdigbyggt chassi från Ceriatone (utan trafos) och sedan kompletterar med t.ex. Mercury Magnetic-trafos.

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
jag skulle önska lite hjälp med det du skrev här... skulle jag kunna få detta med 9000. kan du hjälpa mig hur jag ska gå tillväga med det.
Min tanke är att man köper en färdigbyggd topp från Nik på Ceriatone, fast utan transformatorer. Därmed borde man kunna spara pengar både på själva bygget och på frakten från Malaysia eftersom transformatorerna är det som väger as i en stärkare.

Tanken bygger sedan vidare på att man köper transformatorerna separat från nåt annat håll och låter eftermontera dem när man fått hem grejerna från Malaysia.

Kolla med Nik vad det skulle kosta för en färdig topp utan transformatorer, alternativt vad det skulle kosta om Nik skulle bygga med andra transformatorer, om det är möjligt att han t.o.m. skulle kunna ombesörja det.

Gunnar nämner ju annars att man kan köpa ett kit från Weber och då byta ut befintliga Weber-trafon mot Mercury Magnetics redan vid första köptillfället, men då måste man ju kunna bygga själv...

Mitt bästa tips till att börja med är dock att försöka testa så många förstärkare du bara hinner innan du bestämmer dig för vad du ska ha. Jag hade lätt hoppat på Robbans erbjudande att testa hans 50W:are och 18W:are!

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


26 Dec 2008, 19:59
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Okej då. 45:an gjordes med såväl 6L6 som KT66 och 5881, beroende på tillgång. Dessa rör hör till samma familj men har sina karaktärer. De distar lite olika och olika lätt. Men det skiljer inbördes mellan olika 6L6-rör, olika KT66-rör osv också. De kan låta grymt bra när man pressar dem. Kanske lite fastare i tonen och inte lika spräckig-skrällig-skitig dist som EL34, men det är oerhört svårt beskriva ljud.

Jag kör 6L6 i min 45:an just nu och tycker den låter riktigt fint.

Det jag bergsäkert kan lova är att du av den här typen av klipp inte kan avgöra om du ska köpa en stärkare med ett visst rör.

Men hur som helst tror jag att Club 40 körs mest med EL34. Tycker man kan ana lite av EL34:ornas skitighet på toppen av de distande tonerna (vad tror ni andra?).

Club 40 är mest lik den mellanmodell som kallas JTM50 och som fanns ett tag innan JMP-stärkarna kom. GZ34 rörlikriktare och EL34.

Allvarligt talat tycker jag det andra klipper låter rätt illa... [B)] Stärkaren viker sig på ett fult sätt. Den fina klangen som finns i de rena partierna pajjar när det distar. Låter som det går sönder. Stärkaren körs med rätt låga spänningar, nedåt 410V. Tycker sällan det låter så bra med just EL34, men jag bara <u>tror </u> att det har med spänningarna att göra. Har inga belägg för det.

Jag kör min 45:a uppåt 460V och tycker stärkaren distar snyggare så.

Det sound du hör på klippet kan du få från i stort sett vilken schysst 50w Marshall som helst (och ett antal andra stärkare). Det blir dock ofta på det här lite bluddrigare viset med en 45:a som har rörlikriktare, jämför med en JMP som är lite stiffare och tightare i ljudet.

/Gunnar


27 Dec 2008, 22:34
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Chubby wrote:
ok...ja jag får vänta o se, får bli trial and error ytterligare en gång. kan man ställa biasen själv, eller behöver man proffessionell hjälp`?

är du nöjd med din jtm45a, vad kör du genom för låda och vad har du för element.. har nu nåt man kan lyssna på, var ute p´å hemsidan, men den verkade bara ha foton... har ni precis kommit igång?





Ja, man kan ställa bias själv - om man lär sig det! Man behöver grundläggande kunskaper om hur en gitarrförstärkare fungerar, järnkoll på säkerheten vid arbete i en rörförstärkare och en instruktion för biasjustering.

Min 45:a är min desert island-stärkare [^] Den går bra till det mesta. Man kan köra allt från jazz via blues och rock till metal (nästan) på den. I grunden har den ett varmt ljud med mkt klarhet. När den börjar dista kommer en rätt typisk JTM45-dist, lite fet och saggig med bra morr (karaktären beror en del på vilka slutrör man har i).

Volymen är precis på gränsen vad som funkar för de sammanhang jag oftast spelar i - typ klubbgigg, fester med upp till 200 pers och liknande. Typ 30-35w kan vara rätt högljutt.

Jag kör den i antingen en 2x12 med öppen rygg eller 4x12 med Greenbacks/Blackbacks RI. 2x12 är oftast mest lagom och gör att man kan pressa riggen lite mer, ett snäpp upp med volymen på stärkaren.

Att jag sedan har byggt den själv och utvecklat den bit för bit med nya prylar, allt bättre komponenter, trafos, rör osv gör att jag känner extra starkt för stärkaren, förstås [8D]

Från början var det ett Weber-kit. Sedan har det blivit Sozo-kondingar, en del kolmassamotstånd, ny PT (TAD P5), OT (Heyboer), choke, NOS-förstegrör och för stunden GT6L6 som slutrör. Men jag har kört EL34, Kt66 och 6V6 i den också. Man måste ju testa...

Den låter som den ser ut. Hot [:)]

Image

Hittar inte så många ljudklipp, men drog in ett när jag körde med Kt66. Det är väl närmast full patte här för att kolla vad rören gick för. Kanske inte det sound du söker, men den låter självklart inte alls så agressivt på halvfart, lätt puttrande.

http://www.kickback-rock.se/songs/rhc_kt66.mp3

Jag tror dock fortfarande att en JMP (gärna 1986/1992 bass eller en ngt mindre aggressivt tweakad 1987/1959) eller kanske en Bassman Blackface skulle funka minst lika för dina behov.

/Gunnar

EDIT: Nej, vi har inte "precis kommit igång". Jag och trummisen drog ihop vårt första hobbyband 1974 [:0] Sedan är vi inte så snabba på att utveckla webbplatser... [;)]


28 Dec 2008, 18:49
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.