View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 11:41



Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Marshall EL34, 6L6, EL84 vad är skillnaden? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post 
Vad har du för budget?


21 Dec 2008, 21:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Hmm... Är inte en Plexi 45 mer eller mindre en "förbättrad" Marshall JTM45/1987?!

Borde du inte testa en klassisk Marshall med fyra ingångar? Du hade ju en MV-JMP innan, men de gamla NMV-Marshall:erna har lite andra hyss för sig... [:)]

9000 spänn får du en sån för beroende på var du letar...

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


21 Dec 2008, 23:52
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post 
Chubby wrote:

_CM_ wrote:

Vad har du för budget?
9000 har en 4x12 låda med vintage 30 funderar sedan att kanske skaffa en 2x12 istället för o slippa kånket


9000:- borde räcka till en beg JMP-50w-topp från sent 70-tal + service inkl moddningar (kanske en ny bättre utgångstrafo) hos något av Plankets alla duktiga förstärkarmekare, så du kan få den dit du vill ljudmässigt.

Ett annat alternativ som jag gillar är Cornford. Deras nya lite billigare Roadhouse-serie är jag själv sugen på. Här är en länk till deras minsta topp: http://www.andertons.co.uk/acatalog/info_ROADHOUSEH30.html Och här är en artikel om sama förstärkare fast i komboversion http://www.andertons.co.uk/and_news_files/images/Cornford-Roadhouse-Review.jpg

/CM

/CM


22 Dec 2008, 00:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Chubby wrote:

Tom-Andrew wrote:

Hmm... Är inte en Plexi 45 mer eller mindre en "förbättrad" Marshall JTM45/1987?!

Borde du inte testa en klassisk Marshall med fyra ingångar? Du hade ju en MV-JMP innan, men de gamla NMV-Marshall:erna har lite andra hyss för sig... [:)]

9000 spänn får du en sån för beroende på var du letar...

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
ok, ursäkta en gång, men vad var det jag skulle leta efter, jag har dålig koll på alla marshall modeller.. var det jtm 45 plexi
Sorry... Det blev lite onödiga förkortningar! Fikonspråk för den oinvigde... [:I]

MV = mastervolym, NMV = Non-Master-Volume, dvs saknar mastervolym.

De gamla Marshallpjäserna från 1962 och framåt hade fyra ingångar, två för Normal-kanalen och två för Bright-kanalen. Varsin volymkontroll per kanal, delad EQ och Presence-kontroll.
Modellnamnen var 1986 (50W, bas-modell), 1987 (50W, leadmodell). 1959 (100W, lead- även känd som SLP, Super Lead Plexi eller bara Super Lead), 1992 (100W, bas: Super Bass). JTM45 hade också modellnamnet 1987, men den hade lite annan strömförsörjning och framförallt likriktarrör, vilket senare 1987 saknar.

Hur högt och rent vill du spela?

Min absoluta favorit är en gammal Marshall (modell 1987) från 1972 som sprack upp otroligt vackert och sedan distade fett, men då var det svinhögt. Nu har jag byggt mig nånting som liknar en Komet Concorde och låter riktigt bra. Otroligt rappt svar när man spelar den rent och en snygg crunch när volymen går upp. Den har EL34 i slutsteget och låter nog ganska brittiskt.

Sen har jag även byggt en Marshall 18W-liknande stärkare. Den har dock ett försteg mer likt en gammal fyraingångars Marshall, brightkanal. Den har EL84 i slutsteget. Låter skitbra när det börjar spricka, men den håller inte ihop i botten och saknar punchet man får med EL34 eller 6L6 när man kranar på så att det distar rejält. Den är dock rätt högljudd trots sina "ynka" 18W.

Den stärkare jag spelar mest på är dock min gamla Fender Bassman-topp från mitten på 70-talet. Jag kör den genom en Marshall-låda med 4 st. V30 i. Har även kört den med 2x12:a med V30 och en sluten 2x12:a med Celestion G12H30. Det låter riktigt jäkla bra! Det kanske kan vara nåt för dig? Med en bra strata och en bra OD låter det bluesrockigt så det förslår!

Sen finns ju även Traynors gamla stärkare från sent 60-tal, tidigt 70-tal. Deras Bassmaster är väldigt lik en gammal Marshall 1987. Sedan finns det andra som är mer lika Fenderstärkare, t.ex. deras YGL-3. Båda har dock EL34 i slutsteget, men den ena låter Fender... [;)]

BTW så finns det ju en nyare Traynor på säljdelen av Bojen! Den borde verkligen kunna vara nåt för dig. Inte är den särskilt dyr heller!

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


22 Dec 2008, 01:19
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
JMP med EL84? Hm, skumt.

Skit samma. Med det ljuidealet kan du troligen gå på vilken typ 30-50-wattare som helst i Marshall-svägen. Typ Fender Bassman, JTM45, JMP 1987.

Funkar det att köra en 30-50w på typ halv volym i de sammanhang du repar och ev. gigar (rätt högt...)? I så fall skulle jag rekommendera en JTM45 som ger ett lite mjukare och mer dynamiskt ljud vid rimlig volym. En JMP 1987 (50w) distar måhända "snyggare", men känns mer agressiv. Fender Bassman (samma krets som i JTM45 men andra delar och andra högtalare) är helt ok, men jag föredrar ändå Marshall. Smaksak.

En gammal Fender Bassman Sliver Face eller Black Face från 60-talet skulle också kunna göära jobbet.

Bygga eget är kul!

/gunnar


22 Dec 2008, 01:27
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Tom-Andrew wrote:
Hur högt och rent vill du spela?


Jamen hur rätt och helt avgörande är inte den frågan [^][?]

/Gunnar


22 Dec 2008, 01:30
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Håller med Izzy, bygga eget är kul, men man kan få otroligt fina byggen byggda åt en för inte allt för mycket slantar heller. Kolla in ceriatone.com. Nik där bygger bra grejjer som inte kostar satan, har bra många modeller som passar in på ditt ljudideal. Lyssna på ljudklippen på hemsidan och sök även på youtube efter ceriatone så hittar du nog hem på vilken stärk du är ute efter. Jättefina byggen för bra slant.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks


22 Dec 2008, 08:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
linusberg wrote:

Håller med Izzy, bygga eget är kul, men man kan få otroligt fina byggen byggda åt en för inte allt för mycket slantar heller. Kolla in ceriatone.com. Nik där bygger bra grejjer som inte kostar satan, har bra många modeller som passar in på ditt ljudideal. Lyssna på ljudklippen på hemsidan och sök även på youtube efter ceriatone så hittar du nog hem på vilken stärk du är ute efter. Jättefina byggen för bra slant.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks
Ceriatone är ett bra tips!

Ljudfreak här på Bojen hade en Ceriatone 1987 vill jag minnas. Han var väldigt nöjd med den.

När jag tänker Ceriatone skulle jag dock personligen gärna stoppa i andra transformatorer -- inte för att Ceriatone nödvändigtvis är dåliga, utan för att verkligen veta vad jag får.

Med 9000 att shoppa för kan man få en riktig kanonstärkare om man köper ett färdigbyggt chassi från Ceriatone (utan trafos) och sedan kompletterar med t.ex. Mercury Magnetic-trafos.

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


22 Dec 2008, 11:15
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Tom-Andrew wrote:

linusberg wrote:

Håller med Izzy, bygga eget är kul, men man kan få otroligt fina byggen byggda åt en för inte allt för mycket slantar heller. Kolla in ceriatone.com. Nik där bygger bra grejjer som inte kostar satan, har bra många modeller som passar in på ditt ljudideal. Lyssna på ljudklippen på hemsidan och sök även på youtube efter ceriatone så hittar du nog hem på vilken stärk du är ute efter. Jättefina byggen för bra slant.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks
Ceriatone är ett bra tips!

Ljudfreak här på Bojen hade en Ceriatone 1987 vill jag minnas. Han var väldigt nöjd med den.

När jag tänker Ceriatone skulle jag dock personligen gärna stoppa i andra transformatorer -- inte för att Ceriatone nödvändigtvis är dåliga, utan för att verkligen veta vad jag får.

Med 9000 att shoppa för kan man få en riktig kanonstärkare om man köper ett färdigbyggt chassi från Ceriatone (utan trafos) och sedan kompletterar med t.ex. Mercury Magnetic-trafos.

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


Håller med dig TA att satsa på trafos. Men frågan är om man inte lika gärna kan köpa ett Weber-kit då och få Mercurys med i köpet (Weber tillhandahåller ju numera både Mercury och Heyboer som alternativ). Visst finns det en och annan ytterligare pryl man vill byta i Weber-kiten men trafos är den tunga, dyra och viktiga biten.

Är man verkligen kvalitetsmedveten köper man ett Metro-kit och får toppgrejor i varje detalj. En fröjd att bygga!! Det blir lite dyrare, men en och annan tusenlapp hit och dit i den allmänna pryl-konkursen...
Metro har rea på sina 50w-kit just nu. 950 dollars.
http://metroamp.com/store/product_info.php?cPath=44&products_id=484

Chubby - jag tror du snarare ska sikta på 1987/1986-modellen än JTM45. 45:an är en otroligt läcker stärkare, men dess coolaste egenskaper är ju svikten och saggandet (rörlikriktare), den lite mer morriga, feta disten. Så här:
http://www.youtube.com/watch?v=gfCLYlzYO68&feature=related

1987/1986 har mer headroom, är lite stiffare i tonen och funkar därför bra även för ett rätt cleant ljud. Fast jag hade nog sneglat på en Bassman BF eller SF också...just för den sköna klangen som Fenderstärkarnas deisgn ger.

Att dela upp rörvärlden i Marshall=dist och Fender=cleant blir i vilket fall fel. DEt handlar mkt om hur hårt man pressar dem. Det finns stora distresurser i en Fender också.Okej, denna Bassman SF är lite moddad (David Bray), men ändå [}:)]
http://www.davidbrayamps.com/mp3s/66bassman.mp3

/Gunnar


22 Dec 2008, 13:13
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
Dagnall och Mercury är trafos, jag gissar att han har en dagnall PT och mercury OT eller tvärtom [:D] om du fått mitt mail så har jag detta i min 50w men Danbury OT trafon i min 18w är lika, allt är en smaksak mer eller mindre, vill man ha vintage ton eller ej, en del tycker det kvittar, I beg to differ, men som sagt smaken är som baken alla har en[;)]
MVH


22 Dec 2008, 21:21
Profile WWW

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
maila mig på r_gren@hotmail.com

jag kommer vara i närheten av Örebro etc under julen om du vill testa,jag har med mig till Vingåker/högsjö 18w och 50w så kan du se vad skillnaden är 50w är dock ej till salu om du inte vill gå långt utanför din budget

antar att mail funktionen inte funkar,ja ja

Maila om du vill testa


22 Dec 2008, 22:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Chubby wrote:
om man inte kan sätta ihop det själv, vad skulle det gå på om man tar hem en plexi variant som är färdigt monterad?

dom ceriatone jag hört tycker jag låter bra..men som sagt det är lite åt brian kahaneks sound när han visar upp ab sheptone mickarna som jag vill åt. men jag vet inte vad han har i den.




Fast vitsen med att köpa från t.ex. Ceriatone är ju liksom borta om du inte ska bygga själv. Då kan du ju lika gärna köpa en väl inkörd JMP från 70-talet och spara pengar. Det finns rätt gott om dem. Bara att söka på annonssajterna.

Klart att trafos spelar roll. Men det finns inte en chans i världen att man på det klipp du hänvisar till kan höra det låter bra för att det är Mercury-trafos. Sååå jäkla stor skillnad blir det inte det mot en original-Drake, Dagnall eller vad som nu satt i från början. Varför byter man förresten OT i en gammal plexi?

Dessutom tycker jag att soundet på klippet påminner mer om typ en Fender Vibroverb BF eller något åt det hållet.

/Gunnar


22 Dec 2008, 22:11
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Tycker du ska ta chansen och pröva 18watt'aren, dessa stärkare är det fantastiskt mycket krut i och jag tror många stirrar sig blind på siffran 18 utan att inse vad som krävs volymmässigt för att få det härliga karraktäristiska cruchinga 18watts spräcket.

Ärligt talat så har jag svårt att se hur det ska vara att repa med en watt starkare variant, när man ligger och gränsar på det här härliga crunchen är ljudtrycket så pass att det är öronproppar på. Jag förstår mycket väl att dynamiken är helt annorlunda med en watt svag stärk, men praktiskt sett är 18 watt så högt jag kan gå när det gäller den typen av stärkare, sen blir den oanvändbar utan attenuering, och farfar sa alltid att man inte ska elda för kråkor. [:D] På normala kroglir räcker den till gott och väl med en känslig 4x12'a och på seriöst stora ställen brukar ju PA finnas att tillgå. Nähh, 18 watt är fantastiskt enligt min åsikt.

Att den inte räcker till cleant osv kan jag ha förståelse för men är det verkligen någon som kan repa med en plexi, klipp, etc oattenuerat utan att replokalen rasar?

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks


22 Dec 2008, 23:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post 
PT Power transformator (den som strömmen går in i och förvandlas till lämplig spänning-många gillar att det finns reserv att ta av om det behövs-jfr turbo...tyngre ljud/bas dynamik m.m.)
OT Output Transformator (Den som går till högtalaren efter att stärkaren gjort sitt-samma resonemang som ovan)


22 Dec 2008, 23:25
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
linusberg wrote:
Ärligt talat så har jag svårt att se hur det ska vara att repa med en watt starkare variant, när man ligger och gränsar på det här härliga crunchen är ljudtrycket så pass att det är öronproppar på. Jag förstår mycket väl att dynamiken är helt annorlunda med en watt svag stärk, men praktiskt sett är 18 watt så högt jag kan gå när det gäller den typen av stärkare, sen blir den oanvändbar utan attenuering, och farfar sa alltid att man inte ska elda för kråkor. [:D] På normala kroglir räcker den till gott och väl med en känslig 4x12'a och på seriöst stora ställen brukar ju PA finnas att tillgå. Nähh, 18 watt är fantastiskt enligt min åsikt.

Att den inte räcker till cleant osv kan jag ha förståelse för men är det verkligen någon som kan repa med en plexi, klipp, etc oattenuerat utan att replokalen rasar?

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

Håller med dig i princip. Men olika rör beter sig olika. Det är inte bara watt att tänka på. 2xEl84 ger som du är inne på en rätt typisk svikt och morrighet i bottenregistret. Och det redan vid acceptabla ljudnivåer. Vill man lira lite sydstatsboogierock är det perfekt. Måste vara kanon även för inspelning.

Om man däremot vill att tonen ska hålla ihop i botten, ge riktig tjong utan att cruncha för tidigt är det svårt klara sig utan 2xEL34-6L6-Kt66 osv. Inte så mkt för volymen utan just för punchen i tonen.

Men jag håller med dig om att man inte gärna står i liten replokal och kör en JMP 50w så att den distar friskt, utan man måste oftast ta ned volymen på något sätt. JTM45:an funkar bättre då (kankse 30w), ett snäpp lägre i volym och distar kanske aningens tidigare. Men man <u>måste</u> inte köra en JMP 50w på fullt blås för att den ska låta bra! Den har ett fint varmt lättcrunchigt ljud med bra bett redan på lägre volym.

Just nu kör jag själv en del med min Elektrofon med sina effektsvaga 6L6G, den ger kanske 20-25W. Perfekt för mig i repan. Kan få den att spricka lite med en Tele och det är ändå okej volym och fortfarande rätt tight i botten, lite tightare´och mer funky än en 18w.

Men allt detta är smak. Det viktiga tycker jag är att ens stärkare spricker och börjar dista på ett sätt man gillar vid precis den volym man normalt behöver - varken vid lägre volym och eller högre.

OT = output transformer, utgångstrafo - sitter efter slutrören, före högtalarutgången, omvandlar den förstärkta signalen från slutrören till spänning och ström som högtalarna kan jobba med.
PT = power trafo, nättransformator, först i stärkaren, omvandlar inkommande 230V till de spänningar stärkaren behöver.

(EDIT: för sen och för omständlig...[B)])

/Gunnar


22 Dec 2008, 23:35
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Väl talat Gunnar, håller med dig till fullo. Det är det där med att man får ett "preferens ljud" för olika typer av stärkare, i mitt fall när det gäller marshall ska stärken får gå på i fullt blås och morra, det är omedvetet det som man har som rättesnöre för hur man vill att det ska låta. Du har rätt i att bottenregistret håller ihop bättre ju mer du går upp i watt, synd att det ska vara så då det är en omöjlighet för dom flesta att nyttja stärkare som flyttar luft och möbler i den omfattningen som en 50wattare gör, men hua vad gott det låter[:D]

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks


22 Dec 2008, 23:48
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Denna kanske är nått för julgranen?

http://www.diskantforum.se/viewtopic.php?f=31&t=13032


23 Dec 2008, 00:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.