View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2024, 02:00



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Ceriatone Hiwattkit 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Ceriatone Hiwattkit
Funderar på en <i>Ceriatone Hey What?! 504"]
http://www.ceriatone.com/images/layoutP ... hat504.jpg

Någon som vet nå´t om dessa? (Ett väldigt nytt kit är det)
Hiwatt är ju ingen lätt förstärkare att klona pga tex sina Partridge trafos...


15 Nov 2008, 17:23
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
Hej Polifemo, om det är smack, pang och dunder du är ute efter, och inte kan vara utan Partridge-trafosarna, så leta upp en gammal Laney Klipp vetja! De har just Partridge trafos, och ett helvetiskt tryck.
(Låt dig inte avskräckas av den höga B+:en, det kräver bara lite fler lytar, är annars bara marginellt dödligare än en normal stärkare...)
Då kan du nöja dig med komponentkit från Ceriatone.

PS: för övrigt kan som kuriosa nämnas att den eminente Herr Ljudfreak hade en gammal Hajvatt med jugoslaviska trafos, och de verkade vara original!

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


16 Nov 2008, 17:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Martin Kuhn wrote:

Hej Polifemo, om det är smack, pang och dunder du är ute efter


Jo det är väl det jag vill ha [:p]

Har en Laney VC30 (moddad av Björn Juhl) samt mitt Madampbygge ( finjusterat med mycket hjälp av den eminente Izzy) och båda dessa *stärkare låter riktigt bra, men komprimerar distar lite väl tidigt.

Söker nu en enkanalig best - som vid behov ska få en loop inplanterad - med ett snyggt rent ljud samt ett gott headroom som en grund att mata med några av mina pedaler (har på toook för många sådana...)
Ingen föstärkardist här alltså!

Låter väl som en beskrivning av en<b> HIWATT</b> tycker jag [;)]


<i>
* Båda har väl fungerande parallell-loopar"]


16 Nov 2008, 18:29
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Martin Kuhn wrote:
PS: för övrigt kan som kuriosa nämnas att den eminente Herr Ljudfreak hade en gammal Hajvatt med jugoslaviska trafos, och de verkade vara original!

Den där var ett mysterium, men mycket ett välljudande sådant. Saknar den ofta, men den såldes tillbaka till Skåne för några år sedan. Den hade förmågan att låta "kraannnng" och lät som bäst när den precis började spricka upp. Det var, erhm, ganska högt då...

"May the funk be with you"


16 Nov 2008, 20:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3360
Location:
Post 
Martin Kuhn wrote:

Hej Polifemo, om det är smack, pang och dunder du är ute efter, och inte kan vara utan Partridge-trafosarna, så leta upp en gammal Laney Klipp vetja! De har just Partridge trafos, och ett helvetiskt tryck.
(Låt dig inte avskräckas av den höga B+:en, det kräver bara lite fler lytar, är annars bara marginellt dödligare än en normal stärkare...)
Då kan du nöja dig med komponentkit från Ceriatone.

PS: för övrigt kan som kuriosa nämnas att den eminente Herr Ljudfreak hade en gammal Hajvatt med jugoslaviska trafos, och de verkade vara original!

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


Om du är intresserad av Klipp 100-trafos, så kan de nog gå att ordna. Izzy ska Marshallifiera min kompis gamla Klipp100 och om du är intresserad så kan säkert trafosarna bytas mot några bra nytillverkarede Plexi:aktiga trafos.

Förstärkaren ska Powerscalas för att få ner spänningen i slutsteget och tanken är att behålla original-trafosarna, men om någon är intresserad av trafosara så går det säkert ordna ett byte.

/CM



/CM


16 Nov 2008, 21:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Har en känsla av att det kommer att klia i fingrarna på Herr Izzy själv när det gäller dessa trafos [;)]
Jag kollar med honom.
Tack för tipset!


16 Nov 2008, 22:23
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Jul 2008, 21:34
Posts: 223
Location:
Post 
Har du kollat in denhär?
http://www.vintagehiwattrestorations.com/shop/

Det är riktiga Hiwatt-nördar bakom den firman. Deras trafos är Heyboers, hiwatt/partridge kloner och lär ska låta riktigt bra.

/Stefan


17 Nov 2008, 10:34
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.