View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 09:50



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Marshall JMP-1 
Author Message

Joined: 30 Jun 2008, 23:15
Posts: 618
Location:
Post Marshall JMP-1
Höstmörkret är här....Och med det så kom jag på mig själv med att modda min JMP-1:a. Med hjälp utav "Racing" och hans kamrat kom vi överens om hur man tar bort dioden ur funktion för att bara använda rören som OD. Detta gjordes igenaom att ta bort jordningen till dioden. Funkade fint! Man fick mycket mer gain coh ett mer dynamiskt ljud hittade ut! JMP:n låter nu grymt bra.....Tills man testade en Clean-kanal....Båda rören jobbar friskt och det låter som man har två stärkare igång, en Clean och en Drive. Coolt...eller inte. Njae... Hur om hur gick jag vidare med att knippsa av en konding som heter C78. Dett gav ett underbart resultat i mina öron....Borta var den burriga och dova ljud karaktären och fram tittade en crispigare och klarare ljud karaktär. Problemet består dock med Clean kanalerna som har både Clean och Drive samtidigt....Ideer någon?? Har ni fler moddnings tips till en som vill mycket men kan litet....Shout it, shout it, shout it out loud, I wanna have a party!!!!

/ Ola


02 Nov 2008, 18:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post 
Jag har en rördistmoddad JMP-1:a... Jag återkommer med inlägg när jag har mer tid...

/CM


02 Nov 2008, 20:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jun 2008, 23:15
Posts: 618
Location:
Post 
Tackar mjukast!


02 Nov 2008, 21:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post 
Min är moddad av min numera pensionerade tekniker, så jag har inte alla detaljer, men de tror jag nog de andra här kan fylla i.

Som jag har förståt det så funkar den i grova drag så här före modd.

Rören används inte för dist utan bara som någon forma av buffertsteg och möjligen för att ge någon form av rörfärgning. Disten skapas i stället i en diodbrygga, d v s en komponent innehållande fyra dioder som normalt används för likriktning i nätdelar.

Om jag förståt det rätt så funkar den i en Marshall JMP-1 på följande sätt:

Komponenten har fyra ben. Ett tar emot signalen, ett skickar ut signalen över de två återstående lägger man en spänning. Denna spänning skapar ett tak för signalens utrymme. När signalen slår i taket klipps den och signalen distar. Ju mer man sänker den styrspänning desto lägre hamnar taket och signalen distar tidigare och därmed totalt mera.

Med andra ord tekniskt sett rätt långt i från hur en Marshall från tidigt 80-tal eller tidigare distar.

Problemet med disten i min JMP-1:a rent ljud- och spelmässigt var att det den var ganska mycket av eller på. Rent eller ganska hårt distat och i gränslandet där emellan läte det rent ut sagt skit.

Så för att göra den roligare, så tog min tekniker bort diodbryggan och ökade förstärkningen i det (d v s de två rörhalvorna) som sitter närmast frontpanelen. Komponenterna han moddade sitter direkt bredvid röret till höger framifrån sett. Resultatet var att rören började överstyra. Tillsammans med slutstegsdelen i gammal Marshall Super Lead-topp (som fått en "poweramp in"-kontakt på baksidan), så blev det en flexibel rigg som jag spelade på i många år innan jag började labba med annat. Jag använder den fortfarande på de låtar vi spelar där jag använder effekter.

Vår andra gitarrist har också en, fast den är moddad av Folkesson och den funkar egentligen ännu bättre, men jag vill inte byta bort mitt ljud så jag har behållit mina moddar, men jag kan rekommendera Folkessons JMP-1-mod även till de som inte gillar hans andra moddar. Han gör på ett liknande sätt som det som är gjort i min fast den går snyggare steglöst från rent till distat.

En annan sak som är gjort med både min och som Folkesson gör är att öka basen i den så att man inte alltid måste ha "Bass" på max.

Lycka till!

/CM


11 Nov 2008, 11:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jun 2008, 23:15
Posts: 618
Location:
Post 
jaha....Ser ut som om jag väntar på fler inlägg innan jag skickar skiten till den gode Tommy. Någon annan som har ideer?


11 Nov 2008, 17:45
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.