View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 11:46



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Och så över till nätdelen... 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post Och så över till nätdelen...
Det här är ytterligare en sak som jag har absolut noll koll på.

Det enda jag vet med säkerhet är att effektrören skall ha max 320V. Alla övriga värden är mer eller mindre tagna ur luften.

Kommentarer?

Image

Edit: Hoppsan. Ser att kondingarnas numrering är bristfällig. Nåja, vi får kalla den C som saknar nummer till "den C som saknar nummer", vi kallar den första C1 till "den första C1" och den andra C1 till "den andra C1".

Edit 2: Slutsteget kommer inte att ge ut mer än vad man får ur två EL34:or med 320V på anoderna.


02 Nov 2008, 11:47
Profile

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
<s>Jag har inte följt dina tidigare artiklar (om jag inte läst på -så är det därför)</s><s>Ingen negativ spänning? </s>

Catode-biased Då måste du även räkna med förlusten över Rk.

Varför R1?? För att få en viss SAG??

Värdena på dina C tyder på en fullkomligt STEL (stiff) nätdel. Skall den vara till en bas?

235V AC ger ca. 331V i TOMGÅNG men sjunker vid belastning. Och du skulle ha ett A-klass ?? dvs mycket ström hela tiden. Kanske dina stora kondingar kan hålla spänningen...

Personligen skulle jag flytta R4 och R5 till B+ (Vänster sida R1) och ÖKA dessa värden (R4 R5) men det är jag det...

b



efter att ha läst din tråd om A-klass så stryker jag en hel del... sorry.


02 Nov 2008, 19:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
gammelnalle wrote:


Varför R1?? För att få en viss SAG??


Nej, inte för sagens skull. Först valde jag mellan choke och motstånd. Fastnade för motståndsvarianten men jag tänkte att filtreringen blir säkert bättre om jag lägger till ytterligare ett pi-filter. I de flesta ritningar så finns det inget pi-filter före OT-CT så jag tänkte att jag slänger in ett där.

Då skulle jag ha ett pi-filter före OT-CT och två före SGM. (Eller...[?])

Den första kondingen, C, är reservoir capacitor (http://www.freewebs.com/valvewizard1/smoothing.html)

Quote:

Värdena på dina C tyder på en fullkomligt STEL (stiff) nätdel. Skall den vara till en bas?


Den skall vara till gitarr och den behöver inte vara fullkomligt stel. Vilka av dessa kondingar påverkar stelheten mest?

Jag slänger ihop en ny version med lägre värden.
Quote:

235V AC ger ca. 331V i TOMGÅNG men sjunker vid belastning. Och du skulle ha ett A-klass ?? dvs mycket ström hela tiden. Kanske dina stora kondingar kan hålla spänningen...

Personligen skulle jag flytta R4 och R5 till B+ (Vänster sida R1) och ÖKA dessa värden (R4 R5) men det är jag det...



Jag har till upplägget följt bilden nedan. Min gissning var att om R4 och R5 kommer efter de andra så kommer R5 att vara mest filtrerad för att då har spänningen blivit filtrerad många gånger. Har jag förstått fel?

Image

Jag hade också en version där spänningen till signalrören togs enligt nedanstående modell.

Image

Skulle det vara vettigare?


03 Nov 2008, 09:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
En ny version.

Är denna fortfarande überstiff? Släpper den igenom för mycket störningar?

Image


03 Nov 2008, 11:37
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Om det ska vara klass-A så borde det ju inte spela så stor roll om den är "stiff" eller inte. Strömförbrukningen vid transienter blir ju inte högre än vid tomgång.

Erik Runeson


03 Nov 2008, 11:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
d95err wrote:

Om det ska vara klass-A så borde det ju inte spela så stor roll om den är "stiff" eller inte. Strömförbrukningen vid transienter blir ju inte högre än vid tomgång.

Erik Runeson


Slutsteget blir egentligen tvådelat. Antingen tjoffar man med 2 x EL34 i klass-A eller så tjoffar man med 2 x EL84 som vanligt (320V på anoderna och gemensamt 130ohm/20mFd på katoderna).
Men slutsteget bör väl dimensioneras efter EL34:orna för de drar mera kärnkraft, tänker jag mig?


03 Nov 2008, 12:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 57 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.