View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 07:40



Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Konstlast som attenuator 
Author Message

Joined: 14 Jun 2005, 08:35
Posts: 1696
Location:
Post 
DNS wrote:
Man tager ett ventilerat element (Hål i magneten) förstärker bef dustcap med epoxi eller nåt, ev. byter till aluminium (och förstärker) eller byter mot nåt annat..styvt.
Man fäster en lätt stång (Gäng hona hane) genom cappen man valt.
Sen tager man ett par fjädrar med lagomt k-värde till varje ände av stången och ansluter respektive andra änden till högtalarchassiet på fifiigast sätt.
Sen har man en tyst impedansgenerator som man kan byta k i.
<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">

Sådär satt jag ungefär och funderade innan jag gick hem från jobbet.
Resonansfrekvensen på en högtalare uppstår väl där en högtalare börjar dippa och genom att kunna justera fjäderkrafter borde man kunna efterlikna konens rörelse på högtalaren och därigenom få så lika egenskaper på den tysta högtalaren som på den låtande som möjligt. För att slippa högtalarljud men ändå behålla talspolens styrning skulle man kunna ta upp stora rundade hål i membranet. Det gör membranet betydligt rörligare, men en typ av fjäder som dämpare borde kunna kontrollera alltihop... jag skulle kunna tänka mig att om man sätter lika stora delar skumgummi mot fram och baksidan av kvarvarande membran så borde det gå att prova sig fram till samma konrörelse som elementet hade innan operationen. Det skulle vara ett enklare sätt att ersätta fjädrar och stång.
Jag är mekanikkonstruktör i grunden så jag klarar av att tänka mig de fysiska rörelserna. Däremot är jag helkass på el...
Det jag däremot vet är att allting man tillsätter ett system påverkar slutresultatet. rent intuitivt borde det vara så att de tysta högtalarna skall ha samma elektriska och fýsiska egenskaper som högtalarelementet för att inte påverka i någon riktning, och då blir det svårt.[V] Men om man inte är alltför petig kanske det funkar ändå.[:)]


01 Nov 2008, 00:03
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Mar 2005, 19:19
Posts: 1037
Location:
Post 
Jo, men grejen är att luftflyttning är en komplicerad historia..
En fjäder räcker inte egentligen, utan det måste till en dämpare oxå.
Fan vet om det inte vore nåt för Öhlins..[:D]
Var det inte nån som jobbade där från planket??

Nä, konen måste bort om det ska gå tyst, det blir ju iofs bara fisljud men så fort man karvat i den gör den ingen större nytta för centreringen iallafall.
Jag tror spindeln klarar centreringen om bara fjäderkonstruktionen inte drar snett. Den kan ju t.o.m. hjälpa till att styra egentligen.

Hur ser en weber mass ut egentligen?
Man kan tänka sig att den har enkelfjäder. Jag tänkte två för att få symmetrisk belastning och möjlighet att 'ställa bias' alltså spänna fjädrarna lite runt nollnivån, men det kanske är överdrivet..

Faen det känns som nåt element ligger risigt till i framtiden...
Fast näe jag lider inte så mycket av för mycket ljud för tillfället. Blir det för högt går jag in i ett annat rum..[8D]

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">


01 Nov 2008, 01:29
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Är det så att frekvensresponsen ändrar sig dramatiskt med effekten över talspolen eftersom den då flyttas kraftigare genom magnetfältet?

Frekvensresponsen borde väl kunna simulersas med komponenter istället för rörlig talspole?

I Marshall Powerbrake sitter det 12.5mH/120uF-8ohm-1mH. När jag simulerade detta gav det en liknande kurva som den högtalarkurva tidigare i tråden. Varför funkar inte detta? Man hör ju ofta att Powerbraken låter dåligt?

Eller är det skillnaden i dynamik som gör det? Dvs lösa gitarrslag ger annorlunda spolvärden än hårda för att spolen rör sig olika kraftigt?


01 Nov 2008, 09:54
Profile

Joined: 14 Jun 2005, 08:35
Posts: 1696
Location:
Post 
DNS wrote:

Jo, men grejen är att luftflyttning är en komplicerad historia..
En fjäder räcker inte egentligen, utan det måste till en dämpare oxå.
Fan vet om det inte vore nåt för Öhlins..[:D]
Var det inte nån som jobbade där från planket??

Nä, konen måste bort om det ska gå tyst, det blir ju iofs bara fisljud men så fort man karvat i den gör den ingen större nytta för centreringen iallafall.
Jag tror spindeln klarar centreringen om bara fjäderkonstruktionen inte drar snett. Den kan ju t.o.m. hjälpa till att styra egentligen.

Hur ser en weber mass ut egentligen?
Man kan tänka sig att den har enkelfjäder. Jag tänkte två för att få symmetrisk belastning och möjlighet att 'ställa bias' alltså spänna fjädrarna lite runt nollnivån, men det kanske är överdrivet..

Faen det känns som nåt element ligger risigt till i framtiden...
Fast näe jag lider inte så mycket av för mycket ljud för tillfället. Blir det för högt går jag in i ett annat rum..[8D]

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">

Jag har ett gäng högtalare som min bättre hälft vill att jag ska göra mig av med.. tror jag ska experimentera lite med dom... Fast det får bli om nåra veckor då jag har bättre tid. Jag återkommer med omdöme då. Tills dess blir det torrsim.[:D]


01 Nov 2008, 10:24
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Tubis wrote:
I Marshall Powerbrake sitter det 12.5mH/120uF-8ohm-1mH. När jag simulerade detta gav det en liknande kurva som den högtalarkurva tidigare i tråden. Varför funkar inte detta? Man hör ju ofta att Powerbraken låter dåligt?


Låter verkligen Powerbrake dåligt? Dvs sämre än t.ex Weber Mass eller THD Hotplate? Oftast ser man ju bara diskussioner där en attenuator jämförs med ingen attenuator, och då låter det ju alltid sämre (som vi diskuterade i en annan tråd nyligen). Det skulle vara intressant att se en test av Powerbrake, Hotplate, Mass m.fl sida vid sida.

Erik Runeson


01 Nov 2008, 10:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
d95err wrote:

Låter verkligen Powerbrake dåligt?
Ingen aning, bara vad jag hela tiden hör och Weber och Hotplate hyllas ofta.
Har inte testat någon men ändå intressant ämne.[:)]


01 Nov 2008, 10:33
Profile

Joined: 20 Mar 2005, 19:19
Posts: 1037
Location:
Post 
Tubis wrote:

Är det så att frekvensresponsen ändrar sig dramatiskt med effekten över talspolen eftersom den då flyttas kraftigare genom magnetfältet?

Frekvensresponsen borde väl kunna simulersas med komponenter istället för rörlig talspole?

I Marshall Powerbrake sitter det 12.5mH/120uF-8ohm-1mH. När jag simulerade detta gav det en liknande kurva som den högtalarkurva tidigare i tråden. Varför funkar inte detta? Man hör ju ofta att Powerbraken låter dåligt?

Eller är det skillnaden i dynamik som gör det? Dvs lösa gitarrslag ger annorlunda spolvärden än hårda för att spolen rör sig olika kraftigt?


Ja det är ju det som falerar i labuppställningen..
Har man en gitarr som låter stjärtbrus behöver man ingen powerbrake utan en hifi-anläggning.[;)]
Transienta förlopp, spoländlägen. Korrelationer mellan spolens rörelse och magnetens fält förvinner ju i 'fast' spole.
Sen är det ju järnets mängd och form i induktansen. Permeabilitet och hysteres är ord som dyker upp från svunna tider. Att ersätta en rörlig spole i ett magnetfält med en spole med sluten järnkärna (förmodar jag, annars blir det dyrt att bränna effekt) kanske bara funkar under fina omständigheter..då är det hifi igen.







<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">


01 Nov 2008, 11:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Tubis wrote:

d95err wrote:

Låter verkligen Powerbrake dåligt?
Ingen aning, bara vad jag hela tiden hör och Weber och Hotplate hyllas ofta.
Har inte testat någon men ändå intressant ämne.[:)]



Med spänning har jag följt trådens oväntade utveckling och inveckling. Man vet inte vad man ska tro.

Som jag uppfattar teoretiserandet innebär en resistiv konstlast att låga och kanske främst höga frekvenser käkas av motståndet i förhållande till högtalarens kurva. Jag antar att det är därför som man i HotPlate langar på kompenserande kondingar/filter. Men jag undrar om det inte är just detta som tyvärr påverkar ljudet negativt, även om man kanske lyckas kompensera frekvenskurvan.

Det verkar dock vara främst när man attenuerar mycket som skillnanderna mellan motstånd och spole-konstruktionerna framträder. För mig som är intresserad av två saker,
A) Konstlast högtalare för ljudlöst meckande
B) Få ned volymen några dB
- verkar denna simpla parallellkopplade konstlast funka väldigt bra. Varför köpa dyra attenautorer när man kan plocka ihop sin egen klump för en hundring?

Kul om fler kunde testa och se vad ni upplever?

/Gunnar


01 Nov 2008, 13:31
Profile

Joined: 20 Mar 2005, 19:19
Posts: 1037
Location:
Post 
I början av min DNS-karriär (som var ett misstag.. nån hade klistrat ett Wirlwind-klistermärke över DNS-loggan och jag köpte osett i hopp om botique-fynd..[:(]) så skulle jag till att kompensera för 12-ohms utgången. Jag frågade omgivningen om det möjligen fanns effektmotstånd i lådorna. Jag fick ihop så det räckte till konstlastexprement. Det jag lärde mig var i princip att DNS:en inte lät bättre med last än jag kunde ratta fram på distlådorna. Troligen beroende på att jag bygger disten på lagom mättat försteg.[:(]

Det är ju inte så coolt i denhär tråden.[:I]



<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">


01 Nov 2008, 13:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post 
DNS wrote:

I början av min DNS-karriär (som var ett misstag...


Kul tråd, men vad betyder <i>DNS"]? (Jag antar att det inte betyder Domain Name Server...)

/CM


01 Nov 2008, 18:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 20 Mar 2005, 19:19
Posts: 1037
Location:
Post 
_CM_ wrote:

DNS wrote:

I början av min DNS-karriär (som var ett misstag...


Kul tråd, men vad betyder <i>DNS"]? (Jag antar att det inte betyder Domain Name Server...)

/CM


Danmark Norge Sverige lär det betyda. Italiensk förstärkare importerad av Hagström och fanns under namnet Sound på andra marknader.

Image

Special 60 är 4xEL84 katodbias och inget för Spotnicksanhängare..

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">


01 Nov 2008, 18:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
undrar hur möe surr en sådan här grunka skulle föra? Plåt fjäder, tänk veck i botten på en konservburk.
Om man gör luft volymen liten på båda sidorna skulle man väl kunna simulera högtalar-membranets jobb med att flytta luft

Image

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/


02 Nov 2008, 00:13
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
d95err wrote:

Aiken har en artikel om attenuator parallellt med högtalare:
http://www.aikenamps.com/ParallelLoads.html

Erik Runeson


Det var ju en väldigt enkel och begriplig samt sammanfattande artikel av precis det jag upplever när jag kör min konstlast parallellt med högtalaren. Bra lästips!
/Gunnar


02 Nov 2008, 18:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 49 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.