View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 13:44



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Power scaling??? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Power scaling???
Hur funkar power scaling, varför används det och vilka är fördelarna?
Påverkar monteringen av power scaling förstärkarens ljud när power scalingen så att säga är â€Â


14 Oct 2008, 09:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
[quote="Goran"]

Hur funkar power scaling, varför används det och vilka är fördelarna?
Påverkar monteringen av power scaling förstärkarens ljud när power scalingen så att säga är â€Â


14 Oct 2008, 10:08
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
[quote="Goran"]

Hur funkar power scaling, varför används det och vilka är fördelarna?
Påverkar monteringen av power scaling förstärkarens ljud när power scalingen så att säga är â€Â


14 Oct 2008, 10:35
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 
Tackar!!!


14 Oct 2008, 11:18
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post 
Jag hade tänkt ställa samma fråga och frågar därför vidare lite.

1. Att sänka spänningen i alla delar av förstärkaren verkar vara en dålig idé, eftersom man då ändrar förstegets egenskaper (och eq:ns egenskaper i de fall de är aktiva). Däremot verkar det fiffigt att kunna sänka spänningarna i slutsteget för att få ner volymen på ett vettigt sätt. Men varför ska man sänka viloströmen (bias) i slutsteget?

2. På t ex Marshall verkar det vara så att om man sänker spänningen i slutsteget (Det är väl den ni brukar kalla B+) så påverkas även alla andra matningsspänningar i förstärkaren. Delar manr upp de olika matningsspänningarna i separata oberoende matningar när man powerscalar?

3. Är det en bra idé att Powerscale:a en 1987:a? Jag frågar eftersom PS oftast nämns i samband med olika Fender-varianter och kloner på dessa.

4. Är det några nackdelar med PS?

Jag är rätt sugen att prova, så jag vore tacksam för svar från experterna.

Tack på förhand!

/CM


14 Oct 2008, 21:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
(<i>Originally posted by _CM_"])
Jag hade tänkt ställa samma fråga och frågar därför vidare lite.

1. Att sänka spänningen i alla delar av förstärkaren verkar vara en dålig idé, eftersom man då ändrar förstegets egenskaper (och eq:ns egenskaper i de fall de är aktiva). Däremot verkar det fiffigt att kunna sänka spänningarna i slutsteget för att få ner volymen på ett vettigt sätt. Men varför ska man sänka viloströmen (bias) i slutsteget?
<i>--för att man ska bibehålla förhållandet mellan anod- och biasspänning, annars blire fuldist när man drar ner, klass B och C"]

2. På t ex Marshall verkar det vara så att om man sänker spänningen i slutsteget (Det är väl den ni brukar kalla B+) så påverkas även alla andra matningsspänningar i förstärkaren. Delar manr upp de olika matningsspänningarna i separata oberoende matningar när man powerscalar?
<i>--ja det kan man göra. Men det är enkelt att fixa till en switch mellan att scala slutrören eller hela stärken eller slutrör inkl fasvändare. Kevins nya PS-kit ger dessutom möjlighet att ha en pot på varje gainsteg om man vill!"]

3. Är det en bra idé att Powerscale:a en 1987:a? Jag frågar eftersom PS oftast nämns i samband med olika Fender-varianter och kloner på dessa.
<i>-- alla som känt behov av en power soak av något slag har nytta av PS"]
4. Är det några nackdelar med PS?
<i>fler rattar (stärkarångest). Man kan stöta på jordproblem, så montering är inget för amatörer"]




"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


14 Oct 2008, 22:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 
Martin Kuhn wrote:

(<i>Originally posted by _CM_"])
4. Är det några nackdelar med PS?
<i>fler rattar (stärkarångest). Man kan stöta på jordproblem, så montering är inget för amatörer"]





Det där med nackdelarna är det din personliga åsikt eller något alla kan skriva under på, dvs finns det fler nackdelar?


15 Oct 2008, 07:15
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post 
Tack för svaret Martin.

Vilket kit ska man välja till ett Marshall 1987-bygge (ptp)om man är intresserad av att scala slutsteget, men vill låta försteget vara i fred. (Jag f ö är inte rädd för att få extra hål i bakstycket.)

Jag vill få ner effekten lite, men inte till sovrumsnivå eftersom jag inte spelar i sovrum eller lägenheter...

/CM


15 Oct 2008, 10:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
_CM_ wrote:



Vilket kit ska man välja till ett Marshall 1987-bygge (ptp)om man är intresserad av att scala slutsteget, men vill låta försteget vara i fred. (Jag f ö är inte rädd för att få extra hål i bakstycket.)

Jag vill få ner effekten lite, men inte till sovrumsnivå eftersom jag inte spelar i sovrum eller lägenheter...

/CM


Då räcker gott o väl :SB-1

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


15 Oct 2008, 11:29
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post 
Tack Ove

Vad händer ljudmässigt när man skalar ner effekten på en 1987:a med ett SB-1-kit? <i>Nåt "] måste det väl ändå hända med ljudkaraktären bortsett från att ljudtrycket sjunker och högtalaren beter sig lite annorlunda. (Ett problem som jag märkt att man delvis kan hantera genom att reducera antal högtalarelement.)

/CM


15 Oct 2008, 13:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
_CM_ wrote:

Tack Ove

Vad händer ljudmässigt när man skalar ner effekten på en 1987:a med ett SB-1-kit? <i>Nåt "] måste det väl ändå hända med ljudkaraktären bortsett från att ljudtrycket sjunker och högtalaren beter sig lite annorlunda. (Ett problem som jag märkt att man delvis kan hantera genom att reducera antal högtalarelement.)

/CM


Well, 100%-igt linjärt blir det ju inte,men om vi bortser från att även måste vrida ner fasvändarens signal(levelkontroll)samtidigt som man vrider ner PS för att bibehålla samma ljudbild.
Så påverkas ju även rör av hur mycket späning dom får ljudmässigt.
Att exsempelvis köra en pre-amp på 200V kontra 400V hörs ju en stor skillnad i både ton och dynamik.Med hög Volt/späning så får man ju både mer diskant o dynamik.
Så när du drar ner späningen till slutrören kommer du märka att även det sker här. Även om inte diskantbortfallet inte brukar vara så märkbart (jag kanske är petig nu [:I])så är det inte mer än vad som lätt kan kompenseras med mer diskant från EQ:n.
Dynamiken blir förstås mindre pga när man scalar ner får man ju samtidigt en lägre utefekt och utefekt o dynamik går ju hand i hand som du säkert vet.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


15 Oct 2008, 13:59
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.