View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 16:59

Reply to topic  [ 157 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Midi Revisited 2.0, Its alive! 
Author Message

Eftersom det verkade lite segt på projekt fronten, samt i bojjarnas aktivitet?, får jag väl lätta upp höstmörkret med att deklarera att midiprojektet lever.

Dock har det blivit en hel del förändringar eftersom jag höll på att bli sinnessjuk på att få till något vettigt med PIC'ar. Beställde istället en glad Arduino från elektrokit, den rackaren anlände på ett dygn, "Go elektrokit!" För er som är intresserad kolla in:

http://www.arduino.cc/

Hur som helst, var ingen problem alls att komma igång och leka med den, rolig liten sak helt klart och alla flashningar när man uppdaterar firmware är ett minne blott. USB'a över från datorn, sen är det bara tuta och köra. Fantastiskt... Efter att ha lyckats sabotera en LCD (Ingen rörstärk kan väl vara utan LCD?!?) Så tyckte jag att jag förstod tillräckligt för att tuta på med mina egna kretsar. Slängde ner en 4n35'a optokopplare, en diod och 3 resistorer på ett veroboard, kopplade in Arduinon. Allt väl än så länge, Skrev en hastig sketch körde över och fanstyget, inget funkar som det ska. Suck... Upptäcker att jag har läst fel färgkåd på en av resistorerna, byter ut.. Voila! funkar!

Som jag har slitit med dessa förbannade pic'ar... hmm, lät nästan snuskigt det där. Hur som helst, som det är nu så kan jag tända debug LED'en med en smutsig fot på Behringer bordet, Hurra...

Nåja, det är en hel del kvar att göra firmware mässigt men nu är jag övertygad att det svåra är över. Nu gäller det väl bara att komma på vad vi vill göra i en stärk med vårt midistyrda lilla kort. Jag tänkte iaf använda den för channelswitching, och givetvis en fräsig display =), kanske bias meter?? finns nog en hel del skoj vi kan hitta på om vi slår våra kloka luvor ihop. Vad mer skojs kan man göra tror ni? Ska slänga upp lite bilder och scheman på min näst intill döda blog lite senare så ni får se.

Nu ska jag iaf dra iväg på stadup, Betnér, roar inte det upp i höstmörkret så.....

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

02 Oct 2008, 19:09
Profile ICQ WWW

Ser man på! Väldigt spännande att höra.[:p]Toppen att du gör detta pionjärarbete, så kan mindre vetande (jag) hänga på...

Jag tittade runt på sajterna du länkade till, blir inte riktigt klok på vad man kan göra. Beror ju inte på att de grejorna är dåliga, utan mer på min okunskap[:I].

Att man kan styra en opto till/från är ju kul, absolut. Frågan är om man kan "dimma" opton åxå? Det verkar som om man kan dimma lampor, så då borde det inte vara något problem.

Vad jag skulle vilja göra är att styra optokopplarna steglöst som pottar, för att på det sättet även ställa om tonkontroller, gain etc.

Då skulle man kunna switcha mellan div. gainsteg och dessutom ändra tonkontroller och gain. Visst låter det kul??![:)]

/Lennart

http://www.specter.se

02 Oct 2008, 20:51
Profile

Japp Lennart, ska inte vara några bekymmer då Arduino klarar PWM (pulse width modulation kanske förkortningen står för?) på sina tåtar dvs du kan med en digital utgång få en variabel spänning mellan 0-5 volt, detta utan kring elektronik. Gör det genom att modulera frekvensen mellan 1'or och 0'or, Smart som fasen eller hur? Upplösningen blir dock begränsad, spann mellan 0-255 som kan adresseras. Inte så illa pinkat ändå och borde räcka gott och väl. Kanske blir det lite kring elektronik om man då inte hittar den opton som funkar precis i det spannet.

Hur som helst, torde det gå att ordna således. Vore förbannat skoj om någon som är duktig kunde knåpa ihop en hel tonstack som är optodriven/kiseldriven, motorpot'ar låter inte så roligt. Analogingångar finns det gott om till pot'ar att ratta på. =)

/Peder

02 Oct 2008, 23:08
Profile ICQ WWW

http://arduino.cc/en/Tutorial/PWM

Se där, här fanns förklaringen.. Smart... mycket smart..

02 Oct 2008, 23:14
Profile ICQ WWW

Lagringsbara inställningar vore kanonus optimus för då skulle man med optokopplare kunna ha en tonstack, en gain, en volym, en presence till till sina 10kanaler som man då switchar med sin midifootswitch till sina presets[:p]
The sky is not the limit.
Stärkaren skulle då kunna ha tryckknappar(några få)typ kanal, mode, up, down, store och en leddisplay istället för en kavalkad av dyra potar med tillhörande knobs.
Lättheten att göra hur många olika sorters ljud i en och samma stärkare har inte längre några begränsningar för just potar och switchningen är bromsklossen.
Jag vill kunna, nu, omdelbart[B)][:p]

02 Oct 2008, 23:48
Profile

Lagringsbara inställningar vore kanonus optimus för då skulle man med optokopplare kunna ha en tonstack, en gain, en volym, en presence till till sina 10kanaler som man då switchar med sin midifootswitch till sina presets[:p]
The sky is not the limit.
Stärkaren skulle då kunna ha tryckknappar(några få)typ kanal, mode, up, down, store och en leddisplay istället för en kavalkad av dyra potar med tillhörande knobs.
Lättheten att göra hur många olika sorters ljud i en och samma stärkare har inte längre några begränsningar för just potar och switchningen är bromsklossen.
Ja, lite som Mesa Boogie TriAxis... [;)]

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

03 Oct 2008, 00:19
Profile

Tubis wrote:

Alltså, då är vi i princip hemma, vad du beskriver är mycket simpelt att åstadkomma så vitt jag kan se. Vad svårigheterna är så vitt jag kan se är utanför själva proppen, att åstadkomma en variabel resistans som kan hantera de strömmar samt volt som vi pratar om i en rörstärk. Som sagt, jag kan switcha och skapa pwm modulerad spänning mellan 0 och 5V med ett tryck på pedalen, via pot kopplad till tass på propp, hårdkådat, via expression pedalen, via johans digitala "Mesa inspirerade" interface etc. Ni som kan den analoga elektroniken, kan vi förverkliga Johans ideer utifrån detta? Jag är helt lost på analog elektronik.

/Peder

03 Oct 2008, 00:48
Profile ICQ WWW

Två optokopplare till en späningsedelande pot och en till övriga.
Kollade på triaxis och det verkar sitta nån logic-drivare som hanterar strömmängden genom optosarna. Sen är det så rörigt så jag blir trött av att kolla på det.
http://www.tubefreak.com/schema.htm#triaxis

03 Oct 2008, 08:37
Profile

Jo, jag har dykt på triaxisens lösning i varenda förbaskade lösning som folk har diskuterat där applikationen har lite högre sving, > 50v.
Det är en ganska orginell konstruktion, givetvis patenterad av pappa Randall. Folk kallar den lösningen för LDP, och ska funka ganska exakt som vanliga pot'ar, förvisso med 1% distorsion typ inte så farligt i en rörstärk. Dock lär dom vara omöjliga att få tag på, om man inte är villig att bygga dom själv dvs. Läs den här tråden, förbaskat intressant dock väldigt nedslående, det som verkar så simpelt blir snart väldigt komplicerat.

http://music-electronics-forum.com/show ... ht=ldr+pot

/Peder

03 Oct 2008, 10:13
Profile ICQ WWW

Kolla in dessa, skulle inte dessa kunna vara funkis? Eller är det något jag inte förstår? Svingen kan väl omöjligen bli mer än typ 70v max i stacken eller? Vad är det som jag missuppfattar som gör att alla andra inte går den här vägen? Dyra som as, men men

http://www.alliedelec.com/Images/Produc ... 800730.PDF

/Peder

03 Oct 2008, 10:19
Profile ICQ WWW

Ser inte dilemmat. Två separata optos, en som drar mer ström och en som drar mindre för att efterapa en pot. Bas och mid och presence räcker med en opto eftersom dom reostatkopplas.
Detta styrs av en leddrivare som styrs av spänningen från övriga logicmojänger alltså O-5V.

03 Oct 2008, 10:21
Profile

Kolla in dessa, skulle inte dessa kunna vara funkis? Eller är det något jag inte förstår? Svingen kan väl omöjligen bli mer än typ 70v max i stacken eller? Vad är det som jag missuppfattar som gör att alla andra inte går den här vägen? Dyra som as, men men

http://www.alliedelec.com/Images/Produc ... 800730.PDF

/Peder

Det funkar inte med dubbelvactecen eftersom det bara är "en" led. Bägge resistanser ändras av samma led så kör man tex mer ström genom leden blir bägge resistanser mindre. Två separata måste användas.

03 Oct 2008, 10:24
Profile

Angående vactec så finns dom får en 50kr styck. Enda motiveringen att använda dom skulle för mig vara att ha samma till alla kanaler. DVS programmerbara inställningar.
Att använda en pot för att styra ersättning(LDR) för en pot till "varje" kanal ser jag som meningslöst.

03 Oct 2008, 10:27
Profile

Vi gör så här, jag känner att jag är långt utanför mitt kunskapsområde nu. Jag skriver färdigt midibitarna och ritar ett PCB som jag kan använda till min switchning, jag lämnar en tass ledig för PWM ut samt en anslutning för en 10k pot. Då kan du styra utgången mellan 0-5volt genom att vrida på pot'en. Jag etsar 3 kort, ett till dig, ett till sammy och ett till mig. Då kan du ju exprimentera och se om du får till det? Hur låter det?

/Peder

03 Oct 2008, 10:43
Profile ICQ WWW

Vi gör så här, jag känner att jag är långt utanför mitt kunskapsområde nu. Jag skriver färdigt midibitarna och ritar ett PCB som jag kan använda till min switchning, jag lämnar en tass ledig för PWM ut samt en anslutning för en 10k pot. Då kan du styra utgången mellan 0-5volt genom att vrida på pot'en. Jag etsar 3 kort, ett till dig, ett till sammy och ett till mig. Då kan du ju exprimentera och se om du får till det? Hur låter det?

/Peder

[:p]
Fast du behöver inte etsa kort till mig. Jag behöver snarare en punkt för punkt instruktion i hur man fixar chippet(programering).

03 Oct 2008, 11:19
Profile

Tubis wrote:

Fast du behöver inte etsa kort till mig. Jag behöver snarare en punkt för punkt instruktion i hur man fixar chippet(programering).

Det är väldigt simpelt på den här kretsen, läs igenom den här:

http://www.ladyada.net/learn/arduino/index.html

Kåden får du av mig, så det är bara köra upp den på en arduino och sen koppla in den lilla kringelektroniken som jag ska rita åt dig så ska det funka.

/Peder

03 Oct 2008, 11:33
Profile ICQ WWW

Tubis wrote:

Det är väldigt simpelt på den här kretsen, läs igenom den här:

http://www.ladyada.net/learn/arduino/index.html

Kåden får du av mig, så det är bara köra upp den på en arduino och sen koppla in den lilla kringelektroniken som jag ska rita åt dig så ska det funka.

/Peder

Precis, das kod sen klarar jag nog resten.

Angående programerbara inställninger så krävs det kanske ett chip till eller att man matar ut någon form av seriel data som latchas till något men det börjar bli lite krångligt måhända.

Det borde ju räcka med memory och mode och en form av justering, antingen i form av pot eller två momentana tryckknappar.

Tex. Kanal 1 aktiveras.
Man trycker på mode tills man kommer till treblejusering.(det bör ju skickas en signal till en display som berättar var man är).
Man justerar upp x antal snäpp, man trycker på memory.(detta bör ju skickas til en display med)

Nu skickas varje gång den kanalen aktiveras en rada med data vidare som innehåller treblejusteringen plus dom andra justeringarna givetvis.
Sen får datan tolkas av något och latchas till en leddrivarna som justerar strömmen genom optokopplarna.[:I]

Alternativ något annat minneschip som får signalen från kanalbytar utgångarna på det första och sen programering i det chipet istället kanske med parallella utgångar för det känns lättare att sen bara koppla rakt på leddrivaren.

Fast detta kanske är att ge sig in på för krångligt teretorium[:I]

03 Oct 2008, 11:57
Profile

Föresten, midistyrningen hade ju varit mumma med att kunna programera. DVS momentana switchar på ingångarna på kanske samma sorts chip som sen skickar ut den seriella datan till stärkaren. Så slipper man köpa en midistomper när man ändå är igång med programering. [:I]

03 Oct 2008, 12:01
Profile

Något sånt här hade varit kardemumma. Ifall det är genomförbart. Här sköter det förtsta chippet enbart midiswitchningen som styrs av peadel.
Om då ettorna ut är i holdläge kan de bara styra en leddisplay för att byta kanaler(resistorer har jag utelämnat men krävs för optokopplarna)
Samma parallella kanaldata skickas vidare till ett annat chip som står för programering av inställningarna per kanal när den är aktiverad med hjälp av några få momentara knappar(typ sådana som sitter i ett tangentbord). Den programerade datan skickas över till en leddrivare som styr optokopplarna som ska simulera potar.

Samtidigt blir det nödvändigt med någon form av display så man vet vad man gör vilket kräver en displaydrivare.

[:I]

Image

Ser detta omöjligt ut linusberg?

03 Oct 2008, 12:45
Profile

Eller midi signal direkt in i storechippet?

Image

03 Oct 2008, 13:02
Profile

Absolut, men det behöver inte så pass mycket kring elektronik, Allt som behövs som jag ser det är eventuellt en multiplexer för att styra en himmla massa utgångar då display knycker en himmla massa tassar 5-6st. Det som däremot kommar att behövas, om du inte nöjjer dig med raggar lösningar dvs, är ett eprom för att lagra presets.

Det som däremot behövs tas reda på är huruvida vi praktiskt på en veroboard klarar att styra ut en "opto" med 0-5 volt som fungerar praktiskt i försärkar sammanhang. Är detta någonting du har prövat ut och vet att det fungerar praktiskt? För ditt förslag låter i min begränsade kunskap logisk och lätt, men om det är så lätt varför finns det inte fler stärkare byggda så? Finns det någon hake? Har du något schema där jag kan se hur det fungerar? Är inte riktigt med på hur din optolösning ser ut.

/Mvh Peder

03 Oct 2008, 13:37
Profile ICQ WWW

Vad jag förstår så kan själva matningspänningen till optokopplarna vara högre än styrspänningen till leddrivaren.
5V räcker iofs dock eftersom leden brukar ha ett dropp på typ 1.66V.
Jag vet däremot inget om hur man styr leddrivaren att släppa igenom ström. Om det går med en styrspänning eller hur det fungerar.
Den leddrivaren i Triaxen måste ju göra det för den styr optosarna att öppna mer eller mindre. Jag fattar det som att 0-5 på ingången öppnar strömmen mer eller mindre för optosarna. Ju mer ström ju mindre resistans och tvärtom. Just så verkar det som triaxen uppbygd.

Enligt bild . Gainkontroll med två optokopplare som styrs av motgående styrspänningar till leddrivaren.
Image

03 Oct 2008, 14:14
Profile

Kanske ska hålla oss till midiswitchning till att börja med. Midisignalgenererande fotpedal och en avkodare till hållande 1or och 0or utgångar som kan trigga en leddrivare. Har två sådana som ligger och samlar damm vilket blir perfekt att driva optokopplarna.

03 Oct 2008, 15:23
Profile

Ojojoj! Här var full fart må jag säga. Tar ju flera timmar att sätta sig in i allt detta... Om det nu räcker med att lägga tid, kan ju behövas vissa kunskaper åxå...[:I]

Vad gäller volympot har jag själv några stycken i min stärkare som helt enkelt shuntar signalen till jord, beroende på hur mycket styrström man släpper på till optosen.

Vad som är viktigt är att det finns ett motstånd före optosen på ca 100k så att inte föregående rörsteg dräneras fullständigt. (tror det var därför).

Ska försöka få tid i helgen att läsa in detta ni skrivit, pust...[:p]

/Lennart

03 Oct 2008, 16:01
Profile

Japp Lennart, ska inte vara några bekymmer då Arduino klarar PWM (pulse width modulation kanske förkortningen står för?) på sina tåtar dvs du kan med en digital utgång få en variabel spänning mellan 0-5 volt, detta utan kring elektronik. Gör det genom att modulera frekvensen mellan 1'or och 0'or, Smart som fasen eller hur? Upplösningen blir dock begränsad, spann mellan 0-255 som kan adresseras. Inte så illa pinkat ändå och borde räcka gott och väl. Kanske blir det lite kring elektronik om man då inte hittar den opton som funkar precis i det spannet.

Hur som helst, torde det gå att ordna således. Vore förbannat skoj om någon som är duktig kunde knåpa ihop en hel tonstack som är optodriven/kiseldriven, motorpot'ar låter inte så roligt. Analogingångar finns det gott om till pot'ar att ratta på. =)

/Peder

Tack för info, det låter kul...[:p]

En av sönerna tror att Midi bara klarar att adressera 128 steg. Så då räcker det ju till.

/Lennart

03 Oct 2008, 16:05
Profile

Vad gäller volympot har jag själv några stycken i min stärkare som helt enkelt shuntar signalen till jord, beroende på hur mycket styrström man släpper på till optosen.

Vad som är viktigt är att det finns ett motstånd före optosen på ca 100k så att inte föregående rörsteg dräneras fullständigt. (tror det var därför).

Ska försöka få tid i helgen att läsa in detta ni skrivit, pust...[:p]

/Lennart

Det där kommer ju dränera en del ändå plus att du ändrar RC dramatiskt.[;)]

03 Oct 2008, 16:15
Profile

Det där kommer ju dränera en del ändå plus att du ändrar RC dramatiskt.[;)]

Ja, nu är jag ju ute på tunn is, men denna lösningen använder jag och den funkar (i alla fall inbillar jag mig det) bra.

Vad det innebär att RC ändras får du gärna förklara...[:I]

Det finns i infobladet till Vactrol-sakerna en del info om just volymkontroller, samt på Silonex hemsida. http://www1.silonex.com/audiohm/levelcontrol.html Se figur två.

Silonex har ett lägre pris på sina optosar.

/Lennart

03 Oct 2008, 16:47
Profile

Vad det innebär att RC ändras får du gärna förklara...[:I]

Det finns i infobladet till Vactrol-sakerna en del info om just volymkontroller, samt på Silonex hemsida. http://www1.silonex.com/audiohm/levelcontrol.html Se figur två.

Silonex har ett lägre pris på sina optosar.

/Lennart

Du har ju ett filter i alla enklaste form med en Konding och en pot. Kopplas poten som spänningsdelare ändras inte detta filter. Kopplar du det som typ en reostat som i ditt fall så ändrar du det dramatiskt. Jag antar att du har en bamse till konding innan 100k?
I tex en gain kontroll som sitter på det klassiska stället skulle detta aldrig funka för mig för jag vill ofta ha ett tight filter här vilket ju då skulle ändras dramatiskt vid olika potvärden.

03 Oct 2008, 17:04
Profile

En annan väg att gå här skulle vara potentiometerkretsar. I mitt fall är det inte nödvändigt att ha mina kontroller där signalen är bamsig utan jag kan ha alla gain och tonkontroller nere på linenivå.

03 Oct 2008, 17:06
Profile

Du har ju ett filter i alla enklaste form med en Konding och en pot. Kopplas poten som spänningsdelare ändras inte detta filter. Kopplar du det som typ en reostat som i ditt fall så ändrar du det dramatiskt. Jag antar att du har en bamse till konding innan 100k?
I tex en gain kontroll som sitter på det klassiska stället skulle detta aldrig funka för mig för jag vill ofta ha ett tight filter här vilket ju då skulle ändras dramatiskt vid olika potvärden.

Hm, tipset kommer ursprungligen från Lars Söderquist, Bluesdad, som i sin tur plockat upp det på hififorum.nu. Jag gjorde en sökning där, men troligen är tråden arkiverad eller kan inte öppnas om man inte är medlem.

Det var på något sätt, som jag inte minns, en klar skillnad mellan att använda en opto till jord och att använda en vanlig pot. Jag och elektronisk teori...[:I]

Det sitter ingen konding före, enbart ett motstånd på i detta fallet 330k, alldeles innan reverbmixerröret. Dvs det är samma motstånd som i original i Fenderstärkare är på 3,3M. Före motståndet är det V2.

De där hifisnubbarna på hififorum.nu köpte Silonexoptosar i stora drivor, som de sedan matchade för att få likadana till stereovolymkontroller.

Det kan hända att det är som du säger, men det upplevs inte så när man vrider på potten som styr styrströmmen.[:)] Det är något med det elektriska...

/Lennart

03 Oct 2008, 17:52
Profile
Reply to topic   [ 157 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next