View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2024, 07:40



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Goya Amps. Åsikter sökes! Hur ser det här ut? 
Author Message

Joined: 06 Apr 2008, 15:49
Posts: 82
Location:
Post Goya Amps. Åsikter sökes! Hur ser det här ut?
Det här är djungel för mig...hur ser det
här bygget ut? Går det att urskilja huruvida
det är ett bra arbete eller inte?
<b>18 Watt/ EL 84:or, Reverb</b>
Om komponenterna är bra kanske är svårt att se...
Någon som känner till MOD element? Italienska?

Image
Image



Snygga förstärkare tycker jag, vad tycker ni?

Image
Image


30 Sep 2008, 21:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Mar 2006, 15:30
Posts: 1263
Location: Ekeby
Post 
Fan vad snygg den va!!!![:p]
Kalle

http://www.buzzinblues.com
http://www.myspace.com/buzzinblues


30 Sep 2008, 22:14
Profile WWW

Joined: 06 Apr 2008, 15:49
Posts: 82
Location:
Post 
blueskalle wrote:


Ja den är ju det. Tycker dock loggan är lite för stor och utmärkande
Här är en topp,

Image
Image


30 Sep 2008, 23:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Oct 2005, 09:18
Posts: 687
Location: Strax söder om Stockholm
Post 
Högtalarna är Jensen (se http://jensenvintage.com/mod_index.htm) har dock ingen aning om hur de låter.


01 Oct 2008, 07:30
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post 
Har 8 tummaren av MOD högtalaren tycker dock att det är burkigt ljud från den, kan kanske bero på lådkonstruktionen. Jag har byggt in den i en gammal rörradio med slutet bakstycke.


01 Oct 2008, 11:18
Profile

Joined: 06 Apr 2008, 15:49
Posts: 82
Location:
Post 
Hört både bra och dåligt om Jensen element...
Om jag beställer hade jag tänkt mig ett 12" Weber Alnico
element. Blir dock lite dyrare då.
Någon som kan rekommendera bra element i en prisklass
under Weber?

Ingen som kan uttala sig om hur "inälvorna" ser ut vad det gäller
arbetet?


01 Oct 2008, 20:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post 
Snygg! Var köper man sådana?

MOD är Jensens lågpris-serie och finns som standard i många nya förstärkare. Låter säkert helt ok. Är det 12" element finns en hel uppsjö andra element att välja på. Helt beroende på tycke och smak, men ett annat bra(bättre) jensen-element är c12n tycker jag.

Invändigt ser det ju bra ut. Även om man sett snyggare komponent-layouter, så ser det för en lekman ut som schyssta grejer. Orange drops, isolerade jack, ganska rejäla trafos och sådana elektrolyter som jag köpte från banzai nyligen.


Edit: Beror också lite på vilken prisklass den ligger, hur innanmätet ska bedömmas. Det ser långt mycket rejälare ut än det mesta du hittar på musikbörsen om man säger så. Men jämnför man med andra handbyggda sk boutique-förstärkare kan man säkert hitta något att anmärka på..


01 Oct 2008, 20:57
Profile

Joined: 06 Apr 2008, 15:49
Posts: 82
Location:
Post 
isana wrote:

Snygg! Var köper man sådana?

MOD är Jensens lågpris-serie och finns som standard i många nya förstärkare. Låter säkert helt ok. Är det 12" element finns en hel uppsjö andra element att välja på. Helt beroende på tycke och smak, men ett annat bra(bättre) jensen-element är c12n tycker jag.

Invändigt ser det ju bra ut. Även om man sett snyggare komponent-layouter, så ser det för en lekman ut som schyssta grejer. Orange drops, isolerade jack, ganska rejäla trafos och sådana elektrolyter som jag köpte från banzai nyligen.


Edit: Beror också lite på vilken prisklass den ligger, hur innanmätet ska bedömmas. Det ser långt mycket rejälare ut än det mesta du hittar på musikbörsen om man säger så. Men jämnför man med andra handbyggda sk boutique-förstärkare kan man säkert hitta något att anmärka på..


Tackar så mycket för ditt svar, precis vad jag vill veta.
De köps i Chile(där jag är boende nu), även om de säkert går att beställa. Förstärkarna tillverkas av en av Chile/Argentinas "bästa" gitarrbyggare <b>www.goyaluthiers.cl</b> Han startade nyligen tillsammans med några andra produktionen av Goya Amps.
Toppen kostar ca 5400:- och Combon ligger på ca 7.500:- vilket är
mycket pengar här i Chile. Finns ju lite möjligheter att styra vad man vill ha så lite custom bygge är det ju.

Har också hört bra om Jensen c12n men jag dras hela tiden till Weber[:)]
Har ju möjlighet att själv skaffa element till bra pris och skicka det till Goya Amps.
Är ute efter ett element som spricker upp fint men som ändå behåller
klarheten och som svarar bra på anslagen. Passar vissa element bättre
med vissa slutstegsrör? Kommer att sitta EL 84:or i stärkaren...


01 Oct 2008, 22:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post 
Aha. Är du är boende där är det ju bara att slå till..[:)] Har du möjlighet att provspela eller lyssna? Det är ju inte säkert att ljudet passar dig, även om det är ett fint bygge som verkar extremt prisvärt.

Andrahandsvärdet är dock alltid lite ovisst när det gäller okända fabrikat. Men det borde ju inte vara så svårt att, åtminstone få tillbaka pengarna, vid en försäljning i sverige.

Det där med högtalare är en riktig djungel. Man kan nog inte riktigt säga att det finns högtalare för olika rörtyper, utan det handlar mer om hur man önskar färga ljudet och hur högt ljud man vill ha. Jag stoppade ett c12n i min traynor (el84) och det gjorde enorm skillnad (till det bättre). Mycket tydligare ljud över hela registret och högljudd. Weber är också bra grejer, eminence likaså. Det finns en uppsjö olika modeller och har man inte möjlighet att prova och jämnföra olika, är det nog bara att kolla efter ett element som passar i pris och på beskrivning och sen chansa..

Om vikten har betydelse för dig, skulle jag kolla in Jensen Neo eller tornado med neodyn-magnet. Har fått mycket lovord har jag sett och sparar in många sköna kilon. Är själv sugen att skaffa sådana.


02 Oct 2008, 19:24
Profile

Joined: 06 Apr 2008, 15:49
Posts: 82
Location:
Post 
isana wrote:

Aha. Är du är boende där är det ju bara att slå till..[:)] Har du möjlighet att provspela eller lyssna? Det är ju inte säkert att ljudet passar dig, även om det är ett fint bygge som verkar extremt prisvärt.

Andrahandsvärdet är dock alltid lite ovisst när det gäller okända fabrikat. Men det borde ju inte vara så svårt att, åtminstone få tillbaka pengarna, vid en försäljning i sverige.

Det där med högtalare är en riktig djungel. Man kan nog inte riktigt säga att det finns högtalare för olika rörtyper, utan det handlar mer om hur man önskar färga ljudet och hur högt ljud man vill ha. Jag stoppade ett c12n i min traynor (el84) och det gjorde enorm skillnad (till det bättre). Mycket tydligare ljud över hela registret och högljudd. Weber är också bra grejer, eminence likaså. Det finns en uppsjö olika modeller och har man inte möjlighet att prova och jämnföra olika, är det nog bara att kolla efter ett element som passar i pris och på beskrivning och sen chansa..

Om vikten har betydelse för dig, skulle jag kolla in Jensen Neo eller tornado med neodyn-magnet. Har fått mycket lovord har jag sett och sparar in många sköna kilon. Är själv sugen att skaffa sådana.


Jag kommer nog lägga in en beställning lite längre fram. Besökte
deras verkstad för 1 vecka sedan och provspelade då 18 Watt toppen genom ett italienskt element som jag inte kommer ihåg namnet på.

Förstärkaren lät kanon på hög volym men tyckte inte det rena ljudet
på lägre volym lät så bra som jag skulle vilja.
Lite tunt och instängt men det gör nog många stärkare om jag
ska jämföra med min gamla SF Twin reverb[:)], som hade grymt
rent "headroom"
Andrahandsvärdet är inte så viktigt då jag nog behåller tills jag dör, hoppas bli så nöjd att jag slipper jaga stärkare mer.

Tack för tipser om nya Jensen, skulle vilja minimera vikten på combostärkaren. Tyckte dock inte ljudetklippet på deras hemsida var
något vidare. Dock mycket som spelar in....
Gillar riktigt mycket Webers keramiska Blue Dog, tycker nästan
det ljudklippet låter bättre än Alnico Blue Dog klippet. Sen kostar den keramiska hälften så mycket.
Vad är den största skillnaden mellan Alnico och keramiska element?

EDIT: Läste just: "more headroom than the AlNiCo version"


02 Oct 2008, 21:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Apr 2008, 15:49
Posts: 82
Location:
Post 
Ny fråga....
Vilket watt antal bör man välja till en stärkare
på 18 watt?
30, 50, 75, or 100 watt?


02 Oct 2008, 21:34
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.