View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2024, 09:16



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Ang.Bas i SuperReverb 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 13:47
Posts: 300
Location:
Post Ang.Bas i SuperReverb
Fick hem SuperReverben till slut och det verkar som basen (AmpHealer kallade det "skiter på sig")vad gör man åt sånt..? Stärkarn verkar vara en -77 70w med mastervolym o mid på rena kanalen.Alla rören är fender original.


02 Aug 2008, 10:57
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Hur långt upp på volymen har du testat? Den kanske inte är frisk.

Hur som helst, allt på 6:an utom basen som du drar ner till 1-2. Då låter det nog bättre. Det är normalt.

"May the funk be with you"


02 Aug 2008, 11:15
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:47
Posts: 300
Location:
Post 
Jo upp till 2 på basen låter det rätt ok....är detta verkligen normalt..? AmpHealer skrev något om att byte av vissa kondingar kunde fixa detta.


02 Aug 2008, 11:40
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Det är normalt om du spelar på riktigt stark volym ja. Om du kör "chugga-chugga" eller kvinter med dist, så räcker inte en Super Reverb med sina 45 watt (?) till så långt. Bastoner behöver massor med effekt för att vara klara och tydliga.

Tubescreamers fungerar bra med Fenderstärkare, för att de just skär i basen, så det finns anledningar att göra det.

Att byta kondingar som inte är friska, får man lov att göra då och då. Rör och kondingar betraktas närmast som förbrukningsvaror. Har du en konding om som är dålig, kommer den troligen att påverka ljudet som mest i basregistret, där effekten behövs som bäst. I den bemärkelsen är det alltid klokt att låta någon göra en genomgång av en nyköpt gammal stärkare om man misstänker att något inte är som det ska.

Mellan tummen och pekfingret kan man väl säga att om du har volymen uppskruvad till hälften eller mer, och spelar hårt, så kommer du att märka att den ger med sig i basen och börjar dista. Om den ger med sig under de nivåerna, kanske du borde låta någon gå igenom den.

Försök att lyssna efter om det är förstärkaren eller högtalarna som ger med sig. Jag har pajat högtalare i en SR genom att spela bas genom den (ung och ovetandes). Du märker det om en av högtalarna har ett ljud som avviker från de andra. Ställ dig framför och testa, flytta runt i lokalen och hör om det är någon av de fyra som låter annorlunda.

"May the funk be with you"


02 Aug 2008, 12:11
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Jag ska väl lägga till det att det är mycket få gitarrförstärkare som inte har problem med att hålla ihop i basen. De enda jag har som fixar bra botten (inklusive några hundrawatts Marshall) är specialbyggda. Tuffa effektiva högtalare i sluten låda hjälper också (V30, EV etc).


02 Aug 2008, 12:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Hej Tommy!

Grattis till inköpet!
Well, om det är en 70 Wattare, så skiljer den sig en del från "vanliga" SuperReverbs då den har:

Högre spänning på slutrören = renare ljud och mer headrum.

Ultralinjärt kopplad utgångstrafo= ger normalt ett "rundare" ljud, men fender valde att även använda feedback så det låter mest stelt o hårt,fimpa feedbacken så låter den mycket trevligare.

Har diodelikriktare istället för rörlikriktare= många gillar det senare, persoligen tycker jag det spelar mindre roll om man konstruerat diodelikricktaren på ett bra sätt.

70W = ett högre rent ljud gämfört med BF

Har master, något i sig inte gör något förhållade till att låta BF, om den är konstruerad rätt, tyvärr är inte denna det, plus att den har pull boost som jag ännu inte träffat någon som gillat.

När det gäller bas fiseriet så bör man först utgå från att en stärkare är frisk.
Du nämner att det sitter orginal rör i den, ja då är det stor risk att allafall slutrören är trötta och även påverkar basen.

När det gäller kondingar så finns det två typer: elektrolytkondingar som sitter i nätdelen, det är dessa som man beöver byta typ efter 10-20 år beronde hur lite stärkan är använd.
Dåliga E-kondingar påverkar även hur basen kommer hålla ihop.

Sen finns det signalkondingar som ej behöver bytas med åren, men i fenders fall så kan man behöva minska dessa för att slippa överdiven bas fisning.

Det låter lite som din stärkare i första hand behöver en översyn med byte av slutrör och E-kondingar i nätdelen.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


02 Aug 2008, 14:25
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Jag hade nog testat med en annan högtalare...många högtalare "bajsar" på sej när man börjar pressa dom...den bästa som jag har testat som hanterar bastoner på ett tajt och bra sätt är Celestion Centuryn

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">


02 Aug 2008, 14:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:47
Posts: 300
Location:
Post 
Jag testade att dra ur original trattarna o satte i HarleyBenton 2x12 med v30 i,basen blev ju bättre men ljudet för övrigt lät nog rätt instängt tycker jag.Sen provade jag HB lådan ihop med fendern,det lät riktigt bra faktiskt.Det är även ett konstigt litet tjut på den rena kanalen.Men som Owe säger en service och byte av kondingar samt slutrör vore nog på sin plats,är det nån här som kan fixa det? Vore bra om det fanns nån längs E20 mellan K-stad o Stockholm. Det är bara att tjoa till...[:D]Hittade instämplat F917077 innebär det att det är en -77...?


02 Aug 2008, 20:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
BelAir wrote:

Jag testade att dra ur original trattarna o satte i HarleyBenton 2x12 med v30 i,basen blev ju bättre men ljudet för övrigt lät nog rätt instängt tycker jag.Sen provade jag HB lådan ihop med fendern,det lät riktigt bra faktiskt.Det är även ett konstigt litet tjut på den rena kanalen.Men som Owe säger en service och byte av kondingar samt slutrör vore nog på sin plats,är det nån här som kan fixa det? Vore bra om det fanns nån längs E20 mellan K-stad o Stockholm. Det är bara att tjoa till...[:D]Hittade instämplat F917077 innebär det att det är en -77...?


Well, tar gärna en titt på din stärkare om du har tid att vänta typ två veckor pga att jag försöker komma ikapp med det jag har hemma som behöver bli klart först.
Berätta gärna vad du söker ljudmässigt, så jag vet vad du söker.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


03 Aug 2008, 21:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:47
Posts: 300
Location:
Post 
Du får gärna titta på den Owe,förutsatt att frakten t.o.r. Blomstermåla inte blir för kostsam.Förövrigt så veckopendlar jag till Stockholm,därav förfrågan om "längs E20" Jag kollar frakten ner till dig så hör jag av mig via mailen...[;)]


03 Aug 2008, 22:15
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
ioförsig så bor jag i eskilstuna o nära
e20 men hos mig får du nog vänta minst 1-2 månadare då jag har alldeles för mycket liggandes ....
som måste fixas före

annars hade du varit välkommen......

så owe blir nog den som är det bästa alternativet

mvh zven



<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image


04 Aug 2008, 08:48
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7412
Location: Uddevalla
Post 
Annars kan du runda vänern ner till Uddevalla, jag har inte ett skit att göra just nu[;)]


04 Aug 2008, 12:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Tubis wrote:

Annars kan du runda vänern ner till Uddevalla, jag har inte ett skit att göra just nu[;)]



Uddevalla ligger nära Lysekil där de har sin årliga "bluesfrossa" nu i helgen som börjar den 8/8. Men kvalitén på artisterna brukar i och för sig vara som skicket på gamla elektrolyter: Minst sagt varierande...


04 Aug 2008, 13:06
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:47
Posts: 300
Location:
Post 
Fick tacka nej till Owe pga,onödigt dyr frakt.Zven du har mail...!


04 Aug 2008, 16:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
BelAir wrote:

Hittade instämplat F917077 innebär det att det är en -77...?
Nä, det innebär att den är från -79 eller -80.

/Sixten


04 Aug 2008, 18:04
Profile WWW

Joined: 01 May 2006, 19:10
Posts: 1162
Location: Östergötland
Post 
<font size="1">
BelAir wrote:

Jo upp till 2 på basen låter det rätt ok....är detta verkligen normalt..? AmpHealer skrev något om att byte av vissa kondingar kunde fixa detta.
</font id="size1">

Jag tycker inte det låter normalt. Körde själv på en SR, i o f en 45W ifrån 1971 utan master, i många år. Det var en av de få stärkare jag ägt som verkligen klarade av basen. Körde jazzburk (gretsch o guild) med humbuckers. Köpte sedan en deluxe (ville ha en lättare stärk) som däremot inte fixade någon bas. Detta fixade dock Custom by Cougar till så nu kör jag med basen på 7-8 med ok resultat och slut på ryggproblem [:)]

Men fortfarande får jag abstinens var gång jag ser en annons på en SR. En av de bästa stärkarna som tillverkats IMHO. Så du kommer säkert bli nöjd när den funkar som den ska.

/J


04 Aug 2008, 19:23
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Bobrefill wrote:

<font size="1">
BelAir wrote:

Jo upp till 2 på basen låter det rätt ok....är detta verkligen normalt..? AmpHealer skrev något om att byte av vissa kondingar kunde fixa detta.
</font id="size1">

Jag tycker inte det låter normalt. Körde själv på en SR, i o f en 45W ifrån 1971 utan master, i många år. Det var en av de få stärkare jag ägt som verkligen klarade av basen. Körde jazzburk (gretsch o guild) med humbuckers. Köpte sedan en deluxe (ville ha en lättare stärk) som däremot inte fixade någon bas. Detta fixade dock Custom by Cougar till så nu kör jag med basen på 7-8 med ok resultat och slut på ryggproblem [:)]

Men fortfarande får jag abstinens var gång jag ser en annons på en SR. En av de bästa stärkarna som tillverkats IMHO. Så du kommer säkert bli nöjd när den funkar som den ska.

/J


Det kan man nog hålla med om: Rör och kondensatorer <i>och"]högtalare måste vara i toppform här. Har en SR som verkligen lät kass i basen innan Lasse på LH Musik renoverade konerna på orginalhögtalarna. Numer är det domedagsmässig botten i förstärkaren oavsett gitarr. Men baskontrollen får man reglera efter volymen i vilket fall.


04 Aug 2008, 19:51
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.