View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2024, 05:28



Reply to topic  [ 13 posts ] 
varfô¶r sô¥ hemligt med biaskrets? 
Author Message

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post varfô¶r sô¥ hemligt med biaskrets?
ok nu gav jag up Tiny Terror då jag anser att jag gärna vill hänga med mesan på 100W :) men när jag sitter och letar stärkare och läser manualer så är d jättehemligt med biasfrågan,
såg en engl thunder nu, ? men ingenting om hur du ställer bias eller mäter av bias i denna.
varför ska det vara så jäkla hemligt?

Image
bobby saves!


16 Jul 2008, 02:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 06 Sep 2002, 10:47
Posts: 283
Post 
Varför frågar du om en Engl när du har en Mesa?
Generellt så säger ingen tillverkare hur man ställer bias för det är förenat med livfara om man inte vet vad man gör.
Finns en del som har potar och mätpunkter på utsidan.

/Pelle
Imagewww.wallinsblues.com http://www.myspace.com/wallinsblues


16 Jul 2008, 02:47
Profile YIM WWW

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post 
nä jag har ingen mesa och tvivlar på att jag kommer skaffa mesa, har haft mesa i olika omgångar och inte varit riktigt nöjd, det är andre herren som har.
jo men teknikern som ska pula i stärkaren måste ju ha vissa direktiv, alla stärkare har ju inte samma mätpunkter.

ja detta borde vara standard hos stärkarbyggare, mycket smidigt!!

Image
bobby saves!


16 Jul 2008, 02:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
...fast kruxet med mätpunkter och pot/-ar för biasjustering på utsidan av chassit är att då skulle folk vrida på dem! Nu kanske jag generaliserar lite väl mkt, men min erfarenhet av gitarrister i allmänhet är att de är jäkligt dåliga på att läsa manualen om det ens finns någon med förstärkaren de just köpt, särskilt om den är begagnad... Ofta är utgångsimpedansomkopplarna felställda och finns det en ratt så vrider man gärna på den utan att veta vad den gör. Det kan bli rätt så kostsamt i längden.

Vidare kan man ju ställa sig frågan hur ofta gemene gitarrist byter rör? Är det så ofta att man då behöver externa biaseringsmöjligheter för snabbare byten?

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


16 Jul 2008, 08:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
Är man stärkartekniker hittar man mätpunkerna snabbt. Behöver man ha dom utpekat så skulle jag inte känna mig så komfortabel att ha denna person att ställa biasen. Särskilt inte om han kallar sig tekniker[;)]
Man ska aldrig skriva ut hur man gör inne i apparater i användarmanualen för då finns risken att användaren går in i apparaten själv.
Skulle tippa att det inte ens "får" stå med i en CE-märkt sak.[?]


16 Jul 2008, 09:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
Har man serviceschema så ser man man att man bara behöver mäta mellan
A och C och A och jord och sen trimma på TR1 tills man är nöjd med mätvärdena.
Men dessa punkter är väldigt lätta att hitta utan schema om man kan stärkare och vet vad det är man justerar[;)]
Image


16 Jul 2008, 09:35
Profile

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post 
men det kan vara bra och veta vad man köper, om biasen överhuvudtaget är
ställbar, det kan bli dyrt om man måste lämna in den det första man gör för att modda stärkaren med pot.


Image
bobby saves!


16 Jul 2008, 09:59
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
Det är ju lite kruxet med rörstärkare. Att rören behöver bytas.
I en transistorstärkare behöver man ju inte justera om transistorn inte pajar[B)]
Engl har justerbar, likaså Marshall och många andra.
Sen kan man sitta med en Mesa eller nån Peavey som inte har.
Det är snarare dessa tillverkare som gör fel i att inte installera en trimpot.
Dom som installerat tycker väl det är en självklarhet och således är det inte något som skrivs i Användarmanualen, tycker jag.[:I]


16 Jul 2008, 10:46
Profile

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post 
håller helt med.

har för mig att mesa express den saknar pot,
köper man en stärkare för 16,000 borde det vara en självklarhet att ha en sådan i??!!?? dock går dom i detta fall ut med detta, men skriver oxå att det bara är att byta o vara glad.

Image
bobby saves!


16 Jul 2008, 11:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
svaj wrote:

håller helt med.

har för mig att mesa express den saknar pot,
köper man en stärkare för 16,000 borde det vara en självklarhet att ha en sådan i??!!?? dock går dom i detta fall ut med detta, men skriver oxå att det bara är att byta o vara glad.

Image
bobby saves!


Well, när det gäller mesa så är lite annolunda.

mesa tillhör dom företagen som är kända för att inte ha någon biaspot, och det finns både historisk orsak till detta och affärsmässig.

När mesa började bygga sina stärkare lite mer storskaligt, så var det även under den perioden som rörtillverkning var i en "kris periode" = många företag som tillverkade rör lades ner och kvalliten som fanns att tillgå varierade betydligt.

Så mesa köpte in stora patier rör, som dom testade o machade för att sen märka om till mesa rör.
Efter det använde man en färgkodning på sina slutrör som gjorde (enligt mesas argumen) att om det satt ett par 6L6 med blå märkning så var det bara att köpa ett nytt par av Mesas blåa 6L6 och sätta in utan behöva göra någon biasjustering.

Well, denna tanke är ju inte helt "fel" egentligen, MEN om man nu inte bor i usa där tillgången av mesas färgkodade rör finns i flesta musikafärer, utan bor i Sverige där det varit lite si å så med tillgången.
Ja, då kan man som jag tycka detta är en mindre bra lösning.
Sen blir man begränsad till det rörfabrikat som just mesa valt att färgkoda till sina förstärkare.

Ett annat argument "mot" är att många av mesas stärkare går väldigt "kallt", så egentligen så spelar det som regel ingen roll vilka rör man stoppar in,för risken att dom skulle gå för varmt (= risk för haveri av rör mm) är minnimal.

Men är man en kille/tjej som kör tung metal, så kommer detta med kall bias i flesta fall bara vara en fördel, men lirar man rock/blues så låter mesa stärkare bra mycket bättre med en varmare bias!

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


16 Jul 2008, 11:44
Profile
User avatar

Joined: 09 Mar 2008, 00:28
Posts: 436
Location:
Post 
jag tänkte bara på att det är väl ingen garanti att rören är 100% matchade heller (inte att det har så STOR betydelse som jag fattar det..) men just att man man inte riktigt VET ifall rören är ok eller inte från fabrik. va jag fattr det som så är ju att bias juster själv/ eller en tekniker det bästa alternativet. eller har jag fel?

http://www.myspace.com/roselinegroup


16 Jul 2008, 12:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Tillverkarna vill verkligen inte att den generella användaren går in i förstärkaren för service, knappt ens att användaren byter en säkring själv faktiskt; med risk för att någon skadar sig eller utrustningen. Då kan tillverkaren få ersättningsanspråk riktade mot sig. Text på chassiets utsida som "No user serviceable parts insade, refer to qualified service" och liknande formuleringar understryker detta.

Man kan jämföra med manualen till en bil. Den innehåller användarinformation och information om enkelt underhåll som lufttryck i däck och kontroll av oljenivå men absolut inte kvalificerad serviceinformation om hur man kanske byter kamrem.

Och precis som bilverkstaden har verkstadshandböcker för de olika bilmodellerna, finns det ofta mer kvalificerad serviceinformation om förstärkare muntlig eller skriven riktad till de som är aktoriserade av tillverkaren.

Men vissa förstärkare med utanpåliggande mätpunkter och biaspotentiometrar har eller har haft information om biasjustering i användarmanualen, som Marshall JCM2000.


16 Jul 2008, 12:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 06 Sep 2002, 10:47
Posts: 283
Post 
Oavsett om det finns biasjustering eller inte så är vi tillbaka till att man måste kolla B+, för att få en korrekt biasinställning, som kan vara livsfarlig för både dig själv och förstärkaren.

Jag tycker det här med externa mätpunkter faller lite på eget grepp om man inte absolut VET att det är identiska rör, eller är exakt efter tillverkaren rekommendationer.

Jag har varit med om att likriktarröret suttit i en slutrörshållare(och tvärtom) i en förstärkare där alla rören inte suttit i t.ex.(vet inte om den varit igång så, men den fungerade iaf) så det kan vara lurigt på flera sätt för nån som inte tillräckliga kunskaper i ämnet.
Och som woodstock sa, "no user seviceable parts inside" gäller nog för det flesta förstärkare oavsett biaspottar eller inte...


/Pelle
Image<font size="1">www.wallinsblues.com http://www.myspace.com/wallinsblues
</font id="size1">


17 Jul 2008, 11:31
Profile YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.