View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 14:35



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Vadå förstegsrör??? 
Author Message
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
http://thetubestore.com/gainfactor.html

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Nej, indie ska det vara med skräpgitarrer och gnizzeldiskant,
och texter som inte ens Gud fader förstår."]</font id="pink">


28 Jun 2008, 19:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
Rören har resistorer runt sig som har värden som är anpassade för just de rören.Både mängden resistans och effektålighet kan spela in här. Vissa rör går att byta någorlunda rakt av och vissa blir inget trevligt. Rent av rökutveckling. Fasvändaren har betydligt fler kringresistorer och är mycket känsligare för att slänga i något annat rör på måfå. Svårare än så är det inte.
Vad som händer vid olika positioner beror helt på hur förstärkaren är uppbyggd. Om både v1 och v2 går till en drivekanal så sänker man mer helhetsdriven med lägre gain på v1.
v2 kan ge en lite torrare dist med mindre kompression.
Men det hela kan bli helt ballefjong med beroende på hur det är byggt.


28 Jun 2008, 19:27
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
GuitaRoland wrote:

Normalt så finner man 12ax7 i såväl V1, V2 som V3 (fasvändarerör) i dom flesta rörstärkare. Kan någon klargöra för mig vad som händer om man väljer att byta något, eller några av rören mot andra typer: 12AT7, 12AY7, 12AV7 eller 12AU7? Jag har försökt få klarhet i detta men svaren är kryptiska och nästan alltid grumligare än frågorna!
Jag kan i och för sig förstå att det inte finns någon enkel förklaring, men någon förklaring måste det finnas. Ett besked som jag fått (av en ansedd rörguru här icke nämnd vid namn) är att V3 rör man icke!!!
Från annat håll har jag hört att just denna position är den som gör den största skillnaden vid rörbyte. V2 lär lugna ner en alltför hysterisk drivekanal och V1, vad gör det för skillnad att byta rör i den positionen?
Kan du det här med rör så är jag tacksam för ditt försök att klargöra detta för en som fortfarande är en novis trots 45 år med musik och rörstärkare som sitt dominerande fritidsintresset.
Jag tackar på förhand!


På min Hot Rod så verkar det som att V1 påverkar ingångsgainen från guran så att säga...där påverkar det mest i min Hot Rod i vart fall och i det läget kör jag med ett NOS GE-JAN 5751....i V2 känns det, hörs det mest hur bas och diskantkontrollerna jobbar...i detta läget har jag själlv ett Mullard som verkar tämja den hysteriska diskanten och lågbasen...i V3 har jag testat lite olika efter "dagsformen" på mina öron så att säga...brukar alternera mellan ett TAD 7025 (öppnare ljud) och ett 12AT7 som ger ett lite tajtare och rappare ljud

Hur det rent tekniskt ligger till vet jag inte...kan bara beskriva vad mina öron hör [^]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Nej, indie ska det vara med skräpgitarrer och gnizzeldiskant,
och texter som inte ens Gud fader förstår."]</font id="pink">


28 Jun 2008, 19:42
Profile

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
???? Vad återstår??

Främst är det gainen som skiljer- simple!!

Och det är helt OK att experimentera med de olika du nämnt- men kom ihåg att ett 12AX7 (t.ex.) har en NOMINELL GAIN (100) men DET värdet är ingen konstant- mer än för just ditt exemplar..

Märk var dina rör sitter (en LITEN bit maskeringstape) och flytta runt-
Glöm inte att smaken sitter i DINA öron...


b


11 Feb 2010, 14:59
Profile

Joined: 13 Oct 2008, 21:03
Posts: 510
Location:
Post 
Nu skriver du inte vilken stärkare du har och det här
lär väl inte ge dig svar på dina frågor, men...
I min Marshall JVM410 har jag plockat runt med några
olika rör för att testa lite, var faktiskt nära
att sälja den efter att ha rattat blåsor på fingrarna
utan att få till nåt vettigt ljud.
Den har från början alldeles åt helvete för mycket gain
och låter bara fizzig transistordist...även med gainen relativt lågt, den vaknade aldrig riktigt till.
Sagt å gjort...i med ett NOS GE-JAN5751 i V1, lämnat original 12AX7:an kvar i V2, har ett GT 12AT7 i V3 (jag vet, alla säger att man inte ska ha ett 12AT7 i tonstacken, ska testa med ett 12AU7 oxå), original 12AX7 i V4 och ett GT 12AT7 i fasvändaren.
Nu kan man öppna upp preampen på OD kanalerna på ett helt annat sätt och fortfarande ha detalj, studs, dynamik och anslag kvar.
Dessutom rensades ljudbilden upp markant och jag slipper
tokrundningarna jag hade förut.
Tycker att det är skitsvårt att kvantifiera effekterna av rörbyten och olika kombinationer av rör i olika förstärkare, dessutom har alla sina subjektiva uppfattningar om vad "bra ljud" är...


...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...


11 Feb 2010, 17:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
Men herregud, det är väl bara att prova? Vad ska du med en förklaring till?

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


11 Feb 2010, 18:55
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
GuitaRoland wrote:

Avslutad
Varför inte låta första inlägget stå kvar så man fattar vad tråden handlar om?


22 Aug 2010, 20:03
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Tubis wrote:

Varför inte låta första inlägget stå kvar så man fattar vad tråden handlar om?
Undrar också [:0][:0] Vad tog det åt GuitaRoland [?][?]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


22 Aug 2010, 21:20
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Sven-Johan wrote:

Tubis wrote:

Varför inte låta första inlägget stå kvar så man fattar vad tråden handlar om?
Undrar också [:0][:0] Vad tog det åt GuitaRoland [?][?]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Han har radderat/redigerat alla sina inlägg...nån som har postat ett inlägg för mycket och därmed retat honom [^]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats


22 Aug 2010, 21:22
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Grattis till "årets bump av asgammal tråd" (har blivit många på senare tid...) [:D]


24 Aug 2010, 10:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post 
Fanns en kille på gamla GMF planket som gjorde samma sak en sen natt , och det var hundratals trådar som la sig först med endast denna text

<font size="6"><b><font color="red">CENSUR</font id="red"></b></font id="size6">

'Soulman' hette han , man fick bläddra 5-6 sidor på morgonen för att hitta första 'riktiga' tråden .... [8D]


24 Aug 2010, 11:03
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.