View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2024, 23:41



Reply to topic  [ 9 posts ] 
peavey 5150 lr engl fireball? 
Author Message

Joined: 25 May 2008, 20:29
Posts: 214
Post peavey 5150 lr engl fireball?
tänkte köpa ny topp och är lite sugen på en av dessa toppar, har endast spelat på en 5150 och de ljudet gillar jag mycket! nån som testat fireballen?? fördelar och nackdelar mot peaven? ljudbild osv[:)]














Still Rockin´ Still Dreamin´


27 Jun 2008, 09:26
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post 
danne81 wrote:

tänkte köpa ny topp och är lite sugen på en av dessa toppar, har endast spelat på en 5150 och de ljudet gillar jag mycket! nån som testat fireballen?? fördelar och nackdelar mot peaven? ljudbild osv[:)]


Still Rockin´ Still Dreamin´


Edit: Det är här min text ska vara, inte i den citerade.[:I]

Det är dina öron och din plånbok som avgör vad du ska köpa. Kan du prova dem själv?

/R

Image
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


27 Jun 2008, 09:56
Profile

Joined: 25 May 2008, 20:29
Posts: 214
Post 
har ju bara musikbörsen där jag bor och dom säljer ju inte engl, men ska se om jag hittar nån beg å testa[:)]

Still Rockin´ Still Dreamin´


27 Jun 2008, 14:41
Profile

Joined: 17 Mar 2007, 17:49
Posts: 1712
Location:
Post 
Engl Fireball har MYCKET mera dist och mer attack.
Dock är den något muddigare och har inte det där crunchet i mellanregistret, istället är den spröd/frasig i ljudet(Den har en spik kring 5khz.).

Ska du spela Thrash ala. Metallica eller Annihilator, då ska du absolut ha en Engl, för den har en riktig ren kanal.
Ska du spela Göteborgsdöds, då ska du ha en 5150, tight botten och den verkligen vrålar när du tuggar dämpade ackord, men den saknar en riktig ren kanal.

Sedan är 5150'n mer mångsidig bland distade ljud, den klarar ju allt från Van Halen(Hyffsat iaf.) till moderna band som In Flames / Arch Enemy, medan Fireballen endast duger till metal.

Så 5150 är ett säkert kort för dist, Fireball är ett säkert kort för rena ljud.


27 Jun 2008, 16:52
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
Skulle nog påstå att Fireballen har tightare botten. 5150 har visserligen mer bostat mellanregister men Fireballen har tightat till basen, rullat av den kraftigt.
5150 har inte rullat av den överhuvudtaget utan den planar ut efter det boostade mellanregistret.
Sen påverkar Fireballens gainratt även den rena kanalen så ju mer dist du har på OD ju skitnare blir den rena kanalen.
Så är det inte på 5150.
För och nackdelar med båda.
Satsa på en Powerball istället.[;)]


27 Jun 2008, 22:30
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Får slänga in en "brasklapp" som tyvärr gömms bort att för ofta:Hur är det med kvalliten?= kommer stärkan hålla, finns det indikationer om att vissa stärkare behöver reperation mer än andra?

Och utifrån det, så skulle jag personligen INTE rekomendra en begagnad Engl pga deras undermåliga kvaitetstänkande.
Att köpa en ny, är en sak= man har reklamationsrätt och som Engl är så kommmer dom funka X antal år utan prpblem.

Peavy: Har även vissa brister men deras brister är mer korrigeringsbara på denna stärkan.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


27 Jun 2008, 22:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
Jovisst bara skicka den till mig en vända så....pengar rullar in som dom ska det går bra nu[:p]


27 Jun 2008, 22:56
Profile

Joined: 05 Feb 2008, 10:18
Posts: 561
Location:
Post 
Fireball, Fireball, Fireball och åter Fireball.
Jag har haft båda stärkarna. 5150'n låter bara trist i jämförelse enl mina ljudideal.
Det där med att dom skulle gå sönder lättare vet i fan. Men jag är ingen expert på det området.
Jag hade min första wow upplevelse med Fireballen. Vilket ljud. [:p]
Jag har dock lite svårt för att beskriva ljud tyvärr. 5150'n torr medans ENGL'n lever.

http://www.infernalvengeance.com


28 Jun 2008, 07:41
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post 
5150 är ju mer lik en rectifier, alltså den låter större mer öppet än Fireballen gör. Kör du i standard stämning så är ju 5150 rätt cool för den gör att det låter mycket större (tyngre) än vad det egentligen är.

Fireballen är klart bättre (eller mer i min smak ska man väl säga). Den är mer tajt och aggressiv. Båda stärkarna är bra tycker jag men jag skulle valt Fireballen för att den är tajtare, bättre för låga stämningar och sjusträngat.

Rena ljudet har jag aldrig testat på nån av dom men det ska tydligen suga på Peaveyn medans det ska vara "okej" på Fireballen.


30 Jun 2008, 11:45
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.