View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 08:51



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Rörbyte fender blues junior. Frågor!! 
Author Message
User avatar

Joined: 06 Sep 2002, 10:47
Posts: 283
Post 
Svårt att överstyra?
Min är då inte svår att överstyra med strata, kör med JJ slutrör och gamla RCA i försteget och då med AT7 i V1 för mindre dist...
Men JJ låter bra där med.

/Pelle
Image
http://www.wallinsblues.com
http://www.myspace.com/wallinsblues


26 Jun 2008, 01:00
Profile YIM WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Om stärkaren är svår att överstyra känns det som att det är något fel på den. Det brukar inte vara några problem att överstyra Blues Juniors.

Visst kan det vara ett rörproblem, men det kan vara något annat.

Menar du att den är svår att överstyra även på full volym? Eller menar du att den inte överstyr vid tillräckligt lågt ljudtryck? Är den svår även med Fat-knappen intryckt?

Andra får svara på vilka rör de tycker passar i Blues Junior. Jag äger ingen egen utan har "bara" servat och moddat några stycken.

De nya Tung-Sol 12AX7 har förhållandevis hög förstärkning så de kan vara bra i försteget och som fasvändare om man vill ha malle...

Här är länkar till ett par testrapporter av EL84:or. En sökning på internet ger säkert flera träffar på dylika testrapporter (review).
http://thetubestore.com/el84review.html
https://www.watfordvalves.com/cgi-bin/d ... ort_47.pdf

Jag har ganska goda, om än inte så många, erfarenheter av TAD EL84-STR om man vill ha dist och kompression.

En annan sak: Jag tycker att Fender har konstruerat Blues Junior så att slutrören går lite för hårt/varma. Deta kan man lösa genom att beställa EL84:or som drar så lite anodström som möjligt eller genom att modifiera stärkaren så att man kan justera biasspänningen och justera den så att slutrören går lite mindre varm. Då tycker jag att ljudet blir bättre och tydligare.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


26 Jun 2008, 08:25
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Jo, då kan det vara slutrören som blivitt trötta. Fender sätt att köra dem så varmt, gör att de tar slut fortare än de kanske borde...

Original är det nog Sovtek EL84 i stärkaren. Möjligen Fender-märkta. För att få tillbaka det ljudet är det nog Sovtek eller ElectroHarmonix EL84 som gäller (eller Fendermärkta EL84:or).

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


26 Jun 2008, 14:40
Profile

Joined: 12 May 2008, 12:35
Posts: 3
Location:
Post 
Hej allihopa!
Hur är TAD STR-rören för rent ljud, undrar jag då? Det sitter JJ i min men de har suttit i sedan jag köpte stärkaren 2004 (beggad) så snart är det dags för byte.
Jag bytte för övrigt högtalaren till en Weber Alnico Blue Dog (30W), ett fantastiskt lyft! Ändå surar jag ibland över att själva kabinettet gör stärkaren så nasal . . .


30 Jun 2008, 14:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Apr 2007, 19:27
Posts: 844
Location:
Post 
marcusss wrote:


Ursäkta en dum fråga. Måste man bias-inställa en blues junior vid rörbyte?
Eller är det bra att trycka i de nya rören?


<hr noshade size="1">
Image

<font size="3"></font id="size3">BJ har ingen ställbar bias(om du inte har moddat den)
Sätt i ett matchat rör par.
/Hannu


01 Jul 2008, 12:36
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Apr 2007, 19:27
Posts: 844
Location:
Post 
marcusss wrote:

hannu. så det är bara att byta rören utan större eftertanke alltså?
min lokala gitarrmeck ville ha 1400:- för jobbet. (!!!)

<hr noshade size="1">
Image

<font size="3"></font id="size3">Så länge du sätter i ett <font color="red">matchat</font id="red">par
av samma typ så är det ok.
/Hannu


01 Jul 2008, 12:48
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
marcusss wrote:

hannu. så det är bara att byta rören utan större eftertanke alltså?
min lokala gitarrmeck ville ha 1400:- för jobbet. (!!!)

<hr noshade size="1">
Image


för detta pris så hade jag fixat tremolo i en bjr oxå.... (har redan gjort det [:D] plus bias pottar ink material (exlusive rör) det finns en ledig rörhalva i bjr[^]

obs el 84 går alldeles för hett i en bjr o stoppar du ditt jj84 så grillar du dem.... org sitter det sovtek el84m för det mesta kan du bara peta in dem (men bara sovtek el84m)

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image


01 Jul 2008, 13:37
Profile WWW

Joined: 13 May 2008, 20:52
Posts: 562
Location: Stockholm
Post 
Litet tips till alla BJ ägare.
http://home.comcast.net./~machrone/bluesjunior.htm
Har själv gjort "The TwinStack Mod" (väldigt enkelt),ett klart lyft.
/Mikel


01 Jul 2008, 14:27
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
marcusss wrote:

Jag fortsätter med dumma frågor; Vad innebär ett matchat par då? Att det är samma fabrikat och modell, eller? [:I]

<hr noshade size="1">
Image


http://shop.gmf.se/forums/index.php?act ... e9ac16f9a2

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av den tidiga Rock'n Roll'n"]</font id="pink">


01 Jul 2008, 17:05
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
I detta fall menas nog även att de ska vara matchade med originalrören eller med hur Fender har konstruerat förstärkaren med tanke på biasspänning o.s.v.

Men i huvudsak menas att de två rören ska vara matchade med varandra (se länkarna ovan). Om man beställer rör hos t.ex. LH-Musik eller GMF kan man prata med dem och be om ett matchat par som drar så lite ström som möjligt. Jag tror också att man kan köpa Fender-rör med samma märkning som originalrören (har Fender färgmärkning som Mesa, eller?).

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


02 Jul 2008, 10:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Sovteks vanliga EL84 kostar strax under hundralappen/styck. Det motsvarar exakt det rör som sitter i förstärkaren när man packar upp en ny BJ ur kartongen. 150:- till 200:- för två nya rör är billigt med tanke på hur bra de faktiskt låter, men baksidan är som nämnts att rören du får kanske drar för mycket eller för lite ström i just din förstärkare eller drar olika mycket inbördes (dåligt matchade.)

Hur "hett" rören går i förstärkaren är ofta ett uttryck för hur mycket ström som går genom rören vid tomgång, men detta är ett förhållande mellan både ström och spänning. BJ har inte så höga spänningar i slutsteget jämfört med många andra moderna förstärkare vilket innebär att strömmen genom rören kan/bör vara relativt hög.

Rören verkar gå förhållandevis varmt i BJ. Men uppfattningen att BJ grillar varje EL84 som man sätter i den är nog lite av en modern urban myt också baserad på att man kanske lätt bortser från de lägre spänningarna i slutsteget(?)

Men biaskoll vid rörbyte är bra, fast kan man inte själv och inte hittar någon som kan göra jobbet vettigt och/eller för vettiga pengar kan man alltid köra med Fenders orginalrör, Fender Groove Tubes EL84 för 300:- paret. Det är i och för sig samma rör som man betalar hälften för omärkta men samtidigt inte så stora pengar det handlar om. Det man får är en viss garanti för att rören kommer att vara välmatchade och att de kommer att ge hygglig prestanda i i en BJ, känslan av att köpa Fenders egna rör till sin fenderförstärkare är kanske ytterligare en bonus men den är individuell.

Fenders Groove Tube EL84:or har tre olika matchgrader: Blå, vit, röd. Markören är färgerna på screentrycket och de följer symboliken i de olika färgerna. I samma förstärkare går blå lite svalare än de andra och röd hetast. Har man fortfarande orginalrören kvar i förstärkaren är det enkelt att utgå från dessa (jag har bara sett rör märkta med vitt tryck orginalmonterade), blå vore nog mitt val om man inte har orginalrör eller mätningar att utgå från, men undvik i vilket fall de röda kanske.


02 Jul 2008, 10:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Sven-Johan wrote:

I detta fall menas nog även att de ska vara matchade med originalrören eller med hur Fender har konstruerat förstärkaren med tanke på biasspänning o.s.v.

Men i huvudsak menas att de två rören ska vara matchade med varandra (se länkarna ovan). Om man beställer rör hos t.ex. LH-Musik eller GMF kan man prata med dem och be om ett matchat par som drar så lite ström som möjligt. Jag tror också att man kan köpa Fender-rör med samma märkning som originalrören (har Fender färgmärkning som Mesa, eller?).

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


Kanske ett litet svar som berör Grove Tubes som ju sitter original på en del Fenderstärkare: http://studentweb.eku.edu/justin_holton ... roovetubes

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av den tidiga Rock'n Roll'n"]</font id="pink">


02 Jul 2008, 10:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.