View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 07:36



Reply to topic  [ 17 posts ] 
12AX7 till 12AT7 i E VJr, Polifemo kanske?? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 12AX7 till 12AT7 i E VJr, Polifemo kanske??
I min jakt på ökad headroom I min moddade (alá Polifemo) Epiphone Valve Jr har jag testat att byta ut 12AX7 mot ett GE 12AT7. Och visst blir det mer headroom, men samtidigt lite brightare ljud/klenare bas.Men det låter rätt bra generellt sett.
Jag har frågat på sewatt.com kring detta men inte fått mer svar än att det funkar, och det gör det ju. Har också gått igenom mina rör-böcker för att hitta något om detta, Gerald Weber nämner det som ett sätt att minska gain men går inte närmare in på det hela. Aspen Pittman skriver att man kan byta men att det inte kommer att låta bra, jag tror han avser V1 I en push-pull förstärkare dock. Dave Hunter skriver att det går att byta men att 12AT7 ska ha högre spänning än 12AX7 för att fungera optimalt och kan ställa till problem i en förstärkare med flera pre-amp rör.
Någon rekommenderar ett byte till 5751, vilket jag inte äger, då det ska ha samma spänningar som 12AX7.

Någon kunnig som är villig reda ut hur det står till med detta???


18 Jun 2008, 07:30
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Jag har av olika anledningar använt 12AT7:or i flera förstärkare med gott resultat, men det finns de som tycker att det är ett "omusikaliskt" rör.

Om man säger att ett 12AX7 har en förstärkningsgrad på "100", så ligger väl en 12AT7:a på "60".

Jag tror att en VJr är fel förstärkare om det är headroom du söker.
1st EL84:a/5W ger tyvärr inte speciellt starkt rent ljud...

Gillar du soundet du får så låt röret sitta i! Inget kommer att ta någon skada.


18 Jun 2008, 10:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 
polifemo wrote:

Jag tror att en VJr är fel förstärkare om det är headroom du söker.
1st EL84:a/5W ger tyvärr inte speciellt starkt rent ljud...






Jo jag vet, men jag vill ha så mycket headroom som möjligt med VJr, och jag har märkt att med 12AT7 blir det (inte oväntat) mer av den varan. Nu kan jag med single coils ha volymen på kl 12 och ändå ha ett tämligen rent ljud.
Vill jag sedan få VJr att låta som med ett 12AX7 i försteget så trampar jag in en booster eller â€Â


18 Jun 2008, 10:54
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
[quote="Goran"]
Jo jag vet, men jag vill ha så mycket headroom som möjligt med VJr, och jag har märkt att med 12AT7 blir det (inte oväntat) mer av den varan. Nu kan jag med single coils ha volymen på kl 12 och ändå ha ett tämligen rent ljud.
Vill jag sedan få VJr att låta som med ett 12AX7 i försteget så trampar jag in en booster eller â€Â


18 Jun 2008, 11:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 
polifemo wrote:




Den volym du får med volymkontrollen på kl 12, med en AT7:a som preamprör <u>kanske</u> motsvarar volymen på kl 10.30 med en 12AX7:a!
Jag säger inte att detta är hela sanningen, men man får mindre volym med 12AT7.
Man kan dra på mer och tror att man fått mer headroom men har <u>kanske</u> i princip samma ljudtryck som tidigare.
Förstår du hur jag tänker?


Jag förstår hur du tänker och har tänkt så själv, det är nästan så man legat sömnlös på nätterna över detta…[:(!]
Samtidigt har jag tänkt som så att när jag har full volym (vilket jag i o f s aldrig har) så borde förstegsrörets grad av förstärkning ha väldigt liten betydelse för maxvolymen. Ett EL84 kan ju bara ge en viss utnivå oavsett vad man pumpar in, så slutvolymen (inkl dist) bör väl vara ungefär densamma?
Min tanke med att använda 12AT7 var att kunna spela rent på en anings högre volym, innan slutröret börjar dista.
Så nog har jag tänkt mycket på detta….


18 Jun 2008, 11:14
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Du kan ju prova att gå ner ytterligare på R5!
(Vad har du där nu? 150k - 180k , eller?)


18 Jun 2008, 11:43
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Ursäkta att ja smiter in men det är ju ändå slutstegsröret och dess anodspänning som begränsar headroomet här. Att driva slutsteget till max rent räcker ju med ett halvt 12ax7. Går att få hur rent som helst.


18 Jun 2008, 11:44
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 
polifemo wrote:

Du kan ju prova att gå ner ytterligare på R5!
(Vad har du där nu? 150k - 180k , eller?)

Jag sitter på jobb så jag vet inte vad jag har där, men ska kolla upp.
Jag är jättenöjd med min VJr nu (speciellt efter byte av OT), det är mer lusten att experimentera som gör sig gällande. Dessutom börjar kretskortet se lite bränt ut, en kopparbana har t o m lyft från kortet. Så jag får ta det lite lugnt med lödövningar nu och rörbyten skonar pcb´n.

Tubis: jag vill att all blandar sig i detta naturligtvis


18 Jun 2008, 12:49
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post 
Förstår inte riktigt det där med "headroom". Dess gräns ligger väl vid
samma subjektivt upplevda volym oavsett hur snabbt (kraftiga mickar och/eller förförstärkarrör)
eller långsamt (klenare mickar och/eller dito preamprör) man "når dit"?
Jag hör själv till en liten konstig minoritet som
spelar med förhållandevis rent/halvrent ljud på en liten 5-wattare (Vibrochamp). Även live!
Såna här relativt svaga stärkare blir ju väldigt
beroende av aktiva val hela ljudkedjan igenom;
gitarr, mickar, preamprör och inte minst: högtalarens verkningsgrad.
Har du testat med olika högtalare?
Vill du forstätta rör-vägen så prova 12AY7.


18 Jun 2008, 15:09
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Tubis: jag vill att all blandar sig i detta naturligtvis



Tubis kan det här tusen gånger bättre än jag, så kläm ur honom så mycket som möjligt [;)]


18 Jun 2008, 15:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post 
headroom betyder helt enkelt gränsen för hur högt man kan spela innan det börjar dista. Exakt var denna gräns går är en definitionsfråga, men man brukar nog räkna med c:a 10% distorsion som gränsen för vad som upplevs som just dist. Denna gräns når man i olika förstärkare vid olika förstärkarsteg. I den aktuella förstärkaren handlar det om slutröret. Det spelar ingen roll om man växlar mellan 12AY7, 12AX7, 5751, 12AT7 m fl, för man slår ända i taket först på slutröret. Det enda sättet att öka headroom i denna förstärkare är genom att ändra förhållandena där. Här kan man hitta en optimal punkt för en given anodspänning genom att använda de rörkurvor som finns på databladen, men på dessa finns också som regel ett antal standardexempel. Som regel gäller att man kan öka headroom genom att höja anodspänningen, men om inte utgångstrafon, eller biasinställningarna mm är optimerade så kan man vinna lite även där. Men när det handlar om ett ensamt EL84, som här, är den exercisen mest av akademiskt intresse. Men som nämns ovan så kan möjligen en annan högtalare däremot ge mer headroom. Skillnaden i verkningsgrad mellan olika högtalare är rätt stor.

Johan H


18 Jun 2008, 15:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Tubis wrote:

Ursäkta att ja smiter in men det är ju ändå slutstegsröret och dess anodspänning som begränsar headroomet här.


Nu är det ju Goran själv som ska svara, men jag har för mig att han hamnade runt 310V på pin 7 (och strax under 300V på pin 9)


18 Jun 2008, 19:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Hmmm....kan det inte vara som så att det är din högtalare som distar?

Jag kan bara se till mej själv och mina försök till mer headroom...kan då kontatera att ett högtalarbyte med högre verkningsgrad kan göra väldigt mycket för headroom...Celestion Century har grymt högt ljud innan dist

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Nej, indie ska det vara med skräpgitarrer och gnizzeldiskant,
och texter som inte ens Gud fader förstår."]</font id="pink">


18 Jun 2008, 21:36
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 
polifemo wrote:

Tubis wrote:

Ursäkta att ja smiter in men det är ju ändå slutstegsröret och dess anodspänning som begränsar headroomet här.


Nu är det ju Goran själv som ska svara, men jag har för mig att han hamnade runt 310V på pin 7 (och strax under 300V på pin 9)

De spänningarna stämmer precis!

I R5 har jag 150K

Jag har en Combo dvs 8-tums högtalare. Där har jag testat den befintliga men har sedan en tid en Celestion GA8-25 (verkningsgrad 92) som låter bättre men den låter också lägre än originalet på samma volym.
Har testat i olika 12:or och där blir naturligtvis volymen högre (relativt 8-tummarna) på varje given volym-ratt inställning. Och det låter rent allmänt bättre.

Börjar nu inse att jag letar efter något som inte finns.... Trots det har jag betydligt mer headroom när förstärkaren är moddad (enl Polifemos råd) än det fanns när den var stock.


19 Jun 2008, 07:26
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Kör din VJr som en trevlig "crunchstärkare" istället [:p]
Se´n så kan du ju bygga en kraftfullare/större förstärkare för mer headroom.
Så du har nå´t att göra alltså [;)]

TREVLIG MIDSOMMAR TILL ER ALLA [:)]


19 Jun 2008, 08:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 
polifemo wrote:

TREVLIG MIDSOMMAR TILL ER ALLA [:)]


Detsamma !!


19 Jun 2008, 09:19
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post 
... och detsamma! [:)]


19 Jun 2008, 13:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.