View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2024, 08:49



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Marshall-clone? 
Author Message

Joined: 15 Jun 2008, 08:45
Posts: 98
Location:
Post Marshall-clone?
Hej alla rörgurus,

Jag har ett tag planerat att köpa en ny förstärkare. Hade för länge sedan en 70-tals 50W Marshall till låns och hittills har ingenting överträffat denna ljudmässigt. Nu när dollarn är rekordbillig känns det nästan som ett brott att inte beställa något från det stora landet i väst. Ett fabrikat som verkar väldigt bra är Ceriatone. För en (relativt) billig peng får man en såvitt jag kan se exemplariskt byggd PTP-Marshall (1987-modellen). I dagsläget har jag inga direkta planer på att modda, men om det skulle bli aktuellt är det väl en stor fördel med PTP? Någon som har erfarenhet av detta fabrikat? På Harmony-Central är det nästan bara bra omdömen, men det vore intressant att höra vad landsmännen har att säga.


15 Jun 2008, 09:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 20:36
Posts: 739
Location: Lund, Skåne, Sweden
Post 
Jag har en 1987-klon som dessvärre inte är färdigbyggd ännu, men det ser ut att vara rejäla prylar.

Det är några killar här på Ljudbojen som har och haft Ceriatone-kit och jag upplever att tongångarna har varit övervägande positiva här på rörforumet.


15 Jun 2008, 09:30
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
Lite Besserwissing men Ceriatone ligger i Kuala lumpur.
Kommer alltså byggas av en risätare och inte en Mcdonaldsätare[:D]


15 Jun 2008, 09:33
Profile

Joined: 15 Jun 2008, 08:45
Posts: 98
Location:
Post 
Tubis wrote:

Lite Besserwissing men Ceriatone ligger i Kuala lumpur.
Kommer alltså byggas av en risätare och inte en Mcdonaldsätare[:D]



Om jag utgår från mina erfarenheter på gitarrsidan lär detta snarare vara en fördel än nackdel...[:D]


15 Jun 2008, 09:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Det är jättefina stärkare och servicen från företaget är toppen. De svara på frågor och är trevliga. Men jag tror att stärkarna behöver moddas litet för att låta riktigt likt Marshall. Kanske andra trafos skulle hjälpa.

Originalen är fortfarande inte så dyra, så min rekommendation är att hitta en riktig Marshall, men att prova tills du hittar ett exemplar du vill ha. Låt det ta litet tid.

Vill du beställa från USA så kan Germino och Metroamp vara intressanta. Germino har gott rykte.

"May the funk be with you"


15 Jun 2008, 10:03
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
GAS wrote:

Tubis wrote:

Lite Besserwissing men Ceriatone ligger i Kuala lumpur.
Kommer alltså byggas av en risätare och inte en Mcdonaldsätare[:D]



Om jag utgår från mina erfarenheter på gitarrsidan lär detta snarare vara en fördel än nackdel...[:D]

Nja, min indonesiska Ibanez var ingen höjdare, elektroniken var totalt sönderlödd med glapp och kortslutningar mellan kablar och bandstavarna var rena puckelpisten. Men det säger ju inget om Ceriatone givetvis.


15 Jun 2008, 10:24
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
tjena
Jag har en 18w Ceriatone som är bytt trafos i som låter fint som snus.

Du kan ju välja att leverera den utan trafos och ha någon stoppa i trafos av eget val.

I övrigt så har jag provat Gunnar's/Izzy' Metro bygge och det lät skitbra, så dom kan rekomenderas,

MVH


15 Jun 2008, 11:29
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post 
robbangitarr wrote:

tjena
Jag har en 18w Ceriatone som är bytt trafos i som låter fint som snus.

Du kan ju välja att leverera den utan trafos och ha någon stoppa i trafos av eget val.

I övrigt så har jag provat Gunnar's/Izzy' Metro bygge och det lät skitbra, så dom kan rekomenderas,

MVH



Är inte de trafos de använder bra ?


15 Jun 2008, 18:14
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
batlash wrote:

robbangitarr wrote:

tjena
Jag har en 18w Ceriatone som är bytt trafos i som låter fint som snus.

Du kan ju välja att leverera den utan trafos och ha någon stoppa i trafos av eget val.

I övrigt så har jag provat Gunnar's/Izzy' Metro bygge och det lät skitbra, så dom kan rekomenderas,

MVH



Är inte de trafos de använder bra ?


Jag har inte provat deras trafo, jag köpte min beggad med byt trafos, gick på Ljudfreaks förslag.

MVH


15 Jun 2008, 18:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Bra utgångstrafo är nyckeln till ett bra ljud. Jag kan nu inte yttra mig om Ceriatones OT. Men för att vara säker på att få en riktigt välljudande Marshall-klon skulle jag inte kompromissa eller chansa här. De amerikanska leverantörerna erbjuder väldigt bra trafos. Lite olika karaktär på t.ex. Metro/Heyboer, Mercury, Marstran, OE m.fl. Även TAD:s tror jag är USA-tillverkade, lite osäker på det.

PT från asien är inte vad jag längtar efter, sedan några Webers brunnit för mig. Men det säger förstås inget om Ceriatones trafos. Jag chansar dock inte längre här. Det får blir säkra kort för min del.

/Gunnar


15 Jun 2008, 18:29
Profile

Joined: 07 Jan 2008, 10:54
Posts: 20
Location:
Post 
Här görs tydligen Ceriatones transformatorer:
http://www.promitheusaudio.com/transformers.html
om de är bra vet jag inte. Till min 18w beställde jag bara chassie faceplates och komponentkort från ceriatone, transformatorer från Mercury magnetics.


16 Jun 2008, 11:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
woody wrote:

Här görs tydligen Ceriatones transformatorer:
http://www.promitheusaudio.com/transformers.html
om de är bra vet jag inte. Till min 18w beställde jag bara chassie faceplates och komponentkort från ceriatone, transformatorer från Mercury magnetics.


Av specarna framgår att deras powertrafos bara har 220V eller 240V primär. Om det stämmer är det ett klart minus tycker jag. Vill man ha en avändbar powertrafo är 230V näsdtan ett måste. Särskilt om man inte har en switch för primärspänning.

Av band annat dessa skäl väljer jag en TAD eller Mercury före Ceriatones. Kvaliteten kommer därutöver som ett krav.

I en tråd för länge sedan diskuterade vi vad som kunde vara generellt problemet med Asien-trafos. Någon, kanske Vaccumvodoo, ansåg att (en del) Asien-trafos inte egentligen var gjorda för att klara 50Hz som vi har i vårt nät utan 60Hz AC och att detta kunde bidra till att de gick för varmt (= härdsmälta). (Öh, förstod jag det där rätt!? [B)])

/Gunnar


16 Jun 2008, 15:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.