View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 10:46



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Sovtek 5881 biasfråga 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post Sovtek 5881 biasfråga
Andra än Owe får också svara. Har bara ett minne av att Owe rekommenderade 80 %.

Sovteks 5881 är ju egentligen ca. 30 watt men den historiska siffran 23 watt dyker upp hela tiden.

Om man biaserar röret till 70 % av 23 watt och tror sig ha ett hett rör så får man egentligen ett 30 watts rör biaserat till 53 %, vilket redan är kallt.

Owe, när du rekommenderar att biasera Sovteks 5881 till 80 %, räknar du då röret som en 23 wattare eller som en 30 wattare?


10 Jun 2008, 16:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
tja mina erfarenheter är att 30 watt är den rätta PA på dessa...

om man biasar efter 23 watt så kommer det att låta kallt o dista tidigt....

har provat med ocilloscope o där hamnade jag optimalt på 74% av 30 watt då gav den marshall 2203 med ca 460volt mest pulver o lät riktigt mustigt...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image


10 Jun 2008, 18:16
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Ocku wrote:

Andra än Owe får också svara. Har bara ett minne av att Owe rekommenderade 80 %.

Sovteks 5881 är ju egentligen ca. 30 watt men den historiska siffran 23 watt dyker upp hela tiden.

Om man biaserar röret till 70 % av 23 watt och tror sig ha ett hett rör så får man egentligen ett 30 watts rör biaserat till 53 %, vilket redan är kallt.

Owe, när du rekommenderar att biasera Sovteks 5881 till 80 %, räknar du då röret som en 23 wattare eller som en 30 wattare?


Jag har för mig att Sovteks tidiga produktion av "5881:an" hade ett lägre angivet effekttal. Sätt biasnivån efter vad du tycker låter och fungerar bra[:)]


10 Jun 2008, 18:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
zven wrote:

tja mina erfarenheter är att 30 watt är den rätta PA på dessa...

<font color="red">om man biasar efter 23 watt så kommer det att låta kallt o dista tidigt....</font id="red">

har provat med ocilloscope o där hamnade jag optimalt på 74% av 30 watt då gav den marshall 2203 med ca 460volt mest pulver o lät riktigt mustigt...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image


Har alltid fått för mej att rör distar senare ifall man biasjusterar rören kallt...kanske jag har missförstått detta?[:I]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Nej, indie ska det vara med skräpgitarrer och gnizzeldiskant,
och texter som inte ens Gud fader förstår."]</font id="pink">


10 Jun 2008, 21:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
B+ stiger ju när det går kallt så mer headroom. Men har hört att otrevligheter som crossover distortion ökar med kall. Låter jädrigt olika i ela fall. Som olika stärkare
Jag ställer bias efter örat så länge det inte blir härdsmälta. Det låter så jädra olika från märke till märke tycker jag så att gå efter en exakt ström kör jag icke med.


10 Jun 2008, 21:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
Boogiecats wrote:

zven wrote:

tja mina erfarenheter är att 30 watt är den rätta PA på dessa...

<font color="red">om man biasar efter 23 watt så kommer det att låta kallt o dista tidigt....</font id="red">

har provat med ocilloscope o där hamnade jag optimalt på 74% av 30 watt då gav den marshall 2203 med ca 460volt mest pulver o lät riktigt mustigt...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image


Har alltid fått för mej att rör distar senare ifall man biasjusterar rören kallt...kanske jag har missförstått detta?[:I]
<font size="2"><font color="orange">

tja när man ställer rör kallt så distar det på ett fult sätt
( crossover dist låter ej kul)

bias är ju som tomgången på en bil är den alldeles för låg så stannar den = tyst!

är den för låg så vill den vill den nästan stanna= rappligt ljud på o av
höjer man den till ca 40- 50% med belastning så kan den gå år efter år utan större slitage = bra ton kanske lite tråkig i dynamiken


50-70% har du den mesta effekten/ vridet =bra dynamik stärkarn gör det du vill o inte tvärt om ... = bra levande ljud o o bra hållbarhet

80%-100% har du bara fler kusar men inget vrid = stort slitage kan göra ljudet fett men otydlig tjock i diskanten</font id="orange"></font id="size2">
[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Nej, indie ska det vara med skräpgitarrer och gnizzeldiskant,
och texter som inte ens Gud fader förstår."]</font id="pink">




<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image


10 Jun 2008, 21:35
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Ska man lira tung tung tung metal ska man nog stanna på 50% dock för att behålla tightheten, vad det nu beror på? Ska man lira rockabilly kan man nog vrida på så det osar[:D]


10 Jun 2008, 21:40
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Tubis wrote:

B+ stiger ju när det går kallt så mer headroom. Men har hört att otrevligheter som crossover distortion ökar med kall. Låter jädrigt olika i ela fall. Som olika stärkare
Jag ställer bias efter örat så länge det inte blir härdsmälta. Det låter så jädra olika från märke till märke tycker jag så att gå efter en exakt ström kör jag icke med.


Mmmmm...bytte precis rör i min hot rod och jag justerade efter örat eftersom det ändock är mitt öra som skall gilla ljudet [^]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Nej, indie ska det vara med skräpgitarrer och gnizzeldiskant,
och texter som inte ens Gud fader förstår."]</font id="pink">


10 Jun 2008, 21:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Boogiecats wrote:

Tubis wrote:

B+ stiger ju när det går kallt så mer headroom. Men har hört att otrevligheter som crossover distortion ökar med kall. Låter jädrigt olika i ela fall. Som olika stärkare
Jag ställer bias efter örat så länge det inte blir härdsmälta. Det låter så jädra olika från märke till märke tycker jag så att gå efter en exakt ström kör jag icke med.


Mmmmm...bytte precis rör i min hot rod och jag justerade efter örat eftersom det ändock är mitt öra som skall gilla ljudet [^]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Nej, indie ska det vara med skräpgitarrer och gnizzeldiskant,
och texter som inte ens Gud fader förstår."]</font id="pink">

[:p]
Bara man inte går för hett så är ju ändå örat det som gäller. Rock on.[:)]


10 Jun 2008, 22:05
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
woodstock wrote:

Ocku wrote:

Andra än Owe får också svara. Har bara ett minne av att Owe rekommenderade 80 %.

Sovteks 5881 är ju egentligen ca. 30 watt men den historiska siffran 23 watt dyker upp hela tiden.

Om man biaserar röret till 70 % av 23 watt och tror sig ha ett hett rör så får man egentligen ett 30 watts rör biaserat till 53 %, vilket redan är kallt.

Owe, när du rekommenderar att biasera Sovteks 5881 till 80 %, räknar du då röret som en 23 wattare eller som en 30 wattare?


Jag har för mig att Sovteks tidiga produktion av "5881:an" hade ett lägre angivet effekttal. Sätt biasnivån efter vad du tycker låter och fungerar bra[:)]


Nja,det är nog vanskligt att veta exakt vad dessa "5881" egentligen har för effekttal.
Då dessa ryska rör egentligen inte är något 5881:a utan ett ryskt millitär rör med en helt annan beteckning (minns ej vad, men Alex nämde det en gång för mig vill jag minnas)som låg i närheten av ett 5881:a.

Ocku, om du kör dom på 100% av 23W så lär du nog hamna rätt nära av vad Zven kom fram till var optimalt =74% av 30 watt.

Annas kan du ju testa själv med att köra stärka på full patte och samtidig som du ber någon lira gura så skruvar du på biasen till du ser att det precis börjar glöda igenom [:p]
Min erfarenhet är att dom tål rätt mycket dessa ryska "5881:or"

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


13 Jun 2008, 14:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Amp Healer wrote:
Då dessa ryska rör egentligen inte är något 5881:a utan ett ryskt millitär rör med en helt annan beteckning (minns ej vad, men Alex nämde det en gång för mig vill jag minnas)som låg i närheten av ett 5881:a.



Var det månne dessa: http://tone-lizard.com/6P3CE.htm?

Det är en kompis som vill testa 6L6:or i sin JMP 1987, så jag tänkte att det kan vara roligt att testa med Sovtekarna när man engång håller på.

Jag hade Sovteks 5881:or i min Sovtek MIG-50 (...eller var det i min Spetel? Minnet är som kuken, sen när man vet hur den skall användas så funkar den inte längre.) och det lät bra.


16 Jun 2008, 14:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.