View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 03:30



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Huvudsäkring går utan belastning!? (FIXAT!!) 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Huvudsäkring går utan belastning!? (FIXAT!!)
PT-äventyren fortsätter. Sitter med en i stort sett färdigbyggd Metro 50w. Vid första uppstart går huvudsäkringen. Och jag hittar icke orsaken!? Langade tidigare ut en fråga på Metros forum, men man brukar ju få så klok och snabb(-are) hjälp här att jag hör med er också. Second opinon typ.

Kretsen är alltså en standard Marshall 1987. PT:n är en Mercury P4550JT-G2-M som ger 360-0-360V.

Jag började med att starta upp med en 500mA huvudsäkring. Stand by off. Glödsäkringarna urtagna. I princip ingen annan belastning på PT:ns sekundär än diodbryggan och biaskretsen som hänger på HV samt pilotlampan som drivs från 120V-tap på PT:n. Lampan hann bara blinka till, sedan Poff! Prövade med en 1.5A, tänkte att 500mA var för klent, men det sa Poff! ändå.
Lödde bort diodbryggan (en inbakad variant) från trafon. Och då höll säkringen. Pilotlampan lyste. Mätte på trafon och fick bra värden. 3.3V på glöden (3.3-0-3.3) och 360-0-360 på HV.
Lödde tillbaka diodbryggan, men kopplade ur biaskretsen. 1.5A säkring. Poff!

Suck.

Har testat att köra med låg spänning från liten trafo, ca 10V AC. Och då ser sekundärspänningarna ok ut. Lite svajjigt, men jag körde bara med en simpel batterieliminator.

Vad tusan gör jag härnäst? Visst ska man väl kunna köra igång en sådan här trafo med 1.5A säkring om trafon är i princip obelastad? Har försökt mäta och kolla diodbryggan, men vet inte riktigt hur man gör det bäst!?

Har ett par bilder, men vet inte om de säger så mkt.
http://i16.photobucket.com/albums/b22/GunnarE/Metro/PT1.jpg
http://i16.photobucket.com/albums/b22/GunnarE/Metro/PT2.jpg

/Gunnar


01 Jun 2008, 23:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Varför använder du diodbrygga när det är centertapp?
En diod från varje fas är det som gäller och centertappen till jord.
Hur kopplar du diodbryggan till denna?


01 Jun 2008, 23:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
trasig diodbrygga ....... dem där tål väl inte mer än 600 volt eller ... (såg att dem finns för 1000v)

vid uppstart så kan du få en peak på mer än dubbla .....

bygg en egen med 4 st IN4007 dem är tåliga

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image


01 Jun 2008, 23:28
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Kolla nu först så du verkligen ska ha en brygga i denna applicationen.

Image


01 Jun 2008, 23:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Som Johan är inne på här: Bort med bryggan om du har centertapp ansluten på trafot.


01 Jun 2008, 23:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Tack för er snabba svar!! [^]

Äh, slarvigt uttryckt av mig. Man använder på den här bryggan endast två dioder och det finns ingen jord-koppling från själva bryggan. Däremot från HV centertap förstås. Så här står det i instruktionen:

Image

HV är ansluten till de båda AC-noderna, B+ ut från "spetsen". Ingen tåt vid - alltså. Borde inte det funka (det är helt enligt Metros instruktion? Kan det verkligen vara så kasst att denna inbakade brygga inte pallar min trafo? Den ger ju lite mer juice än en "vanlig" trafo, 360-0-360 mot vad man nu brukar ha i en sådan här, 340-0-340 kanske?

Om jag byter till vanliga dioder, är det dubbla som gäller då, dvs. två N4007 på varje HV? Har sett en del Marshall-scheman med bara en diod per HV?

/Gunnar


01 Jun 2008, 23:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Jag brukar köra med en diod men två ger ju ett skydd ifall en skulle haverera. Om det fyller någon annan func att ha två i serie vet jag icke.


02 Jun 2008, 00:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Tubis wrote:

Jag brukar köra med en diod men två ger ju ett skydd ifall en skulle haverera. Om det fyller någon annan func att ha två i serie vet jag icke.


Fördubblad spänningstålighet.


02 Jun 2008, 00:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Hm, men denna inbakade brygga (MP2510) ska tydligen klara 1000V och 25A...
http://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/129/MP2510.php

Ja, inte vet jag, men tycker mig stött på problem i varje stärkare där sådana här plastbitar använts. Ni tycker jag ska byta till vnaliga dioder, trots de väl tilltagna specarna?

/G


02 Jun 2008, 00:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
En 1N4007 är ratad på 1000V 1A. Har alltid funkat för mig. Inga stötströmmar som knäckt den eller sånt.
En brygga på 25A är lite overkill och dyrt tycker jag.
En 1N5408 tar 1000V 3A om man vill ha lite större strömtålighet.


02 Jun 2008, 08:19
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Okej. Jag testar vanliga dioder ikväll så får vi se.

Men vad skulle egentligen kunna göra att huvudsäkringen går när man kopplar in dioderna - eller bryggan i detta fall? Vi förutsätter nu att PT:n är hel. Den är i varje fall dyyyr.

Det finns ju ingen kortis mot jord någonstans, vad jag kan se eller mäta upp.

Var skulle kretsen kunna dra den ström som bränner säkringen?

Kan det bli överslag mellan HV i bryggan? Zven, du menade att man kan få en peak kring/i bryggan på väldigt många volt i uppstarten, men hur kan det dra säkringen? Där kan det väl rimligen inte bli <u>mer</u> än primärspänningen 230V?

Hm, försöker förstå och identifiera problemet.

/G


02 Jun 2008, 09:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Kan det vara så att du har köpt på dig snabba säkringar istället för tröga?
Mät dc resistansen hos primärlindningen, troligen får du 6-8 Ohm eller däromkring. Vid tillsalg, inna kärnan hunnit med och fått upp magnetflödet drar det 230V/Rdc alltså några 10-tal ampere. Snabb säkring kommer att brinna av. Det kan den göra även vid obelastad trafo om råkar ha turen att slå till strömmen precis på toppen av sinuskurvan.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008


02 Jun 2008, 10:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
VacuumVoodoo wrote:

Kan det vara så att du har köpt på dig snabba säkringar istället för tröga?
Mät dc resistansen hos primärlindningen, troligen får du 6-8 Ohm eller däromkring. Vid tillsalg, inna kärnan hunnit med och fått upp magnetflödet drar det 230V/Rdc alltså några 10-tal ampere. Snabb säkring kommer att brinna av. Det kan den göra även vid obelastad trafo om råkar ha turen att slå till strömmen precis på toppen av sinuskurvan.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008


Jag är nästan 100% på att jag har tröga säkringar. Men jag har å andra sidan startat med klena säkringar, först 500mA och sedan 1.5A ett par ggr. Och de kanske inte heller klarar den höga strömmen i tillslaget?

Att kärnan ska bli magnetisk - är det något som ska ske vid varje start, eller blir PT:n liksom "inkörd" efter några starter? Dvs. att man får extra stora peakar de första gångerna man kör den (har aldrig hört talas om något sådant dock [:I][B)])

Det märkliga är att det funkar när bryggan inte är inkopplad. Så fort jag kopplade bryggan över HV sprack det. Men bryggan leder ju ingen ström vidare eftersom B+ inte är ansluten!? [B)][:o)]

Får mäta lite resistans i kväll. To be continued...

/G


02 Jun 2008, 11:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Jaha, då var det min tur då.
Fzzzzz i Primärsäkringen vid uppstart av mitt nya bygge.
Kopplade en 1k 10W innan säkringen och tjolahoop ett dropp på 160VAC.
Mer än 10W över resistorn där så av omedelbart.
Tjaha vad är det nu då. Inga kortisar mätta?
Lödde loss resistorn i pifiltret, droppet sjönk till 130V. Happ.
Lödde loss droppresistorn till fasvändaren. Tjoho, droppet på 76V. Alltså, två lyter som legat lite för länge i lådan läckte för mycket. Att man jämt ska snåla.
I med nya och nu låg alla spänningar rock steady.
Jag antog att du IZZY inte hadde några lyter inkopplade?


02 Jun 2008, 15:11
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Tubis wrote:

Jaha, då var det min tur då.
Fzzzzz i Primärsäkringen vid uppstart av mitt nya bygge.
Kopplade en 1k 10W innan säkringen och tjolahoop ett dropp på 160VAC.
Mer än 10W över resistorn där så av omedelbart.
Tjaha vad är det nu då. Inga kortisar mätta?
Lödde loss resistorn i pifiltret, droppet sjönk till 130V. Happ.
Lödde loss droppresistorn till fasvändaren. Tjoho, droppet på 76V. Alltså, två lyter som legat lite för länge i lådan läckte för mycket. Att man jämt ska snåla.
I med nya och nu låg alla spänningar rock steady.
Jag antog att du IZZY inte hadde några lyter inkopplade?


Nä, inte en enda e-lyt.
Öppen krets på HV, flrutm bryggan inkopplad. Ja, förresten - bias-kretsens e-lyter var ju med först. Men sedan kopplade jag ur biaskretsen, utan att det hjälpte.
Filamentet ej inkopplat.
E-lyter är luriga annars. Kul att du hittade ditt fel [:)]
/G


02 Jun 2008, 15:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Tack, hoppas det reder sig för dig med.[:)]
Jag blir bara så sur när man gjort kretskorten så snygga och fina och så ska man börja löda loss och vela. Ser inte lika snyggt ut längre efter det[B)]


02 Jun 2008, 15:29
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Så då var saken biff [^][8D]

Bytte enligt era rekommendationer plastbryggan mot fyra riktiga dioder. Med lätt PT-ångest, dock med Polifemo som moraliskt stöd, puttade jag igång stärkaren steg för steg. Och nu höll alla säkringar, trots att det bara sitter 1.5A som huvudsäkring. Phuuusssssthhh!

Ingen aning vad som varit fel, men kanske att plastbryggan var kass. Tack för ert engagemang i frågan.

Jag har nu mäktiga 470V B+ [}:)] Till och med lite högre än vad jag hade väntat mig. Får därmed också väl höga spänningar på fasvändare och preamp, över 200V på V1B anod och 220-230V på fasvändarens anoder. Jag tycker dessa stärkare verkar låta bättre om man ligger typ 20v lägre. Men vi får fixa till det sen. Hur som - Metron låter utmärkt so far.

I övrigt är stärkaren byggd med vissa viktiga modifikationer såsom förbättrad jordning och filtrering enligt tips och råd från flera av er som brukar ramla in i mina trådar.

Kort recension av Metro-kiten är att det är kvalitet i varje detalj, med några små onödiga konstruktions-dumheter. Metro strävar ju efter att göra så exakta kopior man kan av gammel-Marshalls. Men det är bra hårdvara, komponenter, allt gediget. I längden lönar det sig kanske i jämförelse med att köpa billiga kit som man moddar och meckar och ändrar i.

Kankse kommer ett ljudklipp framåtr helgen. Ska bara bränna in Sozo-kondingarna först [;)]

/Gunnar


02 Jun 2008, 20:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Kul, Gunnar! Vad är det för "årtal" på pjäsen? '68?

Faktum är att jag råkade snubbla in hos Metroamp här i veckan via en Youtube-länk!
Hans version av en 71:ans Marshall 1987 får det att vattnas i munnen på mig! Jag önskar fortfarande att jag köpt den där från 1972 som slank mig ur händerna tidigt 2000-tal. Herrn som sålde skulle ha 7500 och vägrade pruta ned till 6500, vilket var vad unge herr fattig student hade råd med just då...
Jag kollade igenom bygganvisningen och var faktiskt allmänt skeptisk till hans val av diodbrygga -- diskreta, hederliga dioder känns på något sätt "bättre"...
Sen är det ju det där med jordningen och filtreringen, förstås... [:)]

Vad landade kalaset på?

Länken: http://www.youtube.com/watch?v=DL2LEzAieuc

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


02 Jun 2008, 23:54
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Hmm, årtal - det är nog en blandning.
32uF filtrering i preamp, 50uF i övrigt men också en lösning med 50uF-10 ohm-50uF som huvudfilter. Ger lite mjukare feeling i slutsteget men väldigt bra filtrering ändå.
56k/250pF tonstack.
0.68uF på V2-katod (ev. blir den switchbar).
Split katod på V1 - 820/22uF och 2.7k/0.68uF.
100pF brightkonding på Vol 1.
Ingen jordning genom chassi utan fri jordbuss och en stjärna i slutet.
JJ-rör.

Ja, materialet - har inte räknat ihop ännu men det ligger på omkring 10kkr, förtullat, momsat och levererat till dörr. Dvs. man får lägga på drygt 3kkr mot en Weber och kanske 1.5kkr mot en Ceriatone. Värt det? Ja, jag tror det.

/G


03 Jun 2008, 06:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Izzy wrote:
10kkr,
/G

[:0]


03 Jun 2008, 07:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
Izzy wrote:

Okej. Jag testar vanliga dioder ikväll så får vi se.

Men vad skulle egentligen kunna göra att huvudsäkringen går när man kopplar in dioderna - eller bryggan i detta fall? Vi förutsätter nu att PT:n är hel. Den är i varje fall dyyyr.

Det finns ju ingen kortis mot jord någonstans, vad jag kan se eller mäta upp.

Var skulle kretsen kunna dra den ström som bränner säkringen?

Kan det bli överslag mellan HV i bryggan? Zven, du menade att man kan få en peak kring/i bryggan på väldigt många volt i uppstarten, men hur kan det dra säkringen? Där kan det väl rimligen inte bli <u>mer</u> än primärspänningen 230V?

Hm, försöker förstå och identifiera problemet.

/G
tja jag är väl inget snille precis men jag vet att en transfo är en spole när man slår an en spänning mot den så vill den gärna skjuta tillbaka (reaktans)
hos större elförbrukare (företag) så får dem betala för reaktans o kilowatt... reaktans = all den el som blir fina spikar i vårt elnät..... o på sekundären dvs där din brygga pajat där sker samma sak...





<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image


04 Jun 2008, 18:14
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 51 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.