View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2024, 17:05



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Primärimpedans på utgångstrafon? 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Primärimpedans på utgångstrafon?
Jag har byggt ihop en Weber Java, som i grundutförande är en 'Wreck-liknande konstruktion. Jag har dock gjort vissa modifieringar på kretsen och idag liknar den mer en Komet 60. I samband med bygget gjorde jag lite efterforskningar vad som skiljer mellan de olika Komet-stärkarna och Trainwreck-kretsarna. En sak som kom upp var just utgångstrafon! Det som skiljer mellan samtliga modeller är primärimpedansen.
T.ex. har Komet 60 en primärimpedans på 5,8k.
Komet Concorde har 4,8k och Trainwrecken har 5,2k eller 6,6k beroende lite på år har jag förstått...
Idag har jag Webers HHR-trafo, primärimpedans 6,8k.

Vad jag alltså undrar är vad som åstadkoms med endera impedansen och vad man kan förvänta sig av ljudet?!

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


01 Jun 2008, 13:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
Känner inte till stärkarna men vad jag läst ger lägre impedance mer jämna övertoner. Skulle dock tippa att Alex kan sånt här som har byggt in ändring mellan jämna och udda övertoner i sin topp. Dock i preampen tror jag men det borde vara liknande princip kanske.
Intressant topic.
Hoppas en expert dyker upp och ger sitt input.


01 Jun 2008, 14:02
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
En transformator har ingen impedans i sig själv, den bara speglar lastimpedansen på sekundärsidan över till primärsidan, Vilken impedans röret på primärsidan ser beror i princip enbart på förhållandet mellan antalet lindningsvarv på respektive sida. Om förhållandet är t.ex 28 så speglas lasten RL över till primären som RL*28^2= 784*RL dvs med 8 Ohm last ser man ca 6.2k på primärsidan.

Frågan om vilken impedans man skall helst ha mellan slurörens anoder är en källa till förvirring.

Betänk att de av rörfabrikanter rekommenderade värden är framtagna i syfte att uppnå maximal uteffekt vid viss tillgänglig matningspänning.
Därför ser man olika värden vid 400V och 450V.

När det gäller distortion och övertoner så förhåller det sig så att i SE kretsar (oavsett om det preamp eller slutsteg) genereras mest 2:a övertonen - men två SE steg efter varandra kan tuillsammans ge upphov till 3:e övertonen. Enkelt uttryckt: ett steg plattar till bara ena halvan av sinusvågen, det andra steget plattar till andra halvan ut kommer en sinusvåg tillplattad i båda toppar - om effekten är helt symmetrisk blir det bara udda övertoner.

Push-Pull har den egenskapen att jämna övertoener som genereras i själva push-pull steget dvs i slutrören släcks ut OM stegt är helt symmetriskt. Alla jämna övertoner som uppstår någon annanstans som preamp eller fasvändare går igenom. Det spelar ingen roll om transformatorn är valt för maximal överförd effekt eller inte.

Vill man ha ett push-pull slutsteg med bara udda övertoner så skall den göras fullständigt symmetrisk inklusive fasvändare.

Det är korrekt observerat Tubis, kretsen som bestämmer förhållandet udda/jämna övertoner i Tubewonder sitter i preampen, slutsteget är konstruerat för maximal symmetri. Det gör det enkelt att ställa preampen på helt rent ljud och pressa slutstegt till att dista med övervägande udda övertoner. Det där med att gitarrister vill helst ha bara jämna övertoner har visat sig vara en myt, nästan alla ställer övertonsomkopplaren i läge med dominerande udda övertoner. Utom George Benson wannabes...



Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008


02 Jun 2008, 10:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Tack, Alex!
Mycket läsvärt och jag ska ta ett par genomläsningar till och försöka förstå så mkt jag kan! [:)]

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


02 Jun 2008, 12:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.