View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Apr 2024, 00:20



Reply to topic  [ 7 posts ] 
GA 5 och GA 5... 
Author Message

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post GA 5 och GA 5...
Annars väldigt dyra Gibson ga 5 reas nu plötsligt och det är liten köprush, åtminstone bland amerikanerna.
http://www.tdpri.com/forum/amp-central- ... -here.html
http://www.musiciansfriend.com/product/ ... sku=481209
Liten fråga i anslutning till er rör-meckare.
Om jag fattat rätt är dessa förstärkare utan likriktarrör.
Nånstans har jag förstått/missförstått det som att det ändå
inte har nån betydelse i singleended class A.
Där kan ändå inte det röret åstadkomma "sproing" eller sag.
Rätt eller fel?
Att jag upplever en Vibrochamp som lite mjukare (med likrrör)
jämfört med en Superchamp (utan) har kanske helt andra orsaker?
sign<i> "intresserad men okunnig""]


28 Feb 2008, 12:02
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Om du menar samma stärkare som jag menar så är Vibro Champ och Super Champ väldigt olika.

Omk vi bara pratar om slutsteget så har Vibro Champ bara ett 6V6-rör med gallerförspänning genom katodmotstånd (cathode bias). En entakts klass-A-förstärkare alltså.

Super Champ har två mottaktkopplade 6V6:or med fast gallerförspänning (bias).

Detta påverkar ljudet rätt mycket... Antagligen betydligt mer än själva likriktaren.

Om rörlikriktare eller halvledarlikriktare i en entaktsförstärkare påverkar ljudet OM MAN JÄMFÖR VID SAMMA SPÄNNINGAR, vill jag personligen låta vara osagt.

Jag ställer mig dessutom lite tveksam till påståendet att spänningssvikten (the sag, saggandet) i en rörlikriktare i verkligheten inte påverkar B+ till slutröret vid olika belastning på annorlunda sätt än en halvledarlikriktare. Säg gärna emot!

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


28 Feb 2008, 13:18
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post 
Sven-Johan wrote:


Om vi bara pratar om slutsteget så har Vibro Champ bara ett 6V6-rör med gallerförspänning genom katodmotstånd (cathode bias). En entakts klass-A-förstärkare alltså.Super Champ har två mottaktkopplade 6V6:or med fast gallerförspänning (bias).


Jodå, jag är väl medveten om skillnaderna mellan nämnda stärkare och anar väl också att rör- kontra halvledarlikriktare inte är den stora ljud-åtskilljaren just dessa två emellan. Min fråga var nog illa formulerad. Så här då; kan man förmoda att Gibson GA5, enpetare klass A, hade låtat annorlunda än den gör nu om den i stället haft likriktarrör? Hade min Vibrochamp låtat annorlunda än den gör nu om den haft halvledarlikriktare?
Att jag blandade in SuperChamp var säkert irrellevant, men jag gjorde det eftersom jag haft en sån och undrade om det lite stiffa sterila svaret i just det ex:et <i>också "]kunde ha berott på avsaknaden av likriktarrör.

Quote:
Om rörlikriktare eller halvledarlikriktare i en entaktsförstärkare påverkar ljudet OM MAN JÄMFÖR VID SAMMA SPÄNNINGAR, vill jag personligen låta vara osagt.

Kan rörlikriktare åstadkomma "sag" i en enpetare? Om ej,
har det röret ändå också en ljudpåverkande funktion?
Quote:
Jag ställer mig dessutom lite tveksam till påståendet att spänningssvikten (the sag, saggandet) i en rörlikriktare i verkligheten inte påverkar B+ till slutröret vid olika belastning på annorlunda sätt än en halvledarlikriktare. Säg gärna emot!

Fattar ej. Bear with me!
hälsn
Lasse


28 Feb 2008, 14:21
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Om du i din Vibro Champ hade provat, dels med halvledarlikriktare och dels med rörlikriktare så hade det blivit skillnad på spänningarna som de övriga rören får. Om rörlikriktaren hade varit en 5Y3 hade skillnaden i spänning varit ganska stor. DET påverkar ljudet.

I mina öron ger högre spänningar starkare ljud och mer av både bas och diskant.

Sedan är frågan om det blir skillnad i kompressionseffekten av ljudet som stärkaren ger. Man brukar ju säga att i en klass-A-förstärkare drar slutrören lika mycket ström i tomgång som vid full effekt. I så fall ökar inte spänningssvikten (saget) över likriktarröret ju starkare man spelar eller t.ex. vid anslaget av strängen/strängarna. Enbart med tanke på likriktarens inverkan blir det, i så fall, inte skillnad på kompressionseffekten som sådan.
Jag är dock tveksam om det verkligen är så. Framförallt om stärkaren distar. Då undrar jag om teorin stämmer (och att man kör en dylik stärkare så att den distar är väl rätt vanligt... det är väl, typ, därför man har den... eller...?)

I vissa fall tycker jag att det verkar som att slutrören i en entaktare drar mindre ström vid full effekt eller vid dist, än i tomgång. I så fall borde det bli skillnad på kompressionseffekten med rör- eller halvledarlikriktare...

Bättre vetande får gärna säga emot mig.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


28 Feb 2008, 16:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Så länge den inte distar så....
men när en single end klass A körs så pass hårt att den distar med klippning då leder ju inte röret ström under hela signalperioden, det blir ju växelvis strypt (ingen ström) och bottnad (kan inte svälja mer ström). Och vad har vi då?
Jo, klart som korvspad en single end klass AB. I en sådan är övergången från klass A till B tydligt hörbar, det låter som om förstärkaren harklar ungefär som när man rensar halsen innan man skall hålla tal. Där ligger också munspelarnas förkärlek till SE, de harklar ju hela tiden genom käftorgeln.


Alex
http://www.tubewonder.com


28 Feb 2008, 16:42
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Katodbias ger ju också en form av kompression då spänningsfallet över katodmotståndet i viss mån är beroende av signalen. Kallas "squish" av Aiken: http://www.aikenamps.com/Sag.html

Det skulle ju kunna förklara en del av skillnaden mellan stärkarna som diskuteras här.

Erik Runeson


28 Feb 2008, 16:48
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post 
Kanske är det "squish" jag hör som njutbarare
diskant i min VibroChamp. Tack för intressanta svar alles!
- Lasse


28 Feb 2008, 17:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.