View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 14:15



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Silver jubilee 
Author Message

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post Silver jubilee
Hej rörbojen!

Jag har en sån här:
Image

och undrar om det är ett stort jobb att göra den till en sån här:
Image

Det är alltså två versioner av samma stärkare och den senare skall låta "fetare"
Jag kan ingenting om hur det skulle gå till, men är det mycket jobb (läs dyrt)?

MVH Vibrolux.

Edit: Jag äger alltså bara en topp som är som den översta kretsen och undrar om det är ett stort jobb att modda den så den blir som det undre schemat?

Jag har även testat att byta rör, högtalare etc, men utan den skillnaden som jag letar efter.

/Vibro


25 Feb 2008, 22:45
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Schemamässiga skillnader möjligen i klippdioderna [?] Utgår från att du jämför genom samma högtalare med helt likvärdiga rör och bias. Sedan skall man räkna in eventuella skillnader som av kanske olika rör, skillnader i olika komponenters slitage, toleranser osv

Varför likrikta båda förstärkarna förresten? Gyllene läge att ändra den minst åtråvärda mot något bra eller rent av bättre som är <i>annorlunda"], tycker jag. Börja med ett rörbyte, det räcker ofta långt[:)]


25 Feb 2008, 23:55
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Jag kan bara se en enda egentlig skillnad på schemana, och det är kondningen som går till wiper på Mid-poten. I övre schemat är den 0.01uF och i nedre 0.005.

Exakt vad detta skulle göra för skillnad vet jag inte. Visst kan det ändra lite mellanregistret, men jag skulle inte tro att det gör någon jättestor skillnad. Troligare som Woodstock skriver att skillnaderna beror på rören (typ, skick, biasinställning), högtalare etc.

Om det nu är den där kondningen som gör skillnad så bör det vara en mycket enkel mod att ändra.

Erik Runeson


26 Feb 2008, 21:49
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 61 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.