View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 16:42



Reply to topic  [ 2 posts ] 
stärkarbrus vid uppstart(med ljudfil!) 
Author Message

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post stärkarbrus vid uppstart(med ljudfil!)
Min fender deluxe reverb från typ 81 ger ifrån sig ett ganska högt knaster när man startar den. Det tar en stund, ca 20-30 sekunder men sen kommer det. Dock avtar det och sen fungerar allt som det ska. Jag bandade in hur det låter och kanske nån kan säga vad det beror på alternativt om det är nåt att oroa sig för? Knastret kommer vid 0.30.

http://rapidshare.com/files/93542246/st ... 2.mp3.html


Inte varje dag man bandar stärkarbrus..

http://www.myspace.com/southbeck


21 Feb 2008, 00:18
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Jag tror att du har ett taskigt förstegsrör. De brukar kunna spraka och knastra så där - ibland vid uppstart, ibland efter en stund.

Förstegsrören kan du lätt byta själv. Det är de små rören. De tre första är 12AX7 (ja, 7025 ska väl de första två vara, men det är samma rörtyp som 12AX7 fast med lite andra egenskaper). Det sista före slutrören är troligen ett 12AT7 (men de är ekvivalenta, 12AT7 har lite lägre förstärkning).

Du kan skaffa ett 12AX7 och sedan byta ut ett rör i taget, starta upp, kolla om det knastrar, tills du hittat det rör som trasslar.

Är det så på båda kanalerna? Hörs ljudet om du har volym på 0? Svaren indikerar vilket av rören det kan handla om.

Det kan självklart vara andra fel, men detta är så pass lätt att kolla att du bör börja där.

/Gunnar


21 Feb 2008, 14:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.