View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 13:16



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Ledig rörhalva/Vad göra 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Ledig rörhalva/Vad göra
Då Izzy satte in ett extra rör till FX-loopen i min Madamp finns nu V3b att använda till något annat [:p]
Då jag pulat med EQ:t de sista dagarna så finns det en idé att - på något sätt - driva tonstacken med denna.
Skulle någon kunnig tipsa mig om HUR jag skulle kunna dra nytta av denna outnyttjade rörhalva!?[:)]


Image


20 Feb 2008, 11:23
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Är det V3b är det ju enkelt att testa en direktkopplad katodföljare innan tonkontrollerna på lead-kanalen. Leadkanalen är ju ett derivat av Soldano/Recto där en katodföljarkoppling så att säga ingår. Take it home med andra ord[:)]


20 Feb 2008, 13:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
woodstock wrote:

Take it home med andra ord[:)]


I´ll do my best [8D]

ps Bör jag förändra några värden i tonstacken efter att ha utfört denna modd?
Jag har 100k i R34 just nu. Övriga värden som schemat. ds


20 Feb 2008, 13:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post 
polifemo wrote:

woodstock wrote:

Take it home med andra ord[:)]


I´ll do my best [8D]

ps Bör jag förändra några värden i tonstacken efter att ha utfört denna modd?
Jag har 100k i R34 just nu. Övriga värden som schemat. ds


Nej, du behöver inte ändra några värden där. Skillnaden blir framförallt att tonstacken kommer att stjäla mindre signal (i storleksordningen 3dB skulle jag tro), och aningen större utslag på kontrollerna.

Johan H


21 Feb 2008, 09:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
maglemer wrote:

polifemo wrote:

woodstock wrote:

Take it home med andra ord[:)]


I´ll do my best [8D]

ps Bör jag förändra några värden i tonstacken efter att ha utfört denna modd?
Jag har 100k i R34 just nu. Övriga värden som schemat. ds




Nej, du behöver inte ändra några värden där. Skillnaden blir framförallt att tonstacken kommer att stjäla mindre signal (i storleksordningen 3dB skulle jag tro), och aningen större utslag på kontrollerna.

Johan H


OK [:p]
Då återstår endast den lilla detaljen att jag inte vet ett dugg om hur en katodföljare ska se ut...

Vilka värden på resistorerna på anod/katod?
Nå´n konding?
Annat jag måste känna till?

Jag tror att Izzy plockade bort alla komponenter eftersom denna rörhalva inte skulle användas (Var det så Gunnar?)

Woodstock skrev att det <i>"bara var att direktkoppla en katodföljare""], men det går väl inte att använda de värden som satt när V3b var tänkt att driva loopens send, eller kan jag ha en så´n tur? [;)]

(Jag är bra på att göra fel [8)] ]


21 Feb 2008, 10:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post 
http://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800pr.gif

borde funka bra.

Johan H


21 Feb 2008, 11:56
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Du fixar det enkelt i några få steg, allt på V3:s sockel:

1. Ersätt R33 med en rak ledare (0 ohm), flytta anslutningen från pinne 6 till pinne 1.

2. Flytta samtidigt anslutningen av tonstacken från pinne 6 till pinne 3. Pinne 3 ansluts samtidigt till jord med ett 100k motstånd.

3. Med ett 220k motstånd, oklippta ben: Löd motståndet mellan pinne 1 och 6. Bocka det runt pinne sex så att benet går som en rak ledare mellan pinne 6 och pinne 2.

Pinne 7 och 8 är kvar som de är.


Du har nu: Pinne #1 direkt till B+ med ett 220k motstånd direkt till pinne 6. #2 en rak ledare från pinne 6. #3 ett 100k motstånd mot jord med utgående anslutning till tonkontroller via R34/C18. #4-5 glöd! #6 ett 220k motstånd från pinne 1 med en rak ledare till pinne 2. #7 inkommande signal från spänningsdelaren R30/R31. #8 till R32/C16. #9 Glöd!

Den förväntade vinsten av det hela blir som tidigare beskrivits[:)]


21 Feb 2008, 14:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
polifemo wrote:

Jag tror att Izzy plockade bort alla komponenter eftersom denna rörhalva inte skulle användas (Var det så Gunnar?)



Jupp, det stämmer. Men du har fått en bra beskrivning av Peter om hur du kan tillskapa denna katodföljare. Det är som sagt rätt enkelt.

Nu har du inte 220k längre som anod, men din 100k (eller vad som nu sitter som anod efter moddandet) kopplas på det sätt som Peter beskriver. Och 100k mot jord från pinne 3 - här kan du använda rörhållarens mittpunkt som är jordansluten.

/ Gunnar


21 Feb 2008, 14:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Om R33 är moddad till ett lägre värde (?) kan det vara idé att utgå från orginalvärdet om man lägger till katodföljaren för att sedan trimma fram ett eventuellt lägre värde. Ingen avgörande skillnad mellan 220/100k och vet inte riktigt varför du bytt från början (?) men 220k bör ge något <i>lite"] mer drag och häng i tonen, eller vad man nu skall säga....


21 Feb 2008, 14:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
woodstock wrote:

Om R33 är moddad till ett lägre värde (?) kan det vara idé att utgå från orginalvärdet om man lägger till katodföljaren för att sedan trimma fram ett eventuellt lägre värde. Ingen avgörande skillnad mellan 220/100k och vet inte riktigt varför du bytt från början (?) men 220k bör ge något <i>lite"] mer drag och häng i tonen, eller vad man nu skall säga....


Vi har haft en rätt lång diskussion med bl.a. Tubis om just detta steg. Han föreslog att gå ned så långt som till 56k här för att inte få för mkt drag i detta steg. Syftet med ett lite mindre hett steg är att få fram bättre stränsepration och en lite mer öppen, dynamisk ton.

Det blir skillnad med 100k (i positiv rikting), men inte dramatisk. Större skillnad gör värdet på C16 som jag tror nu är 2.2uF mot 1uF orignal. Har testat att lyfta denna konding helt, vilket sänker gain och dist (för) mkt.

220k anod och 1uF avkoppling ger ylande mid-treble-geggig über-dist. 100k och 2.2uF öppnar upp, ger lite mer strängklang, släpper fram lite mer botten. Jag gillade det direkt när jag moddade och jag tror att Polifemo gör det också.

Men det är ju bara att labba vidare! [:p]

/Gunnar


21 Feb 2008, 16:59
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Izzy wrote:

woodstock wrote:

Om R33 är moddad till ett lägre värde (?) kan det vara idé att utgå från orginalvärdet om man lägger till katodföljaren för att sedan trimma fram ett eventuellt lägre värde. Ingen avgörande skillnad mellan 220/100k och vet inte riktigt varför du bytt från början (?) men 220k bör ge något <i>lite"] mer drag och häng i tonen, eller vad man nu skall säga....


Vi har haft en rätt lång diskussion med bl.a. Tubis om just detta steg. Han föreslog att gå ned så långt som till 56k här för att inte få för mkt drag i detta steg. Syftet med ett lite mindre hett steg är att få fram bättre stränsepration och en lite mer öppen, dynamisk ton.

Det blir skillnad med 100k (i positiv rikting), men inte dramatisk. Större skillnad gör värdet på C16 som jag tror nu är 2.2uF mot 1uF orignal. Har testat att lyfta denna konding helt, vilket sänker gain och dist (för) mkt.

220k anod och 1uF avkoppling ger ylande mid-treble-geggig über-dist. 100k och 2.2uF öppnar upp, ger lite mer strängklang, släpper fram lite mer botten. Jag gillade det direkt när jag moddade och jag tror att Polifemo gör det också.

Men det är ju bara att labba vidare! [:p]

/Gunnar


Jag har faktiskt 20uF där just nu då jag ville prova en rejäl full range boost.(Förstärkaren bluddrar inte i basen, så det verkar ju funka.)

Tubis har föreslagit både 100k, 47k samt 33k på anoden här. Provade 50k (100k/100k parallelt) men gick tillbaka till 100k igen.
Kommer dock att testa 33k i kombination med 33k i tonstackens R34 enl Tubis förslag.(Har just nu 100k/100k som funkar bra)

Se´n ska jag givetvis <u>försöka</u> mig på katodföljarmodden[:)]


21 Feb 2008, 18:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Sparkar liv i denna gamla tråd [:)]

Katodföljarmodden är nu implementerad i förstärkaren och om nu bara den krånglande loopen (TOKBRUM rätt som det är [xx(]) fortsätter att fungera som den gjort efter mitt rörbyte, så är det nog inte så mycket mer att göra på Madampen. Den låter helt sonika skitbra [:D]

Vad jag funderar på är det sista gainsteget...

Tubis har föreslagit att gå ner till 47k - 33k på anoden (har 100k just nu) för att minska förstärkningen och få bättre strängseparation.

OM jag går ned från 100k till 56k - tänkte börja med detta värde - så höjer jag spänningen i röret, eller hur?
Blir det <u>stor</u> skillnad mot 100k?

Beträffande katodkondingen så måste det väl bli så att det blir en <i>fullfrekvensboost"] tom med en så liten konding som 0,68uF eftersom motståndet är så högt som 39k, eller tänker jag fel här? (Har nog aldrig haft högre än 2,7k på en katod tidigare)

Måste säga att förstärkaren - med Izzys hjälp! - har blivit fantastiskt bra!
Dock är den effektsvag så det finns en plan för att konvertera den till 2 st EL34:or nån´gång i framtiden [}:)]

Uppdaterar min fråga lite. (Måste reda ut det här med spänningar/förstärkning).

Här nedan finns motavarande steg i en SLO

Image

SLO´n har ca 80V högre spänning* i preampen än Madampen har.
Har då detta steg - 100k/39k - lägre förstärkning pga den högre spänningen än vad mitt steg - med motsvarande motståndsvärden på anod/katod - har, eftersom jag har lägre spänning i min preamp?

* SLO´n har ca 350V i preampen medan jag endast kan få ca 170V-180V pga den klena PTn.


05 Apr 2008, 17:07
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
När det inte finns någon bypasskondning på katoden blir gain blir ungefär Anodmotstånd/Katodmotstånd, dvs ca 2.5 för Soldano-steget.

Väldigt lite gain alltså vilket ju är meningen. Däremot blir swingen väldigt låg och mycket asymmetrisk. Signalen kommer att klippas ganska hårt och asymmetriskt, även vid en ganska måttlig insignal.

Erik Runeson


05 Apr 2008, 18:25
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
d95err wrote:

När det inte finns någon bypasskondning på katoden blir gain blir ungefär Anodmotstånd/Katodmotstånd, dvs ca 2.5 för Soldano-steget.

Väldigt lite gain alltså vilket ju är meningen. Däremot blir swingen väldigt låg och mycket asymmetrisk. Signalen kommer att klippas ganska hårt och asymmetriskt, även vid en ganska måttlig insignal.

Erik Runeson


Så om jag skulle sänka mitt anodmotstånd till 56k - men behålla katoden på 39k - skulle jag endast ha en förstärkning på ca 1,5?

Vääldigt lågt va...

ps Om jag fattat rätt så har en klassisk "100k/1,5k variant" alltså en förstärkning på ca 66?
En jäddra skillnad mot 2,5! (Eller 1,5 för den delen)


05 Apr 2008, 19:14
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post 
Hm, är detta det sista gainsteget?
Det jag föreslog med 33k anod är dock inte ett steg med 39k katod utan det som i tex SLO kommer efter det som har 1,8k katod eller nått sånt.
Det med 39k katod ser inte jag någon anledning att sänka anoden under 100k.
Sen ser jag ingen anledning att avkoppla 39k överhuvudtaget om det steget följs av ett till steg som i SLO. Det blir bara överdrivet mycket klippning av signalen. Bara min åsikt.[:)]


05 Apr 2008, 20:32
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Tubis wrote:

Hm, är detta det sista gainsteget?
Det jag föreslog med 33k anod är dock inte ett steg med 39k katod utan det som i tex SLO kommer efter det som har 1,8k katod eller nått sånt.
Det med 39k katod ser inte jag någon anledning att sänka anoden under 100k.
Sen ser jag ingen anledning att avkoppla 39k överhuvudtaget om det steget följs av ett till steg som i SLO. Det blir bara överdrivet mycket klippning av signalen. Bara min åsikt.[:)]


Du har rätt!
Där ser man hur det går när man försöker ta upp en tråd som legat nere se´n januari [:I] ...

Vad jag trodde att jag pratade om var SISTA steget, och det har som sagt inte 39k på anoden.

Steget ser alltså ut såhär: 100k/1,5k/20uF.
I orginal var det 220/1,5k/1uF.

Att gå ner till 100k var en klar förbättring.
Izzy hade satt en 2.2uF konding och jag provade först med 10uF och se´n 20uF.
2,2 hade nog lika gärna kunnat sitta där då det faktiskt inte blev så stor skillnad. (Mellan 10uF och 20uF hörde jag ingen skillnad alls).
En katodkonding kommer jag att behålla där, men frågan är ifall jag ska sänka anoden som du föreslagit i en annan tråd

Tubis wrote:
Sen skulle jag bytt R33 till 47k och kanske tagit bort C16 beroende på hur det låter. Vill man ha lite torrare mer grov dist med bättre strängseparation ska man ha mindre dist i det sista steget.


Går spänningen upp mycket ifall jag ändrar till 56k - 47k på anoden?
Jag halverar väl förstärkningen då jag sänker anodmotståndet till något av dessa värden?

I och för sig är det väl bara att prova [;)]

Jag startar en ny tråd för en annan fråga som berör detta lite grann.

Vi ses [8D]


05 Apr 2008, 20:51
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
polifemo wrote:
Går spänningen upp mycket ifall jag ändrar till 56k - 47k på anoden?
Jag halverar väl förstärkningen då jag sänker anodmotståndet till något av dessa värden?


Det där med gain = anod/katod gäller bara om man inte har någon kondning över katoden. Har man det blir det mer komplext. Dessutom gäller det bara inom vissa gränser. Har för mig att Aiken har formler för det där på sin sajt: http://www.aikenamps.com

Erik Runeson


06 Apr 2008, 08:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.