Author |
Message |
Skogsmulle
Joined: 28 Dec 2007, 00:21 Posts: 76
|
Fender Rhodes
Keyboardisten i bandet har en rhodes men vet inte riktigt vilken stärkare som han vill ha. En Fender Twin eller nåt liknande vore antagligen perfekt men den ska helt ha en master för att få cruchljud på lägre volym. Vad rekomenderas?
|
18 Feb 2008, 21:21 |
|
|
HasseA
Joined: 16 Dec 2005, 23:50 Posts: 934 Location: Bollnäs
|
Vad jag vet så är väl en superreverb en klassiker till ändamålet. En twin får du aldrig att dista. Skaffa en bra phaser också[;)]
Hasse.
|
18 Feb 2008, 22:34 |
|
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2891 Location: Uppsala
|
HasseA wrote: Vad jag vet så är väl en superreverb en klassiker till ändamålet. En twin får du aldrig att dista. Skaffa en bra phaser också[;)]
Hasse.
+1 (Phasern inte nödvändig) Fender showman är gjord för piano, men lite svårare att få tag i.
|
19 Feb 2008, 00:14 |
|
|
HasseA
Joined: 16 Dec 2005, 23:50 Posts: 934 Location: Bollnäs
|
Precis! Showman och Twin är i princip samma stärkare men Twinnen är en combo. Man spräcker de flesta mänskliga hinnor om man får de att dista. Skulle tro att en Deluxereverb kanske spelar lite för dovt och distar lite väl tidigt, medans en superreverb öppnar upp diskanten lite bättre med sina nästan 100 volt högre anodspänning på preamprören.
Hasse.
|
19 Feb 2008, 11:43 |
|
|
Skogsmulle
Joined: 28 Dec 2007, 00:21 Posts: 76
|
Tackar och bockar. Vad tror ni annars om en jazz chorus och en ts9?
|
19 Feb 2008, 13:09 |
|
|
HasseA
Joined: 16 Dec 2005, 23:50 Posts: 934 Location: Bollnäs
|
Jag tror inte på det. TS9:an är nog alldeles för bright men testa! Det kanske faller din polare på läppen? Inget är väl "fel" när man snackar ljud. Jag skulle satsa på rörslutstegsdist, men det kan kosta att hitta sitt ljudideal... Man kan komma nära med enkla medel! Andra pedaler kanske? Jag har skaffat mej en FDR-1:a för att efterlikna en Fenderstärkare på "seriös" nivå. jag kör den genom min superreverb på låg volym... Funkar faktiskt ganska bra. Den är lite mörkare i tonen i jämförelse med supern, men det kan jag leva med. Till skillnad från mina spelpolare som har svårt att leva med min volym för att få stärkaren att dista snyggt...[;)]
Hasse.
|
19 Feb 2008, 13:41 |
|
|
Skogsmulle
Joined: 28 Dec 2007, 00:21 Posts: 76
|
Den där FDR-1 verkar intressant men oj vad sugen jag blev på en super reverb för egen del:)
|
19 Feb 2008, 14:21 |
|
|
maglemer
Joined: 07 Jan 2008, 14:34 Posts: 924 Location:
|
Rhodes går ju att variera klangmässigt väldigt mycket, så jag skulle vilja säga att det handlar en hel del om smak. Men generellt sett tror jag att dova förstärkare är knepiga att få nåt vettigt ur. Ett alldeles lysande småskitigt, nasal-fett och "distinkt-i-mixen-ljud" som jag minns från det gyllene sjuttiotalet tillkom med en Marshall-topp (minns ej vilken, tyvärr) och 15-tums Altec Lansing-element (om jag minns rätt). Håller med om att phasers kan vara busläckra här, liksom chorus elelr flanger, i måttliga mängder.
Johan H
|
19 Feb 2008, 14:58 |
|
|
HasseA
Joined: 16 Dec 2005, 23:50 Posts: 934 Location: Bollnäs
|
Ja, en "Super" klår det mesta. Min är från -65. Själva stärkaren är helt original och omoddad, men lådan har jag byggt själv. Det spelar ingen roll vilken gitarr jag spelar med. Allt låter bra! Har du en Deluxe reverb från samma tid så kan vi byta jämt[:)] Här är den: Och där bak: Marshallen där bakom är det tvärtom med. Låda och högtalare är original men stärkaren har jag byggt. Det är en Bluesbreaker med tremolo. Hasse.
|
19 Feb 2008, 15:04 |
|
|
Skogsmulle
Joined: 28 Dec 2007, 00:21 Posts: 76
|
GAS![:p]
|
19 Feb 2008, 15:28 |
|
|
woodstock
Joined: 27 Dec 2007, 15:10 Posts: 3871 Location:
|
Skogsmulle wrote: Tackar och bockar. Vad tror ni annars om en jazz chorus och en ts9?
Hela idén med TS9 är väl ändå att låta den klippta signalen ut från pedalen rundas till av en bra rörförstärkare [?] Ljudet av en TS9 genom en transistorstärkare brukar beskrivas som något som ger lyssnaren/användaren en ansiktsfärg liknande pedalens....
|
20 Feb 2008, 21:49 |
|
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
Det där med pianodist är en ganska känslig historia; jag tror att det är slutstegs- och högtalardist som gäller. En 80-100-wattare och Power Scaling installerat, gärna med rejäla spänningar så att man får bra dynamik i försteget, då kan man precis dajla in så det spricker lite i transienterna, utan att allt blir en gröt, vilket lätt blir fallet när man distar i preampen. I ett slutsteg kan man få till ett lite "brantare" förlopp i disten, så att det klingar ut lite snyggare, med bättre upplösning. Man vill ju ändå att det ska låta Rhodes, eller hur? Mastervolym överflödigt alltså. En 135-wattare får man väl rätt billigt, då finns det stålar över att modda den! En traynortopp skullle också funka, då blir det t.om stålar över till högtalare! "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
21 Feb 2008, 18:41 |
|
|
Ocku
Joined: 27 Dec 2007, 13:58 Posts: 2357
|
Nu vet jag inte hur lågt en rhodes går men hur skulle det funka med en basförstärkare med rör?
|
21 Feb 2008, 18:57 |
|
|
HasseA
Joined: 16 Dec 2005, 23:50 Posts: 934 Location: Bollnäs
|
Ocku wrote: Nu vet jag inte hur lågt en rhodes går men hur skulle det funka med en basförstärkare med rör?
Perfekt! Ingen skillnad egentligen. Ofta skär man i en gitarrförstärkares bas så att den inte tar över. Hasse.
|
21 Feb 2008, 23:52 |
|
|
Skogsmulle
Joined: 28 Dec 2007, 00:21 Posts: 76
|
Bra då ska jag övertala honom att inte tjacka nån jazz chorus som han har vart lite inne på, gammal rörhäck ska det va - men vilket annat svar kan man förvänta sig på ett rörforum [:)][;)]
|
22 Feb 2008, 07:24 |
|
|
linusberg
Joined: 03 Jan 2008, 02:19 Posts: 833 Location:
|
Tror ni inte att någon av de gammla Ampeg'arna vore godis för Rhodes? Då givetvis någon av de som har master typ de sena V modellerna, annars blir det inte så mycket slutstegsdist utan att väggarna rasar. Där har man ju även de behändiga EQ switcharna för försteget så man kan skruva in efter tycke och smak. Går ju att få tag på riktigt billigt, även om dom börjar återupptäckas så smått. Blir det massa slantar över till mysiga phasers och fuzzar. =)
/Peder
Signature deleted due to offencive remarks
|
22 Feb 2008, 09:47 |
|
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Jag såg nyligen en Wurlizter-snubbe som körde på en gammal MusicMan-kombo, lite oklart vilken. Vet inte vad som var mest vintage - pianot, stärkaren eller snubben. Men det lät oerhört bra. Skönt spräck.
Man blir alltid ödmjuk när musiker kommer släpandes på såna här riktiga instrument. Det låter ofta fantastiskt bra. OM ett keyboard ska få komma in i mitt band igen är grundkravet att instrumentet leverar toner och inte ettor o nollor.
/G
|
22 Feb 2008, 13:00 |
|
|
Bassamps
Joined: 03 Feb 2008, 21:49 Posts: 88 Location:
|
|
22 Feb 2008, 13:14 |
|
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2891 Location: Uppsala
|
Rhodes går ganska långt ner, man bör nog ha 15" i boxen... Så iden om bas-stärkare är rätt
|
22 Feb 2008, 17:20 |
|
|
maglemer
Joined: 07 Jan 2008, 14:34 Posts: 924 Location:
|
Jag tror inte att man ska bekymra sig om basfrekvenserna på ett Rhodes. Det är snarare hur mellanregistret återges som ger karaktär, och det vanligaste bekymret är nog snarast en viss murrighet. De lägsta bastonerna på ett 73' låter för övrigt inte alltför kul, tycker jag, inte heller de högsta. Viktigt också hur det är injusterat - stavarnas höjd och avstånd i förhållande till mickarna.
Johan H
|
22 Feb 2008, 17:41 |
|
|