View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 00:53



Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Moddar för "utan fissel dist" i en Fender Deluxe? 
Author Message

Joined: 09 Feb 2008, 00:14
Posts: 110
Location:
Post Moddar för "utan fissel dist" i en Fender Deluxe?
Har en Fender Deluxe reverb -65 RI och är mycket nöjd med ljudet fram tills volym 5-6 där den precis börjar spricka upp lite snyggt, men fortsätter jag att öka volymen (6-10) blir det bara surrigt fissel som inte tilltalar mig alls. Detta gäller bägge kanalerna så bright cap modden kan vi ta och lämna utanför. Har testat att byta alla rören till JJ electronics vilket gav en liten annorlunda karaktär åt förstärkaren, svårt att beskriva men det är mer midrange över den nu i alla fall. Vill gärna behålla stärkarens alla egenskaper fram tills volym 6 där en liten ruffigare, kraftigare dist av typen Dumble/trainwreck/JTM-45 gärna skulle få framträda. Är detta möjligt, och i så fall vilken mod rekommenderas?


13 Feb 2008, 20:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Är lite nyfiken på vilka högtalare du har?[:)]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]


13 Feb 2008, 20:45
Profile

Joined: 09 Feb 2008, 00:14
Posts: 110
Location:
Post 
Det är stock högtalare i, dvs. Jensen C12K. En del verkar ju bytta ut dessa mot Cannabis Rex eller dyl. för att råda bot på fisslet. Är det verkligen så? Bör kanske nämna att jag har en Hotplate emellan, oftast inställd på en -12dB, så Jensen elementet får ju inte heller jobba optimalt direkt.


13 Feb 2008, 21:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
pepe wrote:

Det är stock högtalare i, dvs. Jensen C12K. En del verkar ju bytta ut dessa mot Cannabis Rex eller dyl. för att råda bot på fisslet. Är det verkligen så? Bör kanske nämna att jag har en Hotplate emellan, oftast inställd på en -12dB, så Jensen elementet får ju inte heller jobba optimalt direkt.


I mitt tycke, så är Jensen nr.1 när det gäller fissel tätt följt av eminence "stockhögtalare"...Cannabis rex är rätt så basiga tycker jag..[:I]



[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]


13 Feb 2008, 21:26
Profile

Joined: 09 Feb 2008, 00:14
Posts: 110
Location:
Post 
Hur fungerar ett Celestion element i en Fender då? Har varit inne på denna linjen förut men vet varken ut eller in. Tänker främst på deras Heritage serie G12M eller G12H (antar att Bluesbreakern använder G12M i denna serie). Och framför allt, kommer ett högtalarbyte överhuvudtaget att ta bort fisslet, är det verkligen det som är problemet?


13 Feb 2008, 21:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
pepe wrote:

Hur fungerar ett Celestion element i en Fender då? Har varit inne på denna linjen förut men vet varken ut eller in. Tänker främst på deras Heritage serie G12M eller G12H (antar att Bluesbreakern använder G12M i denna serie). Och framför allt, kommer ett högtalarbyte överhuvudtaget att ta bort fisslet, är det verkligen det som är problemet?


När det gäller Celestion, så har jag bara erfarenhet av vintage 30 och Centuryn....Vintage 30 är ju som bekant en aningens nasal och Centuryn spelar högt, klar och rent och den dist man får först är den som genereras i stärkaren....

Jag hade ett fissel i min Hot Rod Limited som jag avskydde och efter ett byte till Centuryn så försvann det skitljudet...satt ett Eminence Gold i den och den såldes fortare en kvickt...

Angående Eminence så gillar jag faktiskt deras Pivate Jack http://www.eminence.com/guitar_speaker_ ... B_CAT_ID=4 ....tycker den är ett mellanting av ett V30 och Centuryn

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]


13 Feb 2008, 22:02
Profile

Joined: 24 Oct 2005, 20:39
Posts: 1167
Location: Lund, Sweden
Post 
Hej!

Jag har en deluxe reverb -65(PTP alltså) med ett Cannabis rex i.
Visst, Cannabis Rex är ganska basigt, men deluxen är ganska bright, så kombinationen är otroligt bra!
Jag tror nog inte att du kan få deluxe och dumble på samma kanal, utan mitt tips är nog istället att skaffa en riktigt bra overdrivepedal.

MvH Daniel


13 Feb 2008, 22:06
Profile WWW

Joined: 09 Feb 2008, 00:14
Posts: 110
Location:
Post 
Ja, det är kanske så att det är pedal som gäller för disten. Använder själv kombinationen Keeley Bluesdriver + keeley kompressor. Detta blir ungefär den dist som man behöver, allt ifrån riktigt härlig dynamisk bluesdist upp till lite fetare. Det var när jag körde Marshall med samma pedal kombination som jag upptäckte hur tråkigt de inbyggda distkanalerna egentligen lät, därav mitt byte till Fender.
Men... Är det verkligen helt omöjligt att få Fendern att sjunga med viss dist helt på egen hand utan pedaler?


13 Feb 2008, 22:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
pepe wrote:

Har en Fender Deluxe reverb -65 RI och är mycket nöjd med ljudet fram tills volym 5-6 där den precis börjar spricka upp lite snyggt, men fortsätter jag att öka volymen (6-10) blir det bara surrigt fissel som inte tilltalar mig alls. Detta gäller bägge kanalerna så bright cap modden kan vi ta och lämna utanför. Har testat att byta alla rören till JJ electronics vilket gav en liten annorlunda karaktär åt förstärkaren, svårt att beskriva men det är mer midrange över den nu i alla fall. Vill gärna behålla stärkarens alla egenskaper fram tills volym 6 där en liten ruffigare, kraftigare dist av typen Dumble/trainwreck/JTM-45 gärna skulle få framträda. Är detta möjligt, och i så fall vilken mod rekommenderas?



Nej inte om du vill behålla orginal karaktär.
Stärkarna som du nämde har mer drag i fasvändan än din delux,som i sin tur ändra en del av orginal ljudet.
Men du kan ju prova med att ta ut röret på normalkanalen (ger lite mer gain)och sen sätta in det i fasvändarn, så får du en indikation åt vilket håll det går om du vill börja modda åt det hållet.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


13 Feb 2008, 23:33
Profile

Joined: 09 Feb 2008, 00:14
Posts: 110
Location:
Post 
Så jag ska alltså öka gainen i PI-delen om jag har förstått det rätt, 12AT7/ECC81 röret utbytt mot ett 12AX7/ECC83? Har reservrör liggandes så detta blir enkelt för mig att testa. Finns det någon mod att gå vidare med om jag skulle gilla resultatet? För i och med att Deluxen har två kanaler så kan jag tänka mig att förändra den ena något (kanske främst normal kanalen).


14 Feb 2008, 00:03
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Feb 2008, 00:14
Posts: 110
Location:
Post 
Kikade precis i schemat och såklart delar kanalerna på samma fasvändarrör (1/2 12AT7 per kanal blir det ju). Men jag får väl testa ändå för att se vad effekten blir, men detta kommer inte att bli något premanent i min deluxe i alla fall eftersom båda kanalerna drabbas. Deluxen är ju otroligt nyansrik i övrigt, gillar den verkligen, och den funkar ju verkligen super med rätt pedaler.


14 Feb 2008, 00:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
pepe wrote:
Men... Är det verkligen helt omöjligt att få Fendern att sjunga med viss dist helt på egen hand utan pedaler?


"Problemet" med denna stärkare är ju att all dist i princip sitter i slutsteget. Normalkanalen distar mkt lite ens på full patte. Att få den låta mer som en Marshall är svårt. Man vill då gärna ha ett rör till att leka med, men framför allt ha tonstacken sist i försteget.

Däremot kan man göra vissa saker för att få mer dist men av lite "annan typ". Om man gillar det? Smaksak.

1) En bra postfasvändarmaster. Tar ned signalen mellan fasvändare och slutrör. Försteget kommer pressa fasvändaren till mkt mer dist (och kör gärna en 12AX7 då). Det blir en ganska taggig och aggressiv dist, inte så midmorrigt som i en Marshall. Jag tycker dock soundet kan vara läckert, på sitt sätt.

2) Du kan sänka spänningarna lite. RI har väl högre spänningar i försteget än äldre Deluxe. Det sitter 10k-10k i B+-linjen. Man kan öka det sista till 22k eller 27k och få ned spänningen till försteget. De distar aningens mer, komprimerar lite och tidigare. Inte alls en stor ändring, typ som att få ett gainsteg till, men på marginalen kan det vara pricken över i!

3) Kanske en 5U4GB-likriktare? Ger lägre spänning over all, mer sag och komprimering. Kankse att man behöver anpassa första filterkondingarna då denna likritkare inte vill ha mer än typ max 40uF före choken. Men då ska man gilla sag...

Några idéer i alla fall, som inte behöver innebär stora ingrepp, borrande och extra rör.

/Gunnar


14 Feb 2008, 17:50
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
När man läser om tips för att modda Deluxe Reverb handlar det ofta mycket om att kapa bas. Minska kopplingskondingar och/eller katodavkoppling bör ge lite tajtare ljud när man drar på ordentligt för att få den att dista.

Sen tycker jag du ska prova någon typ av attenuator (Hotplate, Weber Mini-Mass eller liknande), för att kunna dra på så mycket du vill och ändå få rimlig volym.

Dumble som du nämnde är en helt annan arkitektur när det gäller overdrive-ljudet. Där har man hög effekt på slutsteget som körs rent, och sen har man två extra gainsteg efter denk lassiska Fender-preampen för att få mer dist.

Erik Runeson


14 Feb 2008, 19:25
Profile

Joined: 09 Feb 2008, 00:14
Posts: 110
Location:
Post 
Det blev nog lite fel med referenser som Dumble/trainwreck/JTM-45 insåg jag så här i efterhand. Jag är nog egentligen ute efter distortionen i en Tweed Deluxe (5E3). Här kommer ett litet ljudprov på disten jag söker så ni vet vad jag menar (tar ca. en 15 sek. in i låten innan det drar igång),
http://www.recproaudio.com/diy_pro_audio/mp3/Southern.mp3
Och detta är faktiskt en 5E3 klon och den ska ju inte så avancerad i sin konstruktion direkt, inte 511 preamps å en massa annat tjaffs. Kan man verkligen inte approximera detta ljud med en Deluxe reverb -65 RI på något sätt?


14 Feb 2008, 19:49
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post 
pepe wrote:

Det blev nog lite fel med referenser som Dumble/trainwreck/JTM-45 insåg jag så här i efterhand. Jag är nog egentligen ute efter distortionen i en Tweed Deluxe (5E3). Här kommer ett litet ljudprov på disten jag söker så ni vet vad jag menar (tar ca. en 15 sek. in i låten innan det drar igång),
http://www.recproaudio.com/diy_pro_audio/mp3/Southern.mp3
Och detta är faktiskt en 5E3 klon och den ska ju inte så avancerad i sin konstruktion direkt, inte 511 preamps å en massa annat tjaffs. Kan man verkligen inte approximera detta ljud med en Deluxe reverb -65 RI på något sätt?




Vilken gitarr använder du? Ljudklippet låter humbucker tycker jag, stor skillnad jämfört med om du kör en single coil.

Det var någon som byggde en Fender Bandmaster för ett tag sedan, den lät ganska rejält distig för att vara Fender. Han spelade ZZ Top på en Telecaster, lät hur tungt som helst...


/Lennart

http://www.specter.se


14 Feb 2008, 20:47
Profile

Joined: 09 Feb 2008, 00:14
Posts: 110
Location:
Post 
Har både en Les Paul med PAF(57 Classic) mickar och en Fender med noiseless mickar, så jag kör liksom både och. Gitarren i ljudklippet är en Gibson 335 med någon humbuckervariant, tycker mig höra PAF där också faktiskt. I vilket fall, väldigt likt det ljud jag kan få med pedal fast kanske lite skitigare t.o.m. Ja detta är i alla fall vad jag, kanske lite felaktigt, kallat av typen Dumble/trainwreck/JTM-45 [:D].


14 Feb 2008, 21:34
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post 
Nu hittar jag inget schema till någon RI, men om man tittar på schemat för en gammal Deluxe så har den, liksom i stort sett alla andra Fendrar ett motstånd till jord direkt efter 3,3M/10pF-kombon före mixerröret.

På det schemat jag tittar på sitter det ett motstånd på 220k, på min SF Dual S sitter det som standard 470k. I nuläget har jag själv 1M för detta motstånd, under ca ett halvår hade jag inget motstånd alls här.

Effekten av att ta bort/öka detta motstånd blir en starkare signal in till mixerröret, som gör att det distar betydligt mer eftersom mindre mängd av signalen jordas bort. Förstärkaren blir betydligt känsligare, ger mer dynamik. Låter klart "skitigare".

Som en kompromiss satte jag 1M, eftersom det blev lite för "lättspräckt" utan motstånd.

Samtidigt blev det dessutom lite enklare att spela, eftersom när man inte har något motstånd alls måste man vara väldigt jämn i anslaget, vilket kan vara svårt i längden att hålla.

Nu har inte jag standardlösningen på mixerröret, men principen borde vara detsamma.

Som kuriosa kan jag berätta att jag parallellt med detta motstånd har en optokopplare, som via ställbar styrström egentligen är en volympott, som i vissa lägen finns, i andra lägen inte. Den använder jag när jag kör ett extra gainrör före V2 på Vibratokanalen, då blir det för distat med 1M.

Det går dessutom att minska ner på 3,3M-motståndet till t.ex 1M och testa vad du gillar det. Det påverkar dock ljudet mer, då relationen mellan motstånd och konding förändras.

Slutligen en länk med lite kul tips vad gäller RI, du har säkert redan tittat på dem kanske:

http://www.blueguitar.org/new/schem/fen ... ri_mod.txt


/Lennart

http://www.specter.se


14 Feb 2008, 23:41
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Custom Sam wrote:
Det var någon som byggde en Fender Bandmaster för ett tag sedan, den lät ganska rejält distig för att vara Fender. Han spelade ZZ Top på en Telecaster, lät hur tungt som helst...


/Lennart

http://www.specter.se


Jag är visst skyldig till den [:)] Men denna Bandmaster är en 5E7 vilket är en krets som påminner mkt mer om en Bassman 5F6A och JTM45, inte alls samma förstegstyp som en Deluxe AB763. Dessutom concertina-fasvändare och 5U4GB-likritkare.
/Gunnar


15 Feb 2008, 00:35
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
pepe wrote:

Det blev nog lite fel med referenser som Dumble/trainwreck/JTM-45 insåg jag så här i efterhand. Jag är nog egentligen ute efter distortionen i en Tweed Deluxe (5E3). Här kommer ett litet ljudprov på disten jag söker så ni vet vad jag menar (tar ca. en 15 sek. in i låten innan det drar igång),
http://www.recproaudio.com/diy_pro_audio/mp3/Southern.mp3
Och detta är faktiskt en 5E3 klon och den ska ju inte så avancerad i sin konstruktion direkt, inte 511 preamps å en massa annat tjaffs. Kan man verkligen inte approximera detta ljud med en Deluxe reverb -65 RI på något sätt?




Jo det går att göra om normalkanalen till en 5E3 delux och sen slänga in en swith som växlar mellan katode bias o vanlig bias.

Sen går det även att göra en trestegs gain kanal av normalkanalen även om Gunnar säger motsattsen, tror han får läsa schemat lite till [;)][;)][:D]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


15 Feb 2008, 02:27
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Amp Healer wrote:
Sen går det även att göra en trestegs gain kanal av normalkanalen även om Gunnar säger motsattsen, tror han får läsa schemat lite till [;)][;)][:D]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


Hupp! Jag hävdade inga motsatser. Bara att "Man vill då gärna ha ett rör till att leka med".

Jag antar att du är inne på att även koppla normalkanalen genom Vibratokanalens trejde steg? Tja, kanske kan vara något, berätta mer [:p][:)]

Fast kommer någon av alla föreslagna åtgärder ta stärkaren till soundet i klippet? Är det inte lite Dumble över det? [:0]

/G


15 Feb 2008, 15:07
Profile

Joined: 09 Feb 2008, 00:14
Posts: 110
Location:
Post 
Tack för alla tips men jag känner mig bara än mer förvirrad. För hur gör jag t.ex. om normalkanalen till en 5E3 deluxe utan att påverka onormalkanalen undrar ju jag? Allt verkar ju nästan skilja eller har jag fel?
Schemat för tweed deluxe 5E3,
http://www.recproaudio.com/diy_pro_audio/diy_files/tweed_deluxe/deluxe_5e3_schem.gif
Schemat för deluxe reverb -65 RI
http://www.ampwares.com/ffg/schem/deluxe_reverb_aa763_schem.gif
Och visst man kan ändra vartenda motstånd, eller kondensatorvärde på kretskortet, men vilken mod kommer i så fall ta mig till ljudklippet? Och även när jag jämför det "nya" Deluxe reverb -65 RI schemat med det gamla så är de identiska (ingen har kunnat påvisa motsatsen än så länge).


16 Feb 2008, 03:43
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
pepe wrote:

Tack för alla tips men jag känner mig bara än mer förvirrad. För hur gör jag t.ex. om normalkanalen till en 5E3 deluxe utan att påverka onormalkanalen undrar ju jag? Allt verkar ju nästan skilja eller har jag fel?
Schemat för tweed deluxe 5E3,
http://www.recproaudio.com/diy_pro_audio/diy_files/tweed_deluxe/deluxe_5e3_schem.gif
Schemat för deluxe reverb -65 RI
http://www.ampwares.com/ffg/schem/deluxe_reverb_aa763_schem.gif
Och visst man kan ändra vartenda motstånd, eller kondensatorvärde på kretskortet, men vilken mod kommer i så fall ta mig till ljudklippet? Och även när jag jämför det "nya" Deluxe reverb -65 RI schemat med det gamla så är de identiska (ingen har kunnat påvisa motsatsen än så länge).




Som du ser på schemat, mod av normalkanalen på en Dlx Reverb kan aldrig ge dig en funktionell Tweed Deluxe. Mixning av kanaler, olika fasvändare, slutsteg (biastyp), återkoppling.: Det mesta av betydelse skiljer. Däremot kan man modda normalkanalen och komma rätt nära en tänkt tweed, man kan tex snegla på schemat till en brownface Deluxe 6G3 som i i stort sett har de egenskaper man tillskriver en liten/medelstor tweedförstärkare.

Förslagsvis: Gör om tonstacken till en "tone control" (enklare än man tror, det mesta kan sitta kvar på kretskortet som det är), sänk spänningarna (ge normalkanalen en egen spänningsmatning över 27k med en 8 mfd kondensator.)

Ändra fasvändaren till bruna värden genom att byta fyra motstånd inklusive återkopplingsmotstånd enligt schemat och byt 12AT7:an mot 12AX7. Chansen är stor att du upplever att även vibratokanelen vinner på detta.

Var glad att du har en reissue vilket innebär relativt låg B+ från nättrafot[:)]

Om du tittar på schemat till en brun Deluxe ser du att försteget har två trioder med full förstärkning på det första steget V1A (obs spänningsdelningen 100/15k matningen anoden på steg två) och bara volym plus en tonkontroll som faktiskt sänker lasten efter klockan tolv (inte på eftermidagen utan motsvarande läge "5" på kontrollen...) Detta gör att V1A faktiskt kan klippa V1B, precis som i en tweed Deluxe. Dessutom med en effektivare fasvändare än i motsvarande tweed (5E3).

En brun kanal har volym plus tonkontroll, detta ger en kontroll över. Denna kan återvinnas som en master men ett bra alternativ är använda baskontrollen till det texten på panelen anger, en baskontroll, genom att låta den kontrollera katodavkopplaren på V1A eller B, här kan man tänka sig flera lösningar.

Man kan också överväga att paralellkoppla V1A och B och mixa den bruna kanalen direkt efter volym-/tonkontrollen med ett 220k isolationsmotstånd till vibratokanalens reverbmixningssteg. Att en del signal "försvinner" så att säga bakvägen via reverbet kompenserar lite för den högre förstärkningen (i V4B jämfört med V1B med 100/15k anodmotstånd.)

Ett alternativ till att plåga kretskortet med lödkolven är naturligtvis att sälja/byta/skaffa något som mer liknar en 5E3 från början...


16 Feb 2008, 05:06
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Feb 2008, 00:14
Posts: 110
Location:
Post 
Men detta ser ju faktiskt ut som en väldigt genomtänkt och möjlig mod på deluxen, är detta något du eller någon annan har testat i verkligheten eller är det bara ett uppslag?
Och visst man kan ju bygga en 5E3 klon som komplement, men det känns lite väl lyxig för stunden, lite därför jag undrar över vad som är möjligt att åstadkomma med det man har.

Är det generellt så att alla tweed stärkare, Bassman, 5E3, etc. har en liknande kretslösning som gör att de är mer lämpade för typen råare distortion (är väl detta koncept Marshall â€Â


16 Feb 2008, 16:50
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Har verkligen testat och använt en 6G3-baserad kanal själv i Blackface Deluxe (med biasmodulerande tremolo och allt) så mod:en funkar utmärkt!

Man kan nog som du säger generellt säga att Tweed:arna och de små bruna förstärkarna (brown 6G2 Princeton är tex helt och hållet samma förstärkare som tweed Harward, en enkanalig tweed Deluxe) har en råare och volymmässigt tidigare distorsion.

Det kan man nog tillskriva tonkontrollernas placering efter försteget som i tweed Bassman, jämfört med tex blackface Deluxe som har tonstacken mellan första och andra steget 12AX7 i respektive kanal. Men även i viss mån lägre arbetsspänningar och klenare elektrolyter.

I 5E3 och 6G3 mfl:s fall är just avsaknaden av en uppdelad tonstack en bidraganda orsak, förstärkarna har ett mer naturligt mellanregister och inte den där "hängmattan" i frekvenserna som är så typisk för senare Fender.


16 Feb 2008, 17:43
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Feb 2008, 00:14
Posts: 110
Location:
Post 
Blir nog till att testa den här modden när tid finnes. Blev du förresten själv nöjd med resultatet (kanske t.o.m. jämfört det med en riktig tweed stärk)? Och finns där egentligen något att förlora på den?
Om man nu vill använda baskontrollen som en baskontroll kan du förklara något om de olika alternativ som finns till hands då? Behöver nämligen ingen masterkontroll då förstärkaren alltid används tillsammans med en hotplate.
Nämdes även något om tremolot också... Skulle vara mycket intressant om du kunde utveckla det lite till. Original är det ju riktigt boppigt, brusigt och jävligt, vilket tydligen också är ett välkänt fenomen. Vet att det fanns en massa info angående olika åtgärder på planket, men den infon är ju borta nu.


16 Feb 2008, 23:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
woodstock wrote:
Man kan nog som du säger generellt säga att Tweed:arna och de små bruna förstärkarna (brown 6G2 Princeton är tex helt och hållet samma förstärkare som tweed Harward, en enkanalig tweed Deluxe) har en råare och volymmässigt tidigare distorsion.

Det är nog snarare 5F11 Tweed Vibrolux som 6G2 Princeton delar krets med, även om de inte är identiska.
5F10 Tweed Harvard är en annan historia.

Bruna Fenders är mycket trevliga.[:p]


17 Feb 2008, 10:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Sven Wickström wrote:

woodstock wrote:
Man kan nog som du säger generellt säga att Tweed:arna och de små bruna förstärkarna (brown 6G2 Princeton är tex helt och hållet samma förstärkare som tweed Harward, en enkanalig tweed Deluxe) har en råare och volymmässigt tidigare distorsion.

Det är nog snarare 5F11 Tweed Vibrolux som 6G2 Princeton delar krets med, även om de inte är identiska.
5F10 Tweed Harvard är en annan historia.

Bruna Fenders är mycket trevliga.[:p]


Hej Sven! Och det har du verkligen rätt i, 5F11 Vibrolux it is, vet inte var jag fick Harward ifrån, har ju inte ens vibrato men i och för sig samma grundstruktur i grundkretsen...

Biasmodulerande trem i AB763 har vi ju diskuterat tidigare: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=12561 , hur det går att integrera i en kretskortsbaserad reissue är en annan sak men vill man går det säkert. Större, mer permanent ingrepp än normalkanal ch fasvändare till bruna värden antagligen? 6G2 Princeton och 6G3 Deluxe använder bara en triodhalva för att modulera bias till 6V6:orna, men principen är densamma.

Om man tänker sig en "brun deluxekanal" som mod kan det av min erfarenhet vara värt att reglera förstärkning via V1b:s katodavkopplare, man får liksom mindre chrunch och mer typisk overdrive utan 25 mfd-kondensatorn eller med ett mindre värde. (Handlar mycket om att skära bas antar jag och det kan man i och för sig göra på flera sätt.)

I vilket fall: en typ 5-10k pot i serie med 25mfd kondensatorn mot jord ger en form av aktiv baskontroll, lägre värde på pot:en ger bättre känslighet.


17 Feb 2008, 14:54
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Feb 2008, 00:14
Posts: 110
Location:
Post 
Ett stort tack för all info, ska ta och gå igenom alla ändringarna med schemana utskrivna.
En sista fråga kvarstår när det gäller själva högtalarelementet eftersom
många verkar tycka att där finns bättre alternativ på marknaden (upplever själv stock elementet som väldigt odistinkt i basen, och viss fisslighet kanske kommer härifrån också?). Att välja element är ju inte helt enkelt då det finns ett enormt utbud, men några som har fått bra kritik överlag verkar vara Celestion alnico blue/gold. Kan de tänkas vara en bra match till en Fender stärk eller är jag helt fel ute?


17 Feb 2008, 17:22
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Jag kan generellt hålla med Boogiecats i kommentaren angående standardelementen i ´65 Deluxe Reverb Reissue, framför allt vad gäller det tidigare Eminence:t. Till orginalelementets fördel tycker jag man kan säga att det låter väldigt mycket "Fender", om man tänker sig rent ljud av mer sjuttiotalssnitt, får en Deluxe att låta som en liten Silverface Twin på något vis[?]

Har aldrig testat Celestion Gold men produktbeskrivning som relaterar till Celestion Blue och allmän feedback från användare lovar gott. Hur mycket av de här goda egenskaperna som kan tillskrivas att högtaleren får jobba lite med tanke på att det kanske matas via Hot Plate är en annan fråga...


17 Feb 2008, 23:03
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Feb 2008, 00:14
Posts: 110
Location:
Post 
Har kikat lite mer på schemana nu och undrar om spänningsdelningen 100/15k steg två är av någon större betydelse eller går det minst lika bra att köra blackface original här?
Och när det gällde förstärkning och basavrullning via katodavkopplare antar jag att det är första steget med 25uF och 5-10k potten parallellt med det befintliga 1500 ohms motståndet?


18 Feb 2008, 22:14
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.