View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 04:37



Reply to topic  [ 8 posts ] 
electro harmonix EL34 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Apr 2006, 14:40
Posts: 250
Location:
Post electro harmonix EL34
Har lämnat in min KittyHawk topp för rörbyte.De rekommenderade electro harmonix för att de var billiga och jag skulle inte höra skillnad mot Sovtek eller Tesla.
Vad säger ni? Ska jag följa deras rekommendation eller är det värt några hundralappar extra för Tesla?

/Anders


08 Feb 2008, 15:25
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2008, 18:44
Posts: 63
Location:
Post 
Har inte testat EL34 men EH 7591, EF86 och 6H30 funkar dunderbra och stabilt.


08 Feb 2008, 15:36
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
andersb wrote:

Har lämnat in min KittyHawk topp för rörbyte.De rekommenderade electro harmonix för att de var billiga och jag skulle inte höra skillnad mot Sovtek eller Tesla.
Vad säger ni? Ska jag följa deras rekommendation eller är det värt några hundralappar extra för Tesla?

/Anders


Tesla? Jag antar att de menar JJ Electronics (som fortsatte verksamheten i Teslas gamla fabriker och därför kallas ibland JJ Tesla).
Om det faktiskt handlar om ursprungliga Tesla så vill jag gärna veta var de säljer Tesla rör för bara "några hundralappar" mer än Electro-Harmonix.

När det gäller skillnad mellan EH och Sovtek så vet jag inte vad som skulle skilja rören från varandra. Båda märken ägs av samma företag, New Sensor, och tillverkasd mig veterligen i samma fabrik, f.d. Reflektor.
Jag har för mig att det är ett och samma rör som säljs med två olika märken.


08 Feb 2008, 15:38
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Jag tycker tyvärr att EH-rören låter tristast av de nya EL34:or på marknaden som jag testat. Det är liksom inget fjong i dem. Platt och trist, inget sprill. Rätt bra morr. Men jag väljer JJ före EH.

Vill du komma billigt undan kan du välja Svetlanas EL34:or (alltså inte SED C-wing som kostar lika mkt som JJ). De kostar ungefär som EH, men är mustigare och mer spännande i tonen tycker jag. Det är alltså inte gamla "äkta" Svetlanas, utan nya rör som görs i samma fabrik som Sovtek och EH. Men jag tycker det är bra rör för slanten.

http://www.banzaieffects.com/EL34-Svetlana-S-Logo-Platinum-Matched-pr-18468.html

/Gunnar


08 Feb 2008, 15:59
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Ett helt subjektivt och inte jämförande inlägg kommer nu:

Igår pratade jag med en gitarrist som jag under flera år gjort service på hans båda Marshall 2203 åt. Han spelar hårdrock ett ett band som är på gång att bli lite kända.

Oftast har jag satt i ElectroHarmonix EL34 i hans stärkare, men någon gång har det varit JJ och, om jag minns rätt även Sovtek.

För någon månad sedan bytte jag slutrör i en av stärkarna till Electro Harmonix EL34-EH. I hans stärkare har jag tidigare alltid ställt bias till 25 - 30 mA anodström per rör i tomgång (de har då ca 450 - 460 V anodspänning). Denna gång justerade jag bias till nedåt 20 mA per rör. (Ni som istället mäter katodström, exempelvis via 1-ohmsmotstånd, bias probe eller så, får nog tänka 2 - 3 mA högre).

Anledningen var att jag ville höra vad han tycker om ljudet då, samt att rören ska hålla längre. Jag sa inget om att jag gjort något annorlunda än tidigare!

Han sa nu att den stärkaren aldrig har låtit så bra som nu... Han sa också ungefär så att "Nu låter disten så himla bra och det låter mycket Marshall, precis som man vill ha det"... [:)][^]

Personligen tycker jag att Electro Harmonix EL34:orna är helt okej och att det låter EL34... Svetlana (New Sensor) EL34 är jag, till skillnad från Gunnar, inte speciellt förtjust i. Men jag är ingen EL34-gubbe, så kanske man inte ska lyssna på mig i denna sak...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


08 Feb 2008, 16:57
Profile
User avatar

Joined: 26 Apr 2006, 14:40
Posts: 250
Location:
Post 
Går det att beskriva hur disten ändrade karaktär med denna åtgärd?
Förstår att det kanske inte är några jätteskillnader men ändå.

/Anders


08 Feb 2008, 17:08
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
jag testade EH EL34 och lämnade tillbaka dom direkt, verkligen hatade dom, gillar ej heller Svetlana rören men gillar JJ E34L, men som vanligt allt är subjektivt, hörde en historia om en (känd)rock kille som fick rör bytta till likvärdiga av annat märke som kom tillbaka och sa att det inte lät som förut, så visst är det skillnad även om man inte vet vad det är för rörfabrikat, rock snubbens rör blev bytta tillbaka till JJ tror jag det var och sagan gick vidare

så kan det gå, så om det handlar om ett par hundringar lägg dom på JJ säger jag


08 Feb 2008, 20:37
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
JJ EL34L ger mer bott och är dom EL34 jag gillat mest. Jag har hört utryck som "jag rös av välbehag i hela kroppen" och "jag fick stånd när jag spelade". Jag håller givetvis med.
Jag skulle dock ställt dom på 40%-50%. Jag tyckte inte dom lät något vidare vid 70%. Kanske är dom mer för metalsnubbar än rock/bluesgrabbar men vad vet jag, jag är ju metal så det skriker om det.[:D]
EH tycker jag låter vasst och skränigt. Gillar icke dessa rör.
Ogillar även EH ecc83 för dom är vassa och skräniga dom med.[xx(]
Det är min åsikt om det hela.


08 Feb 2008, 22:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.