View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 22:11



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Mäta primärimpedans på utgångstrafon??? 
Author Message

Joined: 07 Feb 2008, 19:31
Posts: 199
Location:
Post Mäta primärimpedans på utgångstrafon???
hej alla vänliga själar
jag skulle behöva hjälp med hur man kan mäta sig fram till vilken primär impedans man har på utgångs trafon i min laney vc50 "50 WATT"
eller om nån vet vilken impedans den har! "samma ot sim i laney aor50"
och nån slags info eller länk till vilka rör typer som matchar bäst till olika primärimpedanser på olika trafos?
tycker den är lite basfattig med mina el34
Jag har ställbar bias ala kevin o´Connor och trafon klarar allt upp till 2 st kt88 kollat med laney supporten


07 Feb 2008, 19:48
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
Enl. mig kan man inte MÄTA impedansen på en trafo- med mindre att man VET vad sekundären är.

Har du tillgång till en Växelspänning 0,5-5V (tex från en annan transformator kan du alltid mäta lindnings-OMSÄTTNINGEN.

Anta att du kör in 2V (AC) på SEKUNDÄREN märkt 8 ohm
och du på primären får ut 60V (anode- anode) så blir lindningsomsättningen 30 ggr .
För att få IMPEDANS-omättningen får du kvadrera detta förhållande

dvs 30*30 = 900
Vid 8 OHMs belastning på denna "tap" belastar den rören med
8*900 eller 7200 ohm
Jag brukar använda http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php
för att hitta rördata- men det finns fler.
För EL84 hittar man då
http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=EL84

den vill ha 8000 ohm i p&p MEN detta värde är ÄVEN beronde på spänningen.

Lycka till
b


07 Feb 2008, 20:12
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Hej Janne.

Ett "standardvärde" för ett par EL34:or i gitarrförstärkare är 3,4k på primären. Om det är det i Laney vet jag inte, men det spelar nog inte så stor roll.

Om Du vill byta till 6L6, 6550 eller KT88 så är det knappast några problem, även om det är vanligt med lite högre impedans till dem, runt 4k oftast. (Med normala anodspänningar, under 500V, typ.)
Men jag tror inte att Du får märkbart mer bas genom att byta slutrör, inte heller högre uteffekt.
Om Du däremot byter till en större utgångstrafo kanske det blir lite skillnad i basen. Men det kan ju vara en ändring i kretsen som behövs egentligen.

/Sixten


07 Feb 2008, 20:36
Profile WWW

Joined: 07 Feb 2008, 19:31
Posts: 199
Location:
Post 
tack för edra svar!
jag skickade frågan till laney supporten ochså fick följande svar:
"The primary impedance is 5.2kOhms anode to anode
The best match is the EL34 (the type is was designed for) but others can be used."
jag vet inte hur jag skall tolka svaret riktigt
men enligt dig sustain så borde el34 vara mindre lämpligt eller?
min laney vc50 ligger på runt 400-420v efter likriktarn.
hur påverkas ljudet med olika primärimpedans med samma rörtyp ex. el34
mer bas mindre diskant etc,etc???
har laney vc50 och även aor50 dålig utgångstransformator? nån som vet?
//Janne


08 Feb 2008, 22:45
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2008, 18:44
Posts: 63
Location:
Post 
Basåtergivningen har inte något direkt samband med primärbelastningen. Däremot har primärinduktansen en avgörande betydelse.

Sustain säger inte på något sätt att en trafo med högre impedans skulle passa sämre.

3,4k är en impedans som ger max uteffekt med EL34, för den skull inte sagt att det skulle vara bättre.

Snarare är 5,2k en belastning som låter EL34orna jobba lättare.




reVintage-Lars


08 Feb 2008, 23:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Hmmm...med 5.2k borde man köra närmare 500V för att få ut full effekt ca 60W. Med 420V så blir det snarare 35-40W.

Alex
http://www.tubewonder.com


08 Feb 2008, 23:23
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2008, 18:44
Posts: 63
Location:
Post 
VacuumVoodoo wrote:

Hmmm...med 5.2k borde man köra närmare 500V för att få ut full effekt ca 60W. Med 420V så blir det snarare 35-40W.

Alex
http://www.tubewonder.com


För att inte överskrida Wamax vid 400V bör egentligen inte primärlasten vara lägre än ca 6k. Men skiten håller iaf!

reVintage-Lars


09 Feb 2008, 22:00
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Kanske finns det information i denna tråd som svarar en del på frågan: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=13199

Upplevelse av brist på låga frekvenser kan bero på mycket. Högtalaren, högtalarlådan, hur den negativa återkopplingen är löst, kretslösningen i stort m.m. Personligen tycker jag oftast att 6L6 eller 5881 ger mer låga frekvenser än EL34.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


11 Feb 2008, 08:44
Profile

Joined: 06 Jan 2008, 18:44
Posts: 63
Location:
Post 
S-Jay!

Det du helt och hållet missat i din trafo-tråd är:

INDUKTANS!

Denna bestämmes framförallt av antalet varv på lindningarna samt kärnans egenskaper.

Och det är ju primärinduktansen i trafon som bestämmer Fu!


reVintage-Lars


11 Feb 2008, 09:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Lars wrote:

S-Jay!

Det du helt och hållet missat i din trafo-tråd är:

INDUKTANS!

Denna bestämmes framförallt av antalet varv på lindningarna samt kärnans egenskaper.

Och det är ju primärinduktansen i trafon som bestämmer Fu!


reVintage-Lars


Det är värt att i sammanhanget påpeka vad händer när kärnan mättas. Jo, induktans sjunker till mycket lågt värde och Fu ökar avsevärt med resultat att hela slutsteget fungerar som ett bandpass filter. Det därifrån "midrange growl" kommer. Kärnor med en nästan fyrkantig hysteres (modern högeffektiv kallvalsat kiselstål) ger abrupt induktansfall medan gamla kärnor med S-formad hysteres ger en mjuk gradvis ökning av Fu. Nackdelen med mjukjärnkärna är transformatorns låga verkningsgrad på ca 80% mot ca 95% kiselstål.


Alex
http://www.tubewonder.com


11 Feb 2008, 12:13
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Lars wrote:

...Det du helt och hållet missat i din trafo-tråd är:

INDUKTANS!

Denna bestämmes framförallt av antalet varv på lindningarna samt kärnans egenskaper.

Och det är ju primärinduktansen i trafon som bestämmer Fu!
Okej, okej...

Om jag nu startade en förklarande tråd, som jag antar har vissa poänger, vore det jättebra om någon som har mer kunskap kunde utöka den tråden. Då skulle vi ju kunna hänvisa till den vid fler tillfällen.

När detta med induktans kommer upp i tråden säger jag att "Min vetgirighet sträcker sig främst till att se på redan befintliga saker. Inte så mycket att konstruera en utgångstrafo. Kanske det är mer det vi då går in på, eller?" Jag eftersökte också redan där att få ifrågasättande och djupare förklaringar [:p].

Att få reda på primärimpedansen (slutrörens lastimpedans), vid en viss nominel impedans som sekundärbelastning, med hjälp av att mäta impedansförhållande via lindningsförhållande som jag beskriver. Menar du att det är fel? [?]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


11 Feb 2008, 15:39
Profile

Joined: 06 Jan 2008, 18:44
Posts: 63
Location:
Post 
Nej S-Jay du har inte fel!

Induktans och impedansförhållande räknas ut på samma sätt ifh till omsättningen. Men det är eg induktanser/spolar vi håller på med. Färre varv eller mindre/sämre kärna ger lägre induktans och högre Fu. I andra änden kan lindningskapacitanserna mellan lindningarna med många varv ge lägre Fö.

Men till vardags är det impedansförhållandet som är det intressanta. Med det får vi svar på hur det ser ut "mitt i smeten"

reVintage-Lars


11 Feb 2008, 17:14
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.