View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 10:09



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Likriktare 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 21:39
Posts: 867
Location:
Post Likriktare
Har precis köpt en Deluxe Reverb 65. Är sugen på att testa med lte olika likriktarrör för att kolla om det blir någon skillnad i ljudet. Just nu sitter standardröret 5AR4 i, men jag har fått låna 5U4GB NOS.
Nu undrar jag följande - behöver slutrören biasjusteras när jag byter likriktarrör? Just nu är biasen normalställd.

"Det finns alltid plats för mer"


07 Feb 2008, 09:04
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Det beror på hur man ser det...

Om stärkaren nu är justerad med 5AR4/GZ34 tar den inte någon skada av att du provar med 5U4GB. Den kommer att gå kallare/snällare med det likriktarröret.

Som jag ser det är det alltså bara att prova. Kanske du gillar ljudet med att bara byta rakt av.

Personligen anser jag dock att, om man ska få <u>en rättvis ljudjämförelse</u>, ska biasen justeras. Jag anser att man bör justera biasspänningen så att rörens anodförlust (plate dissipation) är densamma med de båda olika likriktarna. Möjligen kan man t.o.m. köra med något högre anodförlust i tomgång med 5U4GB eftersom spänningssvikten (sag) med det likriktarröret är högre.

NOS 5U4GB är ofta bra och ger väldans bra ljud med bra kompression (om det är det man är ute efter).

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


07 Feb 2008, 09:55
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.