View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:48



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Byta rör? 
Author Message

Joined: 05 Feb 2008, 00:32
Posts: 265
Location:
Post Byta rör?
Jag köpte min VOx AC-30 för ett halvår sedan och tror att det börjar bli dax att byta rören på grund av att förstärkaren brusar och för oväsen mycket mer nu än förut. Men då är frågan vad köper man rör? Vilka rör? Hur mycket kostar det? Kan man lämna in den i en musikaffär och be någon göra det? Hur mycket kostar det?
tacksam för svar


05 Feb 2008, 21:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post 
Stratafjolla wrote:

Jag köpte min VOx AC-30 för ett halvår sedan och tror att det börjar bli dax att byta rören på grund av att förstärkaren brusar och för oväsen mycket mer nu än förut. Men då är frågan vad köper man rör? Vilka rör? Hur mycket kostar det? Kan man lämna in den i en musikaffär och be någon göra det? Hur mycket kostar det?
tacksam för svar


Med tanke på hur ovetande du verkar vara inom ämnet kan det nog vara smart att lämna in stärkaren. De rör du ska ha är JJ i alla positioner, det är billigt och tillräckligt bra. Ett komplett byte bör kosta dryga tusenlappen.


05 Feb 2008, 22:43
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Köpte du den ny eller är den begagnad?


06 Feb 2008, 00:31
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Feb 2008, 00:32
Posts: 265
Location:
Post 
Jag köpte den ny. Mendet kanske är för tidigt att byta rör då. Men jag tycker ljudet har blivit mycket sämre och den brusar och brumar som bara den..


06 Feb 2008, 18:51
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
rören bör ju hålla längre än 6 mån, om den brusar/brummar mycket mer än när du köpte den kör den till affären och åberopa garanti! om du nu inte kört den på full gas eller nått abnormt i 6 mån

MVH


06 Feb 2008, 19:04
Profile WWW

Joined: 20 Mar 2005, 19:19
Posts: 1037
Location:
Post 
En AC30 går ALLTID på full gas. Den har man bara på när man spelar.

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">


06 Feb 2008, 19:31
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
DNS wrote:

En AC30 går ALLTID på full gas. Den har man bara på när man spelar.

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">


ja det är ju klart:), då är det bara att byta rör, dom jag hört är rätt högljudda men vem vet det kanske giggas 24/7


06 Feb 2008, 19:36
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Stratafjolla wrote:

Jag köpte den ny. Mendet kanske är för tidigt att byta rör då. Men jag tycker ljudet har blivit mycket sämre och den brusar och brumar som bara den..


Jag har haft samma rör i 30 år... Och den stärkaren har gjord ca 450 gig. Så det kan mycket väl vara något annat än att rören är utslitna, även om AC-30 går hårt åt rören.

Ta stärkaren till affären, det skadar inte att försöka.


/Lennart

http://www.specter.se


06 Feb 2008, 19:56
Profile

Joined: 20 Mar 2005, 19:19
Posts: 1037
Location:
Post 
robbangitarr wrote:

DNS wrote:

En AC30 går ALLTID på full gas. Den har man bara på när man spelar.

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">


ja det är ju klart:), då är det bara att byta rör, dom jag hört är rätt högljudda men vem vet det kanske giggas 24/7




Jahaja hehe..fast jag menade att dom är katod biasadedede så det faller malla över slutrören även om volymratten står på noll. Som ovanstående uttrycker det; -Dom går hårt åt rören.
Vad jag menar; spelar man inte så slår man av den!

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">


06 Feb 2008, 20:41
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Det behöver inte vara slutstegsrören, EL84:orna. Det kan lika gärna vara ett förstegsrör (inte helt otroligt med tanke på att det rör sig om brus och brum), eller något annat. Finns det garanti är det självklart att man skall vända sig till inköpsstället, det enda det kostar för dom är tid eftersom generalagenten äger garantiansvaret i sin tur.


06 Feb 2008, 21:18
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
DNS wrote:

...En AC30 går ALLTID på full gas...
...Jahaja hehe..fast jag menade att dom är katod biasadedede så det faller malla över slutrören även om volymratten står på noll...
Nej det stämmer inte helt!

Att Vox AC30 har gallerförspänning/bias genom katodmotstånd (cathode bias på engelska) är riktigt, men de går oftast inte i klass A utan i klass AB. Möjligen går de rätt nära klass A, men inte helt.

Det är när rören går i klass A som man säger att de drar lika mycket ström i tomgång som vid max effekt.

Slutrören går väldigt varma i AC30, speciellt i gamla 60-talare, men det beror <u>också</u> på rörens dåliga avkylning p.g.a. chassi och lådkonstruktion.

Läs vidare på denna länk: http://www.aikenamps.com/VoxAC30classA_2.html

För övrigt tycker jag också att stärkaren ifråga ska lämnas in till affären där den köptes. Att "ljudet har blivit mycket sämre och den brusar och brumar som bara den" efter bara ett halvår verkar inte normalt (om den inte stått påslagen HELA tiden eller så... )

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


07 Feb 2008, 10:14
Profile

Joined: 20 Mar 2005, 19:19
Posts: 1037
Location:
Post 
Sven-Johan wrote:

DNS wrote:

Jahaja hehe..fast jag menade att dom är katod biasadedede så det faller malla över slutrören även om volymratten står på noll...
Nej det stämmer inte helt!

Att Vox AC30 har gallerförspänning/bias genom katodmotstånd (cathode bias på engelska) är riktigt, men de går oftast inte i klass A utan i klass AB. Möjligen går de rätt nära klass A, men inte helt.

Det är när rören går i klass A som man säger att de drar lika mycket ström i tomgång som vid max effekt.

Slutrören går väldigt varma i AC30, speciellt i gamla 60-talare, men det beror <u>också</u> på rörens dåliga avkylning p.g.a. chassi och lådkonstruktion.

Läs vidare på denna länk: http://www.aikenamps.com/VoxAC30classA_2.html

För övrigt tycker jag också att stärkaren ifråga ska lämnas in till affären där den köptes. Att "ljudet har blivit mycket sämre och den brusar och brumar som bara den" efter bara ett halvår verkar inte normalt (om den inte stått påslagen HELA tiden eller så... )

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


Klass A? Va?
Den drar inte lika mycket på tomgång som på fullt, men mycket.
Det finns anledning att hålla den avstängd om den inte spelas på.
Större än en klass B för att svara på misskrediterande följdfrågor..[;)]



<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">


07 Feb 2008, 11:26
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
DNS wrote:

...Större än en klass B för att svara på misskrediterande följdfrågor..[;)]
Kan så vara...

Min mening var inte att ställa någon misskrediterande följdfråga. Jag ville bara "förtydliga" det du skrev. Framförallt din mening "En AC30 går ALLTID på full gas" vilket inte är korrekt.

Klass A och gallerförspänning genom katodmotstånd (cathode bias) är inte samma sak och följs inte alltid åt. Framförallt inte i mottaktkopplade (push-pull) slutsteg.

Men vi (jag?) kanske ska lägga ner denna diskussion i denna tråd [:)][:X]

Du har helt rätt i att AC30 blir himla varma och pressar slutrören till sitt yttersta. Så visst bör man ta hänsyn till det.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


07 Feb 2008, 15:10
Profile

Joined: 20 Mar 2005, 19:19
Posts: 1037
Location:
Post 
Sven-Johan wrote:

DNS wrote:

...Större än en klass B för att svara på misskrediterande följdfrågor..[;)]
Kan så vara...

Min mening var inte att ställa någon misskrediterande följdfråga. Jag ville bara "förtydliga" det du skrev. Framförallt din mening "En AC30 går ALLTID på full gas" vilket inte är korrekt.

Klass A och gallerförspänning genom katodmotstånd (cathode bias) är inte samma sak och följs inte alltid åt. Framförallt inte i mottaktkopplade (push-pull) slutsteg.

Men vi (jag?) kanske ska lägga ner denna diskussion i denna tråd [:)][:X]

Du har helt rätt i att AC30 blir himla varma och pressar slutrören till sitt yttersta. Så visst bör man ta hänsyn till det.

Sven
Rörförstärkartekniker

Oj då! Du har rätt Sven-Johan det behövdes en förklaring. Jag skrev ju som sagt 'full gas' i första inlägget, vilket ju är helt galet.
Kryper till korset.. Och jag förstår att du kopplar till klass A isåfall. Men ALLTID stämmer ju.
För att klargöra min poäng; -Hur mycket effekt utvecklas i den relevanta delen av rören i en AC30 med kortsluten ingång? Har denna effektutveckling någon relevans för rörets livslängd?
Lite trådkapning kanske, men det är ju matnyttig underhållning när DNS kastar tomater på sig själv och Sven-Johan dödar myter.[:I]

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">


07 Feb 2008, 17:47
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.