View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 22:04



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Dwellpot, lin - log? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Dwellpot, lin - log?
Har haft en dwellpot inkopplad en tid på vibratokanalen på min Fender Dual Showman. Efter att jag fått en ny leverans av optokopplare har jag numera även reverb i Normalkanalen, tappas direkt efter kopplingskondingen för rör 1B. Dvs motsvarande ställe som på Vibratokanalen.

Blir inte riktigt klok på beteendet på nya dwellpoten på Normalkanalen. Antingen inget, (ungefär halva poten), eller så allt, (andra halvan). Det vänder på en millimeter.

Spontant låter det som om något "kantrar över". Det är en 1M log-pot som sitter där nu. Insignal på ena kanten, jord på andra. Svepet via optokopplaren till ingången på reverbröret.

Det låter utmärkt, men det finns som sagt inget att välja på, fullt /inget.

Någon som har någon aning om vad det kan vara? Jag funderar på om det skulle var bättre med en linjär pot, men det känns som om det är något annat...

Reverben är, förutom inkopplingen med dwellpot (ännu!) inte ombyggd.


/Lennart

http://www.specter.se


04 Feb 2008, 19:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Har du två olika log-pot:ar som du switchar och den ena fungerar men den andra fungerar sämre i kretsen? Det finns ju olika grader av logaritmitet på pot:ar, man kan mäta någorlunda genom att ställa pot:ens löpare på mitten av kolbanan ("5" på en tiogradig skala) och mäta mellan terminalerna. Får man 30/70% av den totala resistansen är pot:en 30% log, får man 50/50% är den linjär.

Poten belastar ju ingången på drivröret också, i och för sig skulle detta påverka båda pot:arna (om två?) lika negativt men pröva gärna med ett annat 12AT7.


05 Feb 2008, 13:36
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Förresten, kollat optokopplarna antar jag? Och som jag fattat det mixar du inte signalerna till pot:arna?


05 Feb 2008, 13:54
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
woodstock wrote:

Har du två olika log-pot:ar som du switchar och den ena fungerar men den andra fungerar sämre i kretsen? Det finns ju olika grader av logaritmitet på pot:ar, man kan mäta någorlunda genom att ställa pot:ens löpare på mitten av kolbanan ("5" på en tiogradig skala) och mäta mellan terminalerna. Får man 30/70% av den totala resistansen är pot:en 30% log, får man 50/50% är den linjär.

Poten belastar ju ingången på drivröret också, i och för sig skulle detta påverka båda pot:arna (om två?) lika negativt men pröva gärna med ett annat 12AT7.


Tack Peter för synpunkterna!

Ja, jag har testat fram och tillbaka, och kan inte se att jag på något sätt har en felaktig koppling. Det är naturligtvis annars det som ligger närmast till hands.

Det är två pottar, från början var det två likadana 12mm pottar (felbeställt en gång i tiden). Står ingen rating på dem, men eftersom den ena poten inte fungerade alls (fullt blås hela tiden) bytte jag till en annan rejäl 1Mpot. Då händer det i alla fall något när jag vrider på poten, men allt på en gång.

Ska mäta upp pottarna på det sätt du beskriver. Röret fungerar utmärkt, låter som det ska. Det är gain in till röret som förändras när jag växlar kanal.

Apropå att byta rör, jag har ett EL84 som jag tänkte sätta som reverbdriver, men den operationen tänkte jag göra först när detta funkar. Kommer troligen att bli en separat tråd om den kretsen...


/Lennart

http://www.specter.se


05 Feb 2008, 14:25
Profile

Joined: 06 Jan 2008, 18:44
Posts: 63
Location:
Post 
Det låter nästan som om potarna kopplats baklänges=revlog[:I].

reVintage-Lars


05 Feb 2008, 14:34
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
Lars wrote:

Det låter nästan som om potarna kopplats baklänges=revlog[:I].

reVintage-Lars


Tack för synpunkterna!

Nu har jag kastat om anslutningarna på pottarna, och jag har också bytt OPK (optokopplare). Problemet kvarstår ändå.

När jag funderar vidare är det så att jag har haft exakt samma inkoppling tidigare, fast då utan dwellpottar. DOCK, då hade jag ett motstånd på 270k på signalen från Normalkanalen, för att få de två kanalerna på ungefär samma nivå vad gäller reverb.

Att det motståndet hamnade där (1987 någon gång) beror på att en kompis, som jag hade en del diskussioner om detta med då menade att det var lämpligt. Och det var det, utan dwellpot.

Med dwellpottar borde ett dylikt motstånd vara överflödigt?!

Optokopplaren ligger efter potten, dvs det är en pot åt gången inkopplad på driverröret.

Jag kan naturligtvis sätta ett 220k-motstånd och se vilken effekt det ger, om jag kanske ska vara nöjd med det.

Det jag dessutom funderar på är varför signalen är så mycket starkare in i reverben från normalkanalen än från vibratokanalen.

Om man tittar på volymen på Normalkanalen står den på ca 3, medan den på vibratokanalen står på 8 (Mastervolymen är bortplockad med OPK). Dessutom med extra gainsteg på Vibratokanalen.

Borde innebära att signalen till reverben från vibratokanalen är klart högre än Normalkanalen, eller hur?

Det låter bra, men lite väl mycket reverb för min smak...


/Lennart

http://www.specter.se


06 Feb 2008, 19:54
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.