View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 17:45



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Rör i en Marshall 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2003, 17:24
Posts: 1035
Location: Hisings Kärra / Göteborg
Post Rör i en Marshall
Jag har köpt en Marshalltopp , som har två till synes nya rör ( jämfört med de andra dammiga grejorna !). Jag är ju teknisk idiot, men kanske lite misstänksam[^], så jag har fått för mig att det är mindre bra grejor som sitter där eftersom (nu kommer värsta fördomen) det står made in Russia på dem.

Det står : "Svetlana Electric Devices EL34 , 9920 , Made in Russia".

På socklarna sitter det röda klisterlappar där det står "5" och "BH".

Den låter riktigt bra , men jag har ju aldrig hört en sådan pjäs, eller spelat på den , så jag har inget att jämföra med.

Dock "brusar" kanal 1 ganska mycket i mina öron, medan kanal 2 är knäpptyst. Bruset kommer så fort man vrider upp volymknappen , även om inge instrumentkabel är inkopplad där. Kan det vara rören eller vad kan detta bero på ?

Jag är ju teknisk idiot , men om jag får reda på att det t.ex är rören , så får jag väl lämna den till någon för byte , är det något annat , tja då får väl samma någon försöka åtgärda det oxå. Jag är ganska övertygad om att denne någon kan svara på detta , men jag vill ju inte gå o lämna in den ifall det är så det ska vara !

Image

Tacksam för svar

Hls // Len

Image


03 Feb 2008, 16:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
du skall inte byta bort dessa slutrör då dem är av mycket bra kvalite...

angående bruset ....

det verkar vara en jmp typ årsmodell 75-81 isåfall har du en bright konding parallellt över mixer moståndet o detta är vad du får en bright brusig signal (detta pga lyftet i diskanten)

hur många inputs har du på framsidan ?? är det två så är det i princip en 2203 o då bör det vara en massa mer gain på 1 input vilket oxå kan förklara bruset

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image


03 Feb 2008, 17:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2003, 17:24
Posts: 1035
Location: Hisings Kärra / Göteborg
Post 
Tack för det svaret ! Då är det alltså inte rören som är kass.

Modellen heter mkt riktigt JMP såvitt jag kan se , och den är årsmodell 83 enligt en hemsida där man kan se serienummer.

Den har fyra inputs på framsidan , två st märkta I och två stycken märkta II.

Ser ut så här:

Image


Hls// Len

Image


03 Feb 2008, 18:21
Profile

Joined: 25 Jan 2003, 14:32
Posts: 1570
Post 
Byt inte rören! Kanonkvalitet.

Image PLAY LOUD!


03 Feb 2008, 19:43
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Grattis! Exakt en sådan som jag har (eller hade... den är ombyggd till point-to-point numera). Min är också en 83:a. Fin-fin stärkare även i originalutförande. Kraftiga trafos.

Bruset du har på kanal 1 kommer troligen inte bara från kondingen över mixermotståndet utan främst från brightkondingen över volympoten. Den kan var så stor som 5n. Det innebär att så fort du vrider upp volymen det allra minsta har du fullt blås på alla treblefrekvenser. Ju mer du sedan vrider upp, desto mer kommer mid och botten.

Jag tycker en konding med det värdet är oanvändbar. Men vilket värde just du ska ha beror på vilken volymnivå du normalt vill köra denna kanal på.

Om du alltid ligger mkt högt för att få stärkaren att dista rejält, dvs. kl 14 eller mer på poten, kan möjligen en sådan konding vara rätt ok.

Jag kör så lite som 100-120pF i mina stärkare och brukar ställa brightvolymen kl 11-13 ungefär. Det funkar både för humbucker och single coil. En del tycker 250pF är ok även vid volymen på halvfart. Det beror ju lite på hur bright stärkaren är i övrigt.

Är man inte helt rudis kan man med lite hjälp, en lödpenna och lite (men viktiga) säkerhetsinstruktioner byta denna konding själv.

Rören är typ standard, helt ok. Kan vara fräscha, eller slut.

/Gunnar


03 Feb 2008, 21:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
Strata57 wrote:

Tack för det svaret ! Då är det alltså inte rören som är kass.

Modellen heter mkt riktigt JMP såvitt jag kan se , och den är årsmodell 83 enligt en hemsida där man kan se serienummer.

Den har fyra inputs på framsidan , två st märkta I och två stycken märkta II.

Ser ut så här:

Image


Hls// Len

Image


prova att byta ut första röret till vänster bakifrån sett ... o hör ifall det blir nån skillnad på bruset....

den kanske behöver lite översyn inuti kan ju vara nån konding som håller på att skicka in oxå... det är svårt att avgöra utan att höra bruset med egna öron

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image


03 Feb 2008, 21:41
Profile WWW

Joined: 03 Feb 2008, 21:49
Posts: 88
Location:
Post 
Börja med att Kolla ingångskontakterna, är någon av ingångarna är öppen så blir det brusigare.?


03 Feb 2008, 22:05
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Strata57 wrote:

Jag har köpt en Marshalltopp , som har två till synes nya rör ( jämfört med de andra dammiga grejorna !). Jag är ju teknisk idiot, men kanske lite misstänksam[^], så jag har fått för mig att det är mindre bra grejor som sitter där eftersom (nu kommer värsta fördomen) det står made in Russia på dem.

Det står : "Svetlana Electric Devices EL34 , 9920 , Made in Russia".

På socklarna sitter det röda klisterlappar där det står "5" och "BH".

Den låter riktigt bra , men jag har ju aldrig hört en sådan pjäs, eller spelat på den , så jag har inget att jämföra med.

Dock "brusar" kanal 1 ganska mycket i mina öron, medan kanal 2 är knäpptyst. Bruset kommer så fort man vrider upp volymknappen , även om inge instrumentkabel är inkopplad där. Kan det vara rören eller vad kan detta bero på ?

Jag är ju teknisk idiot , men om jag får reda på att det t.ex är rören , så får jag väl lämna den till någon för byte , är det något annat , tja då får väl samma någon försöka åtgärda det oxå. Jag är ganska övertygad om att denne någon kan svara på detta , men jag vill ju inte gå o lämna in den ifall det är så det ska vara !

Image

Tacksam för svar

Hls // Len

Image


Grattis till köpet!

De större (slutstegs-)rören ser fräsha ut i den mån man nu kan bedöma rören visuellt. Screentryck kvar, inga missfärgade socklar, ljust grå anoder (="elementen inuti"). Motsvarande heter Winged C idag förresten, på grund av en namntvist görs dagens rör med Svetlana-namnet av den konkurerande Reflectorfabriken.

Dessutom har de nästan aldrig med brus att göra. Och om de hade skulle båda kanalerna brusa eftersom bara ett i förstärkaren är kanalunikt, det första av de mindre, mest till vänster på bilden. Det är som nämnts värt att testa för att se om man kan hitta ett bättre. Dessutom: Minsta lilla brus eller annan avvikelse från det första röret magnifieras mer i kretsen än vad som är fallet för de andra eftersom allt multipliceras av efterföljande steg.

Därför, flytta några 68k isolationsmotstånd, byt ut ledarna mellan inutjack och 1:a röret mot skärmade särskilt om det är en 1987-modell. Som det är orginal fungerar de här ledarna som brusantenner.

Man kan även vinna massor på att fysiskt flytta ledare till och från förstegsrörsocklar och återkoppling från höglarjack. (Detta gäller även de (svart-röda) glödspänningstrådarna men de genererar mest brum och inte brus, så i det här sammanhanget kan man nöjaktigt säga att de bör ligga så nära bockningen mellan chassiets topp och baksida som möjligt och att korsande trådar skall korsa så vinkelrätt som möjligt.)

De vanligtvis gula trådarna till pinne två och sju på socklarna skall lyftas upp från chassiet och bort från sidan med nätdelen och de större rören. Ledaren (vanligtvis lila) som går från högtalarjacket (alternativt ohmväljaren) till ett motstånd på kortet (47-100k) skall lyftas upp från chassiet men mot nätdelen (ca 45 grader).

Särskilt om det är en 1987 lead-förstärkare (men även i någon liten mån även om en 1986 bass) kommer ena kanalen <i>alltid"] att brusa. Skälet är som nämnts att förstärkaren är designad för att just släppa igenom högre frekvenser mer, för mycket med orginalvärdet på just kondensatorn Izzy är inne på. Den gör omvänt den motsatta kanalen onödigt dov/basig så vinsten med att trimma detta är så att säga dubbel förutsatt att man trivs med ett lägre eller inget värde.

Glapp i inputjackens kortslutningsfunktion förresten, är inte jättevanligt men fullt möjligt. Med inget i inpluggat i någon av kanalerna (och förstärkaren påslagen/ansluten[:)]) vrid volymkontrollerna en och en från noll och uppåt. Med friska jack hör du ingen förändring förrän runt "7" på skalan, lite tidigare i kanal I kanske. Med ett öppet ojordat ingångsjack hör du rejält med brus redan runt "2".

Säg att du spelar genom den ena kanalen och har den andra på noll så ger detta hursomhelst inget bidrag. Däremot kan vara värt att notera att gitarrtonen i den ena kanalen påverkas av läget på den andra kanalens volymkontroll oavsett om något är inpluggat i den paralella kanalen eller inte.


04 Feb 2008, 00:22
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.