View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 22:51



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Rördriven mixloop - anpassningsbehov 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Martin Kuhn wrote:

Eeeeeeh, hrmmmm, det finns en grej att prova: sätt 10k-motståndet i serie med gallret på X2 i stället, så har Torres tänkt det i alla fall.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


Ööh, hur men du nu? Jag tycker 10k redan sitter i serie med gallret [B)] Från return - 10k - galler. Fast sedan går det en 47k-läcka från gallret till katod också. Menar du att 47k ska sättas på andra sidan om 10k, mellan return och 10k?

Ursäkta klumpigheten, men du kanske skriver något som jag borde förstå.



Peter, jag vet verkligen vad som kan ha hänt. Vi får kolla det noga.
Mixer-potens inställning kan rimligen inte påverka pedalerna som sitter i loopen. Denna pot sitter på andra sidan både X1 och X2, i förhållande till pedalerna. Det som främst påverkar loopen är väl Send och nivån ut där. Jag upplevde inte att den var särskilt hög. Körde mitt delay i den utan problem och fick nästan maxa Send för att få lagom nivå.
En vild teori. Tänk om 47n-kondingen före Send skulle vara kass? I så fall trillar det en massa dum DC ut i pedalerna [:0] Det måste gå att mäta i så fall.

/Gunnar


03 Feb 2008, 21:17
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
Quote:
Menar du att 47k ska sättas på andra sidan om 10k, mellan return och 10k?

Just det! (ursäkta min otydlighet)
OM det skulle vara så att det saknas lite kräm in i effekterna, kan du alltid höja värdet på poten.
Du kan ju, om du inte har nån pot, testa genom att sätta t.ex ett 100k-motstånd mellan poten och jord.
Du kan också höja värdet på anodmotståndet något, så får du ut lite gain ut steget.
Jag tror att man inte kan ta ut alltför mycket utan att få distortion.
Lasse kanske blir sugen att spajsa lite?
Man kunde mycket väl balansera med katodmotståndet, och labba fram lite mer gain ur steget utan att ändra på topologin.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


03 Feb 2008, 21:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Izzy wrote:
Peter, jag vet verkligen vad som kan ha hänt. Vi får kolla det noga.
Mixer-potens inställning kan rimligen inte påverka pedalerna som sitter i loopen. Denna pot sitter på andra sidan både X1 och X2, i förhållande till pedalerna. Det som främst påverkar loopen är väl Send och nivån ut där. Jag upplevde inte att den var särskilt hög. Körde mitt delay i den utan problem och fick nästan maxa Send för att få lagom nivå.
En vild teori. Tänk om 47n-kondingen före Send skulle vara kass? I så fall trillar det en massa dum DC ut i pedalerna [:0] Det måste gå att mäta i så fall.

/Gunnar


Jag testar på UTAN loop ett tag då.

Har inte hunnit bekanta mig med förstärkaren så mycket ännu så det finns massor att lyssna efter och tänka på beträffande själva grundljuden i clean samt OD/OD+boost kanalerna.
Hinner spela en del under FM imorgon, och har jag tur är inte grannarna hemma [}:)]


03 Feb 2008, 23:02
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.