View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 06:43



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Switcha kondingar mm? 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Switcha kondingar mm?
Jag har en trelägesswitch som jag vill använda för att koppla in olika kondingar samt bypassa katodavkopplingen på 2:a gainsteget.

Jag tänker mig att switchen ska ge: 1uF/bypass/22uF.

har jag tänkt rätt med följande koppling?

Image

Jag har också en icke använd push/pull pot (volymkontroll) som jag, om möjligt, skulle vilja använda för att koppla in ett motstånd - med en konding parallellt - i serie med signalkabeln till volymens mittpot.
Push/pullpoten har 2 lödöron.

Hur kopplar jag då?

Image


27 Jan 2008, 20:07
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
jA, DU HAR TÄNKT RÄTT. MEN jag gillar inte att ha "lösa" ingångar.. (jo katoden är även en "ingång´" !!!) Det funkar säkert om kondingarna ligger i brumfri miljö. Men jag skulle jorda båda kondingarna på minussidan och dra PLUS till resektive sida om brytaren och "mittbenet" (Com) på brytaren till katoden.

Fråga två: Koppla in motståndet/kondingen i signalvägen och koppla brytaren ÖVER motståndet/kondingen. När brytaren sluts får du vanlig signal.....

b


27 Jan 2008, 23:45
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Tack!

Har nu kopplat, och 3-vägsswitckopplingen funkar som den ska.

Beträffande push/pull-poten så är den nog trasig...
Jag har försökt använda den för olika bypasskopplingar i förstärkaren. men det har inte riktigt fungerat.
För att kolla att jag inte tänker fel så ställde jag frågan här.

Jag kopplade såhär.


Image


Men i ena läget blev det helt tyst och i det andra läckte det igenom volym med poten på "min"...

Nu skiter jag i den där poten!
Jag har nog med valmöjligheter ändå [:D] (4 st 3-vägsswitchar)


28 Jan 2008, 00:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Nähä.. Ingen ro och ingen vila, det ska tydligen kopplas såhär:


<i>HERE'S THE ONLY WAY YOU CAN DO IT IF THE POT SWITCH ONLY HAS TWO LUGS:
 
-DESOLDER THE WIRE TO THE MIDDLE LUG OF THE VOLUME POT.
 
-SOLDER THE 470K RESISTOR THERE.  IT DOES NOT NEED TO BE SWITCHED.  WHEN THE CAP IS NOT IN PARALLEL TO THIS RESISTOR, THERE ARE NO EFFECTS.  NOT EVEN A DECREASE IN VOLUME!  IT'S ONE OF THOSE SILLY THINGS THAT HAPPENS IN ELECTRONICS.  (IF THE RESISTOR WAS BEFORE THE POT, IT WOULD REDUCE THE VOLUME BY 25%.)
 
-SOLDER ONE LEG OF THE 470pF CAP TO THE JUNCTION OF THE NEW 470K RESISTOR AND THE WIRE THAT GOES BACK TO THE PCB.  SOLDER THE OTHER LEG TO THE VOLUME POT SWITCH (ONE SIDE OF THE SWITCH).
 
-NOW SOLDER A SMALL JUMPER WIRE FROM THE OTHER SIDE OF THE PUSH/PULL SWITCH.  CONNECT THIS TO THE MIDDLE LUG OF THE POT.  WHAT THIS DOES IS CONNECT THE 470pF CAP IN PARALLEL TO THE 470K WHEN THE SWITCH IS CLOSED.  WHEN THE SWITCH IS OPEN, IT'S JUST THE 470K RESISTOR, WHICH DOES NOTHING BY ITSELF IN THIS APPLICATION."]
Image

Man lär sig så sakteliga [8)]


28 Jan 2008, 15:35
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.