View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 19:40



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Rör och trafo val 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post Rör och trafo val
Hej tänkte be om lite råd

Jag sitter å flummar lite om att bygga en ca 2x15W gitarr förstärkare.

En ide jag fått är att de båda kanalerna skall ha olika ljud karaktär.
3 st ECC83, 2 st EL84
3 st ECC83, 2 st 6V6

Båda kanalerna skall innehålla en clean och dist kanal
(V1 gemensam, V2 för dist)

Då jag inte har en aning om 6V6's ljud behöver jag nog lite råd.
Vad skiljer ljudmässigt de olika modellerna åt?
(6V6, 6V6-GT , 6V6-GTA)

En annan variant vore att använda olika EL84 kan de ge tillräckligt stor skillnad (Tex: Sovtec, JJ)?

Slänga in EZ81 på en kanalen och diod brygga på den andra?

Man kanske även skall välja olika Output Trafo (Marshall 18W, Mesa Boogie Studio 22 (en dyr rackare dock))
De jag funnit för 6V6 och 6V6-GT (Fender) har enbart 8 ohm utgång, man vill ju ha lite att välja på, typ 4-8-16. Det borde dock gå bra att köra dessa mot Marshall 18W?

Min musik smak, blues till hård-hårdrock, helst utan sång[8D]
Synpunkter och råd mottages tacksamt!

/ralvejd
http://web.telia.com/~u47807709/


26 Jan 2008, 00:15
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Verkar som ett ambitiöst projekt! Valet av rör säger inte så mycket, det är ju mer intressant vilken typ av preamp du vill ha för de olika kanalerna, och vilken typ av slutsteg (fixed eller katodbias? Med eller utan återkoppling?).

Förstår jag rätt att det ska vara sammanlagt 4 kanaler (2 ren, 2 dist) och två slutsteg? Personligen skulle jag nog hellre bygga två separata förstärkare istället.

När det gäller utgångstrafos kan du kolla in diverse olika modeller från Hammond. De kan kopplas på massor av olika sätt för olika primär och sekundärimpedans. Hammond trafos finns på diverse Svenska och utländska (Tyska) sajter som säljer rörgrejor.

Erik Runeson


26 Jan 2008, 01:30
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
d95err wrote:

Verkar som ett ambitiöst projekt! Valet av rör säger inte så mycket, det är ju mer intressant vilken typ av preamp du vill ha för de olika kanalerna, och vilken typ av slutsteg (fixed eller katodbias? Med eller utan återkoppling?).

Förstår jag rätt att det ska vara sammanlagt 4 kanaler (2 ren, 2 dist) och två slutsteg? Personligen skulle jag nog hellre bygga två separata förstärkare istället.

När det gäller utgångstrafos kan du kolla in diverse olika modeller från Hammond. De kan kopplas på massor av olika sätt för olika primär och sekundärimpedans. Hammond trafos finns på diverse Svenska och utländska (Tyska) sajter som säljer rörgrejor.

Erik Runeson


Tack Erik för ditt svar.

Lite frågor, svar och förtydligande.
------------
Det ena slutsteget kommer i princip vara en vox kopia
(ingen feedback och kathod bias(hoppas jag fick detta rätt nu ingen minus spänning från trafo alltså))
Det andra slutsteget vill jag ha mindre sladdrigt, så jag antar att en feedback kontroll typ Marshall's presence kommer att inkluderas.
Skulle fixedbias kontra katodbias påverka ljudet mer än än val av slutstegs rör?
Om ja, hur låter skillnaden (hur man nu ska kunna beskriva det i text [:)] ) ?
------------
Ja du förstod min luddiga beskrivning rätt, 4 kanaler, 2 slutsteg
Varför jag bygger en förstärkare är av två skäl, utrymme och snålhet. Jag tänker knö in det i en 19" 3HE chassi, då får jag plats med min TC G-major i min combo 4HE 2x8 låda" (byggt den själv i Padock, Ek och Valnöt, randig och snygg, tyvärr fixar min rikt o planhyvel bara 300mm så det fick bli 2x8", hade gått med 2x10" om jag tänkt till lite först[V]).
Med en förstärkare kan allt ström försörjas av en trafo (VOX AC30 om nu glödströmen orkar 6st ECC83, 4st EL84, och 1st EZ81(annars blir det väl GZ34 eller bara diodbrygga)), och ett chassi är billigare än två.
------------
Hammond trafos, dessa har läst mycke skit om, vet ej om det är relevant eller skitsnack, någon som har bra erfarenhet av dessa?

Hoppsan nu blev det en hel [}:)] uppsats.

/ralvejd
http://web.telia.com/~u47807709/


26 Jan 2008, 20:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
ralvejd wrote:

d95err wrote:

Verkar som ett ambitiöst projekt! Valet av rör säger inte så mycket, det är ju mer intressant vilken typ av preamp du vill ha för de olika kanalerna, och vilken typ av slutsteg (fixed eller katodbias? Med eller utan återkoppling?).

Förstår jag rätt att det ska vara sammanlagt 4 kanaler (2 ren, 2 dist) och två slutsteg? Personligen skulle jag nog hellre bygga två separata förstärkare istället.

När det gäller utgångstrafos kan du kolla in diverse olika modeller från Hammond. De kan kopplas på massor av olika sätt för olika primär och sekundärimpedans. Hammond trafos finns på diverse Svenska och utländska (Tyska) sajter som säljer rörgrejor.

Erik Runeson


Tack Erik för ditt svar.

Lite frågor, svar och förtydligande.
------------
Det ena slutsteget kommer i princip vara en vox kopia
(ingen feedback och kathod bias(hoppas jag fick detta rätt nu ingen minus spänning från trafo alltså))
Det andra slutsteget vill jag ha mindre sladdrigt, så jag antar att en feedback kontroll typ Marshall's presence kommer att inkluderas.
Skulle fixedbias kontra katodbias påverka ljudet mer än än val av slutstegs rör?
Om ja, hur låter skillnaden (hur man nu ska kunna beskriva det i text [:)] ) ?
------------
Ja du förstod min luddiga beskrivning rätt, 4 kanaler, 2 slutsteg
Varför jag bygger en förstärkare är av två skäl, utrymme och snålhet. Jag tänker knö in det i en 19" 3HE chassi, då får jag plats med min TC G-major i min combo 4HE 2x8 låda" (byggt den själv i Padock, Ek och Valnöt, randig och snygg, tyvärr fixar min rikt o planhyvel bara 300mm så det fick bli 2x8", hade gått med 2x10" om jag tänkt till lite först[V]).
Med en förstärkare kan allt ström försörjas av en trafo (VOX AC30 om nu glödströmen orkar 6st ECC83, 4st EL84, och 1st EZ81(annars blir det väl GZ34 eller bara diodbrygga)), och ett chassi är billigare än två.
------------
<font color="red">Hammond trafos, dessa har läst mycke skit om, vet ej om det är relevant eller skitsnack, någon som har bra erfarenhet av dessa?</font id="red">
ajsan bajsan det är absolute inget fel på hammond utan tvärt om det är mycket bra grejor gjorda för att gå i evigheter ta en traynor har fasiken inte hört att dem ´går sönder dem använder hammond (iallafall dem äldre...(60-70 tal)

använder uteslutande hammond i alla reparationer där jag kan använda dem ..
o nu dem kommit med nya serien där dem byggt kopior av marshall / fender/vox/traynor ot & pt ja då finns inte nån anledning att gå på att köpa en opålitlig dagnall ot till en marshall utan jag skulle def skruva dit en hammond



<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image


26 Jan 2008, 21:16
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Jag är inte direkt någon guru när det gäller olika rörtyper, men biasmetod gör en hel del skillnad för ljudet. Någonting som dock påverkar ännu mer är återkopplingen (eller frånvaro av sådan).

Jag tror t.ex att det är betydligt större skillnad mellan EL84 med och utan återkoppling än med t.ex 6V6 och EL84 med återkoppling. T.ex tror jag Vox soundet handlar mycket mer om avsaknad av återkoppling än om just EL84 eller katodbias. Utan återkoppling distar slutsteget mycket tidigare och får lite mjukare respons i botten (kan även ses som att det fegar ur i basen när man drar på, beroende på tycke och smak...).

En variant som du kanske skulle fundera på är att ha ett slutsteg med två par olika rör (t.ex EL84 och 6V6). Kolla Kevin O'Connors böcker, där han beskriver en hel del om hur man kan blanda olika rörtyper i samma slutsteg och gradvis koppla in eller ur olika par.
Lägg till lite automatisk switchning så kan du få olika slutstegstyper för de olika kanalerna.

Det tycker jag verkar mer praktiskt än att ha två slutsteg, för då måste du ju ha två högtalare (eller swicha även högtalarsignalen med nåt relä).

När det gäller Hammond-trafos har jag bara hört positiva saker, och jag tror många här på planket håller med. Även Kevin O'Connor brukar lovorda Hammond-trafos.

Erik Runeson


26 Jan 2008, 21:16
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
2 slutsteg 2 högtalare blir det, jag vill nyttja stereo effekterna i TC'n.

Hammond ok alltså!

/ralvejd
http://web.telia.com/~u47807709/


26 Jan 2008, 21:27
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Hmm... ju mer jag reflekterar över det här, ju mer känns det som att du nog bör sätta dig och fundera på hur du ska kunna förenkla saker och ting. 4 kanaler och 2 slutsteg blir extremt komplext, särskillt om du tänker dig att kunna footswitcha mellan alltihopa.

Jag skulle rekommendera att du försöker komma ned till 2 kanaler, där varje kanal ev har nån slags boost-funktion. Då kan du få flera distinkt olika ljud från en enklare konstruktion.

Ska du ha rack-effekter lär du ju också behöva någon form av effektloop.

Erik Runeson


26 Jan 2008, 21:52
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
Jo vist blir det komplext med 4 kanaler(nja det blir ju 4 fusk kanaler (v1 gemensam, men 4 tonkontroller krånglar till det rejält)

För att komma igång tänkte jag att bygga en preamp och en poweramp, på turret-board och labba med. Sätta det på en garanterat livsfarlig plåtbit, och testa testa ....

När allt verkar ok (365 dagar senare?) ritar jag upp 4 olika kretskort
<ul><li>powersupply </li><li>preamp </li><li>poweramp </li><li>midi (köpa, rita vad vet jag ej ännu) </li></ul>
Sen gör jag 2x av, preamp och poweramp (universal kretskort alltså!)
Pottar blir kretskort monterade, för att slippa kabel dragningen
Utgångs rören blir chassi monterade, av värme skäl ska det var bra har jag läst, kanske inte så farligt med en sådan här low-poweramp men ....
Glödspänningen dras troligen med sladd, dc vore bra men att hitta lämplig trafo med ca:
280 - 0 - 280 och 8V eller 15V verkar svårt, om den skall vara reglerad 6,3 eller 12,6. Beslut beslut ....

Effekt loop, jag hoppas att jag inte behöver extra förstärkning här, bara in och utgångs jack mellan preamp och poweramp? TC'n har kontroll för både in och ut nivå, impedans problem eller vad kan jag vänta mig här??

Tänker så det knakar gör jag men jag kommer aldrig till skott [xx(]

/ralvejd
http://web.telia.com/~u47807709/


26 Jan 2008, 23:09
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
ralvejd wrote:
Effekt loop, jag hoppas att jag inte behöver extra förstärkning här, bara in och utgångs jack mellan preamp och poweramp? TC'n har kontroll för både in och ut nivå, impedans problem eller vad kan jag vänta mig här??


Impedanserna är förmodligen inte något problem eftersom TC:n är byggd för gitarr (hög ingångsimpedans). Finns dock ändå risk att det blir påverkan på ljudet beroende hur kretsen ser ut.

Det stora problemet är signalnivå. Jag vet inte exakt hur stor "headroom" TC:n har, men rack-effekter brukar jobba med, säg +-15V. Signalen från preamp till slutsteg kan vara betydligt större än så. Det betyder att om du krämar på volymen så kommer det att dista in i rack-effekten.

Problem två är att du kan ju max komma upp i +-15V på signalen ut från effekten. Det innebär att du tappar möjligheten att kräma slutsteget fullt ut. Du behöver altså en aktiv loop som a) tar ned signalen till normal line-nivå, och b) förstärker signalen tillbaka upp till rör-nivå igen.

Så, har du tänkt köra slutstegen rent och inte pusha dem så mycket så kanske det funkar med en passiv loop. Vill du ha rejäl slutstegsdist kanske du måste ha aktiv loop.

Erik Runeson


27 Jan 2008, 00:15
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
Skiiiit alltså!
Då blir det minst en ecc81,82 eller 83 till då, ännu mer glöd ström, hot hot hot.

Borde räcka med ett halvt rör efter Return (som Mesa Boogie 22), och en spännings delare på till Send för att få ned nivån?
Svårt att placera ett rör på 2 kretskort. [:(] 2st ECC88 kanske då?
Eller snik variant på fas spliten typ Peavey Classic 20 med ett halft rör så har jag en halva över till loopen. Enda problem jag hör med dessa är att det inte blir symmetrisk, men i en gitarr förstärkare jobbar man ju häcken av sig med att förvränga signalen så varför inte?
Eller en audio trafo kanske, 1:10 borde vara lagom +-15V blir +-150V (kan man räkna så?) , går utan ström [:D].

Tack igen Erik för att du orkar med mina frågor

/ralvejd
http://web.telia.com/~u47807709/


27 Jan 2008, 01:23
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.