View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 01:08



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
High gain a´´la Tubis? 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post High gain a´´la Tubis?
Hej Tubis,

Du har ju redan varit vänlig nog att föreslå vissa moddar i Robbangitarrs Madamptråd.

Jag vet att du med framgång bygger upp fina high gainstärkare genom<i> "många gainsteg som vart och ett bara distar litegrann, samt att det föregående stegat distar något tidigare än det efterföljande ""] (Fick jag det rätt denna ggn?... Har ju fått det helt om bakfoten tidigare [:I] )

Jag är i och för sig ingen metalsnubbe, men jag minns ju att jag en gång beskrev ett sound som <i>"ett bra rocksound" "] kallade medan du kallade det för <i>"metalvrål""] [;)]

Kanske står vi inte så långt ifrån varandra beträffande gain ändå [8D] (Om man tolkar ovanstående rätt, så måste väl jag helt enkelt va´lite "hårdare" än du [8D] [;)] )

OK, jag begär inte att du ska avslöja dina allra heligaste trix, men OM du skulle modda denna Madamp för att motsvara dina ljudideal, vad skulle då vilja ändra på då?

Image


Om det nu går att svara på UTAN att avslöja allt...


23 Jan 2008, 09:53
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post 
Får bara säga att med dåliga ecc83 kan man trixa i all oändlighet utan att få det bra.

Det finns ju inga heliga trix och vad jag tycker låter bra tycker en annan låter skit.

Vad man ska spela gör ju en stor skillnad. Ska man tugga palmmutes vill dom flesta ha en tight bas vilket inte är närvarande i denna. Jag skulle bytt C13 till 1nF för att uppnå detta.
En del vill dock ha ännu tightare bas och då får man börja sänka övriga kopplingskondingar med. Min regel är att ju mer gain ju tightare bas.
Man ska inte kopiera basavrullningen från ett förstäkare med mindre gain, var krets behöver sin frekvensrespons.

Sen är det ju så här att för varje diststeg så ökas dom ljusa frekvenserna pga av dom övertoner som bildas. Kapar man bort detta efter så blir det dovt. Jag kapar gärna detta tidigt. Jag slänger för diskantkapning, håll i dig nu, 2n2 över R21.

För att få kretsen att ens i närheten att låta bra så byter jag C12 mot 100pF. Denna konding gör så att man hyfsat exakt höjer diskantkapningen när man sänker gainen. Högre värde på denna konding gör att det höjer lägre ner i registret vilket sabbar frekvensresponsen vid alla inställninger utom max.
1nf som sitter där nu är så långt off så det blir helt [xx(].
<b>Man ska tänka på att lyssnar man utan diskantavrullning och sen direkt lägger till den och lyssnat så tycker man det låter dovt och jävligt. Men man lurar sig lite här. Det är som att ha på max diskant på eq och sen vrida bort hälften. Börjar man istället på noll och vrider upp till hälften upplever man det annorlunda.
Spela därför ett tag med den nya diskantavrullningen så örat vänjer sig innan nån justering görs.</b>

Nu är ju detta steg interaktivt med booständringen så mina mods blir på bägge lägena vilket kanske inte är att föredra.
Alternativet är att bara attackera V2B med en 1nF över bägge anodresistorena(inte 2n2 här)och 1nF på C15.

Sen skulle jag bytt R33 till 47k och kanske tagit bort C16 beroende på hur det låter. Vill man ha lite torrare mer grov dist med bättre strängseparation ska man ha mindre dist i det sista steget.
Nu är det ju redan sänkt en del genom att signalen sänkts med den splittade anoden. Räcker inte det är det ett lätt sätt att slopa C16.
Eftersom C16 bara är på 1uf kommer detta att förrändra frekvensresponsen något. Basen kommer bli mer otight vilket man kanske får justera på annat ställe efter tycke.

Sen vet jag inte hur det ser ut med presence och stuff i mk2, jag har bara på schema på mk1 och där finns ingenting. Jag tycker presence gör så jädra mycket för ett bra ljud så jag skulle aldrig vilja vara utan den.


23 Jan 2008, 11:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post 
Nu vet jag förresten inte hur något blir med det låga B+. Tycker inte jag kan få det att låta något vettigt när det är så. Förmodligen är det rätt låg diskant redan pga av det men det brukar inte låta roligt. Blir mycket bättre med hög B+ och diskantkapning.


23 Jan 2008, 11:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Man tackar [:)]

Så fort brummet är minimerat - så gott det nu går - blir det tweakning av kretsen [:p]


23 Jan 2008, 11:28
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post 
Byt nättrafo först[:D]
350V till preampen brukar sitta fint[:p]


23 Jan 2008, 11:37
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Tubis wrote:

Byt nättrafo först[:D]
350V till preampen brukar sitta fint[:p]


Och 450V till 6V6:orna [}:)]


23 Jan 2008, 12:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
polifemo wrote:

Tubis wrote:

Byt nättrafo först[:D]
350V till preampen brukar sitta fint[:p]


Och 450V till 6V6:orna [}:)]


450V till 6V6:orna låter MYCKET BRA!
Lite större SGM så håller rören med [^]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


23 Jan 2008, 12:32
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Amp Healer wrote:

polifemo wrote:

Tubis wrote:

Byt nättrafo först[:D]
350V till preampen brukar sitta fint[:p]


Och 450V till 6V6:orna [}:)]


450V till 6V6:orna låter MYCKET BRA!
Lite större SGM så håller rören med [^]


Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


Nå´n som har en bra PT till övers [;)]

Jag har JJ 6V6:or som ju lär tåla höga spänningat extra bra, så det blir lite ironiskt med en PT som ger 300V...


23 Jan 2008, 12:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Här har vi en annan Highgainare: Bogner Ecstacy [:p]

Image
Kommentarer?


23 Jan 2008, 20:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 20:36
Posts: 739
Location: Lund, Skåne, Sweden
Post 
polifemo wrote:

Här har vi en annan Highgainare: Bogner Ecstacy [:p]

Du råkar inte ha det schemat i lite bättre upplösning? [:I]


23 Jan 2008, 22:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Jo då, ska jag maila det? (Det blir inte bättre än såhär då jag länkar till det...)


23 Jan 2008, 23:05
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post 
polifemo wrote:

Här har vi en annan Highgainare: Bogner Ecstacy [:p]

Image

Kommentarer?



Uhhh... tre st combo 470pF/470/500k efter varandra, den måste vara väldigt bright, dock sitter det kondingar över anoderna. Känns lite knepigt att öka diskanten så kraftigt samtidigt som den dras ner...

Gasa och bromsa på samma gång.

Eller vad säger experterna?


/Lennart

http://www.specter.se


23 Jan 2008, 23:14
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
polifemo wrote:
<i> "många gainsteg som vart och ett bara distar litegrann, samt att det föregående stegat distar något tidigare än det efterföljande ""]


Ska det inte vara tvärtom, dvs att sista steget distar först och första steget sist? Eller tänker jag fel? Blir det inte svårt att få senare steg att dista överhuvudtaget om steget innan distar rejält?

Erik Runeson


24 Jan 2008, 09:55
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
d95err wrote:

polifemo wrote:
<i> "många gainsteg som vart och ett bara distar litegrann, samt att det föregående stegat distar något tidigare än det efterföljande ""]


Ska det inte vara tvärtom, dvs att sista steget distar först och första steget sist? Eller tänker jag fel? Blir det inte svårt att få senare steg att dista överhuvudtaget om steget innan distar rejält?

Erik Runeson


<i>I´m known for getting this: upside down, inside out, backwards, wrong way around well.... eehh...."] FEL helt enkelt...


24 Jan 2008, 10:01
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Intressant att det är så låga spänningar i Bognern. High-gain stärkare brukar ju ha rejält höga spänningar, men här är det tvärtom. Bådar ju gott för MADAMP-are, eftersom det är liknande spänning där.

Erik Runeson


24 Jan 2008, 10:16
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
När man lyssnar på klippen (Greg V gör alltid fina demos) så framgår det ju Ecstacyn är både Vintage och High gain, något som man också framhåller på Bogners webplats:

Image

Det är väl nå´t sånt jag skulle vilja få min Madamp att bli [8D]
Madampen har ju redan en "Fendrig" ren kanal så ambitionen är ju att tämja disten en del i gainkanalen + boostläget.

Men just nu gäller det att lokalisera och minimera ett lite irrierande brum.


24 Jan 2008, 10:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Hm, bra med ambitioner, men frågan är om inte avståndet mellan Madamp och Bogner är typ som mellan Kulz och Hollywood... [;)]

Jag har testat Bogner Ecstacyn och den är precis så bra som den låter på många av klippen. En grym arbetshäst! Men det är också lite skillnad på att fläska på en 100-wattare med EL34 i en fyrtolva och en Madamp med två 6V6.

Att Ecstacyn har oväntat låga spänningar i försteget är intressant. Det påverkar förstås hur den distar och komprimerar. Jag tycker att Plexi Mode-klippen är riktigt grymma! Kanske just därför att stärkaren ger så otroligt snygg kompression när den går över till dist. Påminner nästan mer om en JTM45:a än en plexi. Men här är det ju diodlikriktning? Kompressionen sitter kanske mer i försteget.
http://www.bogneramplification.com/GregV101BPlexi3.mp3

Dett påverkar ju förstås high gain-läget (Red channel), om det låter lika bra - ja, vad säger Tuben, t.ex.? Jag tycker det är väldig snärt i ljudet med mkt brightness, men kanske att de lägre spänningarna ändå gör musikaliskt mjukt på något sätt? Hm, high gain är svårt...

/Gunnar


24 Jan 2008, 14:07
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Izzy wrote:

Hm, bra med ambitioner, men frågan är om inte avståndet mellan Madamp och Bogner är typ som mellan Kulz och Hollywood... [;)]
/Gunnar


Jo, så är det givetvis.
Vad jag menar är att det vore kul med ett liknande upplägg av kanalerna.

Eftersom nu den rena kanalen är rätt mycket "Vintage Fender" så vore det kul om man kunde få gainkanalen lite åt "Plexihållet", beträffande mängden gain, och så ha boostläget lite mer "high gainigt".
Givetvis kommer det INTE att låta som en Bogner Ecstacy, men det kan kanske låter bra på sitt eget lilla vis [;)]


24 Jan 2008, 14:43
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post 
Izzy wrote:
- ja, vad säger Tuben, t.ex.? Jag tycker det är väldig snärt i ljudet med mkt brightness, men kanske att de lägre spänningarna ändå gör musikaliskt mjukt på något sätt? Hm, high gain är svårt...

/Gunnar

Jag har svårt att beskriva det men som en tätt gröttäcke på de ljusa distade tonerna. Jag hör precis det på bognerklippen som jag själv upplever när jag försökt få till det med lägre spänningar. Den "gröten" som jag upplever det som försvinner spårlöst när det börjar komma upp mot 200V på anoderna och blir bara bättre när spänningen blir ännu högre.
Detta är ett ex som jag tydligt känner igen denna grötighet i disten.
http://www.bogneramplification.com/Justin101BRed3.mp3


24 Jan 2008, 15:47
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Jag tycker du beskriver det bra! Det är just sådant här som är så kul och utvecklande att försöka lyssna efter, för att modda till eller mecka bort, eller vad man nu vill uppnå.

Kan det vara så att de lägre spänningarna generellt funkar bättre i en lågdistande preamp med färre gainsteg, kanske bara ett distande steg? I analogi kan man ju jämföra t.ex. en 1959 med en 2203-krets som har högre spänningar i premapen, men ska dista mer. De måste ju funnits något skäl till att man valde att höja spänningarna i 2203:an.

(Förlåt mina enkla Marshall-referenser men känner mig mer hemma i dessa kretsar...)

/G


24 Jan 2008, 16:00
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 20:36
Posts: 739
Location: Lund, Skåne, Sweden
Post 
Tubis wrote:
Jag har svårt att beskriva det men som en tätt gröttäcke på de ljusa distade tonerna. Jag hör precis det på bognerklippen som jag själv upplever när jag försökt få till det med lägre spänningar. Den "gröten" som jag upplever det som försvinner spårlöst när det börjar komma upp mot 200V på anoderna och blir bara bättre när spänningen blir ännu högre.
Detta är ett ex som jag tydligt känner igen denna grötighet i disten.
http://www.bogneramplification.com/Justin101BRed3.mp3


Hmmm... nu trillade polleten ner för mig också. Det är precis det där gröttäcket jag inte kommer överens med - annars gillar jag karaktären på ljudet. Några tips på en krets som låter liknande fast utan gröten? Tänkte att nästa projekt efter min 1987-klon ska bli ett "hi-gain monster"... [;)] Får kanske ta och starta en ny tråd angående det senare...

polifemo: Jag hittade schemat på blueguitar.com så du behöver inte maila det till mig!


24 Jan 2008, 22:50
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post 
MkIV wrote:

Några tips på en krets som låter liknande fast utan gröten?


Höj B+ till preampen så du har en ca 350VDC så hostar du nog upp gröten.
Det och en uppsättning JJ-rör så låter det nog rätt bra.
Tror att kretsen för övrigt är rätt okej.
Frekvenspeaken ligger lite högt upp i registret för min smak, skulle vilja ha den lite längre ner i det skorrande midregistret men smaken är som....
Fast det kan ju även bero på gitarren. Har inte analyserat kretsens frekvensrespons så....[:)]


24 Jan 2008, 23:36
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Kan du tipsa om nå´n klipp med förstärkare som du tycker låter "bättre/mer i din smak"!?

Har för mig att du gillade nå´n Framus-topp...


25 Jan 2008, 17:52
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post 
Har ju ingen aning om hur den låter på riktigt men tycker den låter cool på dom klippen jag hört.
http://www.youtube.com/watch?v=TvukkdIV ... re=related
inte alls den där kletiga gröten utan brutalt riv[:p]


25 Jan 2008, 19:12
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
Tubis wrote:

Har ju ingen aning om hur den låter på riktigt men tycker den låter cool på dom klippen jag hört.
http://www.youtube.com/watch?v=TvukkdIV ... re=related
inte alls den där kletiga gröten utan brutalt riv[:p]


där ser man olika smak, hade en av mina stärkare låtit så hade jag sålt den[:D]men som sagt vi har alla olika smak, så här är min http://www.suhrguitars.com/downloads/au ... lip_01.mp3 iofs inte higain.

MVH


25 Jan 2008, 19:51
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post 
robbangitarr wrote:

Tubis wrote:

Har ju ingen aning om hur den låter på riktigt men tycker den låter cool på dom klippen jag hört.
http://www.youtube.com/watch?v=TvukkdIV ... re=related
inte alls den där kletiga gröten utan brutalt riv[:p]


där ser man olika smak, hade en av mina stärkare låtit så hade jag sålt den[:D]men som sagt vi har alla olika smak, så här är min http://www.suhrguitars.com/downloads/au ... lip_01.mp3 iofs inte higain.

MVH



Det blir ju lite svårt att jämföra olika "typer" av stärkare. Jämför man highgain eftersom det är vad tråden handlar om så blir det lite lättare. Blir lite som att jämföra spansk gitarr och ukulele med ditt klipp[;)][:)]


25 Jan 2008, 19:57
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
jo jag förstod det sitter och letar efter ett higain klipp jag gillar, återkommer Johan, så där då har jag ett klipp med higain som jag gillar mer även om jag inte skulle lira på det, http://centicore.net/music/centicore-de ... wasted.wma
vet inte om detta är anledningen till at jag skulle välja en rörstärk dock.

MVH


25 Jan 2008, 20:01
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post 
robbangitarr wrote:

jo jag förstod det sitter och letar efter ett higain klipp jag gillar, återkommer Johan, så där då har jag ett klipp med higain som jag gillar mer även om jag inte skulle lira på det, http://centicore.net/music/centicore-de ... wasted.wma
vet inte om detta är anledningen till at jag skulle välja en rörstärk dock.

MVH



Det där är ju en färdig production. Låter bra men jag tror nog inte det skulle va så svårt att få till det klippet jag länkade till att låta ganska likt.


25 Jan 2008, 20:27
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
Tubis wrote:

robbangitarr wrote:

jo jag förstod det sitter och letar efter ett higain klipp jag gillar, återkommer Johan, så där då har jag ett klipp med higain som jag gillar mer även om jag inte skulle lira på det, http://centicore.net/music/centicore-de ... wasted.wma
vet inte om detta är anledningen till at jag skulle välja en rörstärk dock.

MVH



Det där är ju en färdig production. Låter bra men jag tror nog inte det skulle va så svårt att få till det klippet jag länkade till att låta ganska likt.



kanske så, jag menade inte att det skulle bli en pissing contest, bara att vi har olika smak

MVH


25 Jan 2008, 20:37
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post 
Det jag menade är att jag tror inte smaken är så olika men du ser inte igenom att framus cobran är en rå inspelning utan efterarbete på You tube menas ditt klipp på okänd stärkare är en färdig prduction. Här är ett klipp på exakt samma stärkare som You tube clippet och skillnaden mellan ditt och mitt klipp är inte så dramatisk längre.[:)]
http://rocksolidamps.com/index.php?cont ... t&mid=155#


25 Jan 2008, 20:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.