View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 04:08



Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Choke/Motstånd 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Choke/Motstånd
I den pågående brumjakten i min Madamp dryftas nu följande spörsmål:

Motståndet R59 (100k) sitter väl där en choke istället hade varit placerad(?) och jag undrar nu ifall avsaknaden av en choke gör att jag inte kan räkna med att få förstärkaren lika tyst som en förstärkare som är utrustad med en sådan? (Har den låga brumnivån i Izzys JTM45-clon som det önskvärda målet att nå.)

Image

Behöver ni se mer av kretsen. säg bara till!


23 Jan 2008, 09:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
I Peters Madamp jagar vi alltså lite "oljud".

För att utesluta preampen och framför allt high gain-kanalen har jag kopplat ur den helt. Vi kör nu den låg-gainiga normalkanalen rakt in i fasvändaren, förbi fx. Trots det finns fortfarande både lite surr och lite brum som hörs på rejäl volym. Visst bakgrundssurr-brum, torrbrum finns redan med volym på 0. Jag tror därför att jag kunnat lokalisera problemen till slutsteget i huvudsak.

Jag tror det handlar om två olika saker/störningar. Vi har:

A) Lätt 50Hz-brum på max-volym (normala nivåer enligt min måttstock)
B) Irriterande 100Hz-surr, möjligen inte helt perfa jordning, men jag tror inte det, snarare B+-rippel.

När man nu switchar in fat-kondingen på V1A, ökar man katodkondingsvärdet till 22+1uF. Du rullar inte längre av så mkt bottenfrekvenser. Det blir då som om man liksom "sköljer över" eller släcker ut mkt av 100Hz-surret. Det blir precis samma effekt när jag vrider upp och ned på baskontrollen faktiskt. Om jag kör i fat-läget och vrider ned basen till 0 upplever man plötsligt ökat surr. Vrider jag upp bas max tillför jag lite 50Hz-brum och lågfrekvent brus.

Av detta drar jag slutsatsen att det inte är något fel kring V1A och preampen egentligen utan det finns ett typ rippel-surr i 100Hz-området, troligen i slutsteget. Det vill man gärna få ned/bort.

Kanske finns en svaghet i filtreringen av B+, avsaknad av choke, trasig filterkonding eller något liknande. Givetvis kan vi gjort en klantig kabeldragning någonstans, men jag tror inte det. Jordningen är noga genomgången och successivt förbättrad.

100-ohmaren R59 sitter egentligen inte där en choke skulle (kunna) sitta, utan lite tidigare, men har väl delvis samma funktion.

Om du Peter sätter in en bild med hela slutsteget kanske någon kan hjälpa oss med förslag på var surret kan komma ifrån och vad man kan göra åt det.

/Gunnar


23 Jan 2008, 10:34
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Har ni satt DC-referens på glöden? 2 x 100 ohm till en av slutrörskatoderna gör susen. Viktigt att dom är exakt lika stora, motstånden. Värdena kan kvitta - prova 100-200 ohm.

Likriktaren - är det en "klump" eller separata dioder (med extra störningsskydd)? "Klumparna" - speciellt de billiga varianterna - ger ofta ifrån sej diodspikar som syns klockrent på oscilloskop som just spikar.

Bias-kretsens diod...hur ser spänningen ut från den egentligen? Jag brukar använda en billig likriktarbrygga till såna övningar, så får jag en snyggare spänning...

Och ja, 100ohm tycker jag är för lite för att ersätta en drossel - även om en drossel har en DC-resistans som ligger där nånstans. Mina experiment med just sånt säger att motstånd uppåt någon Kohm ger betydligt bättre glättning. Ja, man tappar spänning, och det behöver vara ett fett motstånd, men prova i a f.



Mina 2 ören/R


23 Jan 2008, 10:59
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Izzy wrote:
Om du Peter sätter in en bild med hela slutsteget kanske någon kan hjälpa oss med förslag på var surret kan komma ifrån och vad man kan göra åt det.

/Gunnar



Häär kåma jag med slootsteg [:)]

Image

Hoppas att det blev tydligt nog!


23 Jan 2008, 11:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Tack för sybnpunkter Richard!

Ballz wrote:

Har ni satt DC-referens på glöden? 2 x 100 ohm till en av slutrörskatoderna gör susen. Viktigt att dom är exakt lika stora, motstånden. Värdena kan kvitta - prova 100-200 ohm.

Ja, det sitter 100-ohmare i kretsen, men de är inte dragna till slutrörskatod utan mot en DC-potential. Ska kolla dem (värden). Borde vara schysst, men...
Quote:
Likriktaren - är det en "klump" eller separata dioder (med extra störningsskydd)? "Klumparna" - speciellt de billiga varianterna - ger ofta ifrån sej diodspikar som syns klockrent på oscilloskop som just spikar.

Japp, en liten rund plutt med fyra dioder integrerat. Jag uppfattar att du förelår: Byt till fyra st vanliga N4007? No problem.
Quote:
Bias-kretsens diod...hur ser spänningen ut från den egentligen? Jag brukar använda en billig likriktarbrygga till såna övningar, så får jag en snyggare spänning...

Lite lurigt. Bias-spänningen matas från en ca 30V-tapp på trafon. Den passerar dock först ett kort för kanalswitchen som likriktar med brygga (samma typ som huvudbryggan) och skickar vidare =12V till reläerna. Jag har förvisso testat att koppla ur hela switchningen för att se om det kan uppstå störning här, men det gör ingen skillnad. dioden är nog en vanlig N4007.
Quote:
Och ja, 100ohm tycker jag är för lite för att ersätta en drossel - även om en drossel har en DC-resistans som ligger där nånstans. Mina experiment med just sånt säger att motstånd uppåt någon Kohm ger betydligt bättre glättning. Ja, man tappar spänning, och det behöver vara ett fett motstånd, men prova i a f.

Men ett 1k här kommer väl även ge ett slutsteg som saggar lite och inte är lika rappt? (Vilket man kan gilla eller inte...)
Finns det något som hindrar att man implementerar en liten drossel i stället? Typ kör 100+100uF i serie för OT - drossel - ytterligare en 47uF till slutrören.

/Gunnar


23 Jan 2008, 11:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Izzy wrote:


Men ett 1k här kommer väl även ge ett slutsteg som saggar lite och inte är lika rappt?
/Gunnar

För att inte tala om hur mycket lägre spänning som finns kvar till preampen, vilken redan är katastroflåg.


23 Jan 2008, 11:41
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Tubis wrote:

Izzy wrote:


Men ett 1k här kommer väl även ge ett slutsteg som saggar lite och inte är lika rappt?
/Gunnar

För att inte tala om hur mycket lägre spänning som finns kvar till preampen, vilken redan är katastroflåg.


Som jag tidigar sagt så är PT en klen rackare...
Varken försteg eller slutsteg får nå´n bra kräm...
Det lilla jag hört av förstärkaren så finns det potential i den, men frågan är hur mycket pengar man ska lägga på en 15W - 20W förstärkare? Den kanske aldrig riktigt kommer att räcka till volymmässigt... (Har en 2x12:a med Celestion Century till den)
Kanske kommer jag framöver att köpa både ny PToch OT, men just nu gäller det att få den så bra som möjligt i sitt nuvarande skick.


23 Jan 2008, 12:00
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Man kanske skulle testa att koppla på klassiskt vis med centertappen på opt direkt efter diodbryggan och sen 100ohm och sen screengridreistorerna?


23 Jan 2008, 12:22
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Ja, jag klurar på just det.
Men det kan ju inte vara fel att samtidigt testa med en fet-resistor också, typ 1k (vad krävs här - kan 7w räcka, 10w?) för att avgöra om surr-brum-problematiken främst sitter i en svag filterlösning kring slutsteget.
/G


23 Jan 2008, 12:39
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
En fråga som dök upp igårkväll är hur de stora gula "tombolasnurrorna" till kondingar egentligen låter/brummar?
Skulle kanske elyter vara tystare?
Låter elyter "sämre"?


Image


Man får en känsla av att Klaus på Musikding "slänger i vad han råkar hitta i lådorna därhemma" när han sätter ihop dessa kit...


23 Jan 2008, 13:44
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Drossel är det bästa, eller som nämnts CT kopplad direkt till likriktaren och 1k "före" skärmgallerspänningen. 1k kommer inte att påverka försteget så mycket och man kan kompensera genom att minska resistansen på efterföljande delningar.

Om jätteplastkondensatorerna låter? Teoretiskt gör dom det påstås det. Kondensatorn är en tvåbent rulle av plast och folie. Ett ben går till rullens början, ett ben till rullens slut. Ytterlagret är av naturliga orsaker då mer känsligt för störfält och samtidigt en skärm för den motsatta inre delen av rullen. Mao skall det yttre lagret anslutas mot jord och det inre lagret mot katoden (som kan ta upp brum från dåliga jordpunkter eller av antennverkan i ledare.)


23 Jan 2008, 14:21
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Är fatswitchen kopplad så som i schemat med en löst fladrande minuspol med pluspolen ansluten till katoden. Aja baja ur störningssynpunkt. Något att tänka på eftersom störningen minskar när den kopplas på, dvs den inte fladdrar fritt i vinden längre.[;)]


23 Jan 2008, 15:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Tubis wrote:

Är fatswitchen kopplad så som i schemat med en löst fladrande minuspol med pluspolen ansluten till katoden. Aja baja ur störningssynpunkt. Något att tänka på eftersom störningen minskar när den kopplas på, dvs den inte fladdrar fritt i vinden längre.[;)]



Såg inte kärnfrågan/den paralella tråden först: Johan har helt rätt, korkad lösning. Sätt ett motstånd på typ 100k i serie med kondensatorn och använd switchen för att shunta/kortsluta motståndet med, ger mjukare tillslag också!


23 Jan 2008, 16:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Naturligtvis är fat-switchen kopplad så simpelt [:I] Ska genast justeras. Tack för uppmärksamheten! Sherlock jagar vidare [}:)]
/G


23 Jan 2008, 16:36
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
woodstock wrote:

Drossel är det bästa, eller som nämnts CT kopplad direkt till likriktaren och 1k "före" skärmgallerspänningen. 1k kommer inte att påverka försteget så mycket och man kan kompensera genom att minska resistansen på efterföljande delningar.

Om jätteplastkondensatorerna låter? Teoretiskt gör dom det påstås det. Kondensatorn är en tvåbent rulle av plast och folie. Ett ben går till rullens början, ett ben till rullens slut. Ytterlagret är av naturliga orsaker då mer känsligt för störfält och samtidigt en skärm för den motsatta inre delen av rullen. Mao skall det yttre lagret anslutas mot jord och det inre lagret mot katoden (som kan ta upp brum från dåliga jordpunkter eller av antennverkan i ledare.)




Med andra ord borde man veta vad som är "plus" och "minus" även på sådana däringa biffiga opolära kondingar? Hm, vi rotar nog fram några små elyter istället. Verkar tryggare.

Hur mycket effekt bör ett ev. 1k klara här? Jag lyckas inte lista ut hur man bäst räknar ut det, men det är ju inte enorma strömmar genom det. Kan spänningsfallet bli typ 10-20v och max ström 300mA = 6w?

/G


23 Jan 2008, 16:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Izzy wrote:

Med andra ord borde man veta vad som är "plus" och "minus" även på sådana däringa biffiga opolära kondingar? Hm, vi rotar nog fram några små elyter istället. Verkar tryggare.

Hur mycket effekt bör ett ev. 1k klara här? Jag lyckas inte lista ut hur man bäst räknar ut det, men det är ju inte enorma strömmar genom det. Kan spänningsfallet bli typ 10-20v och max ström 300mA = 6w?

/G


Hur stor betydelse riktningen har vid montering är nog diskutabelt, jämför med elyt:en och ta den kondensator som låter bäst.

300 mA låter mycket, ni tänker väl inte sätta ett helt kilo i serie mellan nätdel och utgångstrafo? Det lär ge en kompression som räcker flera dagar nästan....


23 Jan 2008, 17:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
woodstock wrote:
300 mA låter mycket, ni tänker väl inte sätta ett helt kilo i serie mellan nätdel och utgångstrafo? Det lär ge en kompression som räcker flera dagar nästan....


Nej nej [:D] Nog för att jag fått smak på saggande stärkare [:p], men...

Nej, jag antar att vi snackar om att sätta ett fett 1k mellan första och andra elektrolyt som alternativ till drossel då. Jag flyttar OT-CT till före motståndet, direkt på första e-lyt och slutrörens "skärm" (heter det då så på schwenska?) ligger efter motståndet/drosseln.

Vill jag ha lite lagom sag är väl ett 100ohm till OT-CT fullt tillräckligt? Nu får jag ju t.ex. R59 över [:p]

300mA var bara ett exmepel [:I], säkringen är ju bara på 200mA... men tänkte att man kanske behöver ha lite marginal. Det kanske räcker med 3-5w då, om motståndet ligger efter OT-CT?
/G


23 Jan 2008, 17:33
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
Ett förslag för super hajfajlågbrum:
1: byt R59 till 10 ohm. Låt C28 mata centertappen.
2:mata skärmgallren med 100 ohmaren och en 47 uF.
Man kan helt enkelt inte filtrera nog i en stärkare där man distar slutsteget, och 100uF/10 Ohm ger otroligt mycket rippelreducering, utan att sänka spänningen nämvärt.
Snikalternativ till att chokemata hela skiten, vilket blir lite kostsammare.
Då kan du också lugnt använda en 100 Ohmare till SG, och få samma dynamik som en drossel, fast billigare.
Gör du så ger en drossel försumbart bättre filtrering, men den kan t.om.introducera brum! (det är ju trots allt en magnetisk moj)
PÅ köpet får du högre spänningar och superfiltrerad preamp, nästan gratis.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


23 Jan 2008, 18:19
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
en fråga, hur högt är brummet? jag tycker min är brumfri men det är klart om jag drar på och sitter med örat mot högtalaren så finns det där, det kommer man nog aldrig ifrån.
lyssnar ni med eller utan gura?

Frågan är väl egentligen om ni kanske är lite (ursäkta mig) för anala[;)]

Jag jämförde med min twin när jag byggde madampen och då var den tyst som en mus i jämförelse, det är ju lätt att cykla vilse i jakten på det tysta, jagade brum i min weber 87a och sen när jag fått den toktyst så kopplade jag in pedalerna och vipps jordloop och då började man jaga nytt power supply till pedalbordet, man är som en hamster springer runt runt runt hela dagarna[B)]

men det kanske är ett högre brum ni har.


MVH


23 Jan 2008, 19:32
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Izzy wrote:

Naturligtvis är fat-switchen kopplad så simpelt [:I] Ska genast justeras. Tack för uppmärksamheten! Sherlock jagar vidare [}:)]
/G

Viktigt att man här inte bara sätter ett motstånd på 100k från kondingen till jord och sen har en kabel bort till switchen som då blir frifladdrande(kabeln). Resistotn sätts lämpligen så nära änden på kabeln som möjligt, borta vid switchen.
Oskärmad kabel här kan plocka upp störningar i det läget som switchen inte jordar den.
Detaljerna är det som gör det tyst. Varje liten pyttestörning från olika detaljer bildar tillsammans en massiv.


23 Jan 2008, 20:35
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
robbangitarr wrote:

en fråga, hur högt är brummet? jag tycker min är brumfri men det är klart om jag drar på och sitter med örat mot högtalaren så finns det där, det kommer man nog aldrig ifrån.
lyssnar ni med eller utan gura?

Frågan är väl egentligen om ni kanske är lite (ursäkta mig) för anala[;)]

Jag jämförde med min twin när jag byggde madampen och då var den tyst som en mus i jämförelse, det är ju lätt att cykla vilse i jakten på det tysta, jagade brum i min weber 87a och sen när jag fått den toktyst så kopplade jag in pedalerna och vipps jordloop och då började man jaga nytt power supply till pedalbordet, man är som en hamster springer runt runt runt hela dagarna[B)]

men det kanske är ett högre brum ni har.


MVH




Svårt att här kunna beskriva <u>hur</u> starkt ett brum egentligen är, men det är i alla fall av en sådan art att jag inte skulle kuna beskriva förstärkaren såsom "tyst".
Ej heller är den "väldigt" brusig/brummig...

En äkta medelsnittsbrummare kanske...
Näe, lite mer än så väsnas den allt.

Jättebra svar va´ [^]


23 Jan 2008, 20:46
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
Ett litet förtydligande från min sida kan vara på sin plats:
Att man inte kan filtrera nog stärkare som distar slutsteget har inte så mycket att göra med tomgångsbrummet, utan med att ripplet ökar med effektuttaget, och modulerar och ödelägger tonen å det förskräckligaste när man klipper slutsteget.
DÄrför är det fel att tro att "Äh, det är ju en gitarrförstärkare, ingen hajfaj", utan man ska tänka att "det är en gitarrstärkare, alltså behöver den mycket bättre filtrering än en hajfajstärk"

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


23 Jan 2008, 21:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
För att förtydliga - jag tycker inte att 50Hz-brummet egentligen är märkvärdigt, inte mer än det brukar vara i rörstärkare. Det är som det burkar vara när man maxar volymen utan ngt inkopplat, ett dovt brummande.

Det som stör mig är att det dessutom finns ett surr som ligger högre i frekvens, kanske kring 100Hz. Man hör det redan när stärkaren slås på (alltså inte i standbyläge) fast volymen är 0. Och det ökar med volymen. På max voloym är det ett trist surrande.

Jag känner mig inte anal här, men det vore kul att jämföra med din Robban!

Ska kolla in dina förslag Martin! Tack!

EDIT: Martin - du menar att jag:
1) behåller C29 100uF
2) byter R59 mot 10ohm
3) behåller C28 100uF som får mata OT-CT (den matar nu både OT-CT och skärmgaller)
4) sätter 100ohm efter C28 + en helt ny 47uF och matar skärmgaller.
Korrekt uppfattat?

/Gunnar


23 Jan 2008, 23:59
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Izzy wrote:

För att förtydliga - jag tycker inte att 50Hz-brummet egentligen är märkvärdigt, inte mer än det brukar vara i rörstärkare. Det är som det burkar vara när man maxar volymen utan ngt inkopplat, ett dovt brummande.

Det som stör mig är att det dessutom finns ett surr som ligger högre i frekvens, kanske kring 100Hz. Man hör det redan när stärkaren slås på (alltså inte i standbyläge) fast volymen är 0. Och det ökar med volymen. På max voloym är det ett trist surrande.

Jag känner mig inte anal här, men det vore kul att jämföra med din Robban!

/Gunnar


Jag tror nog att många skulle vara intresserade av att kolla in den förstärkaren eftersom den ju verkar OTROLIGT tyst! (Fullt ös, och man måste sitta med örat mot högtalaren för att uppfatta nå´t surr/brum [:0]
Jag har ju provat den en gång - men inte på så stark volym - och jag minns att jag upplevd den som "tyst", men att den skulle vara <u>så</u> tyst var visste jag inte.

Vi har ju i alla fall fått massor av fina tips av kunnigt folk här, och det tackar jag för [:)] [:)] [:)]


24 Jan 2008, 08:35
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Min A15 är även den tystaste stärken jag har byggt till dags dato, i princip brumfri, lite brum på fullt skaft. Med tanke på att det var första kitet jag byggde var det inte så mycket improviserande men avsevärt fulare gjort kvalitetsmässigt, trots detta tyst som attan.

Är du säker på att det inte är någon kabeldragning som spökar ändå?

Däremot är komponentkvaliten under all kritik i dessa kit, framförallt de mekaniska grejjerna. Kondingarna har jag använt i andra byggen däremot och inte upplevt några problem alls.

/Peder



Signature deleted due to offencive remarks


24 Jan 2008, 15:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Vete sjutton vad det kan vara då...

Beträffande komponentkvalitén så har man ju tex gått över till en annan OT och i övrigt så tror jag att man slänger lite av vad man råkar hitta i lådorna...

Själv hade jag varit helt "lost in space" med det här brumproblemet, men som tur är så har ju Izzy bra koll.


24 Jan 2008, 15:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
linusberg wrote:
Är du säker på att det inte är någon kabeldragning som spökar ändå?

Däremot är komponentkvaliten under all kritik i dessa kit, framförallt de mekaniska grejjerna. Kondingarna har jag använt i andra byggen däremot och inte upplevt några problem alls.


Nej, säker är jag inte. Men jag har varit mkt noga med dragningen.

Utan oscilloskop blir det dock lite gissning vad det är och var det sitter. Misstankarna riktas just nu mot sådant som diodbryggan. Den åker ut åsså in med en vanlig hemsnickrad diodbrygga. Vi meckar lite med filteringen också till slutsteget.

Komponenterna ser i min ögon annars ut som... vanliga standard-komponenter. Metalfilm-res, Mallorys osv. Kanske att e-lyterna är tjing-tjong-kvalitet?

/G


24 Jan 2008, 17:08
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
Quote:
EDIT: Martin - du menar att jag:
1) behåller C29 100uF
2) byter R59 mot 10ohm
3) behåller C28 100uF som får mata OT-CT (den matar nu både OT-CT och skärmgaller)
4) sätter 100ohm efter C28 + en helt ny 47uF och matar skärmgaller.
Korrekt uppfattat?

Jäss båks, rätt uppfattat. förtydligande tillägg: matar skärmgaller och vidare till resten...

Quote:
Det som stör mig är att det dessutom finns ett surr som ligger högre i frekvens, kanske kring 100Hz

100 Hz är rippel, alltså har det med filtrering eller jordning att göra, inte med skärmning eller glöd.
Är väl en regel som kan fastslås menar jag.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


24 Jan 2008, 17:11
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
Quote:
[i]


Jag tror nog att många skulle vara intresserade av att kolla in den förstärkaren eftersom den ju verkar OTROLIGT tyst! (Fullt ös, och man måste sitta med örat mot högtalaren för att uppfatta nå´t surr/brum [:0]
Jag har ju provat den en gång - men inte på så stark volym - och jag minns att jag upplevd den som "tyst", men att den skulle vara <u>så</u> tyst var visste jag inte.

Vi har ju i alla fall fått massor av fina tips av kunnigt folk här, och det tackar jag för [:)] [:)] [:)]


Tjoho Peter
låter som du är lite grinig[;)], visst kan du få testa den, en grej jag hade spökandes på min plexi var att input jacket felade lite i tungan(switch)

Jag kan säga så här på fullt ös så är det mer brus du hör i så fall, inte så speciellt mycket brum, helt tyst kan du inte få en stärk.

så här brummar min, http://www.robertgren.se/madamp.mp3 stärken står på full volym gitarren på 0 sen drar jag upp guran, först rena kanalen sen gain kanalen, inspelat med en sm57 i kon, brummet från guran kommer ifrån datorn som står bredvid mig.

sen om det är många som vill lyssna på mitt brum får stå för dig[;)]


MVH
Robban


24 Jan 2008, 20:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
robbangitarr wrote:

Quote:
[i]


Jag tror nog att många skulle vara intresserade av att kolla in den förstärkaren eftersom den ju verkar OTROLIGT tyst! (Fullt ös, och man måste sitta med örat mot högtalaren för att uppfatta nå´t surr/brum [:0]
Jag har ju provat den en gång - men inte på så stark volym - och jag minns att jag upplevd den som "tyst", men att den skulle vara <u>så</u> tyst var visste jag inte.

Vi har ju i alla fall fått massor av fina tips av kunnigt folk här, och det tackar jag för [:)] [:)] [:)]


Tjoho Peter
låter som du är lite grinig[;)], visst kan du få testa den, en grej jag hade spökandes på min plexi var att input jacket felade lite i tungan(switch)

Jag kan säga så här på fullt ös så är det mer brus du hör i så fall, inte så speciellt mycket brum, helt tyst kan du inte få en stärk.

så här brummar min, http://www.robertgren.se/madamp.mp3 stärken står på full volym gitarren på 0 sen drar jag upp guran, först rena kanalen sen gain kanalen, inspelat med en sm57 i kon, brummet från guran kommer ifrån datorn som står bredvid mig.

sen om det är många som vill lyssna på mitt brum får stå för dig[;)]


MVH
Robban




Näe, jag är definitivt inte grinig [:)] jag tyckte bara att det lät så fantastiskt med en förstärkare som var så tyst som du beskrev det! (Måhända tog jag din beskrivning alltför bokstavlig dock)

Det finns en del som tycker att det "ska" brumma och ha sig "annars låter det inte gitarr" [?]

Jag har alltid "tysta" mickar (kör mest Strator) och är av den uppfattningen att det är först när en förstärkare INTE brummar och lever om, som det finns en chans att det verkligen ska låta gitarr! (Om förstärkare/högtalare är fullt upptagna med att förstärka missljud, hur stor har chans har då gitarren att låta gitarr...)

Jag är glad för din skull att du har en tyst och brumfri förstärkare (tro mig på mitt ord) och förhoppningen är ju att min skall bli nå´t åt det hållet.

Nu ska jag lyssna på ditt brum [}:)]


24 Jan 2008, 21:33
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 53 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.