View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 01:15



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Laney GH50L 
Author Message

Joined: 22 Jan 2008, 17:40
Posts: 3
Post Laney GH50L
Hej Alla,

Nån här som har koll på Laneys GH50L? Toppen då, eller tja den finns kanske bara som topp. Skitsamma topp iaf. Jag f.ö. e helt newbee på rörstärkare.

Jag kom över en sån för ett tag sen till rätt pris och utan att ha hört på den. Bara läst recensioner, jag hade ingen möjlighet att testa den.

Från rent till max gain utan boosten på låter den kalas. Men, slår man på den där boosten så tror man fan nästan det e dolda kameran som den jäveln surrar och lever om. Och det e trist för gainen utan boosten räcker inte alltid enligt min smak. Så, e det nåt fel på fanskapet eller ska den låta så tro? Kanske svårt att svara på... Men som sagt e det nån som har erfarenhet av en sån och kanske känner igen sig?

Jag snokade lite på euro-tubes och såg att dom hade lite olika utbytes-kit till just GH50L och det var ganska billigt. Hur stor skillnad snackar vi från typ standard-rör till deras sk hi-gain kit? Antagligen omöjlig fråga...

Det e kanske smartare att köpa en annan topp som inte väsnas och som har liite mer gain.

Jag kör en EMG81:a till Laneyn till en hemmabyggd öppen 2X12:a med celestion greenbacks... That´s it.

Så kom igen nu, ska jag sälja rackarn?

Tacksam för svar


22 Jan 2008, 18:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
sumo wrote:

Hej Alla,

Nån här som har koll på Laneys GH50L? Toppen då, eller tja den finns kanske bara som topp. Skitsamma topp iaf. Jag f.ö. e helt newbee på rörstärkare.

Jag kom över en sån för ett tag sen till rätt pris och utan att ha hört på den. Bara läst recensioner, jag hade ingen möjlighet att testa den.

Från rent till max gain utan boosten på låter den kalas. Men, slår man på den där boosten så tror man fan nästan det e dolda kameran som den jäveln surrar och lever om. Och det e trist för gainen utan boosten räcker inte alltid enligt min smak. Så, e det nåt fel på fanskapet eller ska den låta så tro? Kanske svårt att svara på... Men som sagt e det nån som har erfarenhet av en sån och kanske känner igen sig?

Jag snokade lite på euro-tubes och såg att dom hade lite olika utbytes-kit till just GH50L och det var ganska billigt. Hur stor skillnad snackar vi från typ standard-rör till deras sk hi-gain kit? Antagligen omöjlig fråga...

Det e kanske smartare att köpa en annan topp som inte väsnas och som har liite mer gain.

Jag kör en EMG81:a till Laneyn till en hemmabyggd öppen 2X12:a med celestion greenbacks... That´s it.

Så kom igen nu, ska jag sälja rackarn?

Tacksam för svar


GH50L är en stöld rakt av på Marshall 50 w mastervolume 2204 med tillägg av boost-funktionen har jag för mig. Orginalet har ju inte obegränsat med "gain" det heller om man säger så. Men är en bra plattform för pedaler om man vill.

Förutsatt att rören i din Laney är någorlunda friska gör Eurotubes kit inte om förstärken, begränsningarna lär bli relativt lika med skillnaden att det den levererar med fräschare/utvalda rör blir mer användbart/"bättre"/osv men kanske inte direkt "mer". Å andra sidan var Laneys orginalrör i de här modellerna antagligen det som den ryska Reflektor-fabriken fick över när alla andra redan handlat så en inte särskilt kvalificerad gissning är att det finns allt att vinna på ett rörbyte om det inte gjorts redan...


25 Jan 2008, 09:38
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jan 2008, 17:40
Posts: 3
Post 
Stompe wrote:

Eftersom du verkar gilla grundljudet i den, men inte själva boost funktionen så kan du prova att boosta med en pedal tex Tubescreamer innan du säljer. Eller så kan du prova att byta förstegsrör, kanske har du ett mikrofiskt rör.

"-En grogg i magen, känns gött i huvvet...."


Jo grundljudet gillar jag. Det e fett o bra. Jag har provat boosta med en Ibanez super tube screamer... Det blev inget vidare, det rundar lätt som fan och jag tyckte ljudet blev märkbart tunnare. Fissigt. Men jag kanske måste ha lite mer tålamod med rattandet... Jag provade både att köra stärkaren cleant och bara ta "gainen" från pedalen och köra med pedal + förstegsdist. Vad e vanligast? Det var trevligt när man sänkte försteget och rattade upp slutsteget iaf, det ljudet med mer gain hade varit mumma.. Om jag nu gör mej begriplig. Det finns väl nån makapär man kan "dra ner" signalen innan högtalare? För det blev högt som fan såklart. Nästan så man blev blind i öronen.


25 Jan 2008, 13:38
Profile

Joined: 22 Jan 2008, 17:40
Posts: 3
Post 
GH50L är en stöld rakt av på Marshall 50 w mastervolume 2204 med tillägg av boost-funktionen har jag för mig. Orginalet har ju inte obegränsat med "gain" det heller om man säger så. Men är en bra plattform för pedaler om man vill.

Förutsatt att rören i din Laney är någorlunda friska gör Eurotubes kit inte om förstärken, begränsningarna lär bli relativt lika med skillnaden att det den levererar med fräschare/utvalda rör blir mer användbart/"bättre"/osv men kanske inte direkt "mer". Å andra sidan var Laneys orginalrör i de här modellerna antagligen det som den ryska Reflektor-fabriken fick över när alla andra redan handlat så en inte särskilt kvalificerad gissning är att det finns allt att vinna på ett rörbyte om det inte gjorts redan...
[/quote]

Jag vet inget om rören men det sitter Svetlana i slutsteget. EL34 heter dom nog. Förstegsrören har jag ingen aning om.. Men som sagt den låter väldigt bra om man inte använder den där satans boosten. Känns ju som det e nåt häx med den. Klart det blir väl alltid mer brus med mer gain kanske, men det är så dramatisk skillnad så jag blir allt lite misstänksam. Lite synd för jag tycker den låter fett o bra rent generellt.


25 Jan 2008, 13:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Att du får rundgång med pedal plus vad som kanske är onormalt mycket brus med boost inkopplat kan tyda på ett mikrofoniskt förstegsrör. Den mindre typen av rör i förstärkaren (om du är osäker på vilka)oftast det första i raden, pröva att knacka lite lätt på det med förstärkaren påslagen och lyssna efter ihåliga "klunkande"...

Sitter det Svetlana EL34:or i är åtminstone de rören bytta någon gång under förstärkarens livstid.


25 Jan 2008, 14:10
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.