View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 17:00



Reply to topic  [ 21 posts ] 
En Dynaco ST-35 har fått nytt hem 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 14:53
Posts: 490
Post En Dynaco ST-35 har fått nytt hem
... Så har man blivit ägare till en Dynaco ST-35 i mycket gott skick! â€Â


22 Jan 2008, 15:01
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post 
hej Olle,

ser ju riktigt snygg och fräsch ut, grattis! Raytheon är ett gammalt märke, tror att de också är en stor producent av diverse krigsmaterial. [;)] Jag har i alla fall lite 6V6GT mm av Raytheon som låter alldeles utmärkt.

Om du har nån glädje av en burk med 50uF, 50uF, 30uF, 30uF, så har jag en liggande som jag nopg knappast kommer att använda till något. En separat 50uF parallellt med den ena motsvarande på burken borde väl räcka - om du kör 30uF i s f 20uF och 40uF.

Johan H


22 Jan 2008, 18:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Ser ju trevlig ut! VIll också hitta såna grejor

Raytheon är mycket riktigt en stor försvarsmaterielleverantör i USA (72000 anställda), en kompis till mig jobbar för dem hos NASA. Förutom rörtillverkning var de tydligen uppfinnarna av mikrovågsugnen. [:)]


22 Jan 2008, 18:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
rätt konding går att beställa av svalander ... ville bara tipsa

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image


22 Jan 2008, 18:49
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2008, 18:44
Posts: 63
Location:
Post 
Väldigt snyggt ex! Har en i samlingarna och den låter kanon. Tror att du ska testa andra slutrör de ser ut att vara original. Det är inget problem att få plats med moderna lytar i det låga chassiet, använd 22u/450axial parallellt med den gamla och använd den som lödstöd som får sitta kvar. Testa också att istället för ECC832an köra med ECC81, har för mig att det lät ganska bra. Byt inte ut motstånden, de låter bra!!. Bygla istället ingångskondingen som är keramisk.


22 Jan 2008, 22:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Very nice Olle! [:)]

Jag håller nog med Lars om kondingar, utom det att använda burkens lödöron som lödstöd och ha den kvar i kretsen. (Om jag tolkar Lars rätt?) Om det är läckage i burken så blir Du inte av med det problemet då.

Jag skulle även överväga att ersätta det gemensamma katodmotståndet mot ett för varja kanal med varsin avkopplingskonding. Dubbla (minst) värdet på motstånden i så fall.
En sektion i burken är ju katodavkopplare nu.

Någon säkring på sekundärsidan vore inte fel ur säkerhetssynpunkt. Man får betänka att de här inte är S-märkta utan såldes som byggsatser i första hand. Det var på den tiden tillåtet för företag att köpa fabriksmonterade, icke S-märkta apparater för t.ex. studio-bruk. Såvitt jag vet var det bara så det kom in fabriksbyggda versioner.
Jag har en av vardera modellen. Skillnaden mellan dem är att den fabriksbyggda har en lapp med serienummer och det mesta är nitat i stället för skruvat i chassit.

Jag har haft mina i många år, men har faktiskt inte mer än provkört dem. Däremot har jag en SCA-35:a i drift lite.

/Sixten


22 Jan 2008, 23:29
Profile WWW

Joined: 02 Jan 2008, 02:45
Posts: 35
Post 
Hej Conviction!

ST-35 är en trevlig liten stereolimpa, har haft en själv.
Jämförde den med Quad II-40 och Dynacon hängde med ordentligt.
Ser att det ena kretskortet är monterat ovanifrån och det andra underifrån.
Jag fick det kommenterat av köparen av mitt steg då båda mina kort var monterade från ovansidan.
Om man tittar på det kortet som är monterat på ovansidan så ser man att kretskortsbanorna på undersidan går lite farligt nära chassit.
Här har du tips på sida om du jag kondingar:

http://www.dynakitparts.com/store/

-=Overmuch - "a quantity that is more than what is appropriate"
"the property of a more than adequate quantity or supply"=-


24 Jan 2008, 01:28
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 14:53
Posts: 490
Post 
Tack för feedback allihop! Då har jag en del pyssel framför mig.. [8)][:)]

* HT- och glödsäkringar ska monteras. Får lov att bli isolerade plasthållare, kapslar alltså, som jag helt enkelt låter sitta mellan kablarna resp. innan dioderna. Finns säkert några passande.

* Ersätta det gemensamma katodmotståndet med ett per kanal/par + varsin avkopplingskonding.

* Stoppa i nya EL84:or...

* Montera nya e-lyter. Dynakit-sidan hade ju (tack!), men det kanske var lite väl dyrt. Beror väl kanske på hur original man vill ha den. Den skulle säkert må bra av en litet större buffert också.. Gå upp en 10µƒ? Jag ska labba vidare, annars köper jag gärna din burk Johan!

* Prova att bygla .1z på ingången

Den är lite väsande i diskanten för tillfället.. Lite hårdare än vad mina öron föredrar. Frågan är <i>var eller i vad"] det sitter. Ska prova med ECC81:or också, men först måste den ju fungera stabilt! Och som Overmuch gjorde mig varse om ska jag montera det andra kortet underifrån. Det hade jag inte ens sett [B)]

Det enda jag hunnit göra är i princip att montera den nya nätkabeln. Ville inte ens starta upp den med den torkade gamla lampkabeltypen.


24 Jan 2008, 15:22
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 14:53
Posts: 490
Post 
Sustain wrote:

Man får betänka att de här inte är S-märkta utan såldes som byggsatser i första hand. Det var på den tiden tillåtet för företag att köpa fabriksmonterade, icke S-märkta apparater för t.ex. studio-bruk. Såvitt jag vet var det bara så det kom in fabriksbyggda versioner.
Jag har en av vardera modellen. Skillnaden mellan dem är att den fabriksbyggda har en lapp med serienummer och det mesta är nitat i stället för skruvat i chassit.



Satt det någon HT-säkring i din SCA-35, Sixten? Min ser ut att vara fabriksbyggd och mycket riktigt sitter en där. Kanske någon varit klok nog att montera en i efterhand. Minns inte heller vad som står på papperslappen - någon agent?


24 Jan 2008, 15:29
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Faktum är att den SCA-35 som jag har i drift, är både fabriksmonterad och S-märkt. Bild nedan.
Det sitter en extra säkring på insidan som troligen är HT-säkring.
Jag har för mig att det även sitter en eller två säkringar för glöden, som är felkopplade (?) så att det bara är kontrollampan som är avsäkrad! Jag tror att det dessutom är standardmässigt kopplat så, för det var likadant i en som jag sålt.
Om jag nu minns rätt...

Image

/Sixten


24 Jan 2008, 21:03
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2008, 18:44
Posts: 63
Location:
Post 
Conviction: Vassego, det här är nog något för dig:

http://www.diytube.com/st35/ST35_REVD.pdf
(Som du säkert vet, består en 7247=ECC832 av en halv 12AX7/ECC83 och en halv 12AU7/ECC82)

Den justerbara katodbiasen ser spännande ut men jag skulle nog rekommendera gemensam ist för separat.

Nätdelen har för stora kapacitanser i mitt tycke.

Ett eget forum för ST35-nerdar:

http://www.diytube.com/phpBB2/viewforum.php?f=1


27 Jan 2008, 13:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post 
Är en dynaco transformator (NOS från ELFA) ngt för dig? (Eller nån' annan?)
"Dynaco 464085
PB085"


Bra länk med fina installaationsguider, users manual mm
http://www.dynaco-doctor.com/


27 Jan 2008, 18:26
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 14:53
Posts: 490
Post 
rudmark wrote:

Är en dynaco transformator (NOS från ELFA) ngt för dig? (Eller nån' annan?)
"Dynaco 464085
PB085"


Bra länk med fina installaationsguider, users manual mm
http://www.dynaco-doctor.com/


Det kan det vara! Nu har jag ingen koll på modellen.. vad är den tänkt till?


31 Jan 2008, 12:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post 
Conviction wrote:

rudmark wrote:

Är en dynaco transformator (NOS från ELFA) ngt för dig? (Eller nån' annan?)
"Dynaco 464085
PB085"



Det kan det vara! Nu har jag ingen koll på modellen.. vad är den tänkt till?

Den är till Dynaco rörstärkare, men jag har ingen koll på skillnaderna. Minst 10 sladdar ut


31 Jan 2008, 13:03
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 14:53
Posts: 490
Post 
Quote:
Den är till Dynaco rörstärkare, men jag har ingen koll på skillnaderna. Minst 10 sladdar ut


Jag ska söka på den och se om jag hittar något [:)]


31 Jan 2008, 13:40
Profile

Joined: 06 Jan 2008, 18:44
Posts: 63
Location:
Post 
Troligtvis nättrafo till PAS-2/3.

reVintage-Lars


31 Jan 2008, 15:40
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 14:53
Posts: 490
Post 
Lars wrote:

Troligtvis nättrafo till PAS-2/3.

reVintage-Lars


Tack Lars! Vore roligt att bygga en PAS3. Byggmanual har jag.


Tänkte bara passa på att fråga en sak om ST-35:an. Om jag kör separata katodmotstånd (börjar med 220ohm och ser var det hamnar, nya rör är på väg), vad ska jag ha för <i>avkoppling"]? Original delar väl alla på 100µƒ.

Jag har sett en del på diytube som använder 220µƒ/50v per rör.. Hur räknar jag ut det? [8)]


31 Jan 2008, 16:48
Profile

Joined: 06 Jan 2008, 18:44
Posts: 63
Location:
Post 
100u per kanal med gemensamt katodmotstånd. Köp lite olika effektmotstånd och prova dig fram till rätt bias, ca 35mA/rör.

Avråder från PAS2. Låter inget vidare, dessutom är trafon underdimensionerad. Men lådorna är "way cool". Om du kan hitta en PAM-1(mono PAS2) till så har jag en att avvara. Har också en PAS-3 i delar som du alternativt kan överta.

reVintage-Lars


31 Jan 2008, 17:17
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2008, 18:44
Posts: 63
Location:
Post 
Check this one: http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... did=116850

Jag håller dessutom på att göra samma sak med min Stereo70: EL34-triod, katodbias och 2*6C45.

Conviction: Hittade PAS-3an, dessvärre har den en liten repa på fronten. Du får den billigt, ring eller maila.
Har också PAS2 och FM1 i mint-condition men de säljer jag inte.

EDIT: Tog fram "konservöppnaren" och tömde ST-35ans multilyt på sitt innehåll. Ska göra som i Webers CapCans, det finns gott om plats i burken för att lägga in moderna 2*33u+47u+22u/450V+100u/25V. På detta sätt behåller man original-looken och har dessutom ett bra lödstöd.

För att göra en riktigt trevlig hajend-pjäs så får det bli triodkopplat med 6H30 alt. 6DJ8-driver och utan motkoppling.

reVintage-Lars


06 Feb 2008, 09:38
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 14:53
Posts: 490
Post 
Projektet somnade av något, men litet har jag fått gjort:

Separata katodmotstånd är nu på sin plats. Det optimala visade sig vara 220ohm/par (100µƒ avkoppling). Med en B+ på ~360VDC drar de ungefär 34mA/rör, vilket borde vara rätt så optimalt!

Image

Ser väl OK ut [:)]


... Och hur låter det då? BRA! Nog så mycket botten, även om många Dynacolösningar samtidigt tenderar att bli lite väsiga i diskantspektrat. Har i nuläget också lite "hiss" (s-s-s) i steget med orsak okänd. Misstänker kolmassamotstånden... Får se om jag får bukt med det.

Ska efter Lars recept också "konservöppna" multilyten och försöka stuva in separata lytar. Originallook är alltid roligt! Bara att rota fram lite krympslang... [8)]

Nu återstår också att HT- och glödavsäkra. Har fått tag på ett gäng kabelmonterade minifuse-hållare, vilket är till fördel då en stående 5x20mm, chassiemonterad, hamnar läskigt nära bottenplattan.




------------

Har också börjat litet smått med min <b>SCA-35:a</b>. Separata katodmostånd mm är på plats... Som Sixten nämnde är glödsäkringen från fabrik även i den här felmonterad:

Image


... Och varför avsäkra mellan katod och jord och inte HT-tapparna?

Bildrapport kommer!



(Edit: Lars, mailar dig igen ang PAS:en. Glömde bort det helt, sorry!)


09 Mar 2008, 14:39
Profile

Joined: 06 Jan 2008, 18:44
Posts: 63
Location:
Post 
Kul att du kom igång igen. Ser fint ut.
Du har nog fel ang. kolmassa-motstånden. Snarare ligger felet i hf-kompenseringen i motkopplingen. Lägg på 10k fyrkant och justera till dess du har så lite överslängar som möjligt utan avrullning. Lägg också dit 100ohm mellan skärmgaller och skärmgallertapp på trafon. Det allra bästa är att ändra till triodkoppling och ta bort motkopplingen samt att byta ut drivern till E88CC.

mvh
Lars
http://www.revintage.se


09 Mar 2008, 15:08
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.