View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 16:30



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Fane Revival-serie 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post Fane Revival-serie
Håller på att lägga upp ett stort högtalartest och undrar om nån hört eller vet något om Fanes nya serie?


22 Jan 2008, 11:05
Profile

Joined: 07 Jan 2008, 10:54
Posts: 20
Location:
Post 
Nej, det har jag inte. Kollade på frekvensresponserna och deras Revival 12-35 ser klart annorlunda ut så den låter nog också annorlunda.
Jag blev nyfiken på ditt test kan du berätta mer?

-Kent


24 Jan 2008, 14:58
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Yo baby,

frekvensresponsen för 12-35 ser annorlunda ut, men de två andras datablad är identiskt. Det är nog samma datablad.

Jag mejlade Fane följande frågor i hopp om att få lite klarhet:

I have a few questions regarding your Revival series.

I´m about to carry out a speaker test with about 15 different speakers. Among them I have an AXA-12 and an AX-12.150.

- I haven´t seen the Revival series for sale yet. Are they available?

- Ordering one from you, what do they cost and what´s an approximate delivery time to Finland?

- Is Pluton Enginering not any longer your dealer in Finland?

- Some rumours say the Revivals are made by Eminence, some rumours say they are manufactured in China (in some OEM plant). I guess you can elucidate this?

- The frequency diagram on your website for the 12-100 and 12-75 are identical and the picture of both speakers are very similar. They probably sound different but why use the same diagram?

- The template (fonts, layout and colours et.c.) for your specification sheet and frequency diagram is also identical with the one Eminence is using, so that indicates there is some connection between your Revival series and Eminence.

Please, don´t get me wrong. I have nothing against it if your Revival series is made by Eminence, but it would be good to know in case there is a connection and which one of the Revival series speaker is similar with or close to whitch Eminence model. I can´t afford to buy every speaker for the test. I have to choose which models I pick and therefore I need to know what Fane, Celestion and Eminence models to buy. It would be frustrating buying the same speaker with two different labels.

- Of these three different models, is there one that you are especially proud of and you would recommend for the purpose of a speaker comparison test?


Angående mitt test så håller jag som bäst på att bygga några högtalarlådor. Innan det så kommer jag att smälla upp en vägg med ca. 15 olika högtalarelement så att alla har identiska omständigheter. Efter det drar jag separat kabel från varje element så att jag på en sekund kan byta från ett element till ett annat.

Därefter kör jag samma slinga genom varje element för att jämföra hur de låter.

Jag är alltså inte intresserad av att få fram frekvensgrafer. Dels finns de redan att tillgå och dels säger de inte något om hur elementet egentligen låter.


Jag har tänkt lyssna efter följande saker:

- Elementets röst. Ett element med högt register kan också ha en mörkare röst än ett element med sämre diskantåtergivning. På samma sätt som mänskor - det finns sångare med mörk röst som klarar av att sjunga högre än mänskor med ljus röst men med begränsat omfång.

- Högljuddhet. Att bara stirra på SPL säger inte sanningen. Vi är olika kännsliga för olika frekvenser och ett element med lägre SPL kan upplevas som väldigt mycket mera högljutt ifall det råkar finnas en pik vid t.ex. 4 kHz. (Förutsatt att man inte just råkar ha nedsatt hörsel vid 4 kHz)

- Hur låter det vid rent ljud? Hur låter det med distad styrkare?

- Hur tidigt/sent spricker elementet upp?

- Jag kommer inte att närmicka elementen. Visar nån en SM57 så får dom en högtalare i skallen.
Jag är inte intresserad av hur de låter vid närmickning. Om jag bandar sessionen så gör jag det på avstånd för att ge en uppfattning om hur det låter på riktigt när man står och spelar i en verklig situation.


Tipsa gärna om annat jag skall tänka på.

Elementen so far är:

Celestion
- Gold
- Century
- Blue
- Classic Lead 80
- Greenback
- G12H-30 Heritage

Weber
- Michigan

Fane
- AXA 12
- AX 12.150

Eminence
- Texas Heat

Skall försöka få tag på en Red Coat också samt en Vintage 30 (som referens).


24 Jan 2008, 16:05
Profile

Joined: 07 Jan 2008, 10:54
Posts: 20
Location:
Post 
Otroligt ambitiöst, och kul!
Det första jag spontant kommer att tänka på är att du borde flytta hit. Det hade vartit mycket intressant att lyssna på din vägg.

Lite spridda tankar:

Jag har nyss kört lite med ett Jensen C12K som jag tycker låter riktigt bra i en BF Fender. Eminence har ju många intressanta modeller som dessutom är hyfsat prissatta. Har själv satt in och testat Cannabis Rex samt Red, white and Blues. Både är hyfsade högtalare, Cannabis Rex är dock mycket mörk i tonen.

Vad man bör tänka på är att kanske använda olika typer av förstärkare t.ex en Fender BF-typ och en Marshall typ. Dessutom kräver vissa högtalare längre inspelningstid än andra samt att vissa ändrar sin karaktär mer efter inspelning än andra.

Hade varit riktigt roligt att höra ditt test, det är inte samma sak att höra inspelat som live.

-Kent


25 Jan 2008, 14:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Eller så kan du flytta till Helsingsfors, Kent.[:)]
Det skall jag göra senare i livet.
När jag gått i pension om inte förr.


25 Jan 2008, 14:52
Profile

Joined: 07 Jan 2008, 10:54
Posts: 20
Location:
Post 
Hmmm... skall till Espoo i Maj det ligger väl vid Helsingfors?


25 Jan 2008, 15:07
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
woody wrote:

Hmmm... skall till Espoo i Maj det ligger väl vid Helsingfors?


Jep, helt bredvid. Hör av dej när du är på väg. Kanske dekar av väggen finns kvar ännu då.

Quote:
Vad man bör tänka på är att kanske använda olika typer av förstärkare t.ex en Fender BF-typ och en Marshall typ.


Tyvärr har jag inte varken Fender eller Marshall i arsenalen som bäst, men det blir nog med skilda förstärkare. Antagligen Lehnert Sunbeam och LondonPower Studio.

Sunbeamen är 50W (2xEL34) så det kan bli lite riskabelt för Blue och Greenbacken även om man kör cleant. Måste eventuellt köra Sunbeamen med 2x6V6 istället.

Quote:
Dessutom kräver vissa högtalare längre inspelningstid än andra samt att vissa ändrar sin karaktär mer efter inspelning än andra.


Jo, jag har försökt hinna köra in de som varit nya. Gold och Blue är ännu oinkörda. Men jag måste också skura trappan och jag måste bona golv, jag måste hinna in till banken före klockan tre.... Du vet hur det är. [:)]


25 Jan 2008, 15:52
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
Shit, dags för en tur över pölen kanske...[:p]
Vilket fetprojekt!
tror du isen lägger sig i år, eller måste man segla?

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


25 Jan 2008, 17:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 14:55
Posts: 452
Location: HVällinge
Post 
woody wrote:

Otroligt ambitiöst, och kul!

Lite spridda tankar:

Jag har nyss kört lite med ett Jensen C12K som jag tycker låter riktigt bra i en BF Fender. Eminence har ju många intressanta modeller som dessutom är hyfsat prissatta. Har själv satt in och testat Cannabis Rex samt Red, white and Blues. Både är hyfsade högtalare, Cannabis Rex är dock mycket mörk i tonen.

-Kent


vill du testa ett par oinspelade redfang16 så behöver du bara
luffa 250 meter över gröningen åt mitt håll. [:D]
-Björn

Image
Pathfinder..Cambridge 15..Cambridge 30..AC-50
http://cruses.se/cab
http://cruses.se/cam


26 Jan 2008, 17:20
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Martin Kuhn wrote:

Shit, dags för en tur över pölen kanske...[:p]


Naturligtvis! Jag plockar fram gästsängen och fyller lagret med enstjärnig ädelbrännvin.


26 Jan 2008, 22:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.