View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 23:14



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Peavey Delta Blues 
Author Message

Joined: 14 Jun 2005, 08:35
Posts: 1696
Location:
Post Peavey Delta Blues
Jag är sugen på en annan stärkare och har funderat på en Peavey DB. Vad tycker ni rörpulare om den? Jag spelar ganska klassisk rock från Bowie och Purple till Grunge.

Ett annat sätt att ställa frågan är att vad rekommenderar ni för ca 5000kr?

Jag vill ju egentligen ha både Marshallsoundet och ett bra rent ljud. Jag har idag en Laney LC30mkII och stör mej på volymkontrollen. Den funkar nästan som en av och på-switch.


22 Jan 2008, 00:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
Jag körde min Classic 30 ihop med en Classic 115E-låda (15" element, öppen låda). Gillade inte riktigt ljudet i den ihop med Classic 30:n så jag sålde den och köpte en Classic 112E-låda (sluten med 12" Sheffieldelement). Det tycker jag låter betydligt bättre, det lät lite burkigt med 15"-lådan. Nu är det ju inte säkert att Delta Blues med 15" låter likadant, jag har inte hört den. Classic 30 med 112E funkar i alla fall bra till den musiken du beskriver, det blir lite mer botten och topp med extralådan, den inbyggda högtalaren är också igång när extralådan är inkopplad. Tyvärr är 112E-lådan svår att hitta, den tillverkades bara några år på 90-talet. Snyggt blir det ihop också:

Image

Borde gå att få bägge för ca 5000:-, jag betalade iofs överpris för lådan kanske men när en väl dök upp så högg jag den och har inte sett någon till salu efter det.

Volymen på Classic 30 funkar i alla fall bra, däremot har väl konstruktionen av stärken sina brister men min som är en tidig har funkat bra hela tiden och är nu på sitt 13:e år.

Micke


22 Jan 2008, 11:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Chopper wrote:

Jag är sugen på en annan stärkare och har funderat på en Peavey DB. Vad tycker ni rörpulare om den? Jag spelar ganska klassisk rock från Bowie och Purple till Grunge.

Ett annat sätt att ställa frågan är att vad rekommenderar ni för ca 5000kr?

Jag vill ju egentligen ha både Marshallsoundet och ett bra rent ljud. Jag har idag en Laney LC30mkII och stör mej på volymkontrollen. Den funkar nästan som en av och på-switch.




Hej Magnus !
Jag skulle råda dig att behålla din Laney och istället få din stärkare moddad så volymkontrollen funkar på ett bättre sätt.
Det tycker jag av följande andledningar:

1.Peavey DB/classic sliter med en del "felkonstruktioner" från fabrik, och visst man kan åtgärda dessa (villket jag gjort några gånger) och få en betydligt med pålitlig stärkare, men det blir ju åxså en större merkostnad än att sätta in en väl fungerande master i din Laney.
2.Laney har ju just en ren kanal och en Marshal kanal, då leadkanalen mer eller mindre är en marshal clon på en 2203:a

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


22 Jan 2008, 12:21
Profile

Joined: 14 Jun 2005, 08:35
Posts: 1696
Location:
Post 
Hej och tack för bra svar från er båda två.
Owe, är modifieringen av mastervolymen nånting du vill dela med dej av? Jag gillar ju verkligen Laney-stärkaren och kör nog 95% på den skitiga kanalen, men som sagt, mastern är en on-off-liknande historia.
Jag ställde frågan om modifiering av denna en gång på rörplanket, men där försvann ju svaret fortare än vad jag hann tänka.
Jag har sökt en del på nätet men inte funnit något svar än. Jag har bara den här stärkaren och vill inte gärna lämna iväg den och vara utan.

EDIT: Ställde även samma fråga på Diskant och fick reda på mod av volymen där, så det är nog löst.[:)]


22 Jan 2008, 15:18
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.