View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 09:23



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Ännu en av dessa j-a biasfrågor... ;-) 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Ännu en av dessa j-a biasfrågor... ;-)
Har nu i mitt eviga moddande kommit till slutsteget i min Fender D Showman, SF -76.

Har bytt SGM till 1k, samt satt dit 1ohms mätmotstånd på katoderna.

Mätte upp Plate-spänningen, 436V. Slutstegsrören, 6L6GC original från -76 märkta Fender. Enligt (om jag inte minns fel) Woodstock är det förmodligen Sylvaniarör. De är märkta USA i alla fall på undersidan av den svarta sockeln.

Rören mäter 28,28,28 och 24 mA. Hyfsat jämnt i alla fall för 32 år gamla rör... Dock är det lågt, enligt TubeTowns biashandbok ska dessa rören ligga på ca 33-38 mA vid 450V platespänning.

Det finns ingen biaspot i SF, men det är ganska enkelt ordnat. Ett motstånd på 10k + en pot på ca 15-20k som ersätter resistorn till jord på 15k.

Men, är det värt besväret? Jag tänker inte dra på mer än ungefär 33-35 mA, eftersom jag vill spara rören.

Blir det någon skillnad? I en Marshall läste jag i Burners tråd att det var betydligt bättre, hur är det i en SF Fender?

Kan det vara så att rören börjat mattas, att det är därför det är en så pass låg ström? Vad jag kan förstå så har det aldrig gjorts någon inställning mer än på biasbalansen på denna stärkaren, eftersom det inte finns ngn pot.



/Lennart

http://www.specter.se


20 Jan 2008, 20:25
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
24 - 28 mA katodström i tomgång är INTE låga strömar med Fenders (dåtida) mått mätt. Inte enligt min erfarenhet i alla fall.

Jag tycker att det är värt besväret att sätta dit en biasjustering. Om du tycker att det är skillnad på 28 och 35 mA i katodström, får du nog själv avgjöra... [;)]
Kanske du tycker att ljudskillnaden är minimal, och/eller att den går att skruva bort med tonkontrollerna. I så fall finns det ju ingen anledning att köra rören varmare.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


20 Jan 2008, 21:08
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Kan någon då förklara varför man i bias-tabeller finner att 6L6GC rekommenderas gå med bias i området 33mA (kallt) - 47mA (varmt) vid B+ 450V?
T.ex. här:
http://www.webervst.com/tubes/calcbias.htm

Eller talar vi om helt olika rör? Är inte 6L6GC 30w-rör?

Tacksam för klargörande.

/Gunnar


20 Jan 2008, 21:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post 
Izzy wrote:

Kan någon då förklara varför man i bias-tabeller finner att 6L6GC rekommenderas gå med bias i området 33mA (kallt) - 47mA (varmt) vid B+ 450V?
T.ex. här:
http://www.webervst.com/tubes/calcbias.htm

Eller talar vi om helt olika rör? Är inte 6L6GC 30w-rör?

Tacksam för klargörande.

/Gunnar



Japp, det är precis sådana rör det är, 30W. Dock är stärkaren en "100-wattare". Senare varianter med UL-koppling m.m. var på 130W. Jag tror att det var 6L6CG då åxå.

Jag tittade också i en sådan tabell, TubeTowns, med samma rekommendation som du läst Gunnar. Därför blev jag fundersam när jag såg att nivårna var låga i förhållande till rekommendationerna.

Jag kan tänka mig att det är en del Fenderljudet att ha så låg bias, faktiskt. Ungefär som single-coilmikar. Inte för mycket kräm, utan mer klart ljud. Vad säger xperterna?

Själv är jag inte missnöjd med ljudet som det är, utan mätte bias för "det ska man göra". Och när det inte är mätt på bortåt 30 år så var det kanske dags...

Jag kommer nog att peta dit en biaspot, det är enkelt gjort. Kanske limma fast den med Karlssons klister dessutom. Men jag kan tänka mig att jag behåller ungefär den bias jag har, efter att ha testat lite med högre bias. Eftersom det tydligen är normalt för en sådan här stärkare, och den låter bra.

Jag satte som sagt dit större SGM, 1k. Det gjorde ganska stor skillnad tyckte jag, förstärkaren blev lite mjukare, diskanten inte så hård. Klart bra. Dock, om högre bias ger ännu mjukare ljud så blir det för soft, misstänker jag.

Att det dessutom sparar rören är ju ingen nackdel. De verkar ju vara helt friska efter alla dessa tusentals timmar.


/Lennart

http://www.specter.se


20 Jan 2008, 23:30
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.