View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 12:25



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Radiogrammofon från soprummet... 
Author Message

Joined: 04 Jun 2006, 00:34
Posts: 75
Post Radiogrammofon från soprummet...
Hej,

Hittade precis en rördriven gammal radiogrammofon i soprummet. En gammal Philips som jag blev nyfiken på. Kan man göra något kul av en sån? Det sitter en himla massa rör i. Men nätsladden var så gammal och trasig att jag inte kan fyra igång den för att se vad som lyser mm.

Vad säger ni? Är det värt något besvär alls, eller ska jag bära ned den till soprummet igen?

Så här ser det ut:
Image

Inuti:
Image

Schema:
Image


Jag har ju hört om folk som spelat genom radioapparater och tandbergbandspelare förut och att de skulle ge fin rördist, eller i alla fall någon lofi-variant av rörljud.

Vad skulle jag ha för chanser med en sån här?

Min idé är förstås bara att montera fast en ny nätsladd, och att fixa en anslutning för telekabel där signalen från skivspelaren går in.

Tacksam för synpunkter,

Carl


20 Jan 2008, 00:45
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
Behåll stilen, men bygg den som en cool övningsstärkare?
3 reglage = gain tone master
Fin nog för finrummet
Plats för staket öl (33'er)under locket[:D][}:)][B)] ??

/ralvejd


20 Jan 2008, 01:30
Profile

Joined: 04 Jun 2006, 00:34
Posts: 75
Post 
Fyrade igång den. Ett antal rör glöder. Det sprakar i högtalaren när jag vrider på kontrollerna och det hörs att jag höjer volymen, men jag får inte in någon signal. Hmm.

Tacksam för tips - om nån orkar med det här.

Carl


21 Jan 2008, 09:30
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Okej - klart man tar sej tid med den här pjäsen.

Synd att du drog igång den, faktiskt. Finns risk att du knäckte ett par kondensatorer direkt - inte bra.

Men: om du nu vill gå vidare, så gör först ett litet test:
Hitta väljaren/omkopplaren för grammofonläget. Peta sen på grammofonpickupen för att se om den förstärker nånting ö h t.

Radiodelen kan du inte räkna med alls i det här läget - räkna kallt med att a) varenda kondensator är kass b) rören för mottagning är slut c) oxid i omkopplaren som ger resp mottagarkrets matningsspänning och d) varenda mottagarkrets är snedtrimmad och e) skallinan och mekaniken som överför frekvensrattens rörelse till vridkondensatorn kanske inte funkar. Dessutom har du väl ingen FM-del på den där pjäsen, så du behöver en bra extern antenn för att höra ens den starkaste mellanvågssändaren i det skick radion befinner sej nu. Glöm alltså radiodelen så länge.

Så..låter det nåt om själva förstärkardelen när du petar på grammofonpickupen?

Om det gör det så har du haft tur, men du sitter på en tidsinställd (brand)bomb. Därför är mitt tips att byta varenda elektrolyt- , pappers- och asfaltkondensator i hela radion, och mycket noga kolla igenom varenda sladd (gummi- och textilisolering brukar fnasa sej och bli helt livsfarlig) i hela kadavret.

Därefter hade jag *kanske* försökt veva igång radiodelen (oxid i rörhållarna, friska rör, intrimning). Kanske.

Mest troligt är att jag hade rivit ut hela radiosektionen och lämnat kvar nätaggregat och den biten som sköter LF-förstärkning, dvs allt från grammofoningången och framåt (i ett tänkt schema).

Sen hade jag försökt få LF-delen att låta som jag ville, och byggt om/till efter behag. Jag hade såklart återanvänt hålen och rattarna för bef. strömbrytare och pottar..och sparat skalbelysningen i fungerande skick.

Nu har du lite att fundera på. Mycket meck för att få en kultig 2-3-4W stärkare, kanske. Och du behöver en rejäl dos med elektronikkunskaper för att inte riskera liv och lem under tiden.

Just ja. Om den INTE låter i grammofonläget? Då hade jag nog letat upp en annan (fullt fungerande och säker) radio, i a f om jag hade begränsad tid och begränsade kunskaper. Äh..jag hade nog funderat på en annan radio ändå, mest för att denna har rörtyper som är lite "udda" och som kan vara knepiga att få fatt i i dessa tider (knepig sockel). Nåt med FM-bandet och EL84 eller 6V6 i slutsteget, och helst nåt annat än Philips (av olika skäl), kanske.

/R


21 Jan 2008, 12:03
Profile

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
EL41 EF41 och Az1 är vad du behöver ha kvar... och dessa finns att få för en billig peng...
för övrigt hållr jag helt med Ballz....


b


21 Jan 2008, 19:12
Profile

Joined: 04 Jun 2006, 00:34
Posts: 75
Post 
Hej,

Tack för omtanken som visades med detta långa svar. Jag läste mellan raderna i rekommendationen och bestämde mig för att grejen fick åka ned i soprummet igen. Tiden är knapp och om jag väl får tid att börja löda kan jag gott ta mig an ett enkelt pedalbygge eller likanande där jag slipper dö på kuppen.

Tack,
Carl


21 Jan 2008, 23:41
Profile
User avatar

Joined: 08 Apr 2007, 15:40
Posts: 1233
Location: Uppsala SWISH
Post 
Riv ut allting och sätt i en annan förstärkare, ny baffel och ett effekttåligt 8" element.

Håller på med en gammal Philips själv, men på den satt vreden genom baffeln, kanske svårt med din...

Image
Image

behåll den ett tag och fundera, kanske det går att göra ngot kul av den? En förvaringsmöbel för kablar till replokalen åtminstone?

Image
Twaaang!


22 Jan 2008, 22:07
Profile

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
carljoensson wrote:

Hej,

Tack för omtanken som visades med detta långa svar. Jag läste mellan raderna i rekommendationen och bestämde mig för att grejen fick åka ned i soprummet igen. Tiden är knapp och om jag väl får tid att börja löda kan jag gott ta mig an ett enkelt pedalbygge eller likanande där jag slipper dö på kuppen.

Tack,
Carl







NEJJJJJJJJ inte soprummet!!!!!!![^]



b


23 Jan 2008, 21:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.