View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 19:33



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Icke fungerande Hagström 210 basförstärkare 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 00:13
Posts: 58
Location:
Post Icke fungerande Hagström 210 basförstärkare
Hejsan.

Är lite osäker på den här tråden detta passar i det är forumet eller inte, men om inte så får väl admin flytta den :)

Jag har en gammal Hagström 210 basförstärkare hemma som tyvärr inte fungerar. Problemet (eller kanske snarare konsekvensen av problemet) är att förstärkaren helt enkelt inte går igång. Det enda som händer när jag slår på den är att det börjar att lysa lite svagt i botten på en cylinderformad grej (har i princip ingen kunskap om sånt här, se bild) i ca en halvsekund och sedan händer inget. Försöker jag sedna slå av och på så händer ingenting utan jag måste vänta ett tag för att samma fenomen ska uppstå igen

Det jag nu undrar är om någon har en teori om vad det kan vara för fel och om det i så fall är något man kan fixa själv hyfsat enkelt (löda och så kan jag) eller om det bara är att skicka iväg till någon reparatör (vad nu det kan kosta)?
Jag är i alla fall väldigt tacksam för hjälp, vore kul att få igång den (speciellt eftersom jag inte har någon basförstärkare, dock 1 1/2 bas)[:)]

Image


/Markus
Olegitimerad gitarrmisshandlare


18 Jan 2008, 22:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Hej Markus.

Den cylinderformade grejen Du refererar till, är förstegsröret som är försett med en skärmkåpa.
Kåpan kan Du ta bort genom att först vrida den lite motsols och sedan lyfta upp den från röret.

Fenomenet Du beskriver är helt enkelt glödtråden som lyser upp kraftigt just vid tillslag från kallt läge. Vissa rör beter sig så, andra (de flesta) inte.

Då vet vi att det finns glödspänning i förstärkaren, men innget mer.
Det brukar finnas ett stort keramiskt motstånd med inbyggd smältsäkring i de där, har jag för mig.
Kolla det, men tänk på att det är höga spänningar, som KAN ligga kvar även när förstärkaren är avstängd.

F.ö. så är det mera regel än undantag att man måste byta kondensatorer i de där, om det inte är gjort tidigare. Det bör man helst göra innan man börjar använda en dylik förstärkare som stått oanvänd, annars riskerar man att förstöra det dyrbara slutröret i onödan.
Därför bör Du helst lämna den till någon som vet vad det handlar om.

Var bor Du?

/Sixten


19 Jan 2008, 00:38
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:13
Posts: 58
Location:
Post 
Jo, det kanske är bäst att låta någon som kan fixa det. Jag bor i Färila en bit från Ljusdal.

/Markus
Olegitimerad gitarrmisshandlare


19 Jan 2008, 00:49
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Jag gissar att Sixten ligger bra till för att titta på den. Om inte, så skicka den till mej (Malmö) - jag är van vid Hagströms grejor.

Häpp/R


19 Jan 2008, 03:03
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post 
Jo, som Sixten säger måste man byta en viss sorts kondensatorer i denna. Det är troligtvis så att dessa gjort så att slutröret slutat att fungera. Det är olyckligtvis så i dessa stärkare att detta rör är väldigt sällsynt och kostar en slant. Har du otur åker du på att byta både kondingar och slutrör. Kondingarna kostar inte mycket men det tar väl en stund att byta dem. Här är schemat:
http://www.hagstrom.org.uk/Schematics/Schempics/Hag210.jpg
I vilket fall som helst så är det värt pengarna att renovera den! Ett stycke kulturhistoria. Har du tur så är det bara en säkring som gått. 1:- på närmaste mack... Enl. schemat så finns det tre st. Huvudsäkring, glödspänningssäkring och en till rörens anoder. Den sistnämnde kan ha gått. Då lyser rörens glödtråd ändå. Har den gått så tyder det ifs. på att något är galet men kolla den först.

Hasse.


19 Jan 2008, 11:34
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Jaså, é du Fala-bo pöjk?

Både jag och HasseA bor i Böllnäs.
Jag har inte så vidare med tid att mecka nu, men kanske Hasse vill ha lite att pilla med?
Jag har något ECLL800 över om det skulle behövas.

Sen kan jag ju förvarna om att de c:a 8 watten inte är mycket att komma med i en basförstärkare, men det är ju världens gulligaste bastopp! [;)]

/Sixten


19 Jan 2008, 13:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post 
Visst!
Jag har en Hagström 620 här hemma som behöver kollas igenom men innan jag vet mer vad som behöver göras så kan jag nog ta mej an 210:an.

Schläng i väg ett mail om det är intressant.



Hasse.


19 Jan 2008, 20:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.