|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|
Author |
Message |
bjornen
Joined: 16 Dec 2005, 14:55 Posts: 452 Location: HVällinge
|
Biastoleranser
Det sista som gjordes efter allt mekande med min Ac50 var att ställa 2.2volten. Spelade en stund och kollade igen 2.13v.Justerade åter. Spelade justerade osv osv......! Misstänkte att biaspottarna var lika gistna som volympottarna och bytte dom.Problemet kvarstod. Satte en voltmeter direkt i väggen och kollade 230v samtidigt som jag mätte 2.2v.Diffarna stämmer rätt bra överens. Frågan : Vilken tolerans är där igentligen på 2.2volten? Pathfinder..Cambridge 15..Cambridge 30..AC-50 http://cruses.se/cabhttp://cruses.se/cam
|
18 Jan 2008, 11:22 |
|
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
Vilka 2,2 volt? "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
18 Jan 2008, 18:03 |
|
|
gammelnalle
Joined: 02 Nov 2003, 00:51 Posts: 958
|
Vilka 2,2 V ?? Jo över katodmotstånden på 47 ohm (Som bör KONTROLLMÄTAS- jag har uppmätt stora variationer i dessa - i kallt tillstånd) 2,2V över 47 ohm ger en katodström på 47mA (2,2/47 = 0,0468)
Personligen tror jag inte du skall förvänta/förlita dig på på "Exakt" 2,2V utan det kan nog variera på minst 5%.....
björnen (den äldre)
|
18 Jan 2008, 21:44 |
|
|
bjornen
Joined: 16 Dec 2005, 14:55 Posts: 452 Location: HVällinge
|
2.09 - 2.31v då ungefär.Så stor avikelse har jag inte mätt. 2.13 - 2.27v har jag hamnat på.Motstånden kollade jag innan montering. Tack gammelnalle för svar. mvh lilla björn [:)] Pathfinder..Cambridge 15..Cambridge 30..AC-50 http://cruses.se/cabhttp://cruses.se/cam
|
19 Jan 2008, 03:03 |
|
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
Hej Lille Björn [;)] Personligen hade jag tagit bort dessa 47 ohm och satt dit 1 ohms motstånd istället, så kan du räkna mA mer "normalt", då med 1 ohm får du korekt mA genom bara mäta över motståndet utan behöva räkna på vad det blir i förhållande till den arbetspunkt du vill ha. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
19 Jan 2008, 09:02 |
|
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
Amp Healer wrote: Hej Lille Björn [;)] Personligen hade jag tagit bort dessa 47 ohm och satt dit 1 ohms motstånd istället, så kan du räkna mA mer "normalt", då med 1 ohm får du korekt mA genom bara mäta över motståndet utan behöva räkna på vad det blir i förhållande till den arbetspunkt du vill ha. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seDessa 47-Ohmare sitter där för ljudets skull, ändrar man dem ändras ljudet i förstärkaren högst påtagligt. Till det bättre eller inte är en smaksak, men ljudet blir annorlunda. I en AC50 är det främst 3 saker som ger dem sitt speciella sound: Ingen motkoppling, fasvändare av see-saw-typ, och dessa 47 ohms katodmotsånd, som ändrar klippunkten i slutsteget, och påverkar övertonsspektrat i distortionen. OM man, som Owe, vill förenkla matten, men utan att ändra ljudet, så sätter man i stället ett 1-Ohmsmotstånd i serie med varje 47:a. "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
19 Jan 2008, 10:47 |
|
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
Martin Kuhn wrote: Dessa 47-Ohmare sitter där för ljudets skull, ändrar man dem ändras ljudet i förstärkaren högst påtagligt. Till det bättre eller inte är en smaksak, men ljudet blir annorlunda. I en AC50 är det främst 3 saker som ger dem sitt speciella sound: Ingen motkoppling, fasvändare av see-saw-typ, och dessa 47 ohms katodmotsånd, som ändrar klippunkten i slutsteget, och påverkar övertonsspektrat i distortionen. OM man, som Owe, vill förenkla matten, men utan att ändra ljudet, så sätter man i stället ett 1-Ohmsmotstånd i serie med varje 47:a. http://kuhnamps.comDu har helt rätt Martin, var nog nyvaken när jag skrev min kommentar [:I] reflekterade nog mest över att det ju så mycket lättare att mäta med ett 1ohmare där och glömde efekten av att ha 47 ohmarna när. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
19 Jan 2008, 13:46 |
|
|
bjornen
Joined: 16 Dec 2005, 14:55 Posts: 452 Location: HVällinge
|
tror jag så smått börjar ta in det här med biasen. b+ på pinne 3 på el34 skall mätas.vad jag förstått kan den variera 417-470v på olika ac50 och trafos. och med hänsyn till den ställa in i mitt fall ca 47ma över katodmotstånden. hittade en tabell men vet inte om den är relevant. http://www.stenstan.com/tomas/EL34.htmlPathfinder..Cambridge 15..Cambridge 30..AC-50 http://cruses.se/cabhttp://cruses.se/cam
|
19 Jan 2008, 18:24 |
|
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
bjornen wrote: tror jag så smått börjar ta in det här med biasen. b+ på pinne 3 på el34 skall mätas.vad jag förstått kan den variera 417-470v på olika ac50 och trafos. och med hänsyn till den ställa in i mitt fall ca 47ma över katodmotstånden. hittade en tabell men vet inte om den är relevant.
Tabellen är mycket bra, där framgår ju klart att men måste relatera biasen till B+. Vad det handlar om är <i>Watt"], effekt, m.a.o hur mycket värme rören tål. När du ökar strömmen i röret blir de varmare helt enkelt, och de tål bara en viss värmeeffekt; EL34 24 watt, EL84 12 watt osv. Kyler man tillräckligt, eller ställer biasen i klass B, kan man ju utan vidare ta ut 80-100 watt ur ett par EL34, trots att de bara är specade för 24 watt. Vad har du fått 47 mA ifrån? mA är bara en variabel att räkna mot B+ (kolla Ohms lag på han Tomas sida), som du kan mäta på pinne 3. Det kan vara lite mickligt, och lätt att halka med mätpinnen, så var försiktig! Ett oftast säkrare sätt är att hitta den elektrolytkonding som matar anoderna, dvs där mittappen på utgångstrafon är kopplad. Spänningsfallet över trafon är försumbart i det här sammanhanget, och det är oftast enklare och säkrare att mäta där. "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
20 Jan 2008, 13:24 |
|
|
bjornen
Joined: 16 Dec 2005, 14:55 Posts: 452 Location: HVällinge
|
|
20 Jan 2008, 16:44 |
|
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
Som sagt, det har ingen som helst relevans om man inte tar B+ i beaktande, och det finns ju inte på schemat du länkade till. Tyvärr finns det massor av "experter" på nätet som ger liknande råd, t.om. The late Ãœbersupergalacticmegaguru Ken Fisher himself ger detta felaktiga råd, att "sätt bias till såochså många mA", utan att relatera till B+. Så gå istället efter tabellen på Tomas sida, så är du på säkra sidan. Nånstans mellan "klass A/B" och "hög klassA/B" ska du ligga. "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
20 Jan 2008, 19:20 |
|
|
bjornen
Joined: 16 Dec 2005, 14:55 Posts: 452 Location: HVällinge
|
Skall ske [:D] Mycket lärorikt detta.Tack. Pathfinder..Cambridge 15..Cambridge 30..AC-50 http://cruses.se/cabhttp://cruses.se/cam
|
20 Jan 2008, 22:42 |
|
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
"Skall ske, Herr Obersturmbannführer", bitte! haha, jag ser att det var mycket imperativ stil i mina instruktioner Förlåt en gammal lärare... "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
20 Jan 2008, 22:58 |
|
|
woodstock
Joined: 27 Dec 2007, 15:10 Posts: 3871 Location:
|
Martin Kuhn wrote: "Skall ske, Herr Obersturmbannführer", bitte! haha, jag ser att det var mycket imperativ stil i mina instruktioner Förlåt en gammal lärare... "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.comVad tror magistern om att skipa den fasta biasspänningen och köra kotodbias fullt ut i AC50?
|
22 Jan 2008, 15:43 |
|
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
Quote: Vad tror magistern om att skipa den fasta biasspänningen och köra kotodbias fullt ut i AC50? Absolut, det är väl bara att prova vetja! Fast då blir det ju ingen AC50 längre... Mellan 150 och 200 Ohm gemensamt är väl lagom, eller vad tror du? I det läget äre nog bra att sätt in monitormotstånd på 1 Ohm mot varje katod. Faktum är, att de där 47-Ohmarna gör rätt mycket för transientförloppet, samt även övertonsbilden. Grejen är ju, att man ökar svingen på gallret utan att behöva gå mot klass B. SÅ att man kan styra ut steget lite mer innan det börjar dra gallerström (tror jag...) Lite som UL. Tror jag.Trallala Fender gjorde likadant på silverfejsarna, men eftersom folk som regel är för lata eller okunniga för att prova ut saker och ting, så kastades den lösningen ut med badvattnet, eftersom de silverfejsarna lät så pissigt. Så att allt som skilde silver från blackfejsarna anses skit. Klantigt. Man kan ju lätt jämföra genom att brygga motståndena, och justera biasen lite. Katodbias kan vara en god idé om man gillar ljudet när det är lite för högt. Och då gärna gemensamt motstånd utan konding, det ger störst skillnad i sound och känsla, och sänker effekten mest, för den som behöver det. "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
22 Jan 2008, 19:09 |
|
|
woodstock
Joined: 27 Dec 2007, 15:10 Posts: 3871 Location:
|
Många verkar tycka att full katodbias är så nära förknippat med VOX och när jag provat i andra stärkare har jag tyckt att just den kopplingen verkar gynna just EL34 (framför 6L6), men varför vet jag inte, bara en känsla.
Dessutom drar det ytterligare några volt från slutstegets arbetsspänning som en extra bonus om man längtar efter lägre B+. Lägre B+ kan också förknippas med VOX eftersom VOX indirekt verkar förknippas med AC30 (och i någon mån med AC15 mfl). Å andra sidan bör man kanske värdera AC50 utifrån sina unika egenskaper precis som du/Martin gör[:)]
Om AC30 är <i>den"] mer attraktiva förstärkaren och AC50 det mindre eftertraktade "fyndet" är jämförelsen likvärdig mellan blackface Fender och Silverface antar jag.......
Jämförelsen med Silverface "aluframe" Fender (AB568) och skärgallerström är intressant. I SF är katodmotståndet 150 ohm och med 5 mfd kondensator över, biasspänningen enligt schemat -41 volt. Lite mer strypt än VOX mao som samtidigt saknar kondensator vilket bör komprimera mer förhållandevis när förstärkaren drar ström.
Både skärmgaller är och katodresistor är ju "dynamiskt" strömbegränsande det vill säga båda ger en komprimerande effekt. Och precis som med storleken på skärmgallmotstånden finns kanske en övre gräns när ett katodmotstånd i kombination med fixed bias stryper förstärkaren för hårt? (även om man ställer bias för en vettig tomgångsström) Möjligtvis överskrider SF Fender den gränsen medan VOX ligger under?
|
23 Jan 2008, 02:36 |
|
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
Quote: Många verkar tycka att full katodbias är så nära förknippat med VOX och när jag provat i andra stärkare har jag tyckt att just den kopplingen verkar gynna just EL34 (framför 6L6), men varför vet jag inte, bara en känsla. Jag tror att det har att göra med EL34:ornas något färgade övre mid/lågdiskant, som kan bli lite elak. Med katodbias verkar det maskeras på nåt sätt, kanske för att det blir lite mer jämna övertoner. Quote: Både skärmgaller är och katodresistor är ju "dynamiskt" strömbegränsande det vill säga båda ger en komprimerande effekt. Och precis som med storleken på skärmgallmotstånden finns kanske en övre gräns när ett katodmotstånd i kombination med fixed bias stryper förstärkaren för hårt? (även om man ställer bias för en vettig tomgångsström) Möjligtvis överskrider SF Fender den gränsen medan VOX ligger under? Precis min iakttagelse, jag testade lite när jag hade en sån där inne för några år sen, för att ta reda på just <i>vad"] det var som gjorde att de lät så trist, och kom fram till att mellan 20-max 68 Ohm lät mycket bättre, och då utan konding. Jag tror att det var Hafler som kom på det där först med Dynacos Mark III, som har ett gemensamt katodmotstånd på 11,6 Ohm. Et gemensamt motstånd bidrar väl i viss mån till balansen också, vilket kan vara bra. Eller dåligt. Kanske. Eventuellt. "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
23 Jan 2008, 18:02 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|
Who is online |
Users browsing this forum: Bing [Bot] and 26 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
|