View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 20:27



Reply to topic  [ 6 posts ] 
mycket intressant klipp och setup! 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post mycket intressant klipp och setup!
http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?t=16384

nån som testat detta förut?


17 Jan 2008, 22:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
knut wrote:
Nja, men i misshugg råkade jag bli varse min gamla Bassman-topp kopplad från Ext. Speaker till högtalarlådan, utan något kopplat till ordinarie utgång.
Det lät tunt, mjäkigt, tyst och alls icke vackert. Lite förvånande dock, med tanke på att högtalarutgången borde vara kortsluten till jord när inget är inkopplat...

Jag skulle nog inte våga göra det där fullt ut, och heller inte rekommendera det till någon annan...

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...


18 Jan 2008, 11:01
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Ja det låter ju cool.

Har för mig att Claes Yngström labbat med att köra stärkare i serie, dvs. från högtalarjack in i nästa, på något sätt. Minns om det var någon radiointervju eller artikel han berättade om det, rätt utförligt. Verkar dock riskabelt.

Jag körde ett tag en rätt gräslig Marshall Mosfet-top in i en gammal Ampeg-rörkombo. Det blev faktiskt rätt läckert. Ingen av stärkarna var användbara var för sig, inte för mina behov då.

/Gunnar


18 Jan 2008, 11:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
Det är väl egentligen ingen större skillnad mellan att lägga till flera gainsteg i stärkaren. Impedanskonstigheter är det säkert dock, om de nu kan bidra till soundet.

När jag kör mina fem preampsteg i rad så låter det inte helt olikt herr VH, låter lite skrytsamt kanske...[;)]

Grejen är att inte kräma något av stegen på fullt, utan att de ligger lite på 5-8 av 10 ungefär.


/Lennart

http://www.specter.se


18 Jan 2008, 12:38
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 11:23
Posts: 21
Post 
För många, många år sedan år sedan (1987) spelade jag in ett band vars gitarrist hade två gamla 1959:or kopplade på det sättet.

Det lät bra, men jag har aldrig vågat prova det själv.

/CM


18 Jan 2008, 16:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
Robbocopy wrote:

För många, många år sedan år sedan (1987) spelade jag in ett band vars gitarrist hade två gamla 1959:or kopplade på det sättet.

Det lät bra, men jag har aldrig vågat prova det själv.

/CM


körde han verkligen från högtalarjacket direkt in i nästa topp?

Det jag testat var att köra en plexi med last och tog signal via en redbox ut till en superbass, vilket också lät hyfsat :) Grejen med bassman verkar vara att jacken är koplade så att om man bara kör ext speaker så är signalen så jäkla låg att den kan liknas vid en linesignal, om jag fattade rätt...


18 Jan 2008, 17:28
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.