View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 02:25



Reply to topic  [ 8 posts ] 
S/E > munspelsstärk, bäst hur? 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post S/E > munspelsstärk, bäst hur?
Halloj pulers -

jag har en gammal moddad Electar Tube 10 framför mej. Den vill jag göra om till munspelsstärk.

Tidigare (ca år 2000) har den fått alla "standardmoddar" så den i vart fall låter vettigt. Nu har den även fått en biffigare utgångstrafo för bättre basrespons.

Men: jag vill ha den till munspel, för till gitarr är den..nåja. 8" högtalare och MDF-hölje..det finns alltså bättre gitarrljud i mina andra grejor...

Stärken har idag två förstärkarsteg (12AX7) med <s>mellanliggande</s> TMB-tonkontroller a la Marshall före slutsteget. Komponentvalet kring trioderna är konservativt (neutralt) - det går att få bra dist ur den, om man ger fullt ös. I slutet har den antingen 6L6, EL34 eller 6V6 (valbart med olika katodmotstånd). Gain och Master. Diodlikriktning, och rätt bra med B+ om man vill (ca 425V om man inte lastar ner den med Zenerdioder)

Så, för att få ett krämigt, och samtidigt "trashigt" munspelsljud (med Thomanns Green Bullet-kopia) tänkte jag mej följande:

6V6 i slutet. "Starved" preamp. Kanske t o m gå ner till 12AT7. Låta tonkontrollen vara kvar tills vidare.

Starved, ja. Ska BÄGGE preampsektionerna vara starved? Inte, väl? Jag funderar på att mata den första sektionen med neråt 80-100V B+ men tänker nog låta nästa sektion ha sin befintliga B+. Jag strävar ju efter en tidig och ganska "ful" (assymmetrisk) deformering av ljudet/signalen, men vill ju ha lite flås/sving kvar att mata 6V6:an med, helst ska den ju komprimera vid hårt "anslag".

Ideer? Kan man alltså avsiktligt ge den första preampdelen så sned arbetspunkt att den börjar deformera redan vid rätt små signaler?
Nån som gjort det? Hur låg spänning, komponentval kring galler och katod?

Och..tänker jag rätt?

Ideer välkomna, som alltid. Självklart labbar jag empiriskt under tiden, men antalet misstag minskar när man får lite input...[:D]

Just ja - fler rör eller fler hål i panelen är uteslutet.

Schema på originalet (många komponenter bytta, och schemat innehåller en del fel också, men ändå):

Image

R5 är borta, NFB-loopen likaså, en del komponenter kring rören är bytta.
/R


16 Jan 2008, 23:47
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post 
Det var en massa säkerligen bra ideer men de kan jag inte riktigt kommentera men jag kan bidra med att det faktiskt går att klämma in en 10 tummare i lådan om man kör utan bakstycket.

Satte in ett jensenelement i min samtidigt som jag bytte trafon och det gjorde väldigt mkt för ljudet både när man kör med gura och munspel.

Michael


17 Jan 2008, 01:16
Profile

Joined: 05 Jan 2008, 22:37
Posts: 231
Post 
Hej!

Ja, hur låter den nu då?

Dom munspelstärkare jag har byggt så har det funkat bäst med en enkel tonkontroll med pot-kondensator-ner till jord. Här kan man med fördel experimentera med olika värden. 0.0047uF-0.1uF brukar va lagom. Hade en förstärkare (AX84 P1) som hade en vanlig fender tonstack, och i den så bildades nån slags hård ton, som gjorde det hela mer rungångsbenäget och vasst. Sen när jag bytte till enkel tonkontroll så försvann alla problem med det.

Det som låter bra till munspel är oftast det som är så enkelt som möjligt.

Ta en titt på kalamazoo mod. 1, en förstärkare som låter ypperligt till munspel, iofs med El84 rör, men det går ju lika bra med 6v6.
http://www.rru.com/~meo/Guitar/Amps/Kal ... schem.html

R1 kan du byta till 5M för mer botten.

Att ha B+ på preampen kring 100V är en bra idé, det är där det börjar låta bra. På min kalamazoo som jag byggde så tyckte jag det lät bäst med 110V. Man kan ju svepa med en pot för att hitta sweetspoten.
Man höjer ju då värdet på R10.

425V B+ låter ju lite väl mycket för munspel, risken är att det blir för vasst där också.. Så sänk så mycket som möjligt. [:D]

Bypasskondningarna på preamprör/slutrör är ju också nåt som man kan labba en del med. Ofta låter det bättre utan på preampen tycker jag.

Thomannmiken där, är det en högimpedansmik?


17 Jan 2008, 03:40
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Ok, mycke tips blev det - bra!

Hur den låter idag? Tja, som en baby Marshall när man krämar på fullt. Gläfsigt, liksom. Ganska ful dist. Ingen värme alls. Definitivt inte som en stor rörradio med spräckt oval högtalare, och det är väl nåt sånt jag är ute efter.

Har kollat specen på micken - minimum load impedance = 1M (vilket torde betyda att 5M på R1 (eller kanske t o m 10M) borde ge mer botten. + 1 för det tipset, tack.

Sen ang R10 - som förser bägge preampdelarna med spänning..jag hade ju tänkte sänka för enbart första steget till en början, och tänkte därför sätta ytterligare en B+ nod (ett R och en glättningskonding) mellan R10 och första stegets anodmotstånd. Om jag stryper andra steget kommer väl en del signalsving att försvinna?

Kopplingskondingen på första preamphalvan är ju obscent stor, den är sedan länge 0.022uF.

Om jag tar bort katodkondingen på första halvan så ligger jag bra till gain- och tonmässigt, även med ett 12AX7, du har nog rätt där. Andra halvan också?...nja, kanske. Labba labba labba... :-)

Att minska/ta bort kondingen på 6V6:an är en sjysst ide. Kanske t o m labba med att göra den jättestor, återstår att se. Måste kolla lite application notes i gamla handböcker.

Slutligen tonkontrollen. Orkar du rita upp den, tänker du på en Princeton-liknande kontroll?

Och ja, B+ ska ner. Återstår att se vart det slutar.

10"-högtalare, ja....kanske kanske får jag plats med en 9" från en 60-tals Dynacordstärk...det lär väl låta lagom fladdrigt. Den bygger inte så mycket i djupled heller...tack för tipset.

/R


17 Jan 2008, 15:45
Profile

Joined: 05 Jan 2008, 22:37
Posts: 231
Post 
Varför jag frågade om miken är ju för att det är rätt känsligt med munspelsmikar, för att få ett bra sound måste ju miken ha bra output.

Ja, alltså angående R10 där så har jag endast testat att öka värdet på denna för att få lägre spänning till båda triodhalvorna, och detta har funkat bra. Men testa gärna din variant där med att ha högre spänning på andra halvan, det vore kul att höra hur det lät.

En grej du kan göra om du kör med enkel tonkontroll sen är ju att sätta in en switch som kopplar i och ur bypasskondningen på slutröret, rätt kul att kunna ha den möjligheten, som en slags boost. Kör med det på min kalamazoo. Det blir ju lediga hål i panelen där dom gamla tonkontrollpotarna har suttit.

Tonkontrollen ja, som på en princeton, eller som på det där kalamazooschemat i mitt förra inlägg. Man svampar signalen ner till jord med en kondning och pot.

Dynacord 9" låter som en bra idé. [:)]


17 Jan 2008, 18:19
Profile

Joined: 05 Jan 2008, 22:37
Posts: 231
Post 
Hur gick det sen? Fick du till ljudet?


21 Feb 2008, 11:37
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Gallerläckan kan du öka till 4.7 M. Då har du så det räcker till en kristallmík. Det kan bli lite hårt ljud för en CM eller en dynamisk mik, men du får mer botten.
Om du bara ska använda den till munspel så rekommenderar jag att byta kopplingskondingarna till .1µf
Voltsänkning på preampen till runt 100V är bra. Byt till ett betydligt större värde på R10. På mina Valve juniorer kör jag med upp till 220K, beroende på slutsteggsrör. En del vill tom gå ner till 80 volt, men där tycker jag det blir lite degigt.
Prova gärna lägre på första steget. Det blir ungefär samma effekt som ett 12DW7.
Du har 4 potar att tillgå och är sugen på att exprimentera lite.
Gainen blir ju en naturlig vanlig volymkontroll. Master, bas och diskantkontroller behövs inte.
En självklar grej är en enknopps tonkontroll. En moonlight eller treblecut med en 1M lin och en 4700p konding i serie som Aleklint föreslår.
En av de andra potarna kan du göra en fatkontroll av genom att använda en 2 - 5 K lin pot som variabelt motstånd i serie med ett 750 ohms katodmotstånd som katodmotstånd på första steget.
Då kan du få den att ha allt mellan klassiskt sound och riktigt modernt fett sound.
Minst 1,5 K som andrastegs katodmotsånd. Jag föredrar 2.2K
Den sista poten kan du antingen göra en variabel NFB eller nåt annat kul med.
Du kan få lite likriktar-rörkänsla med ett 100 - 300 ohms trådmotstånd mellan Stand by switchen och C12.
Jag skulle ta bort R5 och jumpa R6 också för att få ett snyggare preampspräck.

Är det e Superlux du har så kommer den låta gött med dom här moddarna.


En god ton är wiktigare än vatt


22 Feb 2008, 22:43
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Hmm..TACK! Jag fick ställa den på hyllan en stund, annat som behövde förtur, men snart tar jag mej an den här besten. Tråden utskriven :-)

Återigen TACK för tips och tid!

/R


25 Feb 2008, 14:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.