View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 21:35



Reply to topic  [ 19 posts ] 
hur är det nu (bias) 
Author Message

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post hur är det nu (bias)
saxar från tone-lizard..

#4: I NEED TO (RE)SET MY BIAS EVERY TIME I CHANGE TUBES. Not true. You may very well feel a 'need' to check and/or reset the bias, but if you are using the same make of tube each time you change, the bias should be close enough. A volt or two either way won't make a difference, assuming the bias wasn't on the edge to begin with. As long as you didn't purchase a bad tube, you will be fine. One prominent Fender warranty repair shop technician I know doesn't check the bias at all when he replaces output tubes as part of the repair. Another repair center, a Mesa Boogie warranty depot, will replace only ONE output tube if that is all that is needed to complete the repair. So much for matching! The warranty shop is told to replace only the bad tube! And the bias isn't checked, because Mesa Boogie doesn't have a bias adjust! As long as you really know what you are doing, everything will work out just fine. Go back to ELECTRONIC PARTS to remind yourself about tubes.

jag har iaf. hört att man ska justera bias varje gång man byter slutrör...
kan jag alltså byta slutrör rakt av tille exakt samma model och fabrikat utan att justera bias?

80's tone *blizzz*


16 Jan 2008, 14:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
nilo wrote:

One prominent Fender warranty repair shop technician I know doesn't check the bias at all when he replaces output tubes as part of the repair. Another repair center, a Mesa Boogie warranty depot, will replace only ONE output tube if that is all that is needed to complete the repair.


Detta säger i så fall mer om Fender och Mesa än om bias.

Ibland är det så som ljudödlan skriver att man inte behöver justera biasen när man byter rören. Men i endel fall är det nödvändigt att göra det.

Hur skall man då veta när det krävs en justering och när det inte gör det?

Det finns två sätt:

A) Man kontrollerar biasen vid rörbyte för att se om det krävs en justering

B) Man kollar i horoskopet om där står något om att du kommer att justera bias, träffa en främling och göra en resa.


16 Jan 2008, 14:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7405
Location: Uddevalla
Post 
Quote:


<i>One prominent Fender warranty repair shop technician I know doesn't check the bias at all when he replaces output tubes as part of the repair."]

Jovars, då får han hoppas att ingen klåpare vart där och ställt den på 80% och sen råkar det bli 85% vid hans byte. Då är ju han ansvarig för det hela helt plötsligt. Ibland måste det sägas, IDIOT till reparatör.
Quote:
<i>another repair center, a Mesa Boogie warranty depot, will replace only ONE output tube if that is all that is needed to complete the repair. So much for matching!"]

Just snyggt[:D]
Ett rör som är 10 år och ett som är nytt och sen är det snart dags att byta det tio åriga röret. Med lika nya rör kan man ju i ela fall hoppas att dom slits någolunda jämt.


16 Jan 2008, 15:32
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post 
Och ett tioårigt rör har väl knappast samma specar som när det va' nytt... Ett rör "tvärdör" ju inte helt plötsligt utan det sker gradvis, till den dag då den svagaste länken i röret (det kan skifta, glödtråd eller något mekaniskt fel som gör sig påmint eller andra krämpor) pajar.
Ang. att ställa Bias så är det mycket väl så att man inte behöver ställa den efter varje rörbyte. MEN... Den bör alltid kontrolleras efter byte.

Hasse.


16 Jan 2008, 16:39
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
ok...

för en som försöker lära sig, hur kollar man biasen och vad behöver man?

80's tone *blizzz*


16 Jan 2008, 16:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
nilo wrote:

ok...

för en som försöker lära sig, hur kollar man biasen och vad behöver man?

80's tone *blizzz*


http://aikenamps.com/Biasing.html


16 Jan 2008, 16:53
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
någon som vill översätta? [:I]

det mesta är teknikersnack och termer som jag inte är familjär med på engelska...

80's tone *blizzz*


16 Jan 2008, 17:04
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Fina faqen från planket finns ju kvar. Om språket vållar problem kan detta kanske vara lite lättare. Men visst, det finns lite fikonspråk där också.

http://shop.gmf.se/forums/index.php?act=ST&f=12&t=59&s=92eb1aaea5e60ef604c6ab111c1c9559

Det är nog helt enkelt så att man får börja från grunden, om man ska lära sig hur en rörstärkare fungerar. Och inte minst om man ska mecka, modda och serva. Skaffa dig gärna någon av de grundläggande böckerna, om du inte redan har dem. Det finns flera som är bra, beroende på vilken nivå du befinner dig.

Den här är trevlig. Och grymt läckra bilder som bonus...
http://www.amazon.com/Guitar-Amp-Handbook-Understanding-Amplifiers/dp/087930863X/ref=pd_sim_b_img_1

Kevin O'Connors TUT1 och 3 är mer avancerade, men tar dig långt.

Och så vidare.

/G


16 Jan 2008, 17:42
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 01:23
Posts: 27
Post 
Från att inte kunna ett skit om innanmätet i rörstärkare lärde jag mig det viktigaste på några månader och justerade bias själv i min Engl-stärkare. Om du söker bra och enkla tips helt befriade från fikonspråk får du gärna höra av dig. Det är inte alls så jävla svårt och riskabelt, men det finns en del saker man måste tänka på och vara noga med.

Man MÅSTE inte justera bias varje gång man byter rör, men man BÖR i alla fall kolla den.

sing to me sirens
as the knives now align
and I flow through the cracks
burning heart in my hands


16 Jan 2008, 20:06
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
så kan jag, utan att vara livrädd, bara byta mina slutrör utan att justera bias, jag kommer att byta till exakt likadana (d.v.s samma märke och sort)

[?]

80's tone *blizzz*


16 Jan 2008, 20:31
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
jag har kollat en del på de länkar som blivit skickade...

det står att man ska mäta anodspänningen osv. men ingen har berättat mellan exakt vad man ska mäta...

80's tone *blizzz*


16 Jan 2008, 20:34
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
För att kunna mäta anodspänning måste man ju veta vad det är. Och då får man nog faktiskt försöka skaffa sig grundläggande kunskaper i rörförstärkeri.

Det går säkert att göra en enkelt steg-för-steg-manual för okunniga/oerfarna som gör att man kan biaskolla själv. Jag tycker det är fel och farlig väg att gå. Dels innebär det dödsrisker för den som ska utföra jobbet (framför allt eftersom man arbetar med stärkare som är igång), dels för att man vid misstag riskerar ha sönder sin klenod eller i varja fall de fina rör man försökr justera.

Ett sätt att kolla bias, utan att nödvändigtivis ha tillräckligt kunskaper för att arbeta invändigt i en stärkare som är på, är att skaffa en bias probe och genomföra mätningarna från utsidan. Förvisso måste man in på insidan för att vrida på bias-poten (om den inte är åtkomligr fårn utsdian), men i övrigt kan man hålla fingrarna borta. Och du får mätvärden på en display.

Att byta slutrör utan någon som helst biaskoll?

Ja, du kan chansa en kort stund och hålla koll så att slutrörens anodplator inte börjar rödglöda. Jag skulle dock inte använda nya fina rör som testpiloter.

Det spelar tyvärr ingen större roll om du byter rör till samma märke. Skillanden mellan olika märken är nog mindre än den individuella skillnaden mellan olika rörexemplar. De kan dra väldigt olika mkt ström. Aven om du kan få rör med vissa mätvärden angivna vet du ju väl inget om hur mycket nuvarande rör drar och då är du ändå lost.

Om du vet hur bias-poten påverkar bias kan man ställa ned den lite, för säkerhets skull. Men har du aldrig mätt och sett hur pass känslig bias-potten är, eller åt vilket håll du får mer eller mindre bias, kan du landa helt åt fanders. Tänkt om du råkar vrida åt fel håll och laddar dina EL34:or med 60mA tomgångsström...

Jag står alltså fast vid min uppfattning att du ska skaffa dig baskunkaper om du ska mecka invändigt med ström på. Delar Hizon uppfattning att det inte tar så himla lång tid att skaffa sig det. Nej, det är inte så svårt heller. Men däremot är det livsfarligt om man saknar kunskaper. Och den som säger att det inte är riskabelt till en person som uppenbarligen saknar nödvändiga kunskaper och dessutom inte ens är (utger sig för att vara) myndig och vuxen ikläder sig ett väldigt stort ansvar! Jag tar mycket starkt avstånd från detta!

/Gunnar


17 Jan 2008, 12:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Väl talat, Gunnar!

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...


17 Jan 2008, 16:40
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
vad är det som går in under "baskunskaper" då?


jag menar, om lär en, då kan man heller inte lära sig något.

man måste börja någonstans, var?

jag har pillat i stärkaren för, jag har pillat i andra rörstärkare förr, jag har fått stötar av rörstärkare förr...

vad är en biasprobe och var köper man en?

80's tone *blizzz*


17 Jan 2008, 16:44
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 01:23
Posts: 27
Post 
nilo wrote:

vad är det som går in under "baskunskaper" då?


jag menar, om lär en, då kan man heller inte lära sig något.

man måste börja någonstans, var?

jag har pillat i stärkaren för, jag har pillat i andra rörstärkare förr, jag har fått stötar av rörstärkare förr...

vad är en biasprobe och var köper man en?

80's tone *blizzz*


Kolla gärna det topic jag tidigare har postat här, som heter något i stil med biasjustering - hjälp! [:D]

Under kvällen kommer det att dyka upp en jävligt basic guide för biasjustering i rörforumet på diskantforum.se. Denna är av en lekman, för lekmän. Avsikten är att fler ska våga göra det jag gjorde, alltså faktiskt ta tag i detta själv, även utan att vara "rörexperter". Överallt möts man mest av fikonspråk, varningar och besserwisser-attityder, så jag fick slita rätt hårt för att få rätsida på det. Men jag vill hjälpa till så att det blir lättare för andra.

För jo, det är faktiskt fullt möjligt att göra även om man inte är någon expert.

sing to me sirens
as the knives now align
and I flow through the cracks
burning heart in my hands


17 Jan 2008, 18:00
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Sep 2004, 20:46
Posts: 1305
Location: Råneå
Post 
Lite OT men...

Jag anser själv att man aldrig kan komma med för många varningar när det gäller att stoppa fingrarna i en rörstärkare utan att ha grundläggande kunskaper, man måste komma ihåg att det går väldigt snabbt att dö....och det har hänt även dom som har goda grundläggande kunskaper. Och, låter det "besserwissrigt" så får det göra det.. Jag jobbar i anläggningar med bra mycket högre spänningar (upp till 400kV) och där ALLA har väldigt goda kunskaper men likt förbannat är det tyvärr någon som dör per år. Och, 400 volt dödar om man har otur lika säkert som 400 kilovolt, det blir bara mindre aska....

/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*


17 Jan 2008, 18:57
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Att ratta Bias är inte speciellt svårt handgrepp på de flesta förstärkare rent hantverksmässigt, men det är farligt om man inte vet vad man gör. Det är inte svårt att göra sprängmedel heller, men det är farligt om man inte vet vad man gör.

Tycker man det låter överdramatiskt och drygt så bör man nog ifrågasätta sin egen självinsikt snarare än att riva förstärkare.

De som varnar oss nybörjare för att gräva i stärkare här är inte dryga, elaka, besserwissers osv de är ansvarsfulla professionella människor. Tycker det är galet att uppmana oinsatta människor att börja skruva stärkare för att spara några kronor vid rörbyte. Om folk har ett genuint intresse att lära sig är det en helt annan sak, peka dom i rätt riktning till att börja med dvs grundläggande elsäkerhet och få dom att förstå vikten av det innan man går så pass långt att man ger "steg för steg" instruktioner för att gå lös på en stärkare som mycket väl kan innebära ens död om det går illa.

/Peder



Signature deleted due to offencive remarks


17 Jan 2008, 19:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Hizon wrote:

nilo wrote:

vad är det som går in under "baskunskaper" då?


jag menar, om lär en, då kan man heller inte lära sig något.

man måste börja någonstans, var?

jag har pillat i stärkaren för, jag har pillat i andra rörstärkare förr, jag har fått stötar av rörstärkare förr...

vad är en biasprobe och var köper man en?

80's tone *blizzz*


Kolla gärna det topic jag tidigare har postat här, som heter något i stil med biasjustering - hjälp! [:D]

Under kvällen kommer det att dyka upp en jävligt basic guide för biasjustering i rörforumet på diskantforum.se. Denna är av en lekman, för lekmän. Avsikten är att fler ska våga göra det jag gjorde, alltså faktiskt ta tag i detta själv, även utan att vara "rörexperter". Överallt möts man mest av fikonspråk, varningar och besserwisser-attityder, så jag fick slita rätt hårt för att få rätsida på det. Men jag vill hjälpa till så att det blir lättare för andra.

För jo, det är faktiskt fullt möjligt att göra även om man inte är någon expert.

sing to me sirens
as the knives now align
and I flow through the cracks
burning heart in my hands


Nej, man behöver inte vara expert. Men man måste själv söka lite kunskap och på något sätt jobba sig till grunderna på ett sådant här tekniskt område.

Den som har tillbringat lite tid här och på Planket vet att det är många duktiga och ett litet antal experter som verkligen ställer sina kunskaper och erfarenheter till förfogande, av ren vänlighet och stort engagemang. För att det är så kul! Visst blir det ibland lite fikonspråk, men jag har aldrig varit med om någon ovilja att försöka förklara om någon inte förstår.

Men att be "experterna" plita ned någon slags grundläggande webbkurs i rörförstärkaremeckande känns som fel nyttjande av denna tillgång. Väldigt mycket finns ju redan skrivet och tillgängligt på de sajter och i de böcker som föreslås. Bättre är då att ibland dyka ned i sådan information, kämpa lite själv för att sedan kunna ställa ännu mer precisa frågor, diskutera, utbyta.

Och nilo - ingen lär dig. Det är du som lär dig [;)]

Du fick för övrigt flera goda tips om hur du ska kunna skaffa dig lite mer baskunskaper. Pröva dem! Jag sitter inte och rotar fram länkar och tips för att jag är besserwisser, utan för att jag seriöst försöker hjälpa dig ta de första steg många av oss har tagit (även om det före cybertiden inte var alls lika tillgänligt som idag).

En biasprobe kan du köpa från LH, http://www.lh-musik.se/showProdPage.php?Id=672 eller hos Banzai, http://www.banzaieffects.com/Groove-Tubes-Bias-Tool-pr-21383.html Du sätter en slags "mellanring" mellan slutrör och rörhållare. Med den kan du mäta bias och även B+ (tror jag, har aldrig använt detta själv).

De är inte gratis. Jag skulle nog lagt pengarna på lite litteratur och sedan lärt mig ställa bias med billigare medel [:)]

/G


18 Jan 2008, 00:22
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 01:23
Posts: 27
Post 
Izzy wrote:

Hizon wrote:

nilo wrote:

vad är det som går in under "baskunskaper" då?


jag menar, om lär en, då kan man heller inte lära sig något.

man måste börja någonstans, var?

jag har pillat i stärkaren för, jag har pillat i andra rörstärkare förr, jag har fått stötar av rörstärkare förr...

vad är en biasprobe och var köper man en?

80's tone *blizzz*


Kolla gärna det topic jag tidigare har postat här, som heter något i stil med biasjustering - hjälp! [:D]

Under kvällen kommer det att dyka upp en jävligt basic guide för biasjustering i rörforumet på diskantforum.se. Denna är av en lekman, för lekmän. Avsikten är att fler ska våga göra det jag gjorde, alltså faktiskt ta tag i detta själv, även utan att vara "rörexperter". Överallt möts man mest av fikonspråk, varningar och besserwisser-attityder, så jag fick slita rätt hårt för att få rätsida på det. Men jag vill hjälpa till så att det blir lättare för andra.

För jo, det är faktiskt fullt möjligt att göra även om man inte är någon expert.

sing to me sirens
as the knives now align
and I flow through the cracks
burning heart in my hands


Nej, man behöver inte vara expert. Men man måste själv söka lite kunskap och på något sätt jobba sig till grunderna på ett sådant här tekniskt område.

Den som har tillbringat lite tid här och på Planket vet att det är många duktiga och ett litet antal experter som verkligen ställer sina kunskaper och erfarenheter till förfogande, av ren vänlighet och stort engagemang. För att det är så kul! Visst blir det ibland lite fikonspråk, men jag har aldrig varit med om någon ovilja att försöka förklara om någon inte förstår.

Men att be "experterna" plita ned någon slags grundläggande webbkurs i rörförstärkaremeckande känns som fel nyttjande av denna tillgång. Väldigt mycket finns ju redan skrivet och tillgängligt på de sajter och i de böcker som föreslås. Bättre är då att ibland dyka ned i sådan information, kämpa lite själv för att sedan kunna ställa ännu mer precisa frågor, diskutera, utbyta.

Och nilo - ingen lär dig. Det är du som lär dig [;)]

Du fick för övrigt flera goda tips om hur du ska kunna skaffa dig lite mer baskunskaper. Pröva dem! Jag sitter inte och rotar fram länkar och tips för att jag är besserwisser, utan för att jag seriöst försöker hjälpa dig ta de första steg många av oss har tagit (även om det före cybertiden inte var alls lika tillgänligt som idag).

En biasprobe kan du köpa från LH, http://www.lh-musik.se/showProdPage.php?Id=672 eller hos Banzai, http://www.banzaieffects.com/Groove-Tubes-Bias-Tool-pr-21383.html Du sätter en slags "mellanring" mellan slutrör och rörhållare. Med den kan du mäta bias och även B+ (tror jag, har aldrig använt detta själv).

De är inte gratis. Jag skulle nog lagt pengarna på lite litteratur och sedan lärt mig ställa bias med billigare medel [:)]

/G


Men man KAN ju också köpa de billiga biasprobe-byggsatserna från Tube-Town! De kostar bara 140 spänn och fungerar fenomenalt. Dock förutsätter de förstås någon slags grundkunskap om lödning och elektronik för att ö h t kunna montera ihop dem. Men absolut ingen expertis. Kan man löda mickar kan man löda ihop en biasprobe, egentligen. Det funkade för mig i alla fall.

Och jag håller för övrigt med om säkerheten och att man inte ska peta runt i en förstärkare utan att ha läst på ordentligt etc. Men fortfarande kvarstår faktum att jag, som total nybörjare, ställde frågor på internet (bland annat här) och läste på via internet i några månader, och sedan gjorde hela processen själv. Och jag dog inte. Men givetvis var jag jävligt försiktig.

sing to me sirens
as the knives now align
and I flow through the cracks
burning heart in my hands


19 Jan 2008, 12:51
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.