View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:29



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Modda en JVM(med hur ställa bias)... 
Author Message
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post Modda en JVM(med hur ställa bias)...
<b>.. det ska nog jag göra med min..
sprang på en tråd på nätet(bilden nedan får bli ev steg två).

en så kallad C83 mod.. ska tydligen göra underverk med stärkaren..
återstår att se.. nån mer som läst/hört nåt om denna mod?</b>

<i>"Removing C83 on the board will be the solution for what you are after. Just snap it off of the pcb and both gain and treble response are lowered while retaining the bite and not getting muddy. I also think that the gain control will be more usable in all its range and those modes more dynamic"

Clipping it will reduce the high end and have a usable gain range in OD1 & OD2 Orange and Red modes. Given range will be far more usable and the top end fizzle (prone to feedback) is gone

Response from longtime Gear Page lurker MRMOJORISIN, a high end gear owner that I've actually bought some stuff from and feel he know's whats up:

"Clipped mine this afternoon. The man wasn't lying. Eliminating a 5 cent cap from this amp took it from very good to great. It "feels" like an old Marshall now..."

and to answer "where the hell is C83 and is it marked" (from same lurker)

"Yes it is and its really easy to find. Front edge, left side of the board near where the input jack comes in. While you have chassis out, bias the damn amp right (about 42 ma). It will be an entirely different (better) beast after this 10 minute surgery.""]

Image



<b>
Här kommer en DIY för att ställa BIAS i en JVM.. om nån nu behöver veta det[;)]

<font size="1">OK, take off the back grille with the 4 screws and lie the amp on it's face.

Undo the 4 bolts underneath the amp holding the chassis in place. Then put the headcase on it's side, grab the top transformer and carefully slide the chassis out of the amp.

Be careful to not touch anything inside the amp and to have one hand in your pocket if possible when working on it.

Image

I leant the amp against my filing cabinet for easy access
Image

Here are the bias pots, one per pair of tubes, adjust using a precision screwdriver
Image

And the contact points. Middle is ground, outer pairs are for each pair of tubes and match to the pots.
Image

Turn Masters to 0, add a speaker load (for safety), and plug in the power lead. Turn the amp on and leave in standby for a few minutes.
Image

Measure teh bias by probing the centre and left terminals of the connector with a Multimeter on the 200mV setting. Stock you should have a value of around 60mV = 60mA = 30mA per tube. I pushed my bias up to 35mA per tube = 70mV reading. Some people go as high as 40mA which is an 80mV reading

Change the bias with small increments on the pot and allow to settle. Ditto on the right side of the tubes.

It's worth turning up the masters a little to give it a play. Remember to zero them if you're going to adjust bias again.
Image
Image</font id="size1"></b>


16 Jan 2008, 01:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Hej Burner !

Eftersom du inte bidrar med något schema, så får det bli lite spekulation[;)]
Men antagligen har Marskall i sin vana trogen satt ditt en konding över ett motstånd för att höja diskanten och i både "plexi" o 2203:or är detta ett vanligt mod att göra.

så bara öppna stärkan leta rätt på C83 o knippsa [;)]
För vill du ha möjlighet att "göra den orginal igen" så misstänker jag utan sett den (men sett andra nya Marshllar) att löda bort den blir betydligt mer omständigt (lyfta pcb kortet mm) än klippa bort kondingen.
Lycka till!

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


16 Jan 2008, 05:48
Profile
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post 
scheman på jvm & mod verkar lysa med sin frånvaro där jag sökt..
men vad jag läst mig till är det just diskanten och i viss mån basen som påverkas..

ska roa mig med detta & bias justering i helgen tänkte jag

"Har man slagit yxan i båten får man ro som fan"


16 Jan 2008, 08:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Burner wrote:

scheman på jvm & mod verkar lysa med sin frånvaro där jag sökt..
men vad jag läst mig till är det just diskanten och i viss mån basen som påverkas..



Något schema på modden behövs ju inte eftersom det var detaljerad beskrivning och tror inte du får några bekymmer hitta C83, brukar vara rätt logiskt hur dessa nuffror kommer på ett kretskort.

Men hittar du ett schema på stärkan, så jag se hur denna modd kommer påverka ljudet och eventuell ge dig fler allternativ.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


16 Jan 2008, 08:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
Innan du sätter igång och moddar - KOLLA BIASEN! Den påverkar både ljud och känsla ganska mycket. Kall bias ger toppen ett kallt och "hårt" ljud, för varm bias gör den grötig. Marshall är inte direkt kända för att ställa biasen noga från fabrik! Det går heller inte att generalisera fram ett värde (42ma), eftersom biasen är avhängig av hur mycket ström dina slutrör drar.


16 Jan 2008, 09:41
Profile WWW

Joined: 22 Apr 2005, 21:53
Posts: 409
Location:
Post 
Hur fräckt var inte det kabinettet då? [:0]


16 Jan 2008, 20:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post 
knut:
Bias ska kollas med för sakens skull..
Den är inte kall & hård i ljudet..
Vad jag dock läst mig till ang c83:an är att den lugnar ner OD kanalernas gain en aning också..
Som det är idag är allt över 3 på gainrattarna i od kanalerna egentligen obrukbart vid höga volymer..
Gör det lite svår rattat samt att det gärna tokrundar då..

Owe:
Hittar jag ett schema så skickar jag ett åt ditt håll!

"Har man slagit yxan i båten får man ro som fan"


17 Jan 2008, 01:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Burner wrote:


Owe:
Hittar jag ett schema så skickar jag ett åt ditt håll!




Trevligt![:p]


Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


17 Jan 2008, 01:40
Profile
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post 
Fega ur lite idag ang knippsa den där "c83:an", men ställde i alla fall bias på den... inte illa det![:D]

Stog som befarat väldans lågt.. runt 28mvh/rör..
Drog upp den i 35 och med det lilla jag han prova lät det ju inte sämre i alla fall[:p][;)]

"Har man slagit yxan i båten får man ro som fan"


19 Jan 2008, 22:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post 
Spelade nån timme här hemma idag med bias justerad...

Fan det blev bra skillnad!

Fick backa av rejält på "Resonance" kontrollen för att inte mudda till basen.
Men betydligt varmare, mjukare ljud överlag.

"Har man slagit yxan i båten får man ro som fan"


20 Jan 2008, 19:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post 
Filma eländet nu också hahaha

http://www.youtube.com/watch?v=OZ_TWNallDw

"Har man slagit yxan i båten får man ro som fan"


20 Jan 2008, 21:57
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.