View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 10:13



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Näää, nu är jag knäpp?! 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Näää, nu är jag knäpp?!
Har just glad i hågen installerat 7 nya optokopplare i stärkaren. Av någon underlig anledning funkar de inte, släpper bara igenom väldigt svag signal. När jag mäter upp dem med ström på är vissa halvöppna, andra ligger i alla fall över 2Mohm (där slutar min mätare). Det kommer en väldigt svag gitarrsignal igenom.

Har av olika skäl bytt fabrikat på optokopplarna till:

http://www1.silonex.com/datasheets/spec ... 104058.pdf

Jag har kopplat så att det i ena läget är tre som lyser, i andra läget fyra. Matningsspänningen är 9V, som jag satt ett motstånd på 160 ohm till i fyra-läget, och 220 ohm i tre-läget. Det ska vara ca 10 mA matning.

Jag har upp till sex st paralella i andra kopplingar i stärkaren, då har jag dessutom varsin backdiod för att förhindra backströmmar mellan olika kopplingslägen. Det funkar utmärkt. I detta fallet behövs inte backdioderna. Det ska ju inte spela roll på annat sätt än att motstånden får vara lite större.

Har jag förbisett något?? Är det ett större spänningsfall över dessa än de tidigare som hade 2V?

Nu går jag och lägger mig[:(][xx(]

Tacksam om någon ser någon orsak.



/Lennart

http://www.specter.se


16 Jan 2008, 00:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Jag antar att det är i serie dom ligger här.
2.5V står det i data bladet och 9/4 är 2.25 så det funkar nog inte där.
Tre i serie borde dock funka med ett 150ohm för 10mA.

För övrigt så antar jag att du kopplat plus till minus, plus till minus osv om de är i serie.

Är det i parallell du har kopplat(plus till plus, minus till minus)så har du överskridit max på 25mA och dom kan således vara trasiga.


16 Jan 2008, 09:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Tubis wrote:

Jag antar att det är i serie dom ligger här.
2.5V står det i data bladet och 9/4 är 2.25 så det funkar nog inte där.
Tre i serie borde dock funka med ett 150ohm för 10mA.

För övrigt så antar jag att du kopplat plus till minus, plus till minus osv om de är i serie.

Är det i parallell du har kopplat(plus till plus, minus till minus)så har du överskridit max på 25mA och dom kan således vara trasiga.



Tack för svaret, Tubis.

[xx(][xx(] nej, jag har kopplat dem parallellt...

Stön... Med lite tur är kanske inte alla trasiga.

Att man ska ha så bråttom/inte kolla upp ibland.[:(!]


/Lennart

http://www.specter.se


16 Jan 2008, 09:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Det farliga med parallell är att för varje som pajar så går den strömmen genom dom övriga så det blir en kedjereaktion. Jag skulle undvika parallellkoppling av optokopplare.


16 Jan 2008, 10:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
För att hindra massförstörelse vid parallelkoppling av LED's, rekomenderas det att sätta ett eget förmotstånd till varje LED.


16 Jan 2008, 10:43
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Ja, så går det när man har för bråttom, och kollar på fel saker...

Jag tittade mest på att de skulle tåla signalen genom, och i preampen är det betydligt mindre än 60V. Dock var det detta som jag funderade och var orolig för.

Tänkte inte på att det stod 2,5V i stället för 250V som det är på Vactrolkopplarna som jag använder annars...

I detta fallet kan jag bara använda dem om jag seriekopplar, drivspänningen är 9V, och då krävs det minst tre i serie om jag har förstått Tubis ovan. En med 9V direkt på, även efter motstånd funkar ju bevisligen inte...

Jaha, det får kanske bli de kära, dyrare Vactrolerna då, de är ju mer allmänt användbara...

Stöön...[xx(]


/Lennart

http://www.specter.se


16 Jan 2008, 11:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Custom Sam wrote:

I detta fallet kan jag bara använda dem om jag seriekopplar,

Varför kan du inte parallellkoppla enligt wolfers förslag med en resistor till vardera?[?]
Quote:
drivspänningen är 9V, och då krävs det minst tre i serie om jag har förstått Tubis ovan.

Mest 3 i serie och inte minst.[;)]
Quote:
En med 9V direkt på, även efter motstånd funkar ju bevisligen inte...

Hur menar du här? Alltid ett seriemotstånd hur många optokopplare det än är ty dom kan inte själva reglera hur mycket ström som flyter. Det blir för mycket ström tills du har så många så att spänningen över varje blir för låg och dioden stänger.[:)]


16 Jan 2008, 13:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Tubis wrote:

Custom Sam wrote:

I detta fallet kan jag bara använda dem om jag seriekopplar,

Varför kan du inte parallellkoppla enligt wolfers förslag med en resistor till vardera?[?]
Quote:
drivspänningen är 9V, och då krävs det minst tre i serie om jag har förstått Tubis ovan.

Mest 3 i serie och inte minst.[;)]
Quote:
En med 9V direkt på, även efter motstånd funkar ju bevisligen inte...

Hur menar du här? Alltid ett seriemotstånd hur många optokopplare det än är ty dom kan inte själva reglera hur mycket ström som flyter. Det blir för mycket ström tills du har så många så att spänningen över varje blir för låg och dioden stänger.[:)]



Jaha, nu har det blivit lite snurrigt här...

Jag fick för mig av ditt inlägg att det inte får gå mer än 2,5V fram till optokopplaren, oavsett ström. Dvs även om amperen är rätt så får inte spänningen vara mer än 2,5V. Vilket kunde lösas genom att seriekoppla i stället för att parallellkoppla.

Som jag tolkade ditt inlägg så skulle jag inte kunna använda t.ex ett 9V batteri, oavsett hur stort motstånd jag sätter dit.

Naturligtvis kan jag koppla med ett motstånd på varje, det är enbart för att minska antalet komponenter som jag parallellkopplar optokopplarna.

Jag testade med att koppla en opto "på lösen" till ett vanligt batteri, med 470 ohm före. Nu är det ju alltid vanskligt att bara hålla saker mot varandra, men inte sjutton öppnade den... Det jag tolkar ditt tidigare inlägg som är att denna opton förmodligen gick åt skogen i denna testen. Fel kanske? Ingen blir gladare än jag...

Det jag inte har koll på här (bland annat [:o)]) är väl vad "Forward Volt" i databladet innebär. Har inte tagit mig tid riktigt att läsa på här...

Om jag tolkar din kommentar "Det blir för mycket ström tills du har så många så att spänningen över varje blir för låg och dioden stänger." så skulle det kunna vara så att spänningen blivit för låg, och att de stängt av den orsaken?? I så fall blir jag väldigt glad (igen)...

Väldigt tacksam om du kan hjälpa mig med lite klarhet i detta, Tubis!
Edit: Ja, och även andra åxå, förstås!


/Lennart

http://www.specter.se


16 Jan 2008, 19:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Jag klantade mig nog lite med uträkningen av dom parallellkopplade, din uträkning stämmer, ber om ursäkt[:I]

I vilket fall så är här en utförlig förklaring till kopplingsförvarandet.

Det är så här att spänningsdroppet över en diod alltid blir det som är forward voltage. En vanlig kiseldiod blir tex 0.6V.
I ditt fall blir det 2.5 volt.

Men kopplar du 9V direkt till en diod utan förkopplingsmotstånd så blir det ganska ohållbart för det då flyter hur mycket ström som helst igenom, den pajar.

Förkopplingsmotståndet droppar övrig spänning dvs 9-2.5V=6.5V. Utifrån 6.5V räknar du sen ut strömmen med hjälp av ohms lag och resistorns värde.

Har du flera opto i serie blir ju spänningsfallet över varje 2.5V.
Tex 3st ger 7.5V vilket ger 1.5V kvar till resistorn.
4st ger dock enbart 2.25V över varje vilket inte är tillräckligt för att dom skall öppna. Ingen ström alls flyter(jo lite läckström).
Detta gäller serie.

När du parallellkopplar dom har du 2.5V forward dropp enbart oberoende av hur många det är och resten blir över resistorn.
Här måste du räkna så det blir tillräckligt med ström till alla när du beräknar resistorns storlek.
Tex 10mA*4st.
Men risken är att en del vill sno mer ström än andra.
Blir det dessutom avbrott i en kommer dess ström istället att flyta genom dom andra.

Här kommer en resistor till varje in. Jag skulle igentligen inte kalla det för parallellkoppling längre utan var sin enskild optokrets som tänds från samma brytare då.

Sen är det viktigt att din strömkälla håller uppe 9V.
Vad jag tror så är det fler opto än övriga komponenter i denna stärkare[:D]
Kolla så 9V inte sjunker.

Bättre än så här klarar jag inte med min pedagogiska förmåga utan får rita upp en krets med spänningar och ström utsatt.
Hojta till om det behövs.

Funkar detta inte måste dom vara trasiga.

En sak till, du kan ha betydligt högre spänning än 60V i preampen. Tänk även på spikar. Ska du tex kortsluta direkt från anodkopplingskonding till jord ska du nog använda en på 250V. Här kan man om man har otur få en spik som är lika stor som VDC vid anoden över optons LDR.


16 Jan 2008, 19:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
En sak till, Vid 100ohm på LDR behövs det bara 2.24V dropp för att du ska vara uppe i max dissipation på 50mW. LDR är alltså den variabla resistorn eller CELL som den benämn i databladet.
Ty 2.24V/100ohm=0.0224A
0.0224A*2.24V=0.050W[B)]
Den går upp i rök rätt snabbt alltså så det kan lika gärna vara LDR och inte LED som pajat.

Jag reserverar mig för felräkningar, kontrollräkna alltid Tubis påståenden[:D]


16 Jan 2008, 20:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Tubis wrote:

Jag klantade mig nog lite med uträkningen av dom parallellkopplade, din uträkning stämmer, ber om ursäkt[:I]

I vilket fall så är här en utförlig förklaring till kopplingsförvarandet.

Det är så här att spänningsdroppet över en diod alltid blir det som är forward voltage. En vanlig kiseldiod blir tex 0.6V.
I ditt fall blir det 2.5 volt.

Men kopplar du 9V direkt till en diod utan förkopplingsmotstånd så blir det ganska ohållbart för det då flyter hur mycket ström som helst igenom, den pajar.

Förkopplingsmotståndet droppar övrig spänning dvs 9-2.5V=6.5V. Utifrån 6.5V räknar du sen ut strömmen med hjälp av ohms lag och resistorns värde.

Har du flera opto i serie blir ju spänningsfallet över varje 2.5V.
Tex 3st ger 7.5V vilket ger 1.5V kvar till resistorn.
4st ger dock enbart 2.25V över varje vilket inte är tillräckligt för att dom skall öppna. Ingen ström alls flyter(jo lite läckström).
Detta gäller serie.

När du parallellkopplar dom har du 2.5V forward dropp enbart oberoende av hur många det är och resten blir över resistorn.
Här måste du räkna så det blir tillräckligt med ström till alla när du beräknar resistorns storlek.
Tex 10mA*4st.
Men risken är att en del vill sno mer ström än andra.
Blir det dessutom avbrott i en kommer dess ström istället att flyta genom dom andra.

Här kommer en resistor till varje in. Jag skulle igentligen inte kalla det för parallellkoppling längre utan var sin enskild optokrets som tänds från samma brytare då.

Sen är det viktigt att din strömkälla håller uppe 9V.
Vad jag tror så är fler opto än övriga komponenter i denna[:D]
Kolla så 9V inte sjunker.

Bättre än så här klarar jag inte med min pedagoiska förmåga utan får rita upp en krets med spänningar och ström utsatt.
Hojta till om det behövs.

Funkar detta inte måste dom vara trasiga.

En sak till, kan ha betydligt högre spänning än 60V i preampen. Tänk även på spikar. Ska du tex kortsluta direkt från Kopplingskonding till jord ska du nog använda en på 250V.Här kan man om man har otur få en spike som är lika stor som DCV vid anoden över optons LDR.



Tack, du har återställt sinnesfriden på ett sätt i alla fall!

Det du säger stämmer precis med de beräkningsmodeller jag använder när jag räknar, så där känner jag mig numera lugn. Din pedagogiska förmåga tycker jag är alldeles utmärkt.

Eftersom jag inte är världens största teoretiker så blev jag ganska kall tidigare idag när kommentaren kom att "hela skiten troligen är kass"...

Vad gäller spänningsaggregatet tror jag inte det är något problem, jag har i ett annat läge igång sex stycken kopplare, det funkar utmärkt. I detta läget var det fyra optokopplare igång. Dessutom driver det några pedaler, som i och för sig sällan är påslagna, men jag misstänker att de drar ström ändå m.m. Men även jag har tänkt tanken [;)]

Jag mätte igår, den var vid optokopplare nere på 8.89 V. Dvs marginellt, då det är efter en tre-fyra meter lång kabel och intern dragning genom pedalbord och förstärkare. (ja, förstärkaren är ett riktigt fågelbo av matningskablar till optokopplare...)

Med denna modden kommer det i ett läge vara nio optokopplare öppna samtidigt, vilket ger 90 mA.

Vad gäller de spänningar som körs igenom kopplarna tar jag dem alltid efter kopplingskondingarna, dvs enbart signalspänning. Det finns optokopplare som tål hyfsat höga spänningar, för den som kan komma på något kul kring det..

Ja, man blir fundersam vad som kan göra att 8 av tio optokopplare inte verkar funka...

När jag kommer hem sedan får jag ta en felsökning, ev. koppla in en och en för att se om det går att få dem att funka då.

Jag återkommer förhoppningsvis med en positiv rapport...


/Lennart

http://www.specter.se


16 Jan 2008, 20:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Missa inte mitt extra inlägg om power dissipation som jag gjorde.


16 Jan 2008, 20:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Tubis wrote:

En sak till, Vid 100ohm på LDR behövs det bara 2.24V dropp för att du ska vara uppe i max dissipation på 50mW. LDR är alltså den variabla resistorn eller CELL som den benämn i databladet.
Ty 2.24V/100ohm=0.0224A
0.0224A*2.24V=0.050W[B)]
Den går upp i rök rätt snabbt alltså så det kan lika gärna vara LDR och inte LED som pajat.

Jag reserverar mig för felräkningar, kontrollräkna alltid Tubis påståenden[:D]


Stön... Jag får väl leta upp min formelsamling från gymnasiet...
Detta såg jag inte förrän jag lagt upp det förra inlägget.

Om jag tolkar dig rätt så borde man hålla strömmen nere på 2-3mA för att hålla motståndet på kanske 5-600 ohm, och därigenom begränsa "Power dissipation". Det gör ju egentligen inget med ett sådant motstånd i dessa lägena. Det sitter ju motstånd på flera k både före och efter. Rätt uppfattat?

Frågan är hur stor effekt som utvecklas i preampen. Jag har satt dessa optokopplare för att stänga av/på signalen till reverbdrivern, och för att styra om signalen runt Mastervolymen.

De kära Vactrolerna tål 175 mW, vilket är klart rejälare...


/Lennart

http://www.specter.se


16 Jan 2008, 20:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Rörens utgångresistans borde nog begränsa strömmen rätt mycket så det kanske aldrig blir tala om så mycket som 50mW i dina applikationer. Alltid bäst att kontrollräkna dock så man inte får några överaskningar. Det hela beror på var man sätter sattygen. Jag menar det blir nog aldrig 2.24V över 100ohm iom att man typ har en utresistans på ca62k från anoderna.
Katodföljare kan nog bli en annan femma tror jag.


16 Jan 2008, 21:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Ok en sak till, kolla lödtemp på 260grader C. Kanske inte så bra att mata på för länge med lödspetsen på 480grader C(hur faan gör man en grader-ring på tangentbordet?)
Sen brukar det vara känsligt med hur man bockar benen och att dom är avlastade hyfsat när den är monterad. Bockar man ska man hålla fast benet intill kroppen medans man bockar delen utanför. Sen att montera kablar direkt på benen så dom hänger där och dinglar och bryter benen in i kroppen är nog ingen hit.


16 Jan 2008, 21:57
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 14:53
Posts: 490
Post 
Tubis wrote:
(hur faan gör man en grader-ring på tangentbordet?)


Semi-ot:

Ett vanligt gradtecken, <b>°</b>, får du genom att trycka ned alt samtidigt som du skriver kombinationen 0176 på numeriska tangentbordet! Funkar inte det, prova alt+248 (utan nolla). Kolla numlock om det inte går första gången. [8)]


16 Jan 2008, 22:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Tubis wrote:

Rörens utgångresistans borde nog begränsa strömmen rätt mycket så det kanske aldrig blir tala om så mycket som 50mW i dina applikationer. Alltid bäst att kontrollräkna dock så man inte får några överaskningar. Det hela beror på var man sätter sattygen. Jag menar det blir nog aldrig 2.24V över 100ohm iom att man typ har en utresistans på ca62k från anoderna.
Katodföljare kan nog bli en annan femma tror jag.



Tackar!

Tre av optokopplarna i detta fallet sitter efter de två motstånden om 220k, där signalerna från Normalkanalen och Vibratokanalen går samman. Sitter alldeles före mastervolymen i en vanlig Fender D Showmankrets.

Två sitter så att de jordar de vanliga kanalvolymerna via svepet till jord. Det vill säga om de står på full volym så blir det den resistans som finns i tonstacken.

Två sitter för att växla reverbet mellan kanalerna. Det finns separata 1M dwellpottar före optokopplarna. Där kan det faktiskt bli nollresistans om man drar på full på dessa pottar. Kanske skulle sätta ett motstånd på 100k där för att skydda? Hjälper det??[:I]

Spontant låter det som om det skulle vara några starka signaler, vad tror ni?

Vad gäller att räkna så har jag har skaffat mig TinaCAD som jag har börjat lära mig. Som någon uttryckte det på Planket, "folk som inte kan nå´t kan det ju vara bra för". Där går det att mäta diverse nodspänningar m.m, men jag har ännu inte hunnit sätta mig in i alla detaljer. Tar tid...


/Lennart

http://www.specter.se


16 Jan 2008, 22:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Custom Sam wrote:
"folk som inte kan nå´t kan det ju vara bra för".

Folk som inte kan nått, bullshit. Jag använder spicesim till massa saker jag kan och skulle kunna räkna ut förhand. Men varför skulle jag?
I spicen får jag en överblick över hela kretsen och kan låta den räkna ut spänningar, strömmar, frekvensrespons, distortion, förstärkning, klippning och hela skiten.
Att jag skulle sätta mig och plotta allt detta med papper och penna och miniräknare hela tiden är bara idioti och onödigt slöseri med tid.
Att uttala sig så är bara ett sätt att verka överlägsen, vem det nu var.

Kanske man skulle använda kulram istället för miniräknare eller vad tror du[:D]

Jag tycker klart du ska använda spice om du är osäker på vad det blir för spänning över optokopplaren i en viss krets istället för att chansa om du inte är riktigt säker. Opto kostar ju trots allt en del.


16 Jan 2008, 23:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
Conviction wrote:

Tubis wrote:
(hur faan gör man en grader-ring på tangentbordet?)


Semi-ot:

Ett vanligt gradtecken, <b>°</b>, får du genom att trycka ned alt samtidigt som du skriver kombinationen 0176 på numeriska tangentbordet! Funkar inte det, prova alt+248 (utan nolla). Kolla numlock om det inte går första gången. [8)]


he he detta visste jag inte [:)][:)] prova alt plus att du slår 654 då får du lambda tecknet har lekt ordentligt o hitta ny roliga krumelurer

eller tillex 100uÆ’ = alt 159 så blir ju allt rätt

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image


16 Jan 2008, 23:35
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Tubis wrote:

Custom Sam wrote:
"folk som inte kan nå´t kan det ju vara bra för".

Folk som inte kan nått, bullshit. Jag använder spicesim till massa saker jag kan och skulle kunna räkna ut förhand. Men varför skulle jag?
I spicen får jag en överblick över hela kretsen och kan låta den räkna ut spänningar, strömmar, frekvensrespons, distortion, förstärkning, klippning och hela skiten.
Att jag skulle sätta mig och plotta allt detta med papper och penna och miniräknare hela tiden är bara idioti och onödigt slöseri med tid.
Att uttala sig så är bara ett sätt att verka överlägsen, vem det nu var.

Kanske man skulle använda kulram istället för miniräknare eller vad tror du[:D]

Jag tycker klart du ska använda spice om du är osäker på vad det blir för spänning över optokopplaren i en viss krets istället för att chansa om du inte är riktigt säker. Opto kostar ju trots allt en del.


Japp, kulram ska det vara![;)]

Svårt att tänka mig att en professionell konstruktör inte använder simulering... Sedan går det naturligtvis snabbare om man dessutom kan en massa saker i huvudet, då behöver man ju inte testa på måfå.


Jag gjorde en "testbänk" för optokopplarna av ett 9V-batteri, kontakten från ett annat 9V-batteri och två motstånd, summa 550 ohm. Dessutom en liten intern datorkontakt, som passade precis till anslutningarna på optokopplarna.

Testade tre ej monterade som jag köpte extra (finns flera kul saker på G). Samtliga var stendöda, visade inget som helst genomsläpp, trots att jag mätte med 2M.

Jaha, då får vi se hur det är att få rätt mot ett bolag långt borta i USA...



/Lennart

http://www.specter.se


16 Jan 2008, 23:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Tubis wrote:

Ok en sak till, kolla lödtemp på 260grader C. Kanske inte så bra att mata på för länge med lödspetsen på 480grader C(hur faan gör man en grader-ring på tangentbordet?)
Sen brukar det vara känsligt med hur man bockar benen och att dom är avlastade hyfsat när den är monterad. Bockar man ska man hålla fast benet intill kroppen medans man bockar delen utanför. Sen att montera kablar direkt på benen så dom hänger där och dinglar och bryter benen in i kroppen är nog ingen hit.


Japp, det är så rätt som du säger. Jag är medveten om att det inte är lämpligt beteende att "Burna på"(ojdå!) hur länge som helst. Håller OPK ( ny förkortning för optokopplare, har säkert skrivit det hundra ggr idag...) med en metallpincett så att pincetten kommer mellan lödningen och själva OPK. Löder så kort som möjligt. Har en vanlig lödkolv på 30W, dvs ingen delyx...

Avlastning, ja, när jag tycker att allt är klart och funkar tänkte jag använda buntband, ev smältlim (är det ok egentligen?) och gå över stärkaren och sätta fast allt. Annars kan jag inte med att lägga upp några bilder på forumet...

Det är fult så det räcker och blir över, men det låter bra!


/Lennart

http://www.specter.se


17 Jan 2008, 00:03
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Jag löshänger gärna inte, nu ska vi se, OPK[:D] utan monterar dom i PCB så sitter dom bra. Vactrollarna har ju lite rek för att man inte ska utsätta kroppen för stress från att benen påverkas typ som denna bild.
Image


17 Jan 2008, 00:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Tubis wrote:

Jag löshänger gärna inte, nu ska vi se, OPK[:D] utan monterar dom i PCB så sitter dom bra. Vactrollarna har ju lite rek för att man inte ska utsätta kroppen för stress från att benen påverkas typ som denna bild.
Image


De flesta av de tidigare installerade OPK har jag satt på ett kretskort, dock finns det några som är lödda direkt på pottar.

De sista sju sitter på pottar, och mellan komponenter på komponentkortet. Eftersom det är extrakomponenter sitter ett ben fast i ett lödöga, det andra sitter hoplött med en komponent.
Och över alltihop svävar de tunna reglerströmstrådarna i många fina färger... [8D]

Som sagt, när jag är klar ska det städas upp..


/Lennart

http://www.specter.se


17 Jan 2008, 18:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.